welk bit voor mijn erg sterke tinker merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 15:48

Kimmie1974 schreef:
Onze Fell pony reden we toen we haar 3 jaar geleden kochten met een gebroken bitje; veel gedoe, het is nogal een tankje en superslim. Na tip van een kenner een kimblewickstang met tongboog erin gehangen, teugel in het bovenste gat (lager is meer hefboomwerking) en de kinketting losjes vast gedaan. Wat een wereld van verschil, pony ontspannen, bit ligt stabiel in haar mondje, ze is nu netjes te sturen en het belangrijkste: een rem erop wanneer dat nodig is. Wij zijn er erg tevreden over en het belangrijkste, onze pony is er heel ontspannen van geworden en nu ook gewoon fijn te rijden.

bedankt! als ik zo op internet las is het een beetje hetzelfde bit als een Pelham bit? of heb ik dat verkeerd gelezen :P

Kinke

Re: welk bit voor mijn erg sterke tinker merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 15:57

Mijn ervaringen met mijn (inmiddels overleden) Friese merrie. Ze was alleen recreatief gereden en ze liep af en toe aangespannen. Toen ik haar kocht ging ik dus ook in de bak rijden, dat was geen succes. Als ik in draf ging dan betekende dit een vreselijk gespannen paard wat steeds harder wilde gaan. Galop hebben we dus toen ook absoluut niet geprobeerd :) Toevallig moest ik haar op een pensionstal zetten (relatie over) en ons geluk is geweest dat een aantal stalgenoten leste bij een supergoede instructrice. Die zag meteen wat er aan de hand was, paard hartstikke scheef, dus totaal geen balans en niet erg lenig. Zij is eerst met paard aan de hand gaan werken, puur om haar leniger te maken en rechter te krijgen. Paardlief was soms niet blij als de oefeningen wat lastiger werden (oefeningen werden in stap gedaan), maar al snel ging het erg goed en kon ik ook weer gaan rijden. We hebben ons eerst heel erg gefocust op rechtrichten en in no time kon ik beheerst draven en paardlief bleef relaxt en het leek soms wel tovenarij :D Uiteindelijk konden we dus ook galopperen. Had ik destijds een instructrice gehad die mij andere bitten had aangeraden dan was het een groot drama geworden. Overigens ging mijn merrie aan de longe ook over de zeik, helemaal logisch ook als je geen balans hebt en boven je snelheid kleine rondjes moet lopen. TS, als ik jou was zou ik echt naar de juiste instructrice zoeken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:07

Mensen openen een topic met een vraag. Iedereen is vrij vanuit zijn eigen ervaring en kennis daarop te reageren. Wil je dat niet, moet je heel simpel geen topic openen op Bokt.

Als je echt hulp wil en wil verbeteren, moet je soms iets aannemen wat lastig is. Alleen maar willen horen van mensen die je naar de mond kletsen, gaat echt niet helpen.

Mensen die nu allerlei bitten voorstellen of zeggen; zal ik even helpen met hard aanpakken, barsten zelf ook niet van de ervaring en kennis om dit soort problemen netjes op te lossen.

Ik kan zo een paard echt wel zo aanpakken dat hij het voorlopig niet meer durft. Of met een pijnlijk bit met zelfde effect. Het grootste nadeel daarvan is dat hij het weer zal doen, zodra hij ooit de noodzaak ziet of kans krijgt. Bijvoorbeeld buiten.

Mijn ruin zijn mond is kapot gereden en hij kon langere tijd maar met 1 soort bit gereden. Prima, maar ik heb een simpel bitje of geen bitje er meer in, want ik werk aan een paard en niet aan de mond.

En ja, ik heb ook nog een figuur staan dat vroeger een drama was en die ik op halsring kan rijden.

Bij klanten kom ik dit soort dingen gewoon best vaak tegen. Het vertrouwen verdwijnt ook langzaam dan. Mensen reageren vaak averechts dan ze zouden moeten doen. Daarom is echt goed ebegeleiding belangrijk.

Mensen die op dit niveau stang en trens aanraden, slaan gewoon nergens op. Dat is voor het fine tunen als je rond Z niveau komt en denkt nog verder te kunnen. Het is nooit een rem.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:27

Ben nogsteeds erg benieuwd naar jou TS hoe jij met die onbalans omgaat.

Welke oefeningen je doet?

Heb je antwoord nog niet gelezen.
Sterker nog, je hebt mijn vraag zelfs genegeerd.
Enkel met: Ik ben er mee bezig.

Maar dat was mijn vraag niet.
Mijn vraag was: HOE???

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 22:43

maralyn schreef:
Ben nogsteeds erg benieuwd naar jou TS hoe jij met die onbalans omgaat.

