Paard heeft steeds kapotte mond hoeken.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Re: Paard heeft steeds kapotte mond hoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 13:21

staat hier al tig keren genoemd wil wedstijden rijden met me paard, en ik ga vermoeden dat ze met endurance rete fanatiek gaat zijn en ik denk dat haar dan onverantwoord gaat worden.
En nu kun je zeggen bitloos heb je net zo veel te vertellen als me bit mijn vorige paard is een keer flink aan de kletter gegaan ze kende de one rein stop maar ze reageerde in angst nergens meer op, en ik denk dat ik toen toch met een bit meer te vertellen had gehad

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:26

En daar heb ik al opgezegt dat je gewoon bitloos mag starten. En als je je paard niet onder controle kan houden zonder bit, dan zit er rijtechnisch iets niet goed.
Als een paard echt bang is, dan heb je niets meer te vertellen, dus als je dat denk kom maar van je roze wolk af, bit of bitloos maakt dan niets meer uit (mijn inziens). Sowieso ben ik van mening dat je het met bit dan alleen maar erger maakt immers als je aan het bit gaat hangen doet dit pijn en een paard is een vluchtdier dus zal dan nog meer vluchten.

Maargoed, je moet het helemaal zelf weten, ik snap het alleen niet.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:36

Maartje1990 schreef:
En daar heb ik al opgezegt dat je gewoon bitloos mag starten. En als je je paard niet onder controle kan houden zonder bit, dan zit er rijtechnisch iets niet goed.
Als een paard echt bang is, dan heb je niets meer te vertellen, dus als je dat denk kom maar van je roze wolk af, bit of bitloos maakt dan niets meer uit (mijn inziens). Sowieso ben ik van mening dat je het met bit dan alleen maar erger maakt immers als je aan het bit gaat hangen doet dit pijn en een paard is een vluchtdier dus zal dan nog meer vluchten.

TS wil gewoon met bit rijden, klaar. Kun je wel blijven drammen over bitloos maar als zij dat niet wil dan kun je hoog en laag blijven springen, dat helpt toch niet.

TS; ik zou aanstaand weekend de bitpasser even afwachten en kijken wat hij/zij zegt.
Heb je eventueel een kneveltrens al geprobeerd? Deze liggen vaak wat stiller in de mond nog dan water/bus/d- trens. Heb je ook een foto hoe het bit zit? Kan het niet zijn dat je bit gewoon te groot of te klein is en dat de irritatie veroorzaakt?

edit: even terug gezocht in je berichten en foto's gevonden. 12.5 lijkt inderdaad aan de ruime kant, 11.5 durf ik niet te zeggen. Wellicht dat je een paard hebt die bijvoorbeeld 12 cm moet hebben als bitmaat. Lastig hoor, moet wel zeggen dat ik niet geschokt ben van de plekjes naast de mond. Natuurlijk hoort het niet maar het lijkt wel dat het bit wat wrijving geeft, als je paard dan gaat schuimen en dat weer opdroogt hier kapotte plekjes van ontstaan. Het is zo te zien ook niet open. Mijn jonkie heeft ook een keer van die plekjes gehad maar dat was met de mondboter opgelost, dat maakte de boel net wat soepeler.
Laatst bijgewerkt door Kaitlyn op 25-02-15 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 13:38

ik ben eerder wel eens met een paard aan de kletter gegaan met een bit en toen kon ik wel ingrijpen. dus ik deel deze mening niet met je.
En het is ook echt niet dat ik helemaal niet openstaat voor bitloos, als een bit gewoon echt niet werkt dan word het maar bitloos. Maar mijn ervaring is dat een paard wat thuis nog zo goed luisterd bitloos en als ik met haar starte op wedstrijden ging dat gewoon niet meer. de eerste wedstrijden wilde nog wel maar daarna koste het me armen.

Maar ik heb tot nu toe ook nog geen fijn bitloos hoofdstel kunnen vinden, met de hack gaat voor buiten prima maar als ik stuur haal ik graag me hand van de hals maar dat werkt niet met een hack.
Ga zo wel nog even proberen te dressuren met me rambo hoofdstel en side pull maar de laaste keer dat ik dat probeerde ging ze enkel harder en harder. en ik snap dat je op zit moet rijden. maar dat zal ze toch ook eerst wat meer moeten reageren op me handen.

Zo heb ik geleerd maar misschien heb ik het ook wel verkeerd geleerd weet ik niet.
Maar als ik bij mijn andere paard wat ik met bit rij, me benen aanleg en zwaarder ga zittenen een kleine ophouding maak dan maakt hij bijna een sliding zo scherp komt hij terug.
Maar kiki kent dat nog niet, als ik een ophouding maak zonder me zit te gebruiken moet dat al een flinke ophouding zijn. ga ik me zit en benen er bij gebruiken wilt ze alleen maar weg

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 13:40

Kaitlyn schreef:
Maartje1990 schreef:

TS wil gewoon met bit rijden, klaar. Kun je wel blijven drammen over bitloos maar als zij dat niet wil dan kun je hoog en laag blijven springen, dat helpt toch niet.

