Benen zonder allerlei poespas?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gekke_koei

Re: Benen zonder allerlei poespas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:46

ben tegen beschermers. ze doen in mijn ogen meer kwaad dan goed.

ik ben met willem peesjes gaan gebruiken omdatie ineens sportbok kreeg en meer pit ging krijgen.. hij had nu behalve stilstaan truuken(dat heb je met manegebeesten Haha! ) ook ineens bok en steiger truuken.
regelmatig opengetrapte ballen e.d en niemand die daar een paard zonderbeschermer liet lopen. dus ik ook aan de beschermers.... wat een ellende was dat.. wou dat ik hetnooit gedaan had.

willem is immers nog nooit kreuepl geweest in heel zijn manegeverleden. maar sinds dat debakel strijkt meneer achter. ook heeft hij zulke gigantische mok gehadmet olifantenpoten tot aan de sprong dat ik het echt helemaal gehad heb met die beschermers.
probeer eens goed passende beschermers te kopen voor een paard van 1.78 met flinke benen... nou die zijn er niet, heb ieder merk wel geprobeerd.

niet lang geleden maar weer uit ellende beschermers om gedaan. achter, cross country van eskadron. wonder boven wonder pasten die toch wel goed, mag ook wel voor die prijs. hij streek zijn hele kogels tot bloedens open vanwege de zware bak en de training die ik tegenwoordig krijg. na 3 keer dragen alweer in de kast.. zijn hele haren waren weg op de benen, omdat meneer stalbenen had en na het rijden dunne benen, dus los gaan zitten en gaan schuren. gelukkig geen witte haren voor terug gekregen.

nu liggen die dure kappen in dekast en loopt willem lekker met zijn blote benen. willem heeft benen van staal en ik geloof het nou wel. geld idem voor merel met haar dunne pootjes. nooit geen beschermers om, zeker niet als ze gaat trainen voor de endurance. die bokt en raced maar aantikken?? merel is heel slim als het om voetzetting gaat. die gaat op volle snelheid door de bocht, over nat terrein.. waarom?? omdat ze heel goed weet hoe ze haar voeten neer moet zetten. dieheeft nog nooit geen wondje, warm been of kreupelheid(afgezien van de nageltred) gehad en zal at ook niet krijgen.

naar mijn idee is het zo dat al die jonge beesten vaak met de hele rataplan gereden worden en ze niet eens de kans krijgen sterke benen op te bouwen. ze worden immers bij voorbaat al beschermd, waardoor ze niet voele dat ze zichzelf aan tikken. uiteraard heb je de lomperds.. maar nee... ik blijf erbij.. hoe meer zorg je er aan besteed om het te voorkomen.. des te meer kans je hebt om iets te krijgen... dat is nou eenmaal mijn ervaring... zoals van toor al eens zei(niet de minste geloof ik) veel paarden lopen blessures op van simpele dingen in stal, als even omdraaien of over het drempeltje...

hoe gaan we dat tegen?? jaja ik ken de mensen met de stableboots Haha!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:38

Ik rijd eigenlijk altijd met bescherming.
Meestal rond in de bandages en als ik lui ben peesjes en strijklappen. Lachen
(of een combi van; voor bandages en achter strijkjes of andersom. Clown)

Soms doe ik springschoenen om.. Met springen sowieso, met buitenrijden of crossen alleen voor en met een groep rondom. (Altijd leuk, beukende pony's die tegen je pony's achterbenen aanlopen. Slapen Tong uitsteken)

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:04

Ik zou nog niet eens weten hoe ik bandages om moet doen Haha! en dus begin ik er ook niet aan.
Peesjes, bandages, springschoenen en dergelijke zal je ook niet in mijn kast vinden. Ik heb ook nog nooit, met geen enkel paard, met van die dingen gereden. Simpel weg omdat het niet nodig is.
Je hoort ook vaak dat peesjes en bandages juist slecht zouden zijn voor de paardenbenen. Ik weet niet of het allemaal waar is, maar ik kan me wel voorstellen dat ze in bepaalde gevallen de benen juist zwakker maakt.
Maar bij sommige paarden zullen ze wel écht nodig zijn. Bijv. met paarden met arthrose.
In de manège zie ik vaak bandages die verkeerd omgedaan zijn of paarden met peesjes terwijl ze die niet eens nodig hebben. Mja....

