Opgelicht met een zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:41

Ik zou helemaal geen zadel op dit paard leggen op korte termijn.
Je geeft zelf aan dat het paard op de rug is ingevallen aan 1 kant en schuurplekken heeft. Als je zelf er over nadenkt dan wil je daar toch helemaal geen zadel op hebben?
Geen een zadel gaat passend zijn op je paard op dit moment. (ja een scheef zadel misschien, maar dat moet je niet willen)
Ik vind je berichten een beetje tegenstrijdig over komen, je zegt dat je het beste met je paardje voor hebt, maar vervolgens zeg je "Het punt is dat er gewoon snel een goed zadel op moet"
Ga terug naar het begin, niet rijden, maar longeren en grondwerk, en geef je paard vrij tussen door.
Je paard krijg zo ook niet de kans om spieren op te bouwen.
En zoals eerder gezegd zet je paard eens een paar maanden op rust, en dan niet op stal, je geeft aan dat hij niet op het land kan omdat hij gevoelig is voor hoefbevangenheid, maar er zijn meer opties dan het land. Zet hem met vriendjes een paar maanden op een Pp bijvoorbeeld,daar heeft hij gezelschap, uitdagingen (voer op verschillende plekken etc).
En na die paar maanden (je hoeft hem echt niet gelijk een jaar weg te zetten) bouw het longeren dan rustig op (met vrije dagen tussendoor) en laat dan eens een zadel maker komen.

Uit je berichten haal ik echt wel dat je heel wijs bent met je paard, en probeert om het beste voor hem te doen. Maar je acties spreken je tegen.
Is er niet iemand op je stal of omgeving die meer ervaring met paarden heeft en je mischien kan helpen? Misschien kan die gene je helpen met een soort van schema te maken? (Mocht je er niet voor kiezen om hem een paar maanden vrij te geven) Ma: longeren, dubbele lijnen,.. Minuten
Di: Rust dag (maar wel genoeg uren in de paddock)
(ik zeg maar even wat)
Dat jullie samen naar het voer kijken (mischien zit daar nog verbetering in?)
Als het paard goed in de spieren zit, kijk dan eens naar een zadel maker (countrymill bijv). Daar heeft paard en jij veel meer aan dan nu een zadel kopen. Want zoals al gezegd gaat een ander zadel ook nooit 'goed' passen als je paard niet gelijk in de spieren zit, en met schuurplekken moet je dit ook niet willen.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:43

Oke, maar ontstaat er nu ook een soort begrip van jouw kant voor de tips die je hier krijgt? Snap je (vanuit een logisch oogpunt) dat een bontje de kamer verkleint van je zadel en dat daardoor de ruggengraat + de schoft juist minder ruimte hebben? Mijn zadelmaker heeft me altijd keihard afgeraden om een bontje te gebruiken onder een goed passend zadel. Die heeft een goed passend zadel namelijk niet nodig en je maakt je zadel er kleiner mee (aan de binnenkant dan he).

Vriendinnen van me zeiden eens tegen me over mijn slecht passende zadel: "Ach joh, vroeger werd je paard met een nog slechter passend zadel gereden en ze had dr mond altijd vol met wondjes vanwege het sterke bit. Als ze dat allemaal heeft kunnen doorstaan, dan is 2 maanden nog steeds een slecht passend zadel nog steeds beter dan vroeger, want nu is haar mond wel heel". Maar met die logica was ik het niet eens. Het feit dat het slechter was / had kunnen zijn, betekent toch niet dat ik het dan nu maar een beetje slecht mag doen?

Kijk, jij kent je paard het beste en ik snap dat je je instructrice vertrouwd. Maar je hebt van geen enkele (echt) gecertificeerde zadelmaker gehoord dat het zadel wat je nu hebt past. Knaagt die onzekerheid dan niet aan je? =P Bij je vorige zadel zei ook iemand dat het wel paste, maar achteraf kom je er achter dat het helemaal niet past. Wie zegt dat dat nu niet weer gaande is?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:49

Anoniem schreef:
Ze leeft niet meer in een hel, ze staat nu in een fijne box. En overdags buiten.

