Veiliheidswaarschuwing Acavallo veiligheidsbeugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 09:42

Misschien 1 verkeerde batch?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 09:47

Niekj_Jente schreef:
Ik schop dit topic even omhoog aangezien ik dit ook ervaren heb.

Van het weekend wilde ik gaan rijden en stap netjes via de kruk op, ik had net de linkervoet ik de beugel en toen begon mijn paard te lopen dus ik dacht mijn voet uit de beugel te halen en poging 2 te doen.

Maar ik kreeg mijn voet er dus niet uit aangezien hij in de grip bleef haken. Dus hinkend en stuntend achter mijn paard aan waar hij een paar meter verder gelukkig bleef staan.

Mijn voet bleef dus echt haken door de grip en ik reed gewoon met mijn normale leren rijlaarzen..

Dit had ik dus precies zo, maar dan met freejump air beugels met van die metalen "spikes".
Ik moet nog steeds eens uitzoeken hoe ik ze eruit kan slopen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:59

MyWishMax schreef:
Ik snap het gewoon nog steeds niet, heb gisteren precies deze beugels nog gebruikt en die zijn echt niet scherp. Plus dat er heel veel in mijn omgeving mee rijden. Dan moet er of al productiefout zijn of onderhoudfout.

Ik snap het ook nog steeds niet hoe het kan. Heb het zadel hier hangen in de woonkamer met soortgelijk voetbed en kan gewoon mijn hand erop duwen. Voelt niet prettig, maar zo scherp is het ook niet. Maar goed blijkbaar kun je dus wel banketstaaf vast komen te zitten? Vermoed dan toch net in een groefje ofzo? Al lijkt het me toch ook dat als je valt je niet aan 1 zo'n spike zou blijven hangen en dat je met opstappen je voet even niet los krijgt als je al boven je macht hangt met je been maakt het misschien ook niet perse meteen heel onveilig? Als in, als je paard er vandoor zou gaan schiet dat haakje denk ik wel los met zoveel kracht? Of je op je opstap zou blijven staan is een tweede, maar dat zou je met ieder andere beugel ook kunnen betwijfelen.

Blijf het in ieder geval een interessant topic vinden.

MyWishMax

Re: Veiliheidswaarschuwing Acavallo veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:18

Eens,celebi. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:17

Ik denk dat het linke wel is, dat als je paard wegloopt tijdens het opstijgen en je gaat zelf onderuit, dat je met een beetje pech zelf op de grond terecht komt waardoor / terwijl paard schrikt en even uithaalt cq. er vandoor tettert terwijl hij afzet bovenop jouw lijf.....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:47

Dat kan met iedere beugelsoort gebeuren. Ik ben ook wel eens blijven haken met een normale beugel met normale beugelblokjes. oliebol happens sometimes.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:53

Maar als dit een combinatie is van de puntjes met een bepaalde zoolsoort, dan is dat in de toekomst te voorkomen. Als deze twee gevallen, die nu goed afgelopen zijn, heel anders afgelopen zouden zijn met ernstig letsel is het geen "oliebol happens" meer, en is een veiligheidswaarschuwing door de fabrikant op zijn plaats.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:01

Ik snap echt de reacties van sommige mensen hier niet. Nee, omdat het veiligheidsbeugels heten zijn ze niet 100% veilig. Dat kan niemand garanderen. Daar gaat het volgens mij ook helemaal niet om. Waar het om gaat dat bij deze beugels nu bij 2 personen de grip van de beugels dusdanig scherp in de zolen van de laarzen haakt, dat de beugels niet los komen van de voet. Dat lijkt mij bij geen enkele beugel, veiligheidsbeugel of niet, de bedoeling. En ja, ook bij rubber blokjes of wat voor andere beugels kun je een keer blijven haken. Of in het slechtste geval de halve bak door gesleept worden. Dat kan altijd bij iedere beugel. MAAR is het de bedoeling dat de zool van een rijlaars in de grip van de beugel grijpt, zodanig dat de voet niet los komt? Zo nee? Dan moet daar naar gekeken worden. Ontwerpfout, productiefout, verkeerde batch, verkeerde laarzen, wat dan ook. Maar doe dit niet af als een "paardrijden is nou eenmaal gevaarlijk".

