Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:00

Over hoeveel vroeger praten we precies? Ik heb ooit een dressuurzadel gehad zonder wrong en die heb ik er op laten zetten want het reed voor geen meter. Ten eerste was het heel hard voor mijn knieen, ten 2e als het paard bokt ging mijn hele been zowat over het zadel heen.

Ik ben absoluut geen voorstander van zadels met een gedwongen zit, vraag me alleen wel af in hoeverre het aan het soort zadel ligt. Of dat het ligt aan een verkeerde pasvorm van het betreffende zadel voor die ruiter.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 09-04-23 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:00

Wel erg makkelijk gedacht. Geef de fokkerij de schuld. Zij moeten naast mega bewegers, makkelijke karakters, volbloed uitstraling ook nog eens luie stoelen gaan fokken.

Gewoon leren zitten, vroeger reden ze dressuur op tuigers.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:03

swatch schreef:
Ha ha, ik dacht precies hetzelfde.

Dat dus en "de lagere regionen" volgen uiteindelijk de topsport want goed voorbeeld doet goed volgen maar slecht voorbeeld ook!
Tel daar een stukje rappe teloorgang van kennis bij op en daar gaan we...

Elisa2 schreef:
Over hoeveel vroeger praten we precies? Ik heb ooit een dressuurzadel gehad zonder wrong en die heb ik er op laten zetten want het reed voor geen meter. Ten eerste was het heel hard voor mijn knieen, ten 2e als het paard bokt ging mijn hele been zowat over het zadel heen.

Ik ben absoluut geen voorstander van zadels met een gedwongen zit, vraag me alleen wel af in hoeverre het aan het soort zadel ligt. Of dat het ligt aan een verkeerde pasvorm van het betreffende zadel voor die ruiter.

25 jaar geleden nog maar? Vooruit, 30, omdat jij het bent.

Maar toen was er nog kennis en toen hadden ook de topruiters nog geen paarden die hun benen in hun nek konden leggen.

Pareltjes schreef:
Wel erg makkelijk gedacht. Geef de fokkerij de schuld. Zij moeten naast mega bewegers, makkelijke karakters, volbloed uitstraling ook nog eens luie stoelen gaan fokken.

Gewoon leren zitten, vroeger reden ze dressuur op tuigers.

Als we niet gevraagd hadden om steeds extremere beweging (want levert punten, aandacht, exposure) dan zouden we waarschijnlijk een deel van de hier besproken problemen niet gehad hebben.

Dus ja, ook de fokkerij heeft z'n aandeel hierin! Basic draait het te veel om aandacht, in elke vorm en je krijgt alleen aandacht als je iets hebt wat anderen niet hebben en daar heb je de basis van je probleem.

Het gaat al decennia niet meer om "wedstrijden om te kijken hoe je je verhoudt met de rest" maar om exposure, aandacht.
Laatst bijgewerkt door ikke op 09-04-23 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:06

Elisa2 schreef:

Ehm...heel vroeger?? :o
Vroeger waren de zadels kneiter hard en weinig luxe voor de ruiter. En inderdaad je bovenbeen kon zeer veel schuiven maar dat vind ik dan weer prettig met de hulpen. Maar bij bokken was je de sjaak inderdaad. Niemand maakte zich daar toen druk over. Zand van je lijf vegen en volgende keer op chocoladebollen trakteren.

Als het paard hoog opgooit wordt er met een vlak zadel het uiterste van de ruiter gevraagd. Kon je het niet uitzitten dan ging het zadel eraf mocht je het eerst zonder zadel onder de knie krijgen. Daarna klaagde je niet meer over je zadel. En destijds waren tuigertypes toch de meeste rijpaarden, erg comfortabel... |(
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 09-04-23 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:07

Ikke:
Daar ben ik het niet mee eens, 30 jaar geleden begon ik met paardrijden zo ongeveer. Kennis..nee hoor, er werd veel ruwer met de paarden omgegaan. M niveau was al heel wat, ging vaak gepaard met veel geschop en geruk en gepluk. Niveau is door de jaren heen juist veel hoger geworden, er is nu veel meer kennis en bewustzijn. Oja en zadels van toen waren keiharde planken, kan me ook niet voorstellen dat dat fijn is voor een paard. Sjabrakjes waren wollen dekens in veel gevallen. Vele zadels werden gebruikt voor meerdere paarden. Niks op maat gemaakt.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:08

Maar er zijn ook in deze tijd wel degelijk ruiters die zich bewust zijn van dat er wat te verbeteren valt aan houding en zit en algehele conditie. Die melden zich wel bij de diverse professionals die hierin training geven.
Stukje bewustwording en jezelf verbeteren daar werk ik ook graag aan mee.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:09