Ik werk iedere dag met haar omdat ze daar behoefte aan heeft. Ze wil graag iets doen. Ze is erg onder de mensen. Van alleen buiten staan word ze een beetje depressief. Als ze dan wat mag doen is ze vrolijk. Met name aan de longeerlijn, ze is dan altijd blij. Eerst even jolig doen en dan serieus aan de bak. :)
Maar ze hoeft zeker niet iedere dag hard te werken. Kan paarden aanwijzen op stal die nooit buiten komen, iedere dag keihard in het zweet gewerkt worden ohz en totaal niet vrolijk zijn.

Ik zal eerst eens een kijkje nemen bij country mill zonder paard.

Ik kan eens kijken hoe het zadel rijd als ik de onderleggers weglaat. Maar dat doe ik enkel in de les. Dan kan de instructrice ook een oordeel geven.
Ze heeft het zadel zonder onderleggers gepast trouwens.

Het zadel is dus kaal passend (volgens een instructrice). En dan die je er ineens een lading onderleggers onder.
Je gaat toch ook niet ineens met geitenwollen sokken in nauwe pumps die passend zijn met enkel een dun pantykousje?

Je schreef op 5 maart nog dat je (nog steeds) zoekt naar een betere stal. Da's net 2 weken terug. 3 weken terug stond datzelfde paard dus nog in een hel. Ongelukkig op stal, een niet passend zadel op de rug, schuurplekken, bulten op rug en schouder.

Áls ik heel eerlijk mijn mening geef: er zou iemand naar jouw paard moeten komen, die
1 eerst zorgt dat het dier op een plek komt te staan waar het thuis is. En niet wat de gezelligheid voor pa en ma belangrijker is.
2 zorgt dat dat dier in de tussentijd gepast en onbelast aam het werk gaat.
3 zorgt dat er een passend zadel komt, pas als 1 en 2 opgelost zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:56

Met snel een goed zadel erop bedoel ik dat er niet weer een verkeerd zadel op komt. En dat ik niet weer maanden met zo een zadel rijd.
Ik sta in principe voor heel veel open. En ja, ik begrijp dat een bontje alles smaller maakt. Ik mocht zelf ook voelen bij het wintec, en het voelde goed. Ik weet wel ongeveer hoe het moest liggen. Maar bij die BR schrok ik gewoon van de ligging. Ben gaan checken op het moment dat het steeds ging schuiven.
Paard heeft ook wat schuurplekken van de deken. Alleen die kan ik niet aflaten, dan heeft mevrouw het koud. (Kou-kleumpje)

Ik denk wel dat het wintec past als ik het zelf zo heb gevoeld, maar ik wil er niet iedere dag mee rijden. Vind het een beetje harde kussens hebben. Maar dat heb ik altijd al van wintec gevonden.
Die ene dag les in de week wil ik wel aanhouden, omdat we anders terug bij af zijn mbt haar gedrag onder het zadel. Ze moet veel leren. En dat sluit weer mooi aan bij het longeren.

Ze staat nu in een andere box en komt veel meer buiten. En in deze box oogt ze gelukkig.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:04

Beste TS, ik weet niet in wat voor een situatie je zit. Maar ik kom zoveel forums van jou tegen dat ik je paard eerst eens na zou laten kijken of er en deskundige bij laten komen.
Zoals topics over dracht?... afbreken van de stal.... overbouw...

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:08

Anoniem schreef:
Met snel een goed zadel erop bedoel ik dat er niet weer een verkeerd zadel op komt. En dat ik niet weer maanden met zo een zadel rijd.
Ik sta in principe voor heel veel open. En ja, ik begrijp dat een bontje alles smaller maakt. Ik mocht zelf ook voelen bij het wintec, en het voelde goed. Ik weet wel ongeveer hoe het moest liggen. Maar bij die BR schrok ik gewoon van de ligging. Ben gaan checken op het moment dat het steeds ging schuiven.
Paard heeft ook wat schuurplekken van de deken. Alleen die kan ik niet aflaten, dan heeft mevrouw het koud. (Kou-kleumpje)

Ik denk wel dat het wintec past als ik het zelf zo heb gevoeld, maar ik wil er niet iedere dag mee rijden. Vind het een beetje harde kussens hebben. Maar dat heb ik altijd al van wintec gevonden.
Die ene dag les in de week wil ik wel aanhouden, omdat we anders terug bij af zijn mbt haar gedrag onder het zadel. Ze moet veel leren. En dat sluit weer mooi aan bij het longeren.