Welke oefeningen je doet?

Heb je antwoord nog niet gelezen.
Sterker nog, je hebt mijn vraag zelfs genegeerd.
Enkel met: Ik ben er mee bezig.

Maar dat was mijn vraag niet.
Mijn vraag was: HOE???

Mijn vraag is ook niet beantwoord met jou reacties ;) ben er inmiddels uit door goeie pbs te hebben gekregen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:28

En wat stond er n die pb's?
Misschien kun je andere bokkers helpen met het advies.
Ook jammer dat die bokkers het niet openbaar delen.
Of is het advies wat beter niet gegeven kan worden? Anders hoeft het niet in een pb.

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 09:05

In die pbs werd mijn vraag wel beantwoord :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:05

En wat was dat antwoord dan?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:15

Ben ook benieuwd wat het antwoord dan was. En volgens mij hebben diverse mensen in dit topic je wel degelijk ook antwoord gegeven, alleen ernaast vaak ook aangegeven dat zij denken dat je probleem er niet mee opgelost is.

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 10:03

ik ben zoals ik al zei alles al bij langs gegaan! en heb dus die adviesen allang gehoort dus daar ga ik ook niet meer verder op in. ik vroeg info over het bit niet over hoe ik het anders zou kunnen oplossen want na zowat 2 jaar heb ik al die adviesen al gehoort en mee bezig ga er nu ook niet meer verder op in aangezien ik mijn antwoord nu weet

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:11

laurapathuis schreef:
vreselijk soms... en ook telkens te moeten herhalen... misschien dat we dat inderdaad een keer kunnen proberen :D vandaag ook gereden zelfs met een hengst in de andere bak ze was erg rustig en de eerste keer galop ging ook goed maar toen ik de tweede keer weer wou aangalopperen ging het weer mis en zat er geen rem op...

Weet je wat je dan eigenlijk had moeten doen? Na die eerste galop het paard uitgebreid belonen en gaan uitstappen. Einde training.
Als je telkens doorgaat tot het moment dat het misloopt, sluit je nooit een training positief af. Je moet echt in kleinere stappen gaan denken: krijg je twee passen lang een normale galop? Dan overgang naar draf maken en dat was het voor de galop die dag. Volgende dag vraag je drie passen. Etc etc.

Ik ben niet tegen een scherper bit wanneer dit nodig is, maar ik denk oprecht dat dit niet de oplossing voor jou en je paard is. Wie weet hoe moeilijk jouw paard het eigenlijk heeft met de galop omdat die de spieren nog mist of de balans niet heeft. Het zou dan toch ontzettend jammer zijn om, in plaats van hem te helpen en te trainen om beter te worden, hem meteen als puberend paard te bestempelen en er een scherper bit in te hangen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:34

En wat is het antwoord dan.
Dat blijf je ontwijken.

Het zal vast wel een pelham ingooien zijn. Maar waarom daar zo geheimzinnig over doen?

Ik ben ook helemaal niet tegen een scherper bit, maar ik denk ook gewoon niet dat het hier de oplossing gaat zijn.
En je kunt wel 2 jaar proberen, maar 2 jaar op de verkeerde manier zal nooit de oplossing geven.
Een instructie die niet verder komt dan gooi stang en trens in, zal nooit leren hoe het anders kan.

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:42

ik rij op dit moment een paard die ook ontzettend an het hard gaan is. wat je ook doet, ze hebben heel snel de neiging om te gaan racen.
wat ik zou doen (en wat ik ook doe en goed werkt) is 2 dagen rijden en dat mag best 45 minuten zijn. dan een dag rust. dan weer 2 dagen en dan weer 1 dag rust. zo krijgt je paard de kans om na die 2 dagen training weer te herstellen. gaat dit goed? dan doe je 3 dagen. zorg dan dat je de eerste trainingsdag vooral goed losrijd. (extra buigen, lang laag, veel overgangen etc. en die 2 andere dagen goed trainen (proefgerichte dingen) dan weer een dag rust. dit werkt voor mij gewoon erg goed en zo krijg ik mijn paard het beste te lopen. je kan wel van allemaal gekke scherpe bitten erin gaan gooien maar mijn ervaring is dat je het paard dan steeds zodanig inhoud dat de voorwaartse drang eruit gaat. en juist deze paarden hebben een enorme voorwaartse drang die je er echt nooit uit moet halen. ik rij die van mij nu op een dubbel gebroken watertrens. maar omdat hij zo druk is wil een een dubbel gebroken D of bustrens gaan halen zodat dit stiller in zijn mond ligt. ik hoop dat je er wat aan hebt!

