Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

taffy

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:29

germie schreef:
Hij heeft mij het wel uitgelegd hoor waarom een diepe zit zoals bij de Maestoso wel kan, maar ik akn dat niet zo meer verwoorden. Je kunt hem ook bellen, dan legt hij je het wel uit.
Spieren en wervels zijn niet zijn vakgebied, maar hij heeft dus enorm veel ervaring en ziet of voelt direct als er iets niet helemaal goed zit. Hij herkent aan een paard ook altijd direct de exterieurmatige 'foutjes' zoals een keurmeerster op de keuring dat ook ziet.

je kan van triest ook even bellen die legt het je ook wel even uit Clown
volgens mij zullen we hierin toch van mening blijven verschillen Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:31

Zijn spieren en wervels dan wel het/een vakgebied van van Triest?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:32

Alane schreef:
Zijn spieren en wervels dan wel het/een vakgebied van van Triest?

nee,
maar die zegt ook niet dat alle wervels en spieren van mjn pony in orde zijn Knipoog

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:45

Alane schreef:
Jodievanmij schreef:
Zadelmakerij de olde maten die maakt een zadel passend op het paard. Maar die doen dat vrijwel alleen met zadles als... barnsby kanter, barnsby raven, kn tot bouwjaar 1994 ongeveer passier tot bouwjaar 1996 geloof ik en stubbens de oude modellen.. Zij leveren ook echt goed werk wat ik gehoord heb. Dus niet alleen van triest is het niet eens met die diepe zitten en zo ken ik nog wel meer zadelsmakers/ winkels die er niet mee eens zijn. Maarja als de consument het wel en ja de klant is koning> Het zijn gewoon modegrills, rages waar de paarden de dupe van worden. Net als met zoveel dingen..

Dat is een leuke Ja
Barnsby, KN, Prestige ed zouden die nu allemaal zelf hun bomen maken?

wat bedoel je daar mee?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:58

Jodievanmij schreef:

wat bedoel je daar mee?

Sorry, schijnbaar een stukje tekst kwijtgeraakt of zo Scheve mond

Passier schrijft op hun site dat tegen meerrijs een diepe zit gecreeerd kan worden, en dat betekent dat ze de achterkant hoger maken... (dat had ik elders ook geschreven)
Citaat:
Tiefer Sitz
Als Sonderausstattung gibt es die Sättel auch mit einem 2,5 cm höheren Efter, dem „tiefen Sitz“.

Toen ik verder ging kijken zag ik dat bijv. Barnsby hun bomen elders kopen en vroeg me dus af of anderen dat ook deden of bomen zelf maken.
Passier al 50 jaar dezelfde boom gebruikt, PS boom (en deze ook zelf maakt) en nu ook de K-boom (= kunststof) (geen idee of ze die ook geheel zelf maken)

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:20

PriscaZ schreef:
Ainsley staat daar erg om bekend, heb ik begrepen van mijn instructrice en dat vertelde ook de zadelmakers die bij mij zijn geweest om zadels te passen.

Verder schijnt het erg afhankelijk te zijn van hoe het zadel verder opgebouwd is. Euroriding is ook redelijk diep, maar staat juist bekend om de bewegingsvrijheid van de ruggengraad en schouders...

hoe zit het dan met prestige?

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 15:07

Alane schreef:
Jodievanmij schreef:

wat bedoel je daar mee?

Sorry, schijnbaar een stukje tekst kwijtgeraakt of zo Scheve mond

Passier schrijft op hun site dat tegen meerrijs een diepe zit gecreeerd kan worden, en dat betekent dat ze de achterkant hoger maken... (dat had ik elders ook geschreven)
Citaat:
Tiefer Sitz
Als Sonderausstattung gibt es die Sättel auch mit einem 2,5 cm höheren Efter, dem „tiefen Sitz“.

