Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 19:42

Als je wil mag je ook wel 1 van mijn ongebroken bitten met tongboog proberen. Herken het gevoel wel van, blijf niet aan het aanschaffen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 19:49

Misschien je instructrice een paar keer achter elkaar laten rijden als de mond weer ok is...en dan voelt ze misschien iets aan je paard? kijken of de mond dan ook stuk gaat..

Een half uur rijden lang laag zonder druk op bit en puur op zit...s de mond dan ook stuk? Dan denk je dat hij het zelf doet door kauwgedrag..

Heel leuk paard heb je en ik zie geen grof rijden.....denk dat het vnl met pasvorm te maken heeft..

Hackamore al geprobeerd? . Sidepull vind ik waardeloos, die druk blijft als je de teugels laat vieren, misschien heel duur hoofdstel niet, maar mijn basic sidepull is niet wat het moet doen.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 20:22

Indestal schreef:
Misschien je instructrice een paar keer achter elkaar laten rijden als de mond weer ok is...en dan voelt ze misschien iets aan je paard? kijken of de mond dan ook stuk gaat..

Een half uur rijden lang laag zonder druk op bit en puur op zit...s de mond dan ook stuk? Dan denk je dat hij het zelf doet door kauwgedrag..

Heel leuk paard heb je en ik zie geen grof rijden.....denk dat het vnl met pasvorm te maken heeft..

Hackamore al geprobeerd? . Sidepull vind ik waardeloos, die druk blijft als je de teugels laat vieren, misschien heel duur hoofdstel niet, maar mijn basic sidepull is niet wat het moet doen.

Mijn instructie stapt regelmatig op en voelt het zelfde als wat ik voel. Links mag meer aangenomen worden en rechts iets losser. Met het stangetje was dit veel gelijker. Door de stillere ligging van het bit dus. Hackamore vind ik zelf een beetje spannend.. en mag dat in de dressuur? Ook moet hij meer doorlopen van achter maar dit vind hij erg lastig en wordt hier wat nerveus van en gaat dan erg rommelen met zijn mond.. hier zit volgens ons het probleem ook. Toch zijn we van mening dat een ander bitje toch een verlichting kan geven. Vooral vanwege het grote verschil tussen stangetje en het dubbel gebroken bitje.

De dressuur rijdt ik niet veel anders dan in mijn springfilmpje..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 20:57

magda_90 schreef:
Cheminee schreef:
Hij is soms best rommelig in zijn mond.. vooral met zijn tong. Hij heeft ook een zeer grote tong en een smal bekkie voor een paard van 1.76 een fullneusriem zit op het laatste gaatje en dan moet ik hem nog opvullen met een kinbontje anders is hij nog te groot..
Alle bitjes die ik geprobeerd heb waren de simpelste van de simpelste bitjes.. dus met een ovaal bolletje ertussen..
een knevel kan ik nog wel proberen.. alleen van bitringen krijgt hij alweer wondjes aan zijn wangen.. dus dat zal hij van een knevel ook wel weer krijgen.. maar zon bitje kan ik van iemand lenen dus ik ga het proberen!!!!

Ik lees al veel tips maar wil hier nog even op reageren. Veel rommelen met de tong kan ook een uiting zijn van ongemak elders of ruis in de communicatie met de ruiter. Als het paard dientengevolge gaat rommelen met het bit kan dit de wondjes veroorzaken.

Hoe is je zadel? Zijn rug, hals ed? Een probleem in het achterbeen voel je al terug in de tong namelijk.

?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:02

Ik vraag me al wel langer af of dit soort problemen aan de mondhoeken niet komt door een gevoeligheid van binnenuit..
Paarden zijn natuurlijk gemaakt om de hele dag door kleine beetjes sobere grassen te knabbelen en verandering daarin geeft verandering in de ph waarde in de mond.
Bij mensen kunnen daardoor soms ook schimmels de overhand krijgen en kan je ook kapotte mondhoeken krijgen en dan zit er natuurlijk nog een heel stadia tussen, waarin de schimmels niet tot een uitbraak komen, maar wel de weerstand van de huid verlagen.