Elisa2 schreef:
Ikke:
Daar ben ik het niet mee eens, 30 jaar geleden begon ik met paardrijden zo ongeveer. Kennis..nee hoor, er werd veel ruwer met de paarden omgegaan. M niveau was al heel wat, ging vaak gepaard met veel geschop en geruk en gepluk. Niveau is door de jaren heen juist veel hoger geworden, er is nu veel meer kennis en bewustzijn. Oja en zadels van toen waren keiharde planken, kan me ook niet voorstellen dat dat fijn is voor een paard. Sjabrakjes waren wollen dekens in veel gevallen. Vele zadels werden gebruikt voor meerdere paarden. Niks op maat gemaakt.

Oh ik vind juist andersom. Moet wel zeggen dat ik bij een “ leger kolonel” heb leren rijden. Daar was alles voor het paard en waagde het niet lomp of laks te zijn. Materiaal was minder luxe. Er werden nog wollen dekens en lakens gebruikt... Ieder paard zijn eigen zadel en hoofdstel. En waagde niet een strootje in de staart te hebben.

De fixatie lag op rijkunst niet op uiterlijk. Ja maar, kwam niet in je vocabulaire voor. En je kreeg er van langs als je zat te prutsen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:15

Dat lomp rijden mocht ik zeker ook niet.
Als het niet goed ging moest je oefenen, was niet het paard zijn schuld. Oefenen koste tijd, quick fix als nu was er niet bij.

Was dat altijd in het voordeel van het paard. Zeker niet.
Alles werd gereden met een zelfde enkel gebroken bustrens en dat harde zadel, voor ruiter en paard.

De zadels van toen zijn het complete tegenovergestelde van nu.
Beide zijn naar mijn idee niet meer wenselijk.

De zadels met wat meer wrong zoals een 20 jaar geleden kwamen. Ik had op een gegeven moment een prestige doge. (die is nu met dikkere wrong en hogere zitting als toen)
Die vond ik goddelijk zitten. Steun, zacht, maar niet gedwongen

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:16

DuoPenotti schreef:
Als het niet goed ging moest je oefenen, was niet het paard zijn schuld. Oefenen koste tijd, quick fix als nu was er niet bij.

Alles werd gereden met een zelfde enkel gebroken bustrens en dat harde zadel, voor ruiter en paard.

De zadels met wat meer wrong zoals een 20 jaar geleden kwamen. Ik had op een gegeven moment een prestige doge. (die is nu met dikkere wrong en hogere zitting als toen)

Ik ga voor zacht en vlak.... *\o/*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:20

Pareltjes schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik ga voor zacht en vlak.... *\o/*

Die heb ik :j heel blij mee.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:20

Dit was de Doge in die tijd
Denk dat hij nu al snel als vlak bestempeld werd. Toen vond ik deze echt veel wrong hebben :D
Afbeelding

Elisa2

Re: Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:25

Dat lijkt qua model ook heel erg op de KN's.

Prachtig paard trouwens.

Prestige ken ik ook wel, dat leer zit echt heerlijk zacht inderdaad.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:27

Thanks

ja denk qua model dat het wel wat weg had van de kn's van toen.
Ik denk dat toen veel merken dit soort model hadden.

Zoals nu veel merken mee gaan met de mode en die dikke blokken op de bovenkant van het zweetblad hebben

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:27

Maar ook prestige heeft medium en grote wrongen. Heb een prestige doge uit 2006 gehad met medium wrong. Superfijn zadel.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:28

Maar ook prestige heeft medium en grote wrongen. Heb een prestige doge uit 2006 gehad met medium wrong. Superfijn zadel. Het nieuwere model prestige doge kon ik niet fijn in zitten en toen overgestapt naar een stubben genesis.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:30

Elisa2 schreef:
Ikke:
Oja en zadels van toen waren keiharde planken, kan me ook niet voorstellen dat dat fijn is voor een paard. Sjabrakjes waren wollen dekens in veel gevallen. Vele zadels werden gebruikt voor meerdere paarden. Niks op maat gemaakt.

Paardrijden komt uit de cavalerie. Niets meer, niets minder.

Militaire zadels waren hard, en gebouwd op iets dat meer met een Westernboom is te vergelijken - wel degelijk de rug volgend, over een heel groot oppervlak.
Oude cavaleriezadels zijn ook helemaal modulair en uit te kleden tot op de boom.