Toen ik verder ging kijken zag ik dat bijv. Barnsby hun bomen elders kopen en vroeg me dus af of anderen dat ook deden of bomen zelf maken.
Passier al 50 jaar dezelfde boom gebruikt, PS boom (en deze ook zelf maakt) en nu ook de K-boom (= kunststof) (geen idee of ze die ook geheel zelf maken)

ja ok maar wat heeft dat met mijn stukje teks te maken?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:47

zitake schreef:
Welke zadels zijn er dan wel goed. Bepaalt merk of bepaald type.
Ik ben van plan een kentaur te kopen. (penelope)? Nu is mn vraag goed of slecht.

Precious20 schreef:
Om even trg te komen op de merken... Stel: je wil een nieuw dres. zadel kopen, maar je wil géén diepe zit. Op welke merken moet je je dan richten?
En hoe zit dit dan met vhz-zadels? Zijn er nog merken die min of meer een rechte boom hebben?

tja dat is nu het grote probleem
er zijn géén nieuwe dressuurzadel's meer te koop met een geheel vlakke boom
belachelijk maar waar Verward
en kentaur heeft zeker weten geen vlakke boom

alleen de springerichte A merk zadels kunnen nog een vlakke boom hebben, maar ik weet uit mijn hoofd niet welke merken dat zijn
maar volgens mij heeft stubben nog een vlakke boom type

@zitake
ik heb de link van jou topic hier geplaatst om te laten zien dat mensen echt bewust op zoek gaan naar een zadel met een diepe zit
het was niet mijn bedoeling je te kwetsen Bloos

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:49

Sansje schreef:
Wie kan mij helpen. Ik probeer een antwoord te vinden op de vraag die iemand mij stelde over of mijn WOW zadel een rechte boom heeft. De site is: www.wowsaddles.com

ik weet wel bijna zeker dat een WOW zadel een vlakke boom heeft
maar van triest weet het zeker

Bitch schreef:
Tineke Bartels rijdt met een Prestige TD, hele diepe zit....zij heeft het ook ooit over mannen- en vrouwenzadels gehad, zou een zadel met een diepe zit meer een vrouwenzadel zijn?

haar oude KN past natuurlijk niet op al haar paarden
een vrouwenzadel heeft een bredere zit
een smalle zit is meer geschikt voor mannen en vrouwen met een smal bekken

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:18

Vraag over het voorbeeld van het uitproberen op een mensen rug.

Als je op handen en voeten gaat zitten loopt mijn ruggewervel iets bol, een paard heeft een 'holle' ruggewervel.

Voor wat ik bedoel met 'hol'
http://www.osteopaard.nl/Pagina's/Informatie/AnatomiePaard.htm

Ik gebruik mijn rugbespiering heel anders dan een paard, dus je kan niet helemaal lijn trekken wat een mens voelt hoe dat op het paard voelt toch?

Doordat spieren, botten, weefsel e.d. heel anders zjin geplaatst en opgebouwd geeft dat nooit zelfde gevoel als wat een paard voelt.

Bijvoorbeeld, bij mij moet je wat voorop mijn rug gaan zitten, die spieren zijn sterk en in mijn onderrug niet. Mijn hoefsmid heeft dit door zijn werk precies andersom.

Het enige wat ik kan doen is mijn paard observeren, kennen en voelen wat hij doet als ik anders zit.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:23

Jodievanmij schreef:

Omdat jouw tekst laat doorschemeren dat bijv. Passier alleen nog gebruikt maakt van diepe zit, terwijl Passier, in dit geval juist claimt dit niet te doen... en verder schrijft dat ze al 50 jaar gebruik maken van dezelfde boom.

Ik verder bij os de Bees & Bees zadelboom die gebruikt wordt door oa Barnsby geen aparte of extra knik/deuk kan vinden zoals eerder door andere gestelt werd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:50

In mijn ogen kun je prima een nieuwe stubben kopen. Deze zadels zijn echt prima aan te passen aan het paard. De scandica is niet zo heel erg diep. De Maestoso is iets dieper, maar allemaal zijn ze veel minder diep dan Kiefer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:50

Skipper schreef:
Vraag over het voorbeeld van het uitproberen op een mensen rug.

