Schimmelig schreef:Zag helemaal niet dat ik het verkeerd gespeld had
Wat dom. J&H natuurlijk!
Denk je een keer iets af te korten...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Schimmelig schreef:Zag helemaal niet dat ik het verkeerd gespeld had
Wat dom. J&H natuurlijk!
Denk je een keer iets af te korten...
Schimmelig schreef:ZM/HUPPA biedt deze zadels nog in grote getalen aan
Het lijkt mij niet dat dit bedrijf failliet is. Misschien neemt een ander het productieproces over. Dat zou wel goed kunnen
DubbelDun schreef:Het is een goedkoop zadel gemaakt van duidelijk mindere kwaliteit materialen en (IMO) op een onveilige manier in elkaar gezet.
Alle waar naar zijn geld dus.
Riëtte schreef:DubbelDun schreef:Het is een goedkoop zadel gemaakt van duidelijk mindere kwaliteit materialen en (IMO) op een onveilige manier in elkaar gezet.
Alle waar naar zijn geld dus.
Waarom onveilig? Misschien minder degelijk... Maar ja, je hebt het hier ook niet over een zadel dat tientallen jaren mee moet gaan....
Riëtte schreef:'t is geen tandenstoker hoor... Ik bedoel ook minder sterk hout kan heus wel gewoon gebruik verdragen. Je moet hem niet op de grond laten flikkeren, maar dat is met een duurder zadel ook niet verstandig...
Het zadel is nu zo'n 5 jaar oud, en de boom is toch nog heel???
Maar goed, ik rij nu niet meer met een boomzadel, dus deze discussie is voor mij verder helemaal niet van toepassing...
chicolover schreef:zadelmarkt heeft verschillende leveranciers.
verschillende kwaliteiten dus.
dus ik blijf erbij dat de meeste spullen van zadelmarkt van goeie kwaliteit zijn.
de hoofdstellen zijn uitstekend!
harnessmaker schreef:Toch nog even wat verduidelijking:
Het spijkeren van de singelband is niet slecht te noemen, vele ook merkzadels zijn geniet. Een niet of spijker maakt weinig verschiln wat trekkracht betreft.
Ook de opmerking over roest is niet geheel terecht. Roest is ijzeroxide wat het ijzer verder afsluit van zuurstof. Alleen in een natte omgeving gaat dit roesten verder. Roesten gaat sneller bij zoute lucht.... Dan kan zijn van transport over zee ( dit ondanks plastic verpakkingen) of in een later stadium van de damp die je paard met rijden afgeeft.
Zweet is zout en veroorzaakt dus roestvorming.
Overigens is het veelal alleen de walslaag van het ijzer dat oxideerd.
Blijft natuurlijk wel belangrijk hoe er gespijkerd wordt......
Dat schroeven sterker zijn is ten dele waar. Dit is vooral een kwestie van de kwaliteit schroef.
Een slechte schroef is erger dan een goede spijker. Ik gebruik beiden echter van zeer goede kwaliteit.
Kom ik slecht spul tegen dan vervang ik deze uiteraard in overleg met de eigenaar van het zadel.
Citaat:De boom wordt bij bijv. Lariot gemaakt uit vele delen dun hout wat in een speciale vorm wordt verlijmt. Hierdoor ontstaat laminaat. Laminaat is niet minder dan gewoon hout maar veelal zelfs sterker.
Door gebruik te maken van verschillende houtsoorten kan je dus ook de flexibiliteit bepalen en daarmee tevens de sterkte van de boom.
Goedkope bomen worden vaak uit een stuk gehaald of uit een plaat multiplex.
De getoonde ziet er wat opbouw betreft niet bijzonder slecht uit maar eigenlijk heel gewoon.
Het zijn echter de gebruikte materialen en technieken die de kwaliteit bepalen.
Citaat:Ik vind het overigens een kwalijke zaak dat er door personen wordt gereageerd en wordt afgegeven op bepaalde winkeliers.
Onterecht in mijn ogen.
Citaat:De eén koopt alleen bij bijv. de Aldi en is tevreden, de ander vind de AH prima en de ander koopt alles bij de bron op boerderijen en bij tuinders.
Wat je waar je koopt is een persoonlijke beslissing. Laat een ieder in zijn / haar waarde en oordeel niet te snel.
Ik denk dan eenieder we snapt dat een zadel van €100 een andere kwaliteit heeft dan één van € 1000,-.
Belangrijker is de pasvorm. Liever een goedkoop zadel wat past dan een dure die niet past.
Citaat:Een kwaliteitszadel, midden en onder klasse zijn goed uit elkaar te houden door te kijken voelen en ruiken.
Uitspraken doen over de algemene kwaliteit vind ik riskant als je niet over voldoende kennis beschikt over het bouwen van bomen, het looien van leer, het beitsen en voeden van leer en het bouwen van zadels. Toch zie ik vele reacties hierover..... Als er zoveel kennis is waarom kom ik dan zoveel ellende tegen?
Citaat:Dit zal wel weer een hoop reacties opleveren
Schimmelig schreef:harnessmaker schreef:Toch nog even wat verduidelijking:
Het spijkeren van de singelband is niet slecht te noemen, vele ook merkzadels zijn geniet. Een niet of spijker maakt weinig verschiln wat trekkracht betreft.