Ze staat nu in een andere box en komt veel meer buiten. En in deze box oogt ze gelukkig.

TS als dat echt zo is: lees je eens in in overcompensatie van spieren en de rol die rust daarin speelt.

Alsjeblieft.

AlphaDaemon

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:32

Ik zou me ook afvragen of de oorzaak van de problemen onder het zadel die je eerder had wel al helemaal weg is. Je kan heel goed dmv les / strenger aanpakken / de foute keuze onaantrekkelijk maken ervoor zorgen dat je paard niet meer laat zien dat hij in ongemak is. Want je leert hem dat als het ware af. Wie weet zorgt een poosje rust / geen les / alleen maar plezier maken (zoals grondwerk, wandelen enzo) er juist wel voor dat de oorzaak tijd heeft om opgelost te worden en je paard dan het probleemgedrag ook niet meer vertoond.

Even een voorbeeld: Een paard is erg sterk in de hand en reageert slecht op het bit. De echte oorzaak is: Een kapotte mond waardoor het paard "gevoelloos" wordt in de mond (altijd pijn maakt gevoelloos). Een oplossing kan zijn: scherper bit erin. Het zal dan heus een poosje beter gaan, maar de oorzaak is er nog steeds.

Het hoeft niet altijd zoiets extreems te zijn he. Soms doet een paard ook iets niet / wel vanwege onbegrip of omdat het lichaam het nog niet kan. Dan is het niet dat het paard gemeen is of beter moet leren luisteren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:56

Die Wintec kan gewoon niet passen op dit paardje :\
Dit heb ik al eerder aangehaald. Ook het waarom proberen duidelijk te maken.
Maar die posts sla je blijkbaar telkens over :+

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:05

Ik heb het vermoeden dat TS ontzettend jong is (14/15?) en een beetje van links naar rechts geslingerd wordt door al het commentaar hier.
Heb lang niet alles gelezen maar schrok toch zeker wel van sommige berichten van TS/andere bokkers!

TS, een zadel van 1500 wat jij zelf hebt betaald? Okee, het zou kunnen. Dat je het daarbij laat zitten (vanwege niet passend) vind ik vreemd. Voor velen is 1500 een klap geld, voor jou schijnbaar niet? Ik had er allang werk van gemaakt.

Dan wil je wel wedstrijden rijden, dan weer niet. Paard moet volgens jou elke dag aan de bak? Think twice.
Paard is ongelijkmatig bespierd (?) sinds? Van de een op andere dag? Vind ik vreemd en niet logisch.

Zonde dat je je zo laat beïnvloeden door je ouders, slechte ruiterzaak, instructrice die denkt te weten hoe het moet... Vooral voor je paard want die is hier slachtoffer van.
Ga effectief trainen aan de longe, spieren kweken. En doe dit niet dagelijks maar gewoon 2-3x per week.
Paard moet bijkomen van de opgelopen schade.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:07

Anoniem schreef:
Met snel een goed zadel erop bedoel ik dat er niet weer een verkeerd zadel op komt.

Zoals je nu dus wel aan het doen bent.

Anoniem schreef:
Die ene dag les in de week wil ik wel aanhouden, omdat we anders terug bij af zijn mbt haar gedrag onder het zadel.

Dat is onzin. Als het paard niet onder het zadel loopt kan ze dus ook geen ongewenst gedrag onder het zadel vertonen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:46

Maar waarom wil je niet op de wintec rijden?
Want volgens mij zit het dus zo:
Je hebt een paard. En 2 zadels. Het ene zadel (BR) past niet. Het andere zadel (wintec) past wel.