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:10

Precious20 schreef:
Ik zou nog niet eens weten hoe ik bandages om moet doen Haha! en dus begin ik er ook niet aan.
Peesjes, bandages, springschoenen en dergelijke zal je ook niet in mijn kast vinden. Ik heb ook nog nooit, met geen enkel paard, met van die dingen gereden. Simpel weg omdat het niet nodig is.
Je hoort ook vaak dat peesjes en bandages juist slecht zouden zijn voor de paardenbenen. Ik weet niet of het allemaal waar is, maar ik kan me wel voorstellen dat ze in bepaalde gevallen de benen juist zwakker maakt.
Maar bij sommige paarden zullen ze wel écht nodig zijn. Bijv. met paarden met arthrose.In de manège zie ik vaak bandages die verkeerd omgedaan zijn of paarden met peesjes terwijl ze die niet eens nodig hebben. Mja....

Hahaha wat een onzin schrijf je hier op zeg.
Beenbeschermers beschermen de benen tegen invloeden van buiten af.
Atrose zit IN het gewricht, daar verandert een beenbeschermer niets aan....
Frusty

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:17

oms heb ik zoiets dat ik haar ook het liefst eens buiten gooi zonder wat om ofzo, maar bij mijn paard gaat dit helaas echt niet.
Ze slaat echt haar eigen benen open, trapt ijzers af (ze heeft gigantische moeielijke voeten en we zijn bezig met haar voetjes) dus ik moet het helaas wel.

Dus dat sommige mensen zeggen dat het echt bij elk paard onzin is, vind ik juist onzin dat ze dat zeggen Knipoog
Bij sommige paarden moet het nou eenmaal.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:09

manie schreef:
Waar het omgaat is dat beenbeschermers met verstand gebruikt moeten worden. Dus ik kan me de ergenis van TS wel voorstellen. Je ziet soms van die opgeleukte paarden, terwijl het misschien helemaal niet nodig is.
Maar dat wil nog niet zeggen dat beenbescherming per definitie onzinnig is. Er zijn vele situatie waarin ze zeer nuttig kunnen zijn en hun dienst bewijzen, en dan bedoel ik niet voor de 'leuk'.....

Daar doelde ik ook een beetje op.
Als mensen beenbescherming om doen te weten waarom en hoe het precies moet zitten.
Of te wel paarden met vrolijk gekleurde maar te grote/ te kleine/ te krappe beschermers. Denk dat het dan zeker meer kwaad dan goed doet.
Hier in dit topic lees je ook dingen waardoor je het idee krijgt dat mensen de klok wel hebben horen luiden, maar de klepel niet weten te vinden.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:22

Samouray schreef:
De benen van mijn Haf en NF zijn ook (bijna) altijd zonder poespas!! Denk dat teveel mensen beenbescherming gebruiken voor de mooi. Zelf weten, ik vind het onzin!!

Rolleyes Gestoord

Ze heten niet voor niets beenbescherming. Dat is dus gemaakt om het been van je paard te beschermen tegen zaken van buitenaf, zoals zijn eigen lompheid (met of zonder hoefijzers) of wanneer er iets van buiten zijn eigen lijf om de benen kan beschadigen (springbalken, takken in het bos, bakrand etc.).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:30

Ik ben zelf helemaal geen setjes freak.
Dus voor de mooi gebruik ik het al nooit.
Maar ik gebruik het wel elke keer.

