Nieuwere zadelmerken ?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:37

Ach ja ik weet waar ze op doelt. Van beide paarden de kale perfect passende bomen op de ruggen gezien. Helaas fabricagefouten waardoor een en ander mis is gegaan. Die fout ligt niet bij een zadelmaker.

Peelie

Berichten: 13441
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:39

wwillemijn schreef:
Ach ja ik weet waar ze op doelt. Van beide paarden de kale perfect passende bomen op de ruggen gezien. Helaas fabricagefouten waardoor een en ander mis is gegaan. Die fout ligt niet bij een zadelmaker.

Nee ligt het ook niet.

Service schort het vaak aan ja. Gelukkig bij de CM niet <3

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:40

wwillemijn schreef:
Ach ja ik weet waar ze op doelt. Van beide paarden de kale perfect passende bomen op de ruggen gezien. Helaas fabricagefouten waardoor een en ander mis is gegaan. Die fout ligt niet bij een zadelmaker.

De voornaamste reden waarom ik ze zelf wil maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:43

Maar Wwillemijn, Als je een nieuw zadel gaat ophalen dan is de zadelpasser er toch bij? Hij past (neem ik aan) het nieuwe zadel aan op je paard en pas als het goed ligt koop je het zadel. Ik snap niet dat een zadelmaker een zadel mee naar huis geeft wanneer het niet goed ligt.
Een goede zadelmaker moet toch zien dat er iets niet goed is aan het zadel.
Begrijp ik het goed dat jij met 2 paarden ook 2 verkeerde zadels hebt gehad? Ik zou echt al klaar zijn met deze zadelmaker. Hij mag blij zijn met klanten zoals jij. :j

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:46

idefix4 schreef:
wwillemijn schreef:
Klopt, en toch allemaal gediplomeerd van een erkende opleiding in Engeland. Sprak laatst iemand die ook die opleiding heeft gedaan, daarvan was ik wel onder de indruk. Mocht ik niet meer naar CM willen (zie ik niet gebeuren maar je weet nooit) dan zou ik haar wel durven laten komen voor m'n paarden.
duh! Die erkende opleiding in Engeland. Welke bedoel je? Ik heb in juli dat examen. Die hele cursus duurt een week. Mijn eigen opleiding daarentegen is ook Engels en die duurt al 5 jaar. Ik doe hem als toevoeging, omdat dat certificaat erbij hoort. Ik merkte bij de introductie al dat er flink verschil zat in kunnen tussen de passers en de makers (die dus al 2 jaar studeren). Ze gaan dat pasdiploma nu verzwaren. Een passer moet nu meer kunnen dan 2 jaar geleden. Vorig jaar is 80% van de deelnemers al gezakt. Het doel wordt nu, dat elke passer ook kan maken. Voorheen was het vooral een commerciële opleiding. Ik ben voorstander daarvan. Ook al weet ik ook dat er hier in NL veel ook goed wordt gedaan. Meestal ligt het aan de ruiter dat er problemen zijn. Ze weten niet dat je een zadel moet onderhouden of ze verrekken om te zorgen voor wat basiskennis bij zichzelf. Elke zichzelf respecterende ruiter weet wat hij wil voelen. Je mag dat uitspreken als dat gevoel er niet is. Voor de zadelpasser is het een momentopname. Je kan niet verwachten dat die alles weet van de combinatie. Ik juich net als veel collega's toe als de instructeur bijvoorbeeld meekijkt.

Ik heb een zadelmaker die ook instructrice is! Heeft dus kijk daarop en wil je absoluut zien rijden met het zadel.zij komt bij Ninon Schutte vandaan en is voor zichzelf begonnen.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:47

Nou, het zadel was qua leerwerk scheef. Maar dan moest je wel goed kijken. Dus Nee, ik verwacht niet dat zij dat zien. Had het zelf ook laat pas door. Andere zadel schoof naar voren. Inmiddels samen met zadelmaker achter gekomen dat we de kussens zo dun als kan moeten houden. Daar is verder niks fout aan.

Anoniem

Re: Nieuwere zadelmerken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:49

Hopelijk heb je meer geluk met je nieuwe zadel maar ik heb er een hard hoofd in.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Nieuwere zadelmerken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:52

Ik heb er vol vertrouwen in :-) hele andere fabrikant.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Nieuwere zadelmerken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:58

Btw, dat zadel lag verder perfect, het was alleen scheef.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Nieuwere zadelmerken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:25

Mijn zadelmaker heb ik 3x gezien. Aanmeten zadel, na 3 maanden en toen na een jaar.

Anoniem

Re: Nieuwere zadelmerken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:48

Ik ook Suikermeisje.
Heb lang geleden een nieuw zadel gekocht, na een half jaar laten nakijken en toen pas na 2 jaar weer. Inmiddels al weer 2 jaar geleden en het ligt gewoon nog goed. Dus laat er voorlopig ook niks aan doen.

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:50

Zadels bouwen blijft mensenwerk. Dus dan heb je een kans dat er iets misgaat. Met maken van zadels slijt ik de meeste tijd in meten en nameten. Bij fabrieken moeten ze sneller werken. Maar ook daar is ook nacontrole. Qua scheef kan een echte zadelmaker dat vaak corrigeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:48

_Rataplan schreef:
Ik ook Suikermeisje.
Heb lang geleden een nieuw zadel gekocht, na een half jaar laten nakijken en toen pas na 2 jaar weer. Inmiddels al weer 2 jaar geleden en het ligt gewoon nog goed. Dus laat er voorlopig ook niks aan doen.


Maar dan heb je een volwassen (6+) paard dat redelijk gelijk blijft in training (en in niveau).