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:23

Je hebt al heel wat antwoorden gekregen TS. Mijn paard lijkt allergisch te zijn voor nikkel. Ik ben voor mijn gevoel jaren aan het tobben geweest met bitten, maar ook met hoofdstellen, singels en halsters. Sinds ik er voor zorg dat zijn huid niet meer in aanraking komt met RVS en andere nikkelhoidende metalen gaat het goed. Als blijven zijn mondhoeken heel kwetsbaar. Het Neue Schule bit waar ik nu mee rijd, werkt het beste. Dat is redelijk dun en in heel veel breedtematen te krijgen. Het wordt echt precies pas aangemeten. veel succes!

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:42

Ongebroken trens is wel de oplossing! Bij gebroken trenzen trek je de mondhoeken naar binnen waardoor er inderdaad wondjes kunnen ontstaan. Je kan bij Divoza alle bitten kopen proberen 7 dagen en weer terugbrengen. Als het paard zijn tong er makkelijk uitgooit, zou ik voor een ongebroeken trens gaan met iets van een tongboog. Vaak worden deze trenzen makkelijker geaccepteerd omdat ze rustiger in de mond liggen. Sturen is in het begin even wennen omdat het bit uit een stuk bestaat.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:51

Oef, heb niet alles doorgelezen dus wellicht is deze optie al gegeven. Mijn paard had dit ook. Bitfitter natasja van eijk laten komen en wij zijn uitgekomen op zon flexibele stang van trust
zo een (maar dan volgens mij geen onderlegtrens)
http://www.trust-equestrian.com/product/inno-sense-onderleg-watertrens-flexibel/
Lijkt een heel bit maar werkt bij ons als een trein

Met tongboog heb je ze ook maar daar mag je volgens mij niet mee starten. Zou ik wel even op letten. Zonder tongboog mag je gewoon mee starten.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 22:02

Iedereen bedankt voor het reageren!! Ik heb alles zeker gelezen maar het antwoorden op iedereen wordt een beetje teveel..
Ik zag nog een vraag over mijn harnachament.

Zadel is gecontroleerd, ligt iets naar voor en dit los ik nu op door een gelpadje aan de voorkant. Hiervoor komt een nieuwe zadel maar daarvoor ben ik nog aan het sparen

Hoofdstel is anatomisch en zover mijn kunde gaat zit hij goed en niet te strak of los.

Osteopataat komt regelmatig langs en de tandarts komt ook jaarlijks.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:32

Cheminee schreef:
https://youtu.be/DolzNIRxTs8

Hier het linkje naar mijn parcours van vorige week voor de liefhebbers. Die van deze week is te onduidelijk

Zie nu pas je filmpje...netjes gereden!!

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 05:40

SparklingApp schreef:
Ik vraag me al wel langer af of dit soort problemen aan de mondhoeken niet komt door een gevoeligheid van binnenuit..
Paarden zijn natuurlijk gemaakt om de hele dag door kleine beetjes sobere grassen te knabbelen en verandering daarin geeft verandering in de ph waarde in de mond.
Bij mensen kunnen daardoor soms ook schimmels de overhand krijgen en kan je ook kapotte mondhoeken krijgen en dan zit er natuurlijk nog een heel stadia tussen, waarin de schimmels niet tot een uitbraak komen, maar wel de weerstand van de huid verlagen.

Mijn paard is zeker gevoelig. Hij is een jaar geleden over de boxdeur gesprongen en had een aantal hechtingen en zijn benen in het verband.. alle wondjes die je maar kom bedenken scheurde verder open en ontstoken enorm.. dit gebeurt met zijn mond dus ook. Alleen de ontstekingen blijven weg omdat ik altijd meteen stop met rijden en als ik het ontdekt heb ontsmet met honingzalf.
Daarna gewoon met lucht laten opdrogen en dichtgroeien.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 05:55

Heb je daar al eens verder naar gekeken als in huidbiopsie en bloedonderzoek?