En al ben je wel een setjes fan, wat maakt dat uit?
Als het schoon en passend is, is het alleen maar verstandig om te gebruiken.
Net als een cap, die zet je ook een passende op je hoofd voor bescherming, maar je kijkt dan ook welke je het mooiste vind.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:32

Ik rij altijd met elk paard/pony mét beschermers.

Ik doe liever beschermers om dan dat ik straks een beest heb met een peesblessure o.i.d.

Zo heb ik een paard die z'n ijzers er altijd af tikt. Dan doe ik liever springschoenen om dan elke week twee keer bij de hoefsmid te staan. Knipoog

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:36

Alles word met peesjes gedaan bij ons behalve het losgooien (ze trekken alles er dan af Knipoog ) Nix geen setjes... Gerust rode peesjes met groene strijklappen.. Boeiend dat het niet bij elkaar past als het maar beschermt en goed past.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:40

Ik rijd altijd met peesbeschermers en kogelbeschermers. Op mijn vorige pony's niet, maar deze verwond zichzelf telkens weer als ik een dressuurproefje zónder moet rijden.

Met springen gebruik ik ook springschoenen, voor de zekerheid.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:55

de vergelijking met een cap vind ik hier best goed eigenlijk. kijk het komt zelden voor dat je echt ernstig op je hoofd terecht komt, net als het weinig voorkomt dat een paard daadwerkelijk schade oploopt aan de benen. maar voorkomen is beter dan genezen denk ik dan maar...

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:42

Is het helemaal eens met merrieveulen.
Als je je beschermers goed gebruikt is er niks aan de hand, je moet ze natuurlijk niet aansingelen, zie ik vaak mensen doen, gewoon je beschermers losjes omdoen, niet dat ze erom heen bungelen maar niet te strak, daar komen die witte plekken van..

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 23:21

manie schreef:
Precious20 schreef:
Maar bij sommige paarden zullen ze wel écht nodig zijn. Bijv. met paarden met arthrose.In de manège zie ik vaak bandages die verkeerd omgedaan zijn of paarden met peesjes terwijl ze die niet eens nodig hebben. Mja....

Hahaha wat een onzin schrijf je hier op zeg.
Beenbeschermers beschermen de benen tegen invloeden van buiten af.
Atrose zit IN het gewricht, daar verandert een beenbeschermer niets aan....
Frusty

Nou, een beetje beleefd blijven zal toch nog wel net lukken, niet?
Ik weet ook best dat arthrose IN het gewricht zit! Daar hoef je écht geen raketgeleerde voor te zijn hoor. Ik heb een paard gekend dat erge arthrose in haar voorbenen had. Gevolg hiervan was dat ze snel uitgleed en zich bezeerde. De eigenaar vond het destijds beter om haar peesjes om te doen zodat ze zich niet kon kwetsen. Dus idd peesjes beschermen tegen invloeden van buitenaf. Dat heb jij goed gezien Clown

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:05

xjessx schreef:
Is het helemaal eens met merrieveulen.
Als je je beschermers goed gebruikt is er niks aan de hand, je moet ze natuurlijk niet aansingelen, zie ik vaak mensen doen, gewoon je beschermers losjes omdoen, niet dat ze erom heen bungelen maar niet te strak, daar komen die witte plekken van..

En een echte goede beschermer kun je niet te strak doen Lachen. Ik heb bijv. de Allround beschermers van Eskadron, die zijn echt perfect en geweldig Ja.

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:45

Klopt, de Eskadrons kun je niet strak doen, maar die van Br wel, vind dat zo'n verschrikkelijk gezicht Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:52

ik doe ze altijd zo dat het elastiek net niet uitrekt. dan beweeg ik ze van onder naar boven (zachtjes, dus niet schuiven) en als de huid dan net meebeweegt zitten ze goed. alleen mijn 3 in 1 beschermers doe ik iets strakker. een oude stalgenoot van mij deed de peesjes ook altijd superstrak, met als gevolg witte strepen op het pijpbeen aan de zijkant. erg zonde, en pijnlijk voor het paard.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:55

