Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
swatch schreef:Ha ha, ik dacht precies hetzelfde.
Elisa2 schreef:Over hoeveel vroeger praten we precies? Ik heb ooit een dressuurzadel gehad zonder wrong en die heb ik er op laten zetten want het reed voor geen meter. Ten eerste was het heel hard voor mijn knieen, ten 2e als het paard bokt ging mijn hele been zowat over het zadel heen.
Ik ben absoluut geen voorstander van zadels met een gedwongen zit, vraag me alleen wel af in hoeverre het aan het soort zadel ligt. Of dat het ligt aan een verkeerde pasvorm van het betreffende zadel voor die ruiter.
Pareltjes schreef:Wel erg makkelijk gedacht. Geef de fokkerij de schuld. Zij moeten naast mega bewegers, makkelijke karakters, volbloed uitstraling ook nog eens luie stoelen gaan fokken.
Gewoon leren zitten, vroeger reden ze dressuur op tuigers.
Elisa2 schreef:Over hoeveel vroeger praten we precies? Ik heb ooit een dressuurzadel gehad zonder wrong en die heb ik er op laten zetten want het reed voor geen meter. Ten eerste was het heel hard voor mijn knieen, ten 2e als het paard bokt ging mijn hele been zowat over het zadel heen.
Ik ben absoluut geen voorstander van zadels met een gedwongen zit, vraag me alleen wel af in hoeverre het aan het soort zadel ligt. Of dat het ligt aan een verkeerde pasvorm van het betreffende zadel voor die ruiter.
Elisa2 schreef:Ikke:
Daar ben ik het niet mee eens, 30 jaar geleden begon ik met paardrijden zo ongeveer. Kennis..nee hoor, er werd veel ruwer met de paarden omgegaan. M niveau was al heel wat, ging vaak gepaard met veel geschop en geruk en gepluk. Niveau is door de jaren heen juist veel hoger geworden, er is nu veel meer kennis en bewustzijn. Oja en zadels van toen waren keiharde planken, kan me ook niet voorstellen dat dat fijn is voor een paard. Sjabrakjes waren wollen dekens in veel gevallen. Vele zadels werden gebruikt voor meerdere paarden. Niks op maat gemaakt.
DuoPenotti schreef:Dat lomp rijden mocht ik zeker ook niet.
Als het niet goed ging moest je oefenen, was niet het paard zijn schuld. Oefenen koste tijd, quick fix als nu was er niet bij.
Was dat altijd in het voordeel van het paard. Zeker niet.
Alles werd gereden met een zelfde enkel gebroken bustrens en dat harde zadel, voor ruiter en paard.
De zadels van toen zijn het complete tegenovergestelde van nu.
Beide zijn naar mijn idee niet meer wenselijk.
De zadels met wat meer wrong zoals een 20 jaar geleden kwamen. Ik had op een gegeven moment een prestige doge. (die is nu met dikkere wrong en hogere zitting als toen)
Die vond ik goddelijk zitten. Steun, zacht, maar niet gedwongen
Pareltjes schreef:DuoPenotti schreef:Dat lomp rijden mocht ik zeker ook niet.
Als het niet goed ging moest je oefenen, was niet het paard zijn schuld. Oefenen koste tijd, quick fix als nu was er niet bij.
Was dat altijd in het voordeel van het paard. Zeker niet.
Alles werd gereden met een zelfde enkel gebroken bustrens en dat harde zadel, voor ruiter en paard.
De zadels van toen zijn het complete tegenovergestelde van nu.
Beide zijn naar mijn idee niet meer wenselijk.
De zadels met wat meer wrong zoals een 20 jaar geleden kwamen. Ik had op een gegeven moment een prestige doge. (die is nu met dikkere wrong en hogere zitting als toen)
Die vond ik goddelijk zitten. Steun, zacht, maar niet gedwongen
Ik ga voor zacht en vlak....
Elisa2 schreef:Ikke:
Oja en zadels van toen waren keiharde planken, kan me ook niet voorstellen dat dat fijn is voor een paard. Sjabrakjes waren wollen dekens in veel gevallen. Vele zadels werden gebruikt voor meerdere paarden. Niks op maat gemaakt.
Ibbel schreef:Elisa2 schreef:Ikke:
Oja en zadels van toen waren keiharde planken, kan me ook niet voorstellen dat dat fijn is voor een paard. Sjabrakjes waren wollen dekens in veel gevallen. Vele zadels werden gebruikt voor meerdere paarden. Niks op maat gemaakt.
Paardrijden komt uit de cavalerie. Niets meer, niets minder.
Militaire zadels waren hard, en gebouwd op iets dat meer met een Westernboom is te vergelijken - wel degelijk de rug volgend, over een heel groot oppervlak.
Oude cavaleriezadels zijn ook helemaal modulair en uit te kleden tot op de boom.
Die deken onder het zadel was de deken waar de cavalerist 's nachts op bivak onder sliep.
Het was dus ook echt een kunst zo'n deken dusdanig te vouwen dat het paard er geen drukkingen van kreeg. En die deken had in feite ook de rol van het Westernpad: demping.
En ik vermoed dat - net als bij Westernzadels en de oude 'cowboypaarden' - cavaleriepaarden redelijk uniforme ruggen hadden.
30-40 jaar geleden paste een gemiddeld working zadel met een quarterboom op vrijwel iedere quarter. 30-40 jaar geleden paste ook vrijwel ieder doorsnee veelzijdigheidszadel op het gemiddelde manegepaard - wat meestal een Gelders type was.
Niet alleen inzicht is veranderd, ook de paarden, doordat de eisen veranderden. Rouwdouw cavaleriepaarden, lompe boerenknollen en tuigers zijn verdrongen door hoog in het bloed staande benenzwaaiers. Met andere ruggen en daarmee behoefte aan andere zadels.
ikke schreef:Maar even iets heel anders: in hoeverre zijn de huidige dressuurpaarden zoals we die voorgeschoteld krijgen op films en plaatjes nog wel te rijden door onafhankelijk te zitten zonder steun?
Zou het "probleem" niet deels andersom kunnen zijn, in zin: door de steeds extremere beweging wordt het paard steeds lastiger uit te zitten, waardoor je "oplossingen" gaat zoeken om er niet na vijf drafpassen af gelanceerd te zijn omdat de massatraagheid de beweging niet meer bij kan houden.
Daarmee wil ik niet rechtpraten wat krom is maar me afvragen of dit wellicht de echte oorzaak is: uiterlijk vertoon ten nadele van zowel paard als ruiter.
Het is niet dat we zo gaan rijden omdat het goed is voor de paarden maar het is vertoon wat de punten (en daarmee de aandacht) oplevert.
Roodvos schreef:ikke schreef:Maar even iets heel anders: in hoeverre zijn de huidige dressuurpaarden zoals we die voorgeschoteld krijgen op films en plaatjes nog wel te rijden door onafhankelijk te zitten zonder steun?
Zou het "probleem" niet deels andersom kunnen zijn, in zin: door de steeds extremere beweging wordt het paard steeds lastiger uit te zitten, waardoor je "oplossingen" gaat zoeken om er niet na vijf drafpassen af gelanceerd te zijn omdat de massatraagheid de beweging niet meer bij kan houden.
Daarmee wil ik niet rechtpraten wat krom is maar me afvragen of dit wellicht de echte oorzaak is: uiterlijk vertoon ten nadele van zowel paard als ruiter.
Het is niet dat we zo gaan rijden omdat het goed is voor de paarden maar het is vertoon wat de punten (en daarmee de aandacht) oplevert.
