Zadelmarkt-zadel in stukjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zadelmarkt-zadel in stukjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:15

Schimmelig schreef:
Zag helemaal niet dat ik het verkeerd gespeld had Haha!
Wat dom. J&H natuurlijk! Lachen
Denk je een keer iets af te korten... Rolleyes

Whoosh! FOEI !
Haha! Haha!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:20

Slecht he Bloos
Maar dat mensen zo'n zadel op hun paard durven te leggen... vind ik vele malen slechter Clown

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:47

Schimmelig schreef:
ZM/HUPPA biedt deze zadels nog in grote getalen aan Lachen
Het lijkt mij niet dat dit bedrijf failliet is. Misschien neemt een ander het productieproces over. Dat zou wel goed kunnen Lachen

viewtopic.php?f=117&t=621781&hilit=&p=17974261#p17974261 Hier de link van het topic waarin dit staat vermeld.

Overigens geheel offtopic: ik vind het raar dat ik echt nog nooit gebruikers van zo'n zadel heb gezien/gehoord. De enige keer dat ik zo'n zadel heb gezien was met de hengstenkeuring van het KFPS in Leeuwarden en ik was niet bepaald onder de indruk van het zadel, m.n. door de dikte (of beter gezegd: dunheid) van het leer.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:54

Dat is weer een ruitersportzaak die 'zoiets' zegt. Weet niet of dat klopt hoor. Voor zover ik weet worden de zadels nog steeds aangeboden. Er stond nog een artikeltje in 'Het Bit' over.
Heel vervelend voor dat meisje trouwens, maar wellicht is het de ruitersportzaak die er een 'potje van maakt' Lachen

Mwah, so far voor de betere lijn van ZM dan. Te dun zeg je? Haha!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 19:04

Het is moeilijk om je voor te stellen dat de kwaliteit vergelijkbaar is met Stüben, kieffer e.d. en dat het ook nog eens op maat gemaakt wordt helemaal voor dat geld. Misschien is het wel zo hoor, iemand ervaringen met J&H zadels..? Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:00

Ik denk dat niet echt iemand zich daaraan wil wagen, vanwege de slechte naam van ZM Nagelbijten / Gniffelen

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:28

DubbelDun schreef:
Het is een goedkoop zadel gemaakt van duidelijk mindere kwaliteit materialen en (IMO) op een onveilige manier in elkaar gezet.
Alle waar naar zijn geld dus.

Waarom onveilig? Misschien minder degelijk... Maar ja, je hebt het hier ook niet over een zadel dat tientallen jaren mee moet gaan....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:35

Omdat de manier waarop de singelaanhechting bevestigd was nou niet direkt bijdraagt aan veilig paardrijden. Het maakt dan niet uit hoelang een zadel meegaat, het hoort gewoon deugdelijk te zijn.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:40

Riëtte schreef:
DubbelDun schreef:
Het is een goedkoop zadel gemaakt van duidelijk mindere kwaliteit materialen en (IMO) op een onveilige manier in elkaar gezet.
Alle waar naar zijn geld dus.

Waarom onveilig? Misschien minder degelijk... Maar ja, je hebt het hier ook niet over een zadel dat tientallen jaren mee moet gaan....

Waarom onveilig? Dat lijkt mij duidelijk. De boom is gemaakt van zwak hout en daarom zal hij sneller breken. Met een zadel met gebroken boom rijden lijkt mij niet veilig, toch Verward

Zo'n zadel hoeft misschien niet 'tientallen jaren' mee te gaan, maar het moet wel voldoen aan enkele minimum eisen, dacht ik zo Lachen

Verder sluit ik aan bij DubbelDun.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:37

't is geen tandenstoker hoor... Ik bedoel ook minder sterk hout kan heus wel gewoon gebruik verdragen. Je moet hem niet op de grond laten flikkeren, maar dat is met een duurder zadel ook niet verstandig...
Het zadel is nu zo'n 5 jaar oud, en de boom is toch nog heel???

Maar goed, ik rij nu niet meer met een boomzadel, dus deze discussie is voor mij verder helemaal niet van toepassing...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:45

Riëtte schreef:
't is geen tandenstoker hoor... Ik bedoel ook minder sterk hout kan heus wel gewoon gebruik verdragen. Je moet hem niet op de grond laten flikkeren, maar dat is met een duurder zadel ook niet verstandig...
Het zadel is nu zo'n 5 jaar oud, en de boom is toch nog heel???

Maar goed, ik rij nu niet meer met een boomzadel, dus deze discussie is voor mij verder helemaal niet van toepassing...

