Polarize schreef:We hadden bij de zadelmaker meerdere zadels geprobeerd, die in theorie ook beter bij zijn bouw zouden passen, maar dit was het enige zadel waar hij geen reactie bij gaf. Het klopt dat deze niet ideaal is voor zijn bouw met weinig schoft, maar aangezien hij goed ontspant en fijn loopt heb ik echt geen haast met iets anders zoeken. Ik laat binnenkort wel weer de zadelmaker langs komen om alles na te kijken en evt aanpassen omdat hij enorm anders in zijn spieren zit nu, hij heeft flink wat opgebouwd nu we een stuk meer met dressuurlessen bezig zijn.
Het kan ook zo zijn dat je paard gewend is om een bepaald model zadel op zijn rug te hebben, en hiervan weet, dit is veilig, dus oke.
Hoeft niet te zijn dat het dan ook past
Osteopaten ben ik niet (meer) van onder de indruk. Is een behoorlijke wildgroei in, dankzij de vraag van ons ruiters, en het is niet dat ik zeg dat ze het niet weten, maar je kan mij niet wijsmaken dat het zo'n makkelijke studie is, als ik zie hoeveel verschillende -paten ( en dan bedoel ik de hoeveelheid osteopaten die er zijn) er bij een paard gehaald worden.
Een boom hoort met zijn takken over de schoft te vallen, de vorm van de rug te volgen.
Op jouw foto zie je de boomtakken bovenop het paard liggen. Dat betekent dat, als je erop gaat zitten, die punten dus in zijn rug drukken. (Zie het als een knijper) Door de onbalans van deze boom, zit je teveel achterin, en dat gaat de ontwikkeling van het lijf ook niet ten goede.
Zoals ik al zei, wellicht is hij het gewend.
Komt vast goed, als ik je bericht zo lees, maar blijf kritisch, twijfel nooit aan jezelf, jij ziet je paard elke dag. Jij kent hem het beste.
PS, sorry dat ik zo direct ben. Door mijn ervaringen als zelfstandig ondernemer in de zadels ben ik heel erg geschrokken wat er opgespeld werd door stalgenoten, staleigenaren, zadelmaker, osteo's/fysio's, hoefsmeden, en alles wat er maar om JOUW paard heen loopt.
De voornaamste reden om ermee te stoppen, ik werd er doodongelukkig van.
Maar, neemt niet weg dat ik gek op zadels ben en graag mijn kennis (gratis
) verspreid.