TS; ik zou aanstaand weekend de bitpasser even afwachten en kijken wat hij/zij zegt.
Heb je eventueel een kneveltrens al geprobeerd? Deze liggen vaak wat stiller in de mond nog dan water/bus/d- trens. Heb je ook een foto hoe het bit zit? Kan het niet zijn dat je bit gewoon te groot of te klein is en dat de irritatie veroorzaakt?

Ehh op een van de eerste pagina's staat een foto van het eerste bit waar ik mee reed die was 11,5 maar die richt net zo veel schade aan als elk ander bit. ongeacht welke maat.
Ja ik ben ook bijzonder benieuwd wat die tandarts/bitfitter zegt of vind.
Ik hoop dat hij komt met een verklaring dat er duidelijk iets aan haar tanden te zien is of zo

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:42

Ik heb inderdaad een edit gedaan aan de hand van je eerdere berichten, zal hem nog even een keer hier posten:

edit: even terug gezocht in je berichten en foto's gevonden. 12.5 lijkt inderdaad aan de ruime kant, 11.5 durf ik niet te zeggen. Wellicht dat je een paard hebt die bijvoorbeeld 12 cm moet hebben als bitmaat. Lastig hoor, moet wel zeggen dat ik niet geschokt ben van de plekjes naast de mond. Natuurlijk hoort het niet maar het lijkt wel dat het bit wat wrijving geeft, als je paard dan gaat schuimen en dat weer opdroogt hier kapotte plekjes van ontstaan. Het is zo te zien ook niet open. Mijn jonkie heeft ook een keer van die plekjes gehad maar dat was met de mondboter opgelost, dat maakte de boel net wat soepeler.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 13:44

kneveltrens heb ik nog niet geprobeerd, maar weet je wat het is het word zo duur. ik heb al 6 bitten of zo gekocht waaronder de myler. heb ook niet het idee dat het met stil in de mond liggen te maken heeft maar meer de manier van druk op de mondhoeken bij een bepaal type bit. heb toto nu toe alleen een appel bit ongebroken geprobeerd maar toen kon ze de mond niet meer dicht doen die was te dik. Heb er maar 30 min mee gereden maar die leek goed te gaan ga denk ik bit nr 7 aan geschaffen een dunne ongebroken bus of misschien knevel trens

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 13:45

Ze schuimt juist helemaal niks die mond blijft kurk en kurk droog. heb al wel eens gedacht dat het daar van kwam daarom had ik er ook zo'n appel bit in gehangen.

Die plekjes aan de buitenkant gaan idd niet open alleen in de hoeken wel zal zo eens foto maken als me dat lukt

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:49

Ja ik snap je hoor. :j

Dat is ook de reden dat ik geen arsenaal aan bitten heb liggen voor mijn jonge paard. Heb 2 enkelgebroken bustrensen (de een wat dikker dan de ander) en dat ging in eerste instantie prima. Maar merkte uiteindelijk dat het toch niet helemaal fijn was dus heb nu een dubbelgebroken bitje kunnen lenen van een vriendin waar ze heel erg fijn op loopt. Zaterdag komt hier een bitfitter en die laat ik ernaar kijken, als zij het goed vindt zitten dan schaf ik het aan. :j

Nouja, ik heb het al aangeschaft (ga zaterdag ook van stal verhuizen dus kan het bit dan meteen weer aan die vriendin geven) en als het goed zit ga ik het gebruiken, anders mag ik het terug brengen. :)

Heb nog wat bitten liggen van de andere paarden maar die zijn allemaal een stuk groter, dus die zijn helaas niet te gebruiken voor haar. Zijn dure grapjes inderdaad, wellicht dat je eens op marktplaats of de Bokt markt kan kijken voor een tweedehands bitje?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 14:02

ja heb er ook al wat tweedehands gekocht, maar het gene wat ik nu zocht kon ik dan niet vinden, of een verkoper deed moeilijk als ik vroeg hoe dit het bit was. en ze heeft maat 11,5 naar mijn idee en die kon je niet zo veel tweedehands vinden

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:04

Jammer dat je zo ver weg woont.Ik heb een bittencollectie om U tegen te zeggen.
Maar een ongebroken trens heb je van Imperial riding.Die zijn niet te dik en zag ze pas voor 9€ in de aanbieding.
Wel watertrens dus wellicht maatje groter nemen en bitschijven er aan.
Denk echt dat dat de oplossing is,dat was het bij mij iig wel.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 14:13

Ja dat is ook het eerst volgende wat ik ga doen. Nou ik stop ff met bokken ga nu eerst een poging tot bitloos dressuur rijden doen

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:21

Hou je ons op de hoogte wat de tandarts/bit-fitter denkt?

En erg offtopic, maar ik kan het niet laten.. Maartje1990, een paardenmond is niet gemaakt om een bit in te leggen.. Is het paardenlijf wel gemaakt om de sporten te beoefenen die wij willen? :+ Ik denk het namelijk niet als je het zo gaat bekijken ;)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 14:23

Ja ik hou jullie op de hoogte. Foto maken van mondhoeken lukt niet kom twee handen te kort

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:47

Misschien heel dom hoor maar ik geef vaak een stukje appel voor het rijden. Gaan ze heerlijk van schuimen. Het is maar een idee .....