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 06:03

Bloedonderzoek heeft hij gedaan.. niks aan het handje.. een beetje oppassen met insulineresistentie.. zat op het randje.

Huidbiopte nog niet. Ik ga vandaag nogmaals de dierenarts bellen en ook de bitfitter want heb geen reactie gehad op mijn mail..

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 06:28

Die Cavallo gel bitringen hebben bij ons ook goed geholpen. Er zit een soort tuutje aan, aan de binnenkant, dat
de mondhoeken beschermt.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 06:34

Niqui schreef:
Die Cavallo gel bitringen hebben bij ons ook goed geholpen. Er zit een soort tuutje aan, aan de binnenkant, die
de mondhoeken beschermt.

De wondjes zitten nog verder de mondhoek in. Die bitringen gaan daar nooit bij komen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 07:09

een appaloosa gehad. bit erin en de boel werd spontaan rood. ook op leren bit, rubber, kunstof en zelfs op alleen touw in zijn mond (niet om te rijden maar kijken hoe hij daarop reageerde). ging je dan ook nog ermee rijden irriteerde het alleen maar meer. Ik heb de oplossing voor zijn dood niet kunnen vinden... enige wat hielp om minder aan het bit te zitten was een balans teugel. Dit is touw om hals waar je de halve en hele ophoudingen op kunt maken als paard dit geleerd heeft.

je zou eens kunnen kijken hoe het komt dat het stuk gaat. gebeurt het ook als je op halster longeert en alleen bit in hangt? en als je rijdt met lang teugeltje? hoe lang duurt het voordat het stuk gaat?

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 07:23

lailapri schreef:
een appaloosa gehad. bit erin en de boel werd spontaan rood. ook op leren bit, rubber, kunstof en zelfs op alleen touw in zijn mond (niet om te rijden maar kijken hoe hij daarop reageerde). ging je dan ook nog ermee rijden irriteerde het alleen maar meer. Ik heb de oplossing voor zijn dood niet kunnen vinden... enige wat hielp om minder aan het bit te zitten was een balans teugel. Dit is touw om hals waar je de halve en hele ophoudingen op kunt maken als paard dit geleerd heeft.

je zou eens kunnen kijken hoe het komt dat het stuk gaat. gebeurt het ook als je op halster longeert en alleen bit in hangt? en als je rijdt met lang teugeltje? hoe lang duurt het voordat het stuk gaat?

Al geprobeerd.. binnen een week stuk. Meestal dag 2 met geluk dag 3 of 4. #hopeloos

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 07:29

dus 2 dagen gaat het goed? Dan scheelt de mijne had de boel al rood verkleurd voor het hoofdstel vast zat en was met 15 min stuk. misschien opbouwen. eerst 1 training en 3 trainingen niet en dat rustig uitbouwen naar 1 - 2 en 1 - 1. Ik zou gewoon wel bitloos tussendoor blijven trainen.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 07:33

Net even de website van de knhs geraadpleegd.
Ongebroken bitten met tongboog hoeven niet meer geadviseerd te worden.. daar mag ik namelijk niet mee starten Afbeelding
Afbeelding

En zoals ik het begrijp mag de Sprenger flexcontrole dus ook niet en daar ging mijn voorkeur op dit moment naar uit |(

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 07:47

Jammer dat de bitten waar je niet mee mag starten niet getipt mogen worden.
Welzijn lijkt mij belangrijker dan wedstrijdjes rijden.

