Kimmie1974 schreef:Onze Fell pony reden we toen we haar 3 jaar geleden kochten met een gebroken bitje; veel gedoe, het is nogal een tankje en superslim. Na tip van een kenner een kimblewickstang met tongboog erin gehangen, teugel in het bovenste gat (lager is meer hefboomwerking) en de kinketting losjes vast gedaan. Wat een wereld van verschil, pony ontspannen, bit ligt stabiel in haar mondje, ze is nu netjes te sturen en het belangrijkste: een rem erop wanneer dat nodig is. Wij zijn er erg tevreden over en het belangrijkste, onze pony is er heel ontspannen van geworden en nu ook gewoon fijn te rijden.
bedankt! als ik zo op internet las is het een beetje hetzelfde bit als een Pelham bit? of heb ik dat verkeerd gelezen
Toevallig moest ik haar op een pensionstal zetten (relatie over) en ons geluk is geweest dat een aantal stalgenoten leste bij een supergoede instructrice. Die zag meteen wat er aan de hand was, paard hartstikke scheef, dus totaal geen balans en niet erg lenig. Zij is eerst met paard aan de hand gaan werken, puur om haar leniger te maken en rechter te krijgen. Paardlief was soms niet blij als de oefeningen wat lastiger werden (oefeningen werden in stap gedaan), maar al snel ging het erg goed en kon ik ook weer gaan rijden. We hebben ons eerst heel erg gefocust op rechtrichten en in no time kon ik beheerst draven en paardlief bleef relaxt en het leek soms wel tovenarij
Uiteindelijk konden we dus ook galopperen. Had ik destijds een instructrice gehad die mij andere bitten had aangeraden dan was het een groot drama geworden. Overigens ging mijn merrie aan de longe ook over de zeik, helemaal logisch ook als je geen balans hebt en boven je snelheid kleine rondjes moet lopen. TS, als ik jou was zou ik echt naar de juiste instructrice zoeken.
ben er inmiddels uit door goeie pbs te hebben gekregen