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 15:23

Nou bitloos was vandaag geen succes, ze ging rennen nog harder en harder plat door de bochten. geen houden meer aan. zadel zakt scheef, bokken en daar ding ik. resultaat dikke knie

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 15:23

Herman97 schreef:
Misschien heel dom hoor maar ik geef vaak een stukje appel voor het rijden. Gaan ze heerlijk van schuimen. Het is maar een idee .....

ze lust geen appel :Y) wortel wel zal het ook eens proberen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:39

Dan heb je gewoon een rijtechnisch probleem. Ik weet niet of je zit te trekken in de mond als je met bit rijd? Je hoort overigens niet met je handen te sturen, maar met je zit. Dus ik zou eens kijken wat je rijtechnisch kunt verbeteren (les nemen of een andere instructeur oid).

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 15:41

Dan kunnen we net zo goed dat hele hoofdstel af laten. Je zal toch op de een of andere manier je paard moeten leren dat hij op je zit reageerd

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:26

Als ze zo heet of rillerig is, probeer eens een tijdje te stoppen met wortel voeren. Mijn eerste pony werd knettergek van wortel en er zijn er meer die er heftig op reageren ;)
Succes met je knie verder!

angelawwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:32

sorry ik lees niet het hele topic enkel het OP dit misschien heeft iemand dit al vermeld.

ik denk dat je 11,5cm bit te klein is. het verschuiven van het grotere bit ligt niet aan het bit maar aan het hoofdstel, de maat is gewoon niet goed afgesteld of het hoofdstel past gewoon niet lekker bij het bit. nu zijn er mensen die dit soms onzin vinden maar in praktijk is vaak gebleken dat dit geen onzin is. echter 3x over hier namelijk het zelfde probleem gehad. ben al die 3 keren over gegaan op een mexicaans hoofdstel af laten stellen door een goeie dressuur amazone (toevallig hier in de buurt woont) probleem was bij alle 3 de paarden opgelost. zit zijn gewoon 3 uitzonderingen geweest van de 35 paarden die er stonden. kleine tip dus, koop een ander hoofdstel maar niet een kleiner bit. ook bitringen zijn geen oplossing deze werken alleen wanneer de hoek zelf compleet scheurt. voor de binnenkant hoek werkt het niet.

ps, niet bitloos gaan rijden bitloos heb je echt niet net zo veel te zeggen als met bit. de mensen die beweren van wel heb ik een paar leuke paarden voor staan om dit te testen :)

love_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:36

Ik rij ook bitloos veel makkelijker en mijn pony heeft geen last in zijn mond :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 18:08

LdJ schreef:
Als ze zo heet of rillerig is, probeer eens een tijdje te stoppen met wortel voeren. Mijn eerste pony werd knettergek van wortel en er zijn er meer die er heftig op reageren ;)
Succes met je knie verder!

Opzich is ze niet rillerig hoor ze is fanatiek wilt graag lopen maar gaat nooit rennen of zo, ze heeft dit thuis in de bak een keer eerder gedaan maar op de manege of buiten heb ik nergens last van.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 18:10

angelawwijk schreef:
sorry ik lees niet het hele topic enkel het OP dit misschien heeft iemand dit al vermeld.

ik denk dat je 11,5cm bit te klein is. het verschuiven van het grotere bit ligt niet aan het bit maar aan het hoofdstel, de maat is gewoon niet goed afgesteld of het hoofdstel past gewoon niet lekker bij het bit. nu zijn er mensen die dit soms onzin vinden maar in praktijk is vaak gebleken dat dit geen onzin is. echter 3x over hier namelijk het zelfde probleem gehad. ben al die 3 keren over gegaan op een mexicaans hoofdstel af laten stellen door een goeie dressuur amazone (toevallig hier in de buurt woont) probleem was bij alle 3 de paarden opgelost. zit zijn gewoon 3 uitzonderingen geweest van de 35 paarden die er stonden. kleine tip dus, koop een ander hoofdstel maar niet een kleiner bit. ook bitringen zijn geen oplossing deze werken alleen wanneer de hoek zelf compleet scheurt. voor de binnenkant hoek werkt het niet.

ps, niet bitloos gaan rijden bitloos heb je echt niet net zo veel te zeggen als met bit. de mensen die beweren van wel heb ik een paar leuke paarden voor staan om dit te testen :)

Ik heb drie hoofdstellen, alle drie met weet ik hoeveel verschillende bitten geprobeerd maar dat hielp niks.

En ik hoef verder geen advies over bitloos vandaag is wel weer gebleken wat mij betreft dat dat voor ons geen optie is.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:16

Misschien eens een opname van je rijden op het paard maken en hier plaatsen?
Misschien zijn je handen te onrustig of het bit te klein/te breed.

Dat is na alle posts onmogelijk te zeggen zo.