Ook de opmerking over roest is niet geheel terecht. Roest is ijzeroxide wat het ijzer verder afsluit van zuurstof. Alleen in een natte omgeving gaat dit roesten verder. Roesten gaat sneller bij zoute lucht.... Dan kan zijn van transport over zee ( dit ondanks plastic verpakkingen) of in een later stadium van de damp die je paard met rijden afgeeft.
Zweet is zout en veroorzaakt dus roestvorming.
Overigens is het veelal alleen de walslaag van het ijzer dat oxideerd.
Blijft natuurlijk wel belangrijk hoe er gespijkerd wordt......
Dat schroeven sterker zijn is ten dele waar. Dit is vooral een kwestie van de kwaliteit schroef.
Een slechte schroef is erger dan een goede spijker. Ik gebruik beiden echter van zeer goede kwaliteit.
Kom ik slecht spul tegen dan vervang ik deze uiteraard in overleg met de eigenaar van het zadel.
Veelal worden zadels in vrij vochtige zadelkamers bewaard, dat komt een zadel niet ten goede (heb ik zo het idee) qua roest etc? Slecht spul zal je vast vaak tegenkomenBelangrijker voor je zadel is het shabrak te verwijderen zodat er lucht bij kan (ventilatie)
Citaat:De boom wordt bij bijv. Lariot gemaakt uit vele delen dun hout wat in een speciale vorm wordt verlijmt. Hierdoor ontstaat laminaat. Laminaat is niet minder dan gewoon hout maar veelal zelfs sterker.
Door gebruik te maken van verschillende houtsoorten kan je dus ook de flexibiliteit bepalen en daarmee tevens de sterkte van de boom.
Goedkope bomen worden vaak uit een stuk gehaald of uit een plaat multiplex.
De getoonde ziet er wat opbouw betreft niet bijzonder slecht uit maar eigenlijk heel gewoon.
Het zijn echter de gebruikte materialen en technieken die de kwaliteit bepalen.
Deze boom is dus vanuit 1 stuk? Kortom: slechte kwaliteit? Ik heb ook wel eens bomen van teakhout gezien (correct me if i'm wrong). Dat lijkt mij wel goed kwaliteit?
Of deze boom goed is durf ik te betwijffelen gezien de prijs van betreffend zadel dat is via foto'moeilijk beoordelen. En boom van teakhout lijkt me sterk gezien de eigenschappen en prijs van dit hout. Prima om op te zitten hoor................als tuinset bijvoorbeeld.
Bovendien is teakhout hardhout en daarmee erg zwaar.Citaat:Ik vind het overigens een kwalijke zaak dat er door personen wordt gereageerd en wordt afgegeven op bepaalde winkeliers.
Onterecht in mijn ogen.
Winkeliers dragen in mijn ogen mee aan 'het zadel probleem'. Door goedkopere zadels te verkopen.
De klant kan niet op een winkelier 'afgeven' als hij/zij geen slechte producten aanbiedt. Mijn theorie! Misschien een beetje omstreden, maar goed![]()
Een winkelier verkoopt wat de klant wil hebben, bovendien blijft het de klant die besluit een bepaald zadel te kopen.Citaat:De eén koopt alleen bij bijv. de Aldi en is tevreden, de ander vind de AH prima en de ander koopt alles bij de bron op boerderijen en bij tuinders.
Wat je waar je koopt is een persoonlijke beslissing. Laat een ieder in zijn / haar waarde en oordeel niet te snel.
Ik denk dan eenieder we snapt dat een zadel van €100 een andere kwaliteit heeft dan één van € 1000,-.
Belangrijker is de pasvorm. Liever een goedkoop zadel wat past dan een dure die niet past.
Liever een goedkoop kwalitatief (!) zadel dat goed past. Er zijn bv. een hoop middeklasse zadeltjes van prima kwaliteit die ook niet zo heel erg duur zijn (JC, Kentaur?). Als je een paard kunt betalen, lijkt mij een goed passend zadel ook geen probleem.Citaat:Een kwaliteitszadel, midden en onder klasse zijn goed uit elkaar te houden door te kijken voelen en ruiken.
Uitspraken doen over de algemene kwaliteit vind ik riskant als je niet over voldoende kennis beschikt over het bouwen van bomen, het looien van leer, het beitsen en voeden van leer en het bouwen van zadels. Toch zie ik vele reacties hierover..... Als er zoveel kennis is waarom kom ik dan zoveel ellende tegen?
Bij de mensen die niet positief zijn over zadeltjes, veelal gemaakt in lage lonen landen. Zullen ze ook niet kopen. Tref je de ellende daar ook aan? Ik laat zelf mijn zadel regelmatig onderhouden namelijkCitaat:Dit zal wel weer een hoop reacties opleveren
Jaaaaaaa, dat kun je verwachten
harnessmaker schreef:
De eén koopt alleen bij bijv. de Aldi en is tevreden, de ander vind de AH prima en de ander koopt alles bij de bron op boerderijen en bij tuinders.
welsje14 schreef:er zit ook kwaliteits verschil tussen de producten van de bijv ah en de aldi zoals bijv bij groente en fruit
Schimmelig schreef:Dat is weer een ruitersportzaak die 'zoiets' zegt. Weet niet of dat klopt hoor. Voor zover ik weet worden de zadels nog steeds aangeboden. Er stond nog een artikeltje in 'Het Bit' over.
Heel vervelend voor dat meisje trouwens, maar wellicht is het de ruitersportzaak die er een 'potje van maakt'
Mwah, so far voor de betere lijn van ZM dan. Te dun zeg je?