En meestal komen die witte strepen heel ergens anders van maar dat durven ze vak niet te zeggen.
De meeste mensen die een paard hebben met witte strepen hebben ze een keer vergeten de peesjes af te doen.
Dat paard heeft toen dus de hele nacht en ochtend die dingen op gehad.
Je ziet dat op de manege ook nog weleens bij ons.
Dat pensionklanten vergeten ze af te doen.
Als wij dat s avonds zien halen we ze er zelf wel af!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:14

als ze goed zitten moeten ze ook een hele dag omkunnen. ik kan me voorstellen dat ze in een paar uur net zo kunnen knellen/ schuren. maar inderdaad, als er plekken van komen moet je daar wel om denken natuurlijk!

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:17

ik rijd altijd maar dan ook echt altijd!! met beenbescherming, zoiezo peesjes en bij mijn merrie met springschoenen, waarom? mijn paard heeft eens met erge bloedvergiftiging in de kliniek gestaan omdat ze een stom banketstaaf wondje in haar kootholte had, van het aantikken! en aangezien ik graag wil voorkomen dat mijn paard straks weer bijna dood is, doe ik toch echt beenbescherming om!

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:22

Ik heb altijd voor beschermers om en springschoenen.

Eén, voor zijn traing als ik hem vlugger in het achterbeen maak. Met schakelen etc.
En twee, omdat hij af en toe met vier benen de lucht in gaat, en dan heeft ie ze echt nodig.

Ik heb teveel blessures gezien die voorkomen hadden kunnen worden door beschermers.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:25

ik rij ook altijd met peesbescherming,het is 1 minuut werk en het kan een hele hoop leed besparen.

als de paarden los gelaten worden, gebruik ik geen bescherming,ik ben nl van mening dat je als ruiter altijd een ballast bent voor een paard,dus hij zal ten alle tijden anders gaan lopen ,net zo goed als jij anders zou gaan lopen als je 25 kilo op je rug mee zou dragen.

vandaar dat ik liever peeskappen gebruik,als maanden aan het tobben ben met een peesblessure,en ja,ik heb een paard met peesproblemen,en deze heeft ie inderdaad waarschijlijk in de stal opgelopen,en weet wat het is om te tobben met een peesblessure,en geeft ook aan,hoe makkelijk een paard dus peesproblemen krijgt.

daarnaast als ik bekijk hoeveel krasjes er op de peesbeschermers zitten,kan ik alleen maar heel blij zijn,dat ik deze gebruik,en dat ik zo probeer te voorkomen dat hij met rijden(dus door mijn toedoen) een peesletsel oploopt. Lachen

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:28

Ik rijd meestal romdom in bandages met springschoenen. Ik weet hoe ik ze moet aanleggen en dat ze minimale bescherming bieden. Toen ik gister de bandages af deed, kwamen de benen er vrijwel droog onderuit, terwijl ze er bij mij een stuk natter onder 3-1-beschermers en peesbeschermers uitkomen. Op mijn strijklappen en peesjes zitten kleine krasjes, dus dat is toch een teken dat ik beter met bescherming kan rijden.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:45

Ik heb niks voor m'n pony z'n benen en ik hoef het ook niet.
Zegt genoeg denk ik? Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:38

_Nicky schreef:
Ik rijd meestal romdom in bandages met springschoenen. Ik weet hoe ik ze moet aanleggen en dat ze minimale bescherming bieden. Toen ik gister de bandages af deed, kwamen de benen er vrijwel droog onderuit, terwijl ze er bij mij een stuk natter onder 3-1-beschermers en peesbeschermers uitkomen. Op mijn strijklappen en peesjes zitten kleine krasjes, dus dat is toch een teken dat ik beter met bescherming kan rijden.

bedenk wel dat de beschermer het been dikker maakt, en dat het dus kan dat ze met beschermers wel langs elkaar gaan en zonder niet! Knipoog maar goed, zoals ik al zei, voorkomen is beter dan genezen, ja toch?