Die deken onder het zadel was de deken waar de cavalerist 's nachts op bivak onder sliep.
Het was dus ook echt een kunst zo'n deken dusdanig te vouwen dat het paard er geen drukkingen van kreeg. En die deken had in feite ook de rol van het Westernpad: demping.

En ik vermoed dat - net als bij Westernzadels en de oude 'cowboypaarden' - cavaleriepaarden redelijk uniforme ruggen hadden.

30-40 jaar geleden paste een gemiddeld working zadel met een quarterboom op vrijwel iedere quarter. 30-40 jaar geleden paste ook vrijwel ieder doorsnee veelzijdigheidszadel op het gemiddelde manegepaard - wat meestal een Gelders type was.

Niet alleen inzicht is veranderd, ook de paarden, doordat de eisen veranderden. Rouwdouw cavaleriepaarden, lompe boerenknollen en tuigers zijn verdrongen door hoog in het bloed staande benenzwaaiers. Met andere ruggen en daarmee behoefte aan andere zadels.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:30

@swatch, ik wist niet dat je bij stubben ook klitteband kunt krijgen! Ik ben bij teckna uitgekomen. Wilde absoluut geen kunststof zadel maar dit was de enige zonder mega hoge lepel en dus verstelbare wrongen.

Bij dat 30 jaar geleden dacht ik, zo dat is lang! En toen bedacht ik sjit, ik ben ook 30 jaar geleden begonnen :D Van dat hogere niveau weet ik niets, was toen een gewone beginnende manege ruiter. Wat ik nog wel weet is dat er toen heel veel aandacht was voor houding en zit. Wij moesten (aan de longe) minimaal zonder teugels kunnen draven en galopperen en zonder beugels draf en gallop kunnen uitzitten. En dat op van die supperplatte zadels met een wollen legerdeken eronder.

Toen ik zelf nog lesgaf was dat voor mij ook een belangrijke basis om mee te geven. Vooral voor de jonkies die motorisch nog wat moeite hebben met bepaalde hulpen, goed sturen komt wel maar een goede zit heb je lang plezier van!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:33

Afbeelding

Dit was dat oude zadel waar ik wrongen op heb laten zetten.

Volgens mij een beetje hetzelfde model, alleen dan zonder wrong. Dat zal toen inderdaad meer het type dressuurzadel zijn geweest.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:37

Ibbel schreef:
Elisa2 schreef:
Ikke:
Oja en zadels van toen waren keiharde planken, kan me ook niet voorstellen dat dat fijn is voor een paard. Sjabrakjes waren wollen dekens in veel gevallen. Vele zadels werden gebruikt voor meerdere paarden. Niks op maat gemaakt.

Paardrijden komt uit de cavalerie. Niets meer, niets minder.

Militaire zadels waren hard, en gebouwd op iets dat meer met een Westernboom is te vergelijken - wel degelijk de rug volgend, over een heel groot oppervlak.
Oude cavaleriezadels zijn ook helemaal modulair en uit te kleden tot op de boom.

Die deken onder het zadel was de deken waar de cavalerist 's nachts op bivak onder sliep.
Het was dus ook echt een kunst zo'n deken dusdanig te vouwen dat het paard er geen drukkingen van kreeg. En die deken had in feite ook de rol van het Westernpad: demping.

En ik vermoed dat - net als bij Westernzadels en de oude 'cowboypaarden' - cavaleriepaarden redelijk uniforme ruggen hadden.

30-40 jaar geleden paste een gemiddeld working zadel met een quarterboom op vrijwel iedere quarter. 30-40 jaar geleden paste ook vrijwel ieder doorsnee veelzijdigheidszadel op het gemiddelde manegepaard - wat meestal een Gelders type was.

Niet alleen inzicht is veranderd, ook de paarden, doordat de eisen veranderden. Rouwdouw cavaleriepaarden, lompe boerenknollen en tuigers zijn verdrongen door hoog in het bloed staande benenzwaaiers. Met andere ruggen en daarmee behoefte aan andere zadels.

Ik denk dat er nu heel anders naar gekeken wordt, de zadels die vroeger veel gebruikt werden hadden ook een goede pasvorm. De gemiddelde KN met 3 boommaten past nog steeds op de meeste paarden. Maar tegenwoordig is een smal tussenkanaal bijv. niet wenselijk meer, er zijn keilkussens uitgevonden en die waren er vroeger ook niet. En zadels komen uit de fabriek waar ze vroeger nog handgemaakt werden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:47

ikke schreef:
Maar even iets heel anders: in hoeverre zijn de huidige dressuurpaarden zoals we die voorgeschoteld krijgen op films en plaatjes nog wel te rijden door onafhankelijk te zitten zonder steun?