Ik heb meestal 3 jarige paarden. Die veranderen nog enorm. En ons endurance paard veranderde gedurende het seizoen ook enorm. Dus dat was altijd dat de vulling aangepast moest worden tijdens de seizoensvoorbereiding, halverwege het seizoen en een maand na het seizoen. En voor een paard dat 80+ Km loopt wil je een perfect zadel en niet opvullen met een bontje oid.

Peelie

Berichten: 13441
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Nieuwere zadelmerken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 17:38

Afbeelding
Afbeelding
Hierbij foto's van de wrong. ;)

MisticRider

Berichten: 2756
Geregistreerd: 06-03-09

Re: Nieuwere zadelmerken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 17:58

Ik rij zelf met een Butterfly Claudia springzadel.

Een vrij nieuw/onbekend merk op de markt wat een boom heeft met meerdere scharnieren en op die manier zich vormt naar het paard. http://www.butterfly-sattelservice.de/c ... rettyPhoto
Hier meer uitleg https://www.youtube.com/watch?v=ZcKKpztkMZE

Afbeelding
Afbeelding


Mijn paardje is er echt heel blij mee, loopt er mooi ruim onder en laat zijn rug heel fijn los. Voor mijn eigen zit was het wel erg wennen, gezien je niks voor je hebt zitten. Als je dan teveel naar voren zit en hij stopt ben je de pineut :+

Peelie

Berichten: 13441
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Nieuwere zadelmerken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:01

Die bufferly zadel komen uit Duitsland toch?

Ik heb wat duitse vrienden die rijden er al een aantal jaar mee.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:06

Anoniem schreef:
_Rataplan schreef:
Ik ook Suikermeisje.
Heb lang geleden een nieuw zadel gekocht, na een half jaar laten nakijken en toen pas na 2 jaar weer. Inmiddels al weer 2 jaar geleden en het ligt gewoon nog goed. Dus laat er voorlopig ook niks aan doen.


Maar dan heb je een volwassen (6+) paard dat redelijk gelijk blijft in training (en in niveau).

Ik heb meestal 3 jarige paarden. Die veranderen nog enorm. En ons endurance paard veranderde gedurende het seizoen ook enorm. Dus dat was altijd dat de vulling aangepast moest worden tijdens de seizoensvoorbereiding, halverwege het seizoen en een maand na het seizoen. En voor een paard dat 80+ Km loopt wil je een perfect zadel en niet opvullen met een bontje oid.

Niet alleen jonkies veranderen hoor..
Ik heb voor mijn dit jaar 9 geworden merrie, ook net een zadel met een boommaat breder gekocht omdat ze gespierder was geworden. Heel blij dat ik wel 2x per jaar mijn zadel laat checken, want een paard veranderd kan nu eenmaal van bespiering veranderen? Ik heb toch wel de instelling dat wij als mensen op die rug willen zitten, dus moet je gewoon alles aan doen om het zo comfortabel​ mogelijk voor ze te maken. Ik doe daar geen consessies in, dus regelmatig zadel na laten kijken en een fysio/osteopaat het lijf om ongemakken te voorkomen.

Anoniem

Re: Nieuwere zadelmerken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:39

Ik vind 2 keer per jaar de zadelmaker wel veel. Misschien wel nodig bij een jong paard in ontwikkeling maar bij een volwassen paard die normaal in training is vind ik het niet nodig. Misschien dat het wat scheelt dat ik zelf enige kennis in huis heb en om mij heen ook heel ervaren paardemensen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:41

Peelie schreef:
[ [url=m/dIfyNQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/acP1Y7.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hierbij foto's van de wrong. ;)

Ik vind het nog best een dikke wrong hoor.

@peelie,op beide foto's kun je goed zien (vind ik) dat je zadel wel erg hoog boven de schoft zweeft.
Zie je wat ik bedoel?

lailapri

Berichten: 22153
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Nieuwere zadelmerken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:53

Kent iemand dit zadel? Ik heb hier een hoofdzetel vandaan en ben daar erg tevreden over.

Peelie

Berichten: 13441
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:02

_Rataplan schreef:
Peelie schreef:
[ [url=m/dIfyNQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/acP1Y7.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hierbij foto's van de wrong. ;)

Ik vind het nog best een dikke wrong hoor.

@peelie,op beide foto's kun je goed zien (vind ik) dat je zadel wel erg hoog boven de schoft zweeft.
Zie je wat ik bedoel?

Toch knap dat je dat kan zien zonder dat je de schoft op de foto ziet...

Ik neem jou berichten niet serieus meer na deze opmerking...

lailapri

Berichten: 22153
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Nieuwere zadelmerken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:06

Je zou ook gewoon er even naar kunnen kijken nog eens extra voelen. Als het achteraf wel iets is kun je jezelf wel voor je k. Slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:09

Afbeelding
@peelie, Je kan toch zeker wel bedenken waar de schoft is bij je paard?
Jammer dat je mijn advies niet serieus neemt. Vooral jammer voor je paard. -O-

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Nieuwere zadelmerken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:10

Ik ben wel benieuwd wie jouw zadelmaker is rataplan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:13

_Rataplan schreef:
Ik vind 2 keer per jaar de zadelmaker wel veel. Misschien wel nodig bij een jong paard in ontwikkeling maar bij een volwassen paard die normaal in training is vind ik het niet nodig. Misschien dat het wat scheelt dat ik zelf enige kennis in huis heb en om mij heen ook heel ervaren paardemensen heb.


Dat zeg ik ook, bij een volwassen paard ga ik normaal gesproken 1 keer. Na een jaar en intensief gebruik moet er dan vaak wat vulling bij.