Er wordt veel teveel achter gezocht.. het gaat niet om het directe vergelijken van een paardenrug vs mensenrug. Het gaat om het voelen van bijv. de zitbeenknobbel op een lijf. Niks meer, niks minder. Dat kan ook als iemand gewoon schrijlings op je schoot gaat zitten...
geen ruggenwervels vergelijken, geen vormen of buigingen vergelijken, gewoon het gevoel... en ook al is de bouw van een paard/mens anders, het gevoel is wel te vergelijken.

Niet te moeilijk doen Lachen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:01

germie schreef:
In mijn ogen kun je prima een nieuwe stubben kopen. Deze zadels zijn echt prima aan te passen aan het paard. De scandica is niet zo heel erg diep. De Maestoso is iets dieper, maar allemaal zijn ze veel minder diep dan Kiefer.

dat kan jij wel vinden, maar deze zadels hebben wel degelijk een diepe zit die dus funest is voor de paardenrug
dat jou zadelmaker daar geen probleem mee heeft, zegt natuurlijk niet alles
mijn zadelmaker ziet er juist wel een probleem in....nl te veel druk op 1 punt
en hij zegt ook waarom, en niet zoals veel andere zadelmakers er om heen draait, omdat ze er geen zinnig antwoord op weten dan: we lossen het wel op met de vulling
daar kan ik niets mee

net zoals zadelbomen
veel zadelmakers hoor ik praten over de medium boom, en dat is een breed begrip
wat is medium? meestal kamerbreedte 30 maar ook dat kan per merk verschillen
er is bijna geen paard te vinden waar dit breed genoeg voor is, en toch rijd half nederland daar mee
jou zadelmaker is ook een vakman, en kan netjes vulllen
maar over de boommaat heeft ie het nooit, hij maakt de boom ook niet naar de rug van het paard
ik zou daar nooit genoegen mee nemen

Van Triest meet in (halve) boommaten
mijn paard heeft maat 33 dus mijn KN boom is naar die maat gemaakt en dus verbreed
zodat de boom nergens kan knellen op de schoft
hij heeft ook een aparte kijk op zadels, is totaal niet commercieel en wijkt duidelijk af van de rest
toch heb ik op dit forum nog geen reacties kunnen vinden die negatief zijn
in die zin dat er een paardenrug verkl**t is door hem
hoe anders is dat met hulsebos of Daaleman
van de laatste heb ik trouwens ook 2 zadels gezien, die zo slecht waren aangemeten dat de schoft spieren compleet waren weggevallen Verward

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:05

Cer schreef:
Verder, er worden voor sporten, en vnl voor sporten met dieren, de meest waanzinnige dingen ontwikkeld... en daarvan is ook niet alles goed. is al gezegd over de werking van een gewone watertrens (knijpeffect bijv.) Maar er rijden hele volksstammen mee,wel er steeds meer overstag gaan...

dit vind ik wel een goede vergelijking Cool

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:12

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:20

Over of van mijn zadelmaker heb ik ook nog geen negatieve verhalen gezien of gelezen op bokt, maar dat betekent niet automatisch dat die er niet zijn. Maar dat is geheel off-topic.

Knellen of niet knelle heeft te maken met de pasvorm en niet met de diepte van het zadel.

Als ik hardop denk (en mischien zeg ik wel hele stomme/domme dingen)
een 'normale' boom met vlakke zit heeft meestal geen tot weinig lepel, terug komende op hetgeen Passier schrijft op hun site.
Maar als er nu die extra knik in de boom komt dan zal de voorkant (bij het kopijzer) dus ook hoger komen te liggen en opgevult moeten worden dmv (dikkere) kussens waardoor een je voor je paard met 'normaal' 32 boom een 34 boom nodig zult hebben door die vulling, en het lijkt me dan dat het zadel meer boven het paard zweeft dan op de rug ligt...
Zou je de voorkant niet extra opvullen zal het zadel wegzakken over de schoft en dus nooit in balans kunnen liggen.