Zou het "probleem" niet deels andersom kunnen zijn, in zin: door de steeds extremere beweging wordt het paard steeds lastiger uit te zitten, waardoor je "oplossingen" gaat zoeken om er niet na vijf drafpassen af gelanceerd te zijn omdat de massatraagheid de beweging niet meer bij kan houden.

Daarmee wil ik niet rechtpraten wat krom is maar me afvragen of dit wellicht de echte oorzaak is: uiterlijk vertoon ten nadele van zowel paard als ruiter.
Het is niet dat we zo gaan rijden omdat het goed is voor de paarden maar het is vertoon wat de punten (en daarmee de aandacht) oplevert.

Nee, niet helemaal. Ook "vroeger" waren er groot bewegende en hoog opgooiende paarden. (Farbenfroh bijvoorbeeld)
De bewegingsafloop was wel anders dan wat je nu vaak ziet, het achterbeen was vaak trager.

Ik heb ook zo'n extreem grote beweger gehad. Die kon ik niet uitzitten op mijn Schönthal Husar vzh dus er kwam een dressuur zadel, een Passier GTE (de hier eerder genoemde Grand Gilbert had daarbij vergeleken een gedwongen zit). Toen was het binnen een week voor elkaar.
Maar: ik ben van nature bovengemiddeld lenig en was daardoor in staat de beweging te volgen en op te vangen in mijn bovenlichaam. Mijn toenmalige trainster, zelf GP amazone, heeft zich meermaals afgevraagd hoe ik het toch voor elkaar kreeg dat paard (in uitgestrekte draf) uit te zitten. Want hij was ook nog eens groot en breed.

Het rijden van een groot bewegend paard zonder extreme steun is dus zeker mogelijk. Maar wellicht niet voor iedereen. En misschien ook niet voor iedereen aan te leren /fysiek haalbaar.
En dan ben ik het wel met je eens: de oplossing wordt dan gezocht in een zadel met meer steun. De vraag is of dat echt een oplossing is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 10:07

Roodvos schreef:
ikke schreef:
Maar even iets heel anders: in hoeverre zijn de huidige dressuurpaarden zoals we die voorgeschoteld krijgen op films en plaatjes nog wel te rijden door onafhankelijk te zitten zonder steun?

Zou het "probleem" niet deels andersom kunnen zijn, in zin: door de steeds extremere beweging wordt het paard steeds lastiger uit te zitten, waardoor je "oplossingen" gaat zoeken om er niet na vijf drafpassen af gelanceerd te zijn omdat de massatraagheid de beweging niet meer bij kan houden.

Daarmee wil ik niet rechtpraten wat krom is maar me afvragen of dit wellicht de echte oorzaak is: uiterlijk vertoon ten nadele van zowel paard als ruiter.
Het is niet dat we zo gaan rijden omdat het goed is voor de paarden maar het is vertoon wat de punten (en daarmee de aandacht) oplevert.

Nee, niet helemaal. Ook "vroeger" waren er groot bewegende en hoog opgooiende paarden. (Farbenfroh bijvoorbeeld)
De bewegingsafloop was wel anders dan wat je nu vaak ziet, het achterbeen was vaak trager.

Ik heb ook zo'n extreem grote beweger gehad. Die kon ik niet uitzitten op mijn Schönthal Husar vzh dus er kwam een dressuur zadel, een Passier GTE (de hier eerder genoemde Grand Gilbert had daarbij vergeleken een gedwongen zit). Toen was het binnen een week voor elkaar.
Maar: ik ben van nature bovengemiddeld lenig en was daardoor in staat de beweging te volgen en op te vangen in mijn bovenlichaam. Mijn toenmalige trainster, zelf GP amazone, heeft zich meermaals afgevraagd hoe ik het toch voor elkaar kreeg dat paard (in uitgestrekte draf) uit te zitten. Want hij was ook nog eens groot en breed.

Het rijden van een groot bewegend paard zonder extreme steun is dus zeker mogelijk. Maar wellicht niet voor iedereen. En misschien ook niet voor iedereen aan te leren /fysiek haalbaar.
En dan ben ik het wel met je eens: de oplossing wordt dan gezocht in een zadel met meer steun. De vraag is of dat echt een oplossing is.

En wie is er nu de uitzondering op welke regel?

Er zijn altijd voorbeelden te vinden om de stelling te ontkrachten. Maar wat is "de regel" en wat is "de uitzondering".

Als ik 100 ruiters van een wedstrijdterrein af pluk, hoe groot zou de kans zijn dat er 10 tussen zitten die ongeveer jouw lenigheid hebben en daarmee het paard ook uit kunnen zitten?