Waarom geef je je paard niet nu even rust en ga je dan opbouwen met het wintec zadel (want dat past), en wanneer er weer spier etc op zit, dan pas kijken voor een nieuw zadel.
Ik zou op dit moment eerder m'n geld uitgeven aan bijvoorbeeld een cursus rechtrichten aan de hand, of andere dingen waarop je zonder te rijden je paard rechter maakt, dan aan een nieuw zadel, omdat je blijkbaar een zadel hebt dat past.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:26

Anoniem schreef:

Ik vind het knap dat je dat kunt voelen, dat je zadel goed ligt. Mijn paarden lopen heel fijn, maar toch komt de zadelmaker 2x per jaar, omdat ik echt niet voel of mn zadels 100% goed liggen. Kijk, als paard plots 1 kant vast pakt of plots narrig is met opzadelen, oké, maar juist de finesse van een écht passend zadel, dat voel je niet.

Ben wel benieuwd hoeveel ze nu daadwerkelijk buiten komt, en hoe je dat voor elkaar hebt gekregen? Loszetservice is bij mijn weten 1x 1 uur, en als je zelf komt nog 15 min per beurt. Het kunst-en-vliegwerk je paard buiten te krijgen is 1 van de redenen dat ik er weg ben gegaan namelijk, en dat terwijl ik ze vaak nog 3-4 uur buiten kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:50

Ik heb die 1500 niet zelf betaald. Ik wil eerst zwart op wit hebben dat het zadel niet past. Dan heb ik bewijzen.
Paard komt nu 5 uur buiten ongeveer. En als ik dan met haar bezig ben staat ze ook niet op stal.
Ongelijke bespiering weet ik niet hoelang ze dat heeft. Mijn instructrice heeft het ontdekt toen ze kritisch ging kijken, omdat ik haar oordeel over dat br zadel wilde weten.
Dat wintec is NIET van mij, van een vriendin. En dat mag ik lenen tot ik een ander zadel heb gevonden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:59

Naakeensfotosvande br endewintec zonder bontjes endekjes, liefstwel even aangesingeld. Daaruit kun je somsal veelhalen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:03

germie schreef:
Naakeensfotosvande br endewintec zonder bontjes endekjes, liefstwel even aangesingeld. Daaruit kun je somsal veelhalen.

Misschien kun je je bericht even nalezen voor je post? Het is nogal onleesbaar zo.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:07

vrije vertaling:

maak eens foto's van de BR en de Wintec zonder bontjes en dekjes, liefst wel even aangesingeld. Daaruit kun je soms al veel halen.

aanvulling: daar ben ik ook wel benieuwd naar trouwens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:51

Vandaag kan ik dat alleen van de wintec doen als ik eraan denk.
Heb mijn ouders iig zover gekreg naar country mill te gaan :)
Ze willen eerst dat ik 2 april naar het strand ga om te kijken hoe ze op de trailer is. Ze moet er een uur in staan heen, en ook weer terug. Naar country mill.
Had een mail terug en het klinkt allemaal super. :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:22

En dan ga je dus een strandrit rijden met een zadel waarvan je niet weet of het past, terwijl iedereen je hier afraadt om nog op de pony te rijden, :roll: ik haak af hier, ts ik wens je paard een baas toe die iemand zoekt bij alles kan helpen ipv ontelbare topics opent op bokt.... Oh wacht dat heb ik al meerdere keren uitgelegd. Niet veel komt bij jou binnen hé?

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:29

TS, mag ik je om een eerlijk antwoord vragen? Hou je wel van je paardje? Of ben je eigenlijk nog erg verdrietig om het verlies van je andere pony?
Niet vervelend bedoeld, maar het lijkt alsof er steeds weer iets is waardoor je een soort van :" zie je wel, deze is niet goed" over je nieuwe kan zeggen.
Ik denk dat het te vroeg was voor een nieuwe.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:53

Quro schreef:
TS, mag ik je om een eerlijk antwoord vragen? Hou je wel van je paardje? Of ben je eigenlijk nog erg verdrietig om het verlies van je andere pony?
Niet vervelend bedoeld, maar het lijkt alsof er steeds weer iets is waardoor je een soort van :" zie je wel, deze is niet goed" over je nieuwe kan zeggen.
Ik denk dat het te vroeg was voor een nieuwe.