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 13:18

bruintje123 schreef:
En wat is het antwoord dan.
Dat blijf je ontwijken.

Het zal vast wel een pelham ingooien zijn. Maar waarom daar zo geheimzinnig over doen?

Ik ben ook helemaal niet tegen een scherper bit, maar ik denk ook gewoon niet dat het hier de oplossing gaat zijn.
En je kunt wel 2 jaar proberen, maar 2 jaar op de verkeerde manier zal nooit de oplossing geven.
Een instructie die niet verder komt dan gooi stang en trens in, zal nooit leren hoe het anders kan.

informatie over de twee bitten! werking etc. persoonlijke ervaringen met het bit! toch heeft ze na die twee jaar veel meer bespiering, loopt stukken beter en had toen een erg goeie instructrice! helaas is ze gestopt... de instructrice die ik nu heb zegt alleen je zou het kunnen proberen om er een ander bit in te doen... geen stang en trens wat ik zelf ook totaal niet wil tenzij ik hoog in de dressuur zou rijden wat ik niet doe.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:06

Informatie van de werking had ik je ook wel kunnen geven en hier een heleboel mensen meer.
Maar ik blijf erbij dat ik gezien wat jij verteld ik niet denk dat dit de oplossing gaat zijn. Hoogstens een tijdelijke.
Maar goed dat is jou ding nu.
Veel succes :)

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 16:04

bruintje123 schreef:
Informatie van de werking had ik je ook wel kunnen geven en hier een heleboel mensen meer.
Maar ik blijf erbij dat ik gezien wat jij verteld ik niet denk dat dit de oplossing gaat zijn. Hoogstens een tijdelijke.
Maar goed dat is jou ding nu.
Veel succes :)

als ik al deze informatie nodig had had ik er wel om gevraagt ik vroeg alleen om de informatie en dan beslis ik zelf of ik wel of niet zo'n bit ga gebruiken :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:32

Soms krijg je antwoord wat verstandiger is dan je vraag.
Maar maakt niet uit. Zo blijven de osteopaten en zo ook weer aan het werk.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:05

Dus omfat ik jou een vraag stel ben ii in eerste instantie verplicht om jou vraag te voldoen??

Ja je hebt dr naar jouw woorden door de molen gehaald.
Maar ik ben veel nieuwsgieriger naar je basistraining van hoe je dat doet. Misschien kun je anderen ook helpen.
Ooit aan gedacht?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:37

Ts is toch helemaal aan niemand verplicht om de inhoud van haar privé (!!) berichten hier te plaatsen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:39

Niet letterlijk nee.
Maar om de tips die ze gehad heeft.
Ze blijken zeer geheim te zijn zo goed :')
Jammer dat ze dat niet wil delen zodat andere er ook van opsteken.
Ook jammer dat de pb-ers dat niet openbaar doen.
Of bestaan ze niet, dat kan ook nog.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:58

Misschien is het een idee om een bitfitter te laten komen. Die kan kijken welk bit het beste past. Wij hadden een tijd geleden een bitfitter clinic en dat was erg leerzaam en mooi om te zien hoe veel fijner de paarden liepen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 18:05

Nickolay schreef:
Misschien is het een idee om een bitfitter te laten komen. Die kan kijken welk bit het beste past. Wij hadden een tijd geleden een bitfitter clinic en dat was erg leerzaam en mooi om te zien hoe veel fijner de paarden liepen.

Hwb ik ook aangehaald. Werd genegeerd.

Passend bit is zoooo belangrijk.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 18:12

Persoonlijk denk ik dat t voor TS belangrijk is een manier te vinden dat ze haar paard bij zich kan houden met haar zit hulp en evt een ander bit
Zie liever een iets zwaarder bit en je licht genoeg in de hand kunt blijven als een super braaf trensje en je telkens moet gaan trekken omdat peerd m peert

Een ander bit hoeft geen permanente oplossing te zijn hoor
Een paar keer is soms al genoeg om
De boodschap over te brengen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 18:36

Maar aan de longe doet hij het ook.
Het probleem is niet even streng door komen met een bit .
Maar waarschijnlijk heel hard werken aan hem recht krijgen.
Vooral omdat hij het in de galop doet.
Dat is een balans probleem. Juist bij paarden die galop toch al moeilijker vinden.
Dan kun je hem wel op de rem trekken als straf. Maar hij probeert ook alleen maar overeind te blijven.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 18:55

Het gaat niet even om streng doorkomen met bit
Het gaat om bij kunnen houden
Persoonlijk zou ik de galop tijdens t rijden even weglaten ende galop dan aan de longe oefenen
Doe je t wel tijdens rijden en hij gaat een halve lange zijde of volte goed
Terug draven en dan klaar die dag .