Nee, niet helemaal. Ook "vroeger" waren er groot bewegende en hoog opgooiende paarden. (Farbenfroh bijvoorbeeld)
De bewegingsafloop was wel anders dan wat je nu vaak ziet, het achterbeen was vaak trager.
Ik heb ook zo'n extreem grote beweger gehad. Die kon ik niet uitzitten op mijn Schönthal Husar vzh dus er kwam een dressuur zadel, een Passier GTE (de hier eerder genoemde Grand Gilbert had daarbij vergeleken een gedwongen zit). Toen was het binnen een week voor elkaar.
Maar: ik ben van nature bovengemiddeld lenig en was daardoor in staat de beweging te volgen en op te vangen in mijn bovenlichaam. Mijn toenmalige trainster, zelf GP amazone, heeft zich meermaals afgevraagd hoe ik het toch voor elkaar kreeg dat paard (in uitgestrekte draf) uit te zitten. Want hij was ook nog eens groot en breed.
Het rijden van een groot bewegend paard zonder extreme steun is dus zeker mogelijk. Maar wellicht niet voor iedereen. En misschien ook niet voor iedereen aan te leren /fysiek haalbaar.
En dan ben ik het wel met je eens: de oplossing wordt dan gezocht in een zadel met meer steun. De vraag is of dat echt een oplossing is.
Avalanche schreef:Dit is bedoeld als discussietopic. Dus geef vooral je mening.
Ik moet uiteraard mijn stelling onderbouwen, so here goes:
[ [url=m/ibyznz.jpg]Afbeelding[/url] ]
Geen ruimte voor je bovenbeen.
Ruiter wordt achterin het zadel geplaatst, waardoor het zadel, zelfs als het goed wordt aangepast, toch achterover ligt en teveel druk geeft op de laatste rib - juist op de plek waar je die druk niet wilt hebben. To add insult to injury, de kussens moeten langer gemaakt worden om voor de ruiter te compenseren, waardoor je imo daar alleen nog maar meer druk krijgt.
Ter vergelijking met een Stübben Genesis:
[ [url=m/k6XPVa.jpg]Afbeelding[/url] ]
Kijk hoeveel meer ruimte er is voor de ruiter in dezelfde maat zadel. De inchmaat van beide zadels is gelijk. Maar waar er bij het onderste zadel 40% van de ruimte wordt gebruikt door de blocks, is er boven maar een heel kleine wrong, waardoor de ruiter veel meer ruimte heeft voorin en dus netjes middenin het zadel kan gaan zitten, waardoor de drukverdeling optimaal is.
Met dank aan saddlefitting.us voor de foto's.
Als laatste mijn eigen zadel:
[ [url=m/VwCCQj.jpg]Afbeelding[/url] ]
Antares Cadence. Dit zadel heeft een block, maar het is klein, zit volledig vooraan het zweetblad, en neemt dus heel weinig ruimte in.
Ik had hiervoor een WoW voor mijn vorige merrie en ik moet wennen aan de ondiepe zit van dit zadel. Dat gezegd hebbende, paard loopt er heerlijk onder, laat echt helemaal los en is veel ruimer nog.
What say you?
DuoPenotti schreef:Dit was de Doge in die tijd
Denk dat hij nu al snel als vlak bestempeld werd. Toen vond ik deze echt veel wrong hebben
[ Afbeelding ]
PSvanLot schreef:Heb je toevallig een foto van jezelf in je Antares zadel?
Ibbel schreef:Niet alleen inzicht is veranderd, ook de paarden, doordat de eisen veranderden. Rouwdouw cavaleriepaarden, lompe boerenknollen en tuigers zijn verdrongen door hoog in het bloed staande benenzwaaiers. Met andere ruggen en daarmee behoefte aan andere zadels.
Elisa2 schreef:M niveau was al heel wat, ging vaak gepaard met veel geschop en geruk en gepluk. Niveau is door de jaren heen juist veel hoger geworden, er is nu veel meer kennis en bewustzijn