Ik ben waarschijnlijk te nuchter voor dit soort geneuzel.. alsjeblieft zeg.Ts heeft gewoon niet zo'n verstand van zaken. Geeft op zich niks, iedereen moet leren. Maar dan is het wel handig dat je ook WIL leren en adviezen aanneemt. Je hoeft geen da te zijn om te zien dat het geen makkelijke weg zal zijn gezien de bouw van dit beestje en de kennis van Gast7252. Volgens mij ben je in de 20 toch?

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:56

white_flame schreef:
Beste TS, ik weet niet in wat voor een situatie je zit. Maar ik kom zoveel forums van jou tegen dat ik je paard eerst eens na zou laten kijken of er en deskundige bij laten komen.
Zoals topics over dracht?... afbreken van de stal.... overbouw...

Ik vraag me bijna af of dat TS wel serieus is.. sorry ik kan nu na het zoveelste topic haar bijna niet meer serieus nemen en dat is jammer. Wat ik ook jammer vind is dat als dit allemaal niet een grote grap is, het me ontzettend boos maakt Hoe jij met je paardje omgaat. Je wil dat mensen helpen want anders plaatst je geen topic's maar alle tips, adviezen, onderbouwd of niet worden meteen weggewimpeld en je wil niks aannemen, onder ogen zien of je schuift het op andere mensen zoals je instructeur. Of alles was 'ineens' toen en speeld nu niet meer. Je bent jezelf zo aan het tegen spreken en dat is zo irritant.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:22

Ohjee Dejavu.. maar dan had ik dit met Tweespan en Fryso.. ik heb na veel heen en weer gezeur een deel van het bedrag terug gekregen. Maar dit zijn echt lastige zaken.

Uiteindelijk heeft Willem van Wijk mij enorm geholpen. Deze man is echt een aanrader! Hoor hier in mijn omgeving ook alleen maar goede verhalen over.

Wat betreft Fugers.. Ben Fugers is wel degelijk een zadelmaker. En ik vindt hem ook heel goed! Het is een wat apparte man, maar ook hij heeft zeker kennis en heeft in het verleden bij mijn paard een hele hoop gewonnen! De enige reden dat ik niet meer klant ben, is omdat hij toentertijd geen passend zadel voor mij had en ik nu bij de leverancier van het nieuwe zadel ben gebleven. Maar Fugers is echt een goede man!

Ts, mijn advies is om een zadelmaker te zoeken waarbij je het zadel enige tijd op proef mag. Willem van Wijk is toevallig ook zo’n zadelmaker.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:25

Ik gok dat TS nog niet volwassenen is en dus geen zak geld heeft en de wijsheid in pacht om alles op te lossen. Heel goed dat ze om hulp vraagt, als meerdere mensen verschillende dingen vertellen is het lastig om te kijken wat nu voor jou en je paard van toepassing is.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:28

Charaz schreef:
Ik gok dat TS nog niet volwassenen is en dus geen zak geld heeft en de wijsheid in pacht om alles op te lossen. Heel goed dat ze om hulp vraagt, als meerdere mensen verschillende dingen vertellen is het lastig om te kijken wat nu voor jou en je paard van toepassing is.

Maar.... ze kiest duidelijk alleen voor zichzelf. Strandrit maken met niet-passend zadel? Wat is daar goed aan voor je paard? -O-
Vind ik eerder een excuus om toch je strandrit te kunnen maken. :=
Wordt gedaan onder het mom 'kijken hoe paard het op de trailer doet' maar dat kan je imo ook door een rondje te rijden met de trailer. ;)

Edit; overigens geen aanval op jou hoor! :D

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:36

over dat ene dat BR mokerharde kussens heeft; ik heb een BR springzadel en de kussens zijn boterzacht.
overigens wel een zadel van 10 jaar oud. misschien is dat veranderd in die tijd. maar naar mijn ervaring is dit het beste zadel dat ooit op mijn paard heeft gelegen :j best tevreden over eigenlijk