Ik geloof dat er erg weinig en zelfs de laatste jaren niet met het zadel is gereden (zoiets las ik eerder).
Als een zadel in de kast blijft liggen, ongeacht de kwaliteit van het hout zal de boom vast niet breken (en als hij dat wel had gedaan, zou ik mij heeeeel veel zorgen maken) Tong uitsteken

Een normaal zadel (dus met degelijke boom) moet tegen een stootje kunnen. Een zadel kan best een keertje op de grond terecht komen. Een beschadiging aan het leer a lá, maar van de boom verwacht je wel dat hij een stootje kan hebben.
Dat verwacht ik niet van de boom in het betreffende zadel. De boom zal dan wel niet de vorm van een tandenstoker hebben, maar geloof dat het hout van vergelijkbare kwaliteit is Haha!

Met mijn BF kan ik trouwens ook ver gooien. Geen boom, dus geen probleem Pling

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:08

Toch nog even wat verduidelijking:

Het spijkeren van de singelband is niet slecht te noemen, vele ook merkzadels zijn geniet. Een niet of spijker maakt weinig verschiln wat trekkracht betreft.
Ook de opmerking over roest is niet geheel terecht. Roest is ijzeroxide wat het ijzer verder afsluit van zuurstof. Alleen in een natte omgeving gaat dit roesten verder. Roesten gaat sneller bij zoute lucht.... Dan kan zijn van transport over zee ( dit ondanks plastic verpakkingen) of in een later stadium van de damp die je paard met rijden afgeeft.
Zweet is zout en veroorzaakt dus roestvorming.
Overigens is het veelal alleen de walslaag van het ijzer dat oxideerd.
Blijft natuurlijk wel belangrijk hoe er gespijkerd wordt......
Dat schroeven sterker zijn is ten dele waar. Dit is vooral een kwestie van de kwaliteit schroef.
Een slechte schroef is erger dan een goede spijker. Ik gebruik beiden echter van zeer goede kwaliteit.
Kom ik slecht spul tegen dan vervang ik deze uiteraard in overleg met de eigenaar van het zadel.

De boom wordt bij bijv. Lariot gemaakt uit vele delen dun hout wat in een speciale vorm wordt verlijmt. Hierdoor ontstaat laminaat. Laminaat is niet minder dan gewoon hout maar veelal zelfs sterker.
Door gebruik te maken van verschillende houtsoorten kan je dus ook de flexibiliteit bepalen en daarmee tevens de sterkte van de boom.
Goedkope bomen worden vaak uit een stuk gehaald of uit een plaat multiplex.
De getoonde ziet er wat opbouw betreft niet bijzonder slecht uit maar eigenlijk heel gewoon.
Het zijn echter de gebruikte materialen en technieken die de kwaliteit bepalen.

Ik vind het overigens een kwalijke zaak dat er door personen wordt gereageerd en wordt afgegeven op bepaalde winkeliers.
Onterecht in mijn ogen.

De eén koopt alleen bij bijv. de Aldi en is tevreden, de ander vind de AH prima en de ander koopt alles bij de bron op boerderijen en bij tuinders.
Wat je waar je koopt is een persoonlijke beslissing. Laat een ieder in zijn / haar waarde en oordeel niet te snel.
Ik denk dan eenieder we snapt dat een zadel van €100 een andere kwaliteit heeft dan één van € 1000,-.
Belangrijker is de pasvorm. Liever een goedkoop zadel wat past dan een dure die niet past.
.
Een kwaliteitszadel, midden en onder klasse zijn goed uit elkaar te houden door te kijken voelen en ruiken.
Uitspraken doen over de algemene kwaliteit vind ik riskant als je niet over voldoende kennis beschikt over het bouwen van bomen, het looien van leer, het beitsen en voeden van leer en het bouwen van zadels. Toch zie ik vele reacties hierover..... Als er zoveel kennis is waarom kom ik dan zoveel ellende tegen?

Dit zal wel weer een hoop reacties opleveren Haha!

Joyce1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:12

chicolover schreef:
zadelmarkt heeft verschillende leveranciers.
verschillende kwaliteiten dus.
dus ik blijf erbij dat de meeste spullen van zadelmarkt van goeie kwaliteit zijn.
de hoofdstellen zijn uitstekend!

Hier ben ik het wel mee eens, al zou ik niet snel een zadel aanschaffen, ik vind het gewoon belangrijk dat dat goed past, een zadel mag ook best wat kosten, alle andere spullen kun je gewoon goedkoop aanschaffen.
Maar ook ik vind de kwaliteit van zadelmarkt goed, alleen kijk ik dus wel uit met zadels.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:31

harnessmaker schreef:

Het spijkeren van de singelband is niet slecht te noemen, vele ook merkzadels zijn geniet. Een niet of spijker maakt weinig verschiln wat trekkracht betreft.
Ook de opmerking over roest is niet geheel terecht. Roest is ijzeroxide wat het ijzer verder afsluit van zuurstof. Alleen in een natte omgeving gaat dit roesten verder. Roesten gaat sneller bij zoute lucht.... Dan kan zijn van transport over zee ( dit ondanks plastic verpakkingen) of in een later stadium van de damp die je paard met rijden afgeeft.
Dat schroeven sterker zijn is ten dele waar. Dit is vooral een kwestie van de kwaliteit schroef.
Een slechte schroef is erger dan een goede spijker. Ik gebruik beiden echter van zeer goede kwaliteit.
Kom ik slecht spul tegen dan vervang ik deze uiteraard in overleg met de eigenaar van het zadel.

