ik ben met willem peesjes gaan gebruiken omdatie ineens sportbok kreeg en meer pit ging krijgen.. hij had nu behalve stilstaan truuken(dat heb je met manegebeesten

regelmatig opengetrapte ballen e.d en niemand die daar een paard zonderbeschermer liet lopen. dus ik ook aan de beschermers.... wat een ellende was dat.. wou dat ik hetnooit gedaan had.
willem is immers nog nooit kreuepl geweest in heel zijn manegeverleden. maar sinds dat debakel strijkt meneer achter. ook heeft hij zulke gigantische mok gehadmet olifantenpoten tot aan de sprong dat ik het echt helemaal gehad heb met die beschermers.
probeer eens goed passende beschermers te kopen voor een paard van 1.78 met flinke benen... nou die zijn er niet, heb ieder merk wel geprobeerd.
niet lang geleden maar weer uit ellende beschermers om gedaan. achter, cross country van eskadron. wonder boven wonder pasten die toch wel goed, mag ook wel voor die prijs. hij streek zijn hele kogels tot bloedens open vanwege de zware bak en de training die ik tegenwoordig krijg. na 3 keer dragen alweer in de kast.. zijn hele haren waren weg op de benen, omdat meneer stalbenen had en na het rijden dunne benen, dus los gaan zitten en gaan schuren. gelukkig geen witte haren voor terug gekregen.
nu liggen die dure kappen in dekast en loopt willem lekker met zijn blote benen. willem heeft benen van staal en ik geloof het nou wel. geld idem voor merel met haar dunne pootjes. nooit geen beschermers om, zeker niet als ze gaat trainen voor de endurance. die bokt en raced maar aantikken?? merel is heel slim als het om voetzetting gaat. die gaat op volle snelheid door de bocht, over nat terrein.. waarom?? omdat ze heel goed weet hoe ze haar voeten neer moet zetten. dieheeft nog nooit geen wondje, warm been of kreupelheid(afgezien van de nageltred) gehad en zal at ook niet krijgen.
naar mijn idee is het zo dat al die jonge beesten vaak met de hele rataplan gereden worden en ze niet eens de kans krijgen sterke benen op te bouwen. ze worden immers bij voorbaat al beschermd, waardoor ze niet voele dat ze zichzelf aan tikken. uiteraard heb je de lomperds.. maar nee... ik blijf erbij.. hoe meer zorg je er aan besteed om het te voorkomen.. des te meer kans je hebt om iets te krijgen... dat is nou eenmaal mijn ervaring... zoals van toor al eens zei(niet de minste geloof ik) veel paarden lopen blessures op van simpele dingen in stal, als even omdraaien of over het drempeltje...
hoe gaan we dat tegen?? jaja ik ken de mensen met de stableboots