Denk zelf dat het paard veel wang heeft en het dubbel gaat zitten met een bit in en het dan open kauwt oid

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:34

Mylers met verhoogde tongboog mogen nog wel. Die hebben een rolletje,maar buigen niet.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:37

Babootje schreef:
Als je dit probleem al langer hebt (en daar lijkt het wel op) is dat ook niet zomaar weg.
Een paard moet ook aan een bit wennen, dus 1 x gebruiken heeft niet zoveel zin. Het beste zou zijn om de mond van je paard helemaal tot rust te laten komen en als je wil rijden dat bitloos te doen. Dan op zoek naar een goed passend bit. Meer trainen op controle en het terug kunnen rijden tussen de sprongen (zonder dat je aan het bit hoeft te hangen). Een stangbit met een tongboog is niet toegestaan (dressuur en volgens mij ook niet met springen). Misschien kun je een stuurbitje proberen (zonder hefboom werking) zodat je bij het sturen door het parcours het bit niet onbedoeld door de mond trekt.

ik snap dat dit je eerste reactie is... maar het kan dus echt. Ik heb/ rij meerdere paarden. Rij zelf LT. En toch bij het paard dat lichamelijk het werk goed aan kan ivm opwaartse bouw, graag wil werken, super aan de hulpen staat en volgens het boekje in aanleuning loopt heeft problemen met de open mondhoeken.....

Aanvulling: Mijn andere paarden hebben nooit open mondhoeken..

Ik schijf dit niet omdat ik mijn verhaal zo graag wil delen maar om TS te ondersteunen. Zou het niet de makkelijkste oplossing zijn als het aan je rijvaardigheid ligt? Dan kun je daar aan werken ipv zoektocht naar het juiste bit/ probleem.
Laatst bijgewerkt door nickynicole op 13-06-17 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:39

mireilledons schreef:
Je hebt al heel wat antwoorden gekregen TS. Mijn paard lijkt allergisch te zijn voor nikkel. Ik ben voor mijn gevoel jaren aan het tobben geweest met bitten, maar ook met hoofdstellen, singels en halsters. Sinds ik er voor zorg dat zijn huid niet meer in aanraking komt met RVS en andere nikkelhoidende metalen gaat het goed. Als blijven zijn mondhoeken heel kwetsbaar. Het Neue Schule bit waar ik nu mee rijd, werkt het beste. Dat is redelijk dun en in heel veel breedtematen te krijgen. Het wordt echt precies pas aangemeten. veel succes!

Bij mijn paard zijn de problemen juist begonnen met een Neue Schule bit.. Maar wel goed dat je deze optie noemt van allergische reactie. Als dat zo is dan zal je eerst de reactie moeten behandelen en dan een goed bit zoeken.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:05

Cheminee schreef:
Net even de website van de knhs geraadpleegd.
Ongebroken bitten met tongboog hoeven niet meer geadviseerd te worden.. daar mag ik namelijk niet mee starten [ [url=m/0CuVzr.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/W25W3e.png]Afbeelding[/url] ]

En zoals ik het begrijp mag de Sprenger flexcontrole dus ook niet en daar ging mijn voorkeur op dit moment naar uit |(

Je zou met dit bit kunnen rijden en alleen met de wedstrijden een ander bit. Of die witte ongebroken trens van trust gebruiken. Die is ook flexibel.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:07

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar mijn paard had hetzelfde dus wil toch even mijn ervaringen delen.

Bij mijn paard begon het met een stukje los bot in de kaak waar ze pijn aan had. Dat is weggehaald door de DA. Daarna weer rustig brgonnen met rijden maar dat ging echt niet lekker. Paard had angst ontwikkeld voor het bit en ook de mondhoeken scheurden steeds open. Heb zelfs eens een les met losse teugel en handen naar voor gereden maar zelfs toen scheurden de mondhoeken. Ook veel bitten geprobeerd maar het Myler bit was het eerste bit wat ze weer een beetje accepteerde. Alleen door dat bit scheurde de mondhoeken nog erger. Toen kwam ik op internet de bitringen van Acavallo tegen en sinds ik die heb, heb ik gelukkig geen problemen meer gehad.

Ik hoop dat jij ook snel een oplossing vindt want het is echt een lastig probleem!