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:03

tjaakje schreef:
Ik snap echt de reacties van sommige mensen hier niet. Nee, omdat het veiligheidsbeugels heten zijn ze niet 100% veilig. Dat kan niemand garanderen. Daar gaat het volgens mij ook helemaal niet om. Waar het om gaat dat bij deze beugels nu bij 2 personen de grip van de beugels dusdanig scherp in de zolen van de laarzen haakt, dat de beugels niet los komen van de voet. Dat lijkt mij bij geen enkele beugel, veiligheidsbeugel of niet, de bedoeling. En ja, ook bij rubber blokjes of wat voor andere beugels kun je een keer blijven haken. Of in het slechtste geval de halve bak door gesleept worden. Dat kan altijd bij iedere beugel. MAAR is het de bedoeling dat de zool van een rijlaars in de grip van de beugel grijpt, zodanig dat de voet niet los komt? Zo nee? Dan moet daar naar gekeken worden. Ontwerpfout, productiefout, verkeerde batch, verkeerde laarzen, wat dan ook. Maar doe dit niet af als een "paardrijden is nou eenmaal gevaarlijk".

+:)+
Helemaal mee eens.

Zo maak je het zelfs onnodig gevaarlijk.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:14

Ik zie dit topic nu pas maar @ts wat heb jij een braaf paard zeg. De meesten waren sowieso gaan rennen of wegspringen

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 15:15

Het probleem, als je dat zo wilt noemen, is natuurlijk dat er vraag was naar beugels met meer grip en zo zijn zulke beugels gekomen. Wil je niet zoveel grip dan koop je ze ook niet gok ik. Maar door meer grip, is het glijden uit een beugel verleden tijd. Geen enkel probleem bij afstappen als je je voet optilt, wel als er halverwege het opstappen iets mis gaat en je je voet niet op kunt tillen maar eruit moet glijden wat dus niet kan...

Bij vallen zal het echt geen probleem zijn want 9 van de 10 keer ben je de beugel al kwijt voor je de grond raakt en anders ga je er met zo'n kracht af dat je alsnog los komt.

Dus ik persoonlijk denk niet dat er iets mis is met de beugels an sich. Maar wil je zulke dingen voorkomen dan moet je geen beugels willen met zoveel grip imo...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 15:24

Ik zou het als verkoper van zo'n artikel graag horen in ieder geval. Want dan kan je er in ieder geval een duidelijke waarschuwing bij zetten zodat (potentiële) klanten er rekening mee kunnen houden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 15:26

prompter schreef:
Maar als dit een combinatie is van de puntjes met een bepaalde zoolsoort, dan is dat in de toekomst te voorkomen. Als deze twee gevallen, die nu goed afgelopen zijn, heel anders afgelopen zouden zijn met ernstig letsel is het geen "oliebol happens" meer, en is een veiligheidswaarschuwing door de fabrikant op zijn plaats.

Maar is het echt te voorkomen? Wat Bielsje ook zegt, men wil zogenaamde anti-slip beugels voor meer grip. Waar wat voor te zeggen is. Die zijn er in verschillende vormen en maten, maar dan wordt er gewaarschuwd dat ze bij glijden van de voet niet loskomen, waarbij ze eigenlijk precies doen wat ze zouden moeten doen; Voorkomen dat de voet uit de beugel glijdt. Zo'n beugel weet niet wanneer het wel grip moet geven en wanneer niet, natuurlijk.

Lijkt me in dit geval echt een vervelende samenloop van omstandigheden en juist extra reden na te denken of je wel anti-slip beugels wil gebruiken, want die grip werkt blijkbaar gewoon goed. Je voet glijdt niet uit de beugel.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 20:41

tjaakje schreef:
MAAR is het de bedoeling dat de zool van een rijlaars in de grip van de beugel grijpt, zodanig dat de voet niet los komt? Zo nee? Dan moet daar naar gekeken worden. Ontwerpfout, productiefout, verkeerde batch, verkeerde laarzen, wat dan ook.

