Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:19

_Natasja_ schreef:
ik vind het wel bijzonder dat een en het zelfde zadel al zoveel verschillende meningen oplevert.

Het is namelijk niet een spring en een dressuur zadel.

Maar beide een en het zelfde springzadel. :-)

Alleen in een andere discipline gebruikt.

Fopperd. Het is ook wel een beetje lastig met dat donkere dekje er onder. Maar niet zo heel gek dus dat het gekiept lijkt te liggen met het zweetblad teveel naar voren :+ 8-) .

_Natasja_

Re: Kunnen de ruiters van tegenwoordig nog wel opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:26

Een goede kijker had het moeten opvallen.

Dus we kunnen concluderen dat niet alles van een foto goed te herleiden is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:40

De foto is niet duidelijk genoeg om echt goed te oordelen. Gezien het zadel en de pad zo donker zijn. We kunnen ongeveer zien waar het ligt maar geen details van het zadel zien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:57

_Natasja_ schreef:

Juiste conclusie: gewoon in het echt bekijken ;), dan kan je ook pas zien of een zadel schuift of kiepert en hoe de houding van het bovenlijf is.
Foto's zijn niet goed te beoordelen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 23:22

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 23:34

Pipodipo schreef:
Murosch, het lijkt een beetje of dit zadel je bovenbeen te stijl naar beneden leidt en dat je daardoor te weinig scharniert in je gewrichten. Voor mijn idee zou je dieper mogen zitten met de knie iets meer naar voren. Paard ziet er wel fijn uit.

Eight: lijkt prima. Alleen even kijken of het zadel in het midden goed draagt en niet knelt bij de schoft?

Getup, je zadel ligt goed, maar je lijkt er niet lekker 'in' te zitten. Op het oog zouden je knie en hak lager mogen en dan tikkie meer ontspannen. Altijd lastig om iets te melden, want misschien ligt het aan het moment van de foto. Hele mooie foto van het paard trouwens, trots op zijn.

Dank je voor je feedback. Dit zadel heeft geen teruglopend zweetblad of dikke sturende wrongen. Ik denk dat het moment van de foto's dit beeld een beetje geeft, maar het zou ook wat met mijzelf te maken kunnen hebben. Ik kan niet te veel scharnieren in mijn knieën vanwege artrose en een gescheurde meniscus. In dit zadel heb ik eigenlijk geen last daarvan maar als ik op bijvoorbeeld een vzh zadel ga zitten dan schiet mijn knie elke drafpas op slot bij het lichtrijden (en dat is echt geen pretje kan ik vertellen).

Fijn om te horen dat ie op de goede plaats ligt trouwens.

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 07:38

_Natasja_ schreef:

Ik vond het al zo vreemd dat er over een dressuurzadel werd gepraat met een springsingel op de foto :')

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 07:40

Leuk topic !

Afbeelding
Ik heb voor nu alleen even deze foto.
Nog met de oude singel die het zadel iets naar voren trok .
Sinds gisteren een prolite singel gekocht

Ik vind dit zadel goed passen
Het diepste punt ligt mooi in het midden .
De beugela hangen recht naar beneden net als de singelstoten
Plus hij ligt niet op de schoft of prikt in de rug
Laatst bijgewerkt door little_birdy op 24-10-18 07:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 07:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 07:53

Anoniem schreef:
Maanlicht schreef:
Oja, Franka! Nu we het er toch over hebben, het springzadel moet voor je gevoel wat naar achter, anders klemt hij bij de schouder. Vergeten te zeggen. Heb er met Jente even naar gekeken laatst want ik vond hem wat krap.

Er moet nog een pad onder :D Maar de juiste was niet op voorraad dus komt volgende week pas...

Maar met een pad wordt hij alleen maar krapper en komt het zadel hoger te liggen...
Vind het een leuk topic. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 08:41

Cinnepin schreef:
@Dreamer, ik denk dat het wel op de juiste plaats ligt.

Leuk als zo het topic kan gaan :j

Grappig dat dat vanaf de zijkant wel zo lijkt, de eerste 2 lagen namelijk totaal niet goed bij d'r schouder en schoft! :)

@Bobje, hij moet ook omhoog, met een speciale pad waardoor hij dus niet smaller wordt. (Daardoor duurt het leveren helaas ook zo lang...) Hij leunt nu op de schouder en kan met springen tegen d'r schoft aan komen. Hij is 2 weken geleden volledig gecheckt door een erkende zadelmaker, dus ik luister naar hem :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 08:58

Murosch schreef:
Pipodipo schreef:
Murosch, het lijkt een beetje of dit zadel je bovenbeen te stijl naar beneden leidt en dat je daardoor te weinig scharniert in je gewrichten. Voor mijn idee zou je dieper mogen zitten met de knie iets meer naar voren. Paard ziet er wel fijn uit.