Veelal worden zadels in vrij vochtige zadelkamers bewaard, dat komt een zadel niet ten goede (heb ik zo het idee) qua roest etc? Slecht spul zal je vast vaak tegenkomen Lachen

Citaat:
De boom wordt bij bijv. Lariot gemaakt uit vele delen dun hout wat in een speciale vorm wordt verlijmt. Hierdoor ontstaat laminaat. Laminaat is niet minder dan gewoon hout maar veelal zelfs sterker.
Door gebruik te maken van verschillende houtsoorten kan je dus ook de flexibiliteit bepalen en daarmee tevens de sterkte van de boom.
De getoonde ziet er wat opbouw betreft niet bijzonder slecht uit maar eigenlijk heel gewoon.

Deze boom is dus vanuit 1 stuk? Kortom: slechte kwaliteit? Ik heb ook wel eens bomen van teakhout gezien (correct me if i'm wrong). Dat lijkt mij wel goed kwaliteit?

Citaat:
Ik vind het overigens een kwalijke zaak dat er door personen wordt gereageerd en wordt afgegeven op bepaalde winkeliers.
Onterecht in mijn ogen.

Winkeliers dragen in mijn ogen mee aan 'het zadel probleem'. Door goedkopere zadels te verkopen.
De klant kan niet op een winkelier 'afgeven' als hij/zij geen slechte producten aanbiedt. Mijn theorie! Misschien een beetje omstreden, maar goed Lachen

Citaat:
De eén koopt alleen bij bijv. de Aldi en is tevreden, de ander vind de AH prima en de ander koopt alles bij de bron op boerderijen en bij tuinders.
Wat je waar je koopt is een persoonlijke beslissing. Laat een ieder in zijn / haar waarde en oordeel niet te snel.
Ik denk dan eenieder we snapt dat een zadel van €100 een andere kwaliteit heeft dan één van € 1000,-.
Belangrijker is de pasvorm. Liever een goedkoop zadel wat past dan een dure die niet past.

Liever een goedkoop kwalitatief (!) zadel dat goed past. Er zijn bv. een hoop middeklasse zadeltjes van prima kwaliteit die ook niet zo heel erg duur zijn (JC, Kentaur?). Als je een paard kunt betalen, lijkt mij een goed passend zadel ook geen probleem.

Citaat:
Een kwaliteitszadel, midden en onder klasse zijn goed uit elkaar te houden door te kijken voelen en ruiken.
Uitspraken doen over de algemene kwaliteit vind ik riskant als je niet over voldoende kennis beschikt over het bouwen van bomen, het looien van leer, het beitsen en voeden van leer en het bouwen van zadels. Toch zie ik vele reacties hierover..... Als er zoveel kennis is waarom kom ik dan zoveel ellende tegen?

Bij de mensen die niet positief zijn over zadeltjes, veelal gemaakt in lage lonen landen. Zullen ze ook niet kopen. Tref je de ellende daar ook aan? Ik laat zelf mijn zadel regelmatig onderhouden namelijk Lachen

Citaat:

Jaaaaaaa, dat kun je verwachten Haha!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:37

Leerzaam topic wel. Ik had geen idee hoe een zadelboom er nu eigenlijk uit zag. Zo kom je nog eens ergens achter.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:47

Ik zal morgen wat voorbeelden van bomen en opbouw posten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:59

Interessant!

Mijn County zag er imo toch wel een heeeeel stuk beter uit dan dit zadel en eerlijk gezegd zou ik dit zadel niet op mijn paard willen hebben.

Zou je ook foto's van de county boom willen plaatsen?

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 07:50

Schimmelig schreef:
harnessmaker schreef:

Veelal worden zadels in vrij vochtige zadelkamers bewaard, dat komt een zadel niet ten goede (heb ik zo het idee) qua roest etc? Slecht spul zal je vast vaak tegenkomen Lachen Belangrijker voor je zadel is het shabrak te verwijderen zodat er lucht bij kan (ventilatie)
Citaat:

Deze boom is dus vanuit 1 stuk? Kortom: slechte kwaliteit? Ik heb ook wel eens bomen van teakhout gezien (correct me if i'm wrong). Dat lijkt mij wel goed kwaliteit?
Of deze boom goed is durf ik te betwijffelen gezien de prijs van betreffend zadel dat is via foto'moeilijk beoordelen. En boom van teakhout lijkt me sterk gezien de eigenschappen en prijs van dit hout. Prima om op te zitten hoor................als tuinset bijvoorbeeld.
Bovendien is teakhout hardhout en daarmee erg zwaar.
Citaat:
Onterecht in mijn ogen.

Winkeliers dragen in mijn ogen mee aan 'het zadel probleem'. Door goedkopere zadels te verkopen.
De klant kan niet op een winkelier 'afgeven' als hij/zij geen slechte producten aanbiedt. Mijn theorie! Misschien een beetje omstreden, maar goed Lachen
Een winkelier verkoopt wat de klant wil hebben, bovendien blijft het de klant die besluit een bepaald zadel te kopen.

Citaat:

Liever een goedkoop kwalitatief (!) zadel dat goed past. Er zijn bv. een hoop middeklasse zadeltjes van prima kwaliteit die ook niet zo heel erg duur zijn (JC, Kentaur?). Als je een paard kunt betalen, lijkt mij een goed passend zadel ook geen probleem.

Citaat:

Bij de mensen die niet positief zijn over zadeltjes, veelal gemaakt in lage lonen landen. Zullen ze ook niet kopen. Tref je de ellende daar ook aan? Ik laat zelf mijn zadel regelmatig onderhouden namelijk Lachen

Citaat:

Jaaaaaaa, dat kun je verwachten Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 08:02

harnessmaker schreef:

Even over dit stuk. Slechte vergelijking, het verschil tussen de aldi en de AH zit hem niet in de kwaliteit vande producten maar in de service en keuzemogelijkheden. Dat lijkt me bij die zadels toch een ander verhaal. Bij de dure zadels betaal je voor kwaliteit en een klein stukje service toch?

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 08:28

er zit ook kwaliteits verschil tussen de producten van de bijv ah en de aldi zoals bijv bij groente en fruit

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 09:03

welsje14 schreef:
er zit ook kwaliteits verschil tussen de producten van de bijv ah en de aldi zoals bijv bij groente en fruit

Ik vraag me af of je dit kwaliteitsverschil kan vergelijken met het verschil in kwaliteit van de A-merkzadels en de zadels van onder andere ZM.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 09:39

nej dat denk ik niet maar wendy beweerde dat het verschil tussen de aldi en de AH zit hem niet in de kwaliteit vande producten maar in de service en keuzemogelijkheden zit. ik vind van niet t zit zeker ook in de kwaliteit vooral als je naar het groente en fruit ziet moet je goed opletten als er bijv in een zak sinaasappels geen verotte sinasappel zit ok weer even on topic. de zadels van zadel markt zijn zeker niet slecht maar of ze nou echt goed zijn betwijfel ik. je kunt ze daarom ook niet vergelijken met dure merkzadels. maar als het zadel van zm goed past valt alles wel mee hoor. mijn zusje heeft een zm zadel en soms rijd ik es op haar pony omdat die wel es druk is en het zadel zit goed en t ligt ook goed op de pony. alleen de kniewrong is ietwat aan de dunne kant verder is het een fijn zadel. als je hem goed onderhoud gaat ie zeker wel best lang mee we hebben em nu zo'n 2 jaar en niks kadoek beschadigd kleurverandering of wat dan ook. zit nog steeds lkkr en past nog steeds goed.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:04

geen appels met peren vergelijken Haha!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:14

Schimmelig schreef:
Dat is weer een ruitersportzaak die 'zoiets' zegt. Weet niet of dat klopt hoor. Voor zover ik weet worden de zadels nog steeds aangeboden. Er stond nog een artikeltje in 'Het Bit' over.
Heel vervelend voor dat meisje trouwens, maar wellicht is het de ruitersportzaak die er een 'potje van maakt' Lachen

Mwah, so far voor de betere lijn van ZM dan. Te dun zeg je? Haha!

Ja, maar het is wel de ruitersportzaak die het zadel levert die het zegt, dus het lijkt me niet zomaar uit de lucht gegegrepen zoiets. Ja, of ze hebben het zelf idd verprutst, dat zou ook kunnen.
Ik heb idd ook dat stuk gezien in de BIT, was het een na laatste of twee na laatste nummer.

Ja, het viel me op dat het leer van het zweetblad heel dun was. Ik zag ze in die stand, dus vandaar dat ik een kijkje ben gaan nemen.

Maar goed, wederom offtopic, dus ik laat het hierbij.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:22

Ik heb 2 zadels. Een KN Symphonie en een merkloos vzh. Als een zadel merkloos is, komt die dan automatisch vd zadelmarkt? Want ik ben dik tevreden over dat zadel. Wel een keiharde zitting, maar daar heb ik een bontje voor. Beiden zadel passen perfect.