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:21

Alane schreef:
Jodievanmij schreef:

Omdat jouw tekst laat doorschemeren dat bijv. Passier alleen nog gebruikt maakt van diepe zit, terwijl Passier, in dit geval juist claimt dit niet te doen... en verder schrijft dat ze al 50 jaar gebruik maken van dezelfde boom.

Heb ik dat ooit gezegd??? Ik bedoelde alleen maar dat de olde maten de passiers van nu minder goed op maat kan krijgen dan de passiers van vroeger meer niet.. Knipoog waarom dat zo is zou je henk of sandra zelf even moeten vragen..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:34

Jodievanmij schreef:
Heb ik dat ooit gezegd??? Ik bedoelde alleen maar dat de olde maten de passiers van nu minder goed op maat kan krijgen dan de passiers van vroeger meer niet.. Knipoog waarom dat zo is zou je henk of sandra zelf even moeten vragen..

en die woorden samen met het onderwerp van dit topic, kwam ik dus tot die conclusie dat het zou liggen aan de boom/diepe zit Haha!

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:37

Alane schreef:
Jodievanmij schreef:

en die woorden samen met het onderwerp van dit topic, kwam ik dus tot die conclusie dat het zou liggen aan de boom/diepe zit Haha!

hahah ja zoiest dacht ik al.. Maar ik vind dit echt een van de beste topics ooit Tong uitsteken

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:40

ik ook iedereen kan z'n/haar zegje doen en ik vind het zeer leerzaam, je gaat toc anders tegen dingen aan kijken vind ik Ja

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:49

Indd. Ik was nooit zo van de diepe zitten. Tuurlijk vond ik het een tijdje ook wel interessant naja gewoon mooi weet je wel zn sjieke hoge achterkant aan je zadel. Maar phoe ik ben nog steeds blij dat mijn lichaam en mijn paard daar niet goed op reageren. Ik heb ook nog nooit een zadel met echt diepe zit gehad. Mijn vorige zadel was een henri de rivel met closecontact kussens heerlijk zadel. Normale zit en fijne wrongen. Soms had ik heus wel eens zoiets van he je moet wel veel zelf doen maarja liever dat dan iets wat eigenlijk niet goed is voor je paard. Dus nu ik weer op zoek ben naar een zadel luister ik nog beter naar mijn gevoel want dat laat me eigenlijk nooit in de steek...

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:37

Ik kan zelf absoluut niet zitten in een zadel met een diepe zit en krijg er vreselijke rugpijn van. Voor mijn paard is het ook niet goed, hij heeft een hoge, steile schoft en een nog niet zo bespierde ruggenwervel. Op advies van mijn zadelmaker op hem dus geen diep zadel. Ik had op hem een KN zadel liggen uit 1992, met een vlakke boom, maar deze lag niet goed meer naarmate mijn paard breder werd. Nu heb ik een WOW zadel en dit is echt heerlijk voor mijn eigen rug en ik merk aan mijn paard dat hij het ook fijn vind. De zit is niet diep en de boom vlak (heb het vanmiddag even nagevraagd).

Super topic dit, om eens inzicht te krijgen in weer een nieuw aspect voor mij van de zadels.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:48

germie schreef:

Eerder schreef je dat je ook de kale boom van de maestoso hebt gezien? Heb je toen ook gezien dat de hoek van de veren van de boom wel erg klein is? Bij bv oudere bomen is die hoek veel groter en is er een groter draagvlak met de rug, dit kun je dus gewoon zelf zien bij een kale boom ( of een losgesneden zadel bv). En zeker als na een tijd de vulling wat ingereden is kunnen hierdoor problemen ontstaan.

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:52

En hoe is de boom van een stubben scandica dan want ik hoor van zn zadelmaker dat die boom al te rond loopt..