Helemaal met je eens.
En wat er vervolgens aan te doen is…dat mogen de ontwerpers bedenken. Als ze dit soort ervaringen niet te horen krijgen gebeurt er sowieso niets.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 21:11

Zie dit topic nu pas. Ik heb dit ook wel eens gehad met mijn Freejumpbeugels en softleren laarzen, bij het springen. Ik heb geweten aan zachte zool en meer druk. Want met mijn andere laarzen en dressuurzadel geen last van.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 23:28

MyWishMax schreef:
Ik snap het gewoon nog steeds niet, heb gisteren precies deze beugels nog gebruikt en die zijn echt niet scherp. Plus dat er heel veel in mijn omgeving mee rijden. Dan moet er of al productiefout zijn of onderhoudfout.

Ik heb ook echt geen idee, de beugels gaan bij mij in iedergeval eens mee naar huis samen met mijn laarzen en zadel. Heb thuis een houten paard staan waarmee ik ga kijken of het komt doordat de laars in een bepaalde hoek met afstappen dus vast komt te zitten aan de grip.

Ik heb ditkeer gewoon geluk gehad dat hij braaf was. Normaal is hij heel schrikkerig en neemt al snel een sprintje, had niet willen weten hoe het dan afgelopen was.

Mijn zool van de laars ga ik ook nog even checken of daar afdrukken zitten.

Mijn beugels zijn zo goed als nieuw, nog geen 10x gebruikt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 17:43

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 18:22

germie schreef:
https://www.instagram.com/jv.allroundhorses/

En hoppa hier weer een filmpje van iemand die blijft vastzitten in de Acavallo beugels. Die dingen zijn echt gevaarlijk dan zeg. En de fabrikant ontkent alles.

Fabrikant zegt alleen dat het geen veiligheidsbeugels zijn. :?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 18:31

Ayasha schreef:

In normale beugels hoor je ook niet te blijven hangen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 18:43

Zelfs normale fillis beugels lijken vele malen veiliger dan deze beugels.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 18:56

Ayasha schreef:
germie schreef:

En hoppa hier weer een filmpje van iemand die blijft vastzitten in de Acavallo beugels. Die dingen zijn echt gevaarlijk dan zeg. En de fabrikant ontkent alles.

Wat zijn het dan inderdaad?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 19:00

Ayasha schreef:
germie schreef:

Wel gek, want het gros van de winkels prijst ze wel aan als veiligheidsbeugels.

Ik vind bovenstaand filmpje wel echt heel heftig. Met een gewone beugel kan dit ook, dat lees je nog wel eens, maar toch, die hele laars is aam flarden...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 21:08

Shadow0 schreef:
Ayasha schreef:

In normale beugels hoor je ook niet te blijven hangen.

Waarom zijn ze veiligheidsbeugels gaan maken als je in geen enkele beugel mag blijven hangen? :+
Je kan er lang of kort over discussiëren maar ik heb geen zin in de lange discussie dus als je enige realiteitszin hebt weet je dat je dit niet 100% veilig krijgt. Er spelen gewoon te veel factoren mee die een fabrikant niet kan controleren. Enige wat je nog echt veilig zou kunnen maken is een rolsysteem van het voetbed dat enkel ‘uit rolt’ maar dan moet je ook een rond voetbed nemen om dat echt te doen werken. En zelfs dát is niet 100% veilig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 08:20

Nee dan zit je ook weer snel met mogelijkheid tot uitrollen op een ongelukkig moment.
Of vastzitten van het systeem op het moment dat het nodig was.

Ik hou het wel fijn bij korfjes :j
Eventueel geheel afgesloten tapaderos als je veel tussen uitsteeksels rijdt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 08:59

Ik was al even mee aan het lezen. Ik heb een tijdje terug met opstappen in het bos terwijl Lando naar achter liep en wegdraaide ook vast gezeten in de beugel. Denk dat het een combinatie is van het lange voetbed, de ruwe bovenkant en bredere vierkante zijkant. Het was dat ie zo braaf bleef en ik hinkend achter hem aan kon :') rijd met Ariat outdoor laarzen die geschikt zijn om mee te rijden en niet breder dan m’n dressuur laarzen..

Heb nu wegens wissel van zadel korfbeugels.