Voorbeeld uit volstrekt andere hoek: Ik rijd ook wel in het terrein met mijn Land Rovers maar wil me zeker geen specialist noemen. Rijdt iemand voor mij; zeer ervaren chauffeur, goed onderhouden auto (Serie III 109 diesel, voor de kenners) en hij moest 4x aanzetten om een helling te nemen.
Toen mijn beurt (RRC 3,9 automaat, voor de kenner): spoor gekozen, voldoende gas op de lollie, twee keer met je ogen knipperen en ik stond boven.

Dus ik naar die voorganger: joh, leg eens uit. Hij: nou, dat is heel simpel, jij hebt een automaat, die slaat nooit af en je koos een iets handiger spoor; ik was te eigenwijs, wilde per se dat andere spoor.

Het is dus niet alleen materiaal of alleen de kennis en kunde van de mens; het complete plaatje moet goed zijn.
Dat geldt voor hoe je met Land Rovers in het terrein om gaat precies als met paarden: paard moet bij mens passen en gebruikte materialen moeten "up to the job" zijn.
Heb je dat niet goed voor elkaar, wordt het zwoegen en ontstaat er ruimte voor "alternatieven".

En ja, ook hier zullen de uitzonderingen de regel bevestigen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 10:58

Avalanche schreef:
Dit is bedoeld als discussietopic. Dus geef vooral je mening.

Ik moet uiteraard mijn stelling onderbouwen, so here goes:

[ [url=m/ibyznz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen ruimte voor je bovenbeen.
Ruiter wordt achterin het zadel geplaatst, waardoor het zadel, zelfs als het goed wordt aangepast, toch achterover ligt en teveel druk geeft op de laatste rib - juist op de plek waar je die druk niet wilt hebben. To add insult to injury, de kussens moeten langer gemaakt worden om voor de ruiter te compenseren, waardoor je imo daar alleen nog maar meer druk krijgt.

Ter vergelijking met een Stübben Genesis:

[ [url=m/k6XPVa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kijk hoeveel meer ruimte er is voor de ruiter in dezelfde maat zadel. De inchmaat van beide zadels is gelijk. Maar waar er bij het onderste zadel 40% van de ruimte wordt gebruikt door de blocks, is er boven maar een heel kleine wrong, waardoor de ruiter veel meer ruimte heeft voorin en dus netjes middenin het zadel kan gaan zitten, waardoor de drukverdeling optimaal is.

Met dank aan saddlefitting.us voor de foto's.

Als laatste mijn eigen zadel:

[ [url=m/VwCCQj.jpg]Afbeelding[/url] ]
Antares Cadence. Dit zadel heeft een block, maar het is klein, zit volledig vooraan het zweetblad, en neemt dus heel weinig ruimte in.
Ik had hiervoor een WoW voor mijn vorige merrie en ik moet wennen aan de ondiepe zit van dit zadel. Dat gezegd hebbende, paard loopt er heerlijk onder, laat echt helemaal los en is veel ruimer nog.

What say you?

Heb je toevallig een foto van jezelf in je Antares zadel?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 11:26

DuoPenotti schreef:
Dit was de Doge in die tijd
Denk dat hij nu al snel als vlak bestempeld werd. Toen vond ik deze echt veel wrong hebben :D
[ Afbeelding ]

Voor mij is dit zeker niet vlak. Hoge keilkussens en een diepe zit...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 11:58

PSvanLot schreef:
Heb je toevallig een foto van jezelf in je Antares zadel?

Nee helaas, ik ben bijna altijd alleen op stal. Dus heb maar zelden foto's.

Ibbel schreef:

Ja en toch paste mijn Kieffertje zonder wrong prima op mijn Jazz x Ferro merrie.
Dit zadel:

Afbeelding

Afbeelding

En ik kwam er leuk mee weg ook. Al ben ik er ook wel vrij regelmatig afgedonderd :o
Maar het was een tof zadel, en ik vind het jammer dat zulke zadels niet meer te koop zijn.

Elisa2 schreef:
M niveau was al heel wat, ging vaak gepaard met veel geschop en geruk en gepluk. Niveau is door de jaren heen juist veel hoger geworden, er is nu veel meer kennis en bewustzijn

Is dat zo? Vroeger had je de L van levenslang, maar er werd voor mijn gevoel veel strenger gejureerd. Nu ziet de jury dingen door de vingers waar ze vroeger echt niet mee akkoord gingen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 12:07

Is niet mijn ervaring.

Een Kieffer had toch ook gewoon een wrong? heb zo'n zelfde model gehad. Voordeel van die zadels was sowieso de uitgesneden kamer.