Dank je voor je feedback. Dit zadel heeft geen teruglopend zweetblad of dikke sturende wrongen. Ik denk dat het moment van de foto's dit beeld een beetje geeft, maar het zou ook wat met mijzelf te maken kunnen hebben. Ik kan niet te veel scharnieren in mijn knieën vanwege artrose en een gescheurde meniscus. In dit zadel heb ik eigenlijk geen last daarvan maar als ik op bijvoorbeeld een vzh zadel ga zitten dan schiet mijn knie elke drafpas op slot bij het lichtrijden (en dat is echt geen pretje kan ik vertellen).

Fijn om te horen dat ie op de goede plaats ligt trouwens.

Door het moment van de foto lijkt het te neigen naar -wat je noemt- wasknijperzit, halve seconde later kan het er weer heel anders uitzien. Zere knieen zijn echt heel vervelend, dan is het wel fijn dat je een positie hebt gevonden die redelijk pijnvrij is. Ik vind het zadel wel heel mooi omdat het zo vlak is en niet opvalt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:44

Ik denk dat jullie deze wel leuk vinden om te bekijken. Twee hele verschillend zadels.

Pegaso sport
Afbeelding
Afbeelding
(Van zadels passen wordt je duf blijkbaar. ;) )

Gaston Mercier Dune
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:45

Dat eerste zadel lijkt wel een luxe versie van het zadel dat ik in Kyrgyzstan had, wat is hier het nut van? :)

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:46

Pony die ik momenteel rijd is echt te dik en daardoor schuift de singel naar voren. Bij divoza zeiden ze dat het zadel verder wel goed ligt. Maar ondervinden ze dan geen last aan de singel? Is ook alleen te verhelpen door afvallen denk ik...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:48

Anoniem schreef:
Dat eerste zadel lijkt wel een luxe versie van het zadel dat ik in Kyrgyzstan had, wat is hier het nut van? :)

Het verminderd gewicht, bied meer contact met het paard en vraagt een onafhankelijke zit.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:50

hoikimmmy schreef:
Pony die ik momenteel rijd is echt te dik en daardoor schuift de singel naar voren. Bij divoza zeiden ze dat het zadel verder wel goed ligt. Maar ondervinden ze dan geen last aan de singel? Is ook alleen te verhelpen door afvallen denk ik...

In sommige gevallen wil een zogenaamde banaansingel nog wel eens helpen. En afvallen is natuurlijk het beste. Laat je zadel dan wel weer controleren.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:52

Malenka dat is wel een heel minimalistisch zadel :D

Wat denken jullie trouwens van neusriemen die flink worden aangesnoerd :Y) Hij moet zo strak mogelijk, toch? Anders kunnen mensen zien dat ik te hard in de mond trek

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:54

Cinnepin schreef:
Mijn nieuwe boomloze zadel

[ Afbeelding ]

Ik kan wel een paar puntjes noemen, maar wat vind je hier zelf van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:55

Malenka schreef:
Anoniem schreef:

Het verminderd gewicht, bied meer contact met het paard en vraagt een onafhankelijke zit.

Prikt die rand (dus waar het zadel ophoudt) niet in je bovenbeen als je been geeft? Ik vind hem er persoonlijk niet heel comfortabel uitzien namelijk haha ;)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:55

Singel kan ook naar voren schuiven omdat de singelgroef nou eenmaal ver naar voren ligt zoals bij die van mij, het enige wat helpt is de eerste singelstoot ver naar voren hebben.
Alle anatomische singels hielpen niet omdat de singelstoten gewoon te ver naar achteren zaten aan mijn zadel.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:57

Malenka schreef:
Anoniem schreef:

Een zadel dat het gewicht vermindert, daar is wel markt voor denk ik :D. Zou het even melden in een van de topics over overgewicht ;).

Verder vind ik er weinig van, het lijkt mij niet zo comfortabel dat de singelstoten direct zo op de vacht liggen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:59

Ik zelf heb een hele slechte ervaring met boomloos, rug paard was er niet voor geschikt, had paard kapot gereden als ik was doorgegaan...overigens vond ik het een zadel waar je zelf amper balans in kon houden.

Ik ben dus niet van mening dat een boomloos een betere drukverdeling heeft, in tegendeel zelfs.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:00

rumay schreef:
Singel kan ook naar voren schuiven omdat de singelgroef nou eenmaal ver naar voren ligt zoals bij die van mij, het enige wat helpt is de eerste singelstoot ver naar voren hebben.
Alle anatomische singels hielpen niet omdat de singelstoten gewoon te ver naar achteren zaten aan mijn zadel.

Als de singelgroeve bij je paard naar voren ligt (en je paard buikig is of wat te dik) zoals bijvoorbeeld bij de pony van Cinnepin, dan kan een banaansingel helpen. Ook wil het ook nog wel eens helpen de singelstoten te kruisen (dus voorste stoot in de achterste gesp)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:07

antje_vip schreef:
Wat denken jullie trouwens van neusriemen die flink worden aangesnoerd :Y) Hij moet zo strak mogelijk, toch? Anders kunnen mensen zien dat ik te hard in de mond trek

De neusriem zelf vind ik vanaf de foto vaak wel moeilijk te zien of hij te strak zit of niet, de sperriem daarentegen... :roll: