Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Maartje1990 schreef:En daar heb ik al opgezegt dat je gewoon bitloos mag starten. En als je je paard niet onder controle kan houden zonder bit, dan zit er rijtechnisch iets niet goed.
Als een paard echt bang is, dan heb je niets meer te vertellen, dus als je dat denk kom maar van je roze wolk af, bit of bitloos maakt dan niets meer uit (mijn inziens). Sowieso ben ik van mening dat je het met bit dan alleen maar erger maakt immers als je aan het bit gaat hangen doet dit pijn en een paard is een vluchtdier dus zal dan nog meer vluchten.
Maargoed, je moet het helemaal zelf weten, ik snap het alleen niet.
Kaitlyn schreef:Maartje1990 schreef:En daar heb ik al opgezegt dat je gewoon bitloos mag starten. En als je je paard niet onder controle kan houden zonder bit, dan zit er rijtechnisch iets niet goed.
Als een paard echt bang is, dan heb je niets meer te vertellen, dus als je dat denk kom maar van je roze wolk af, bit of bitloos maakt dan niets meer uit (mijn inziens). Sowieso ben ik van mening dat je het met bit dan alleen maar erger maakt immers als je aan het bit gaat hangen doet dit pijn en een paard is een vluchtdier dus zal dan nog meer vluchten.
Maargoed, je moet het helemaal zelf weten, ik snap het alleen niet.
TS wil gewoon met bit rijden, klaar. Kun je wel blijven drammen over bitloos maar als zij dat niet wil dan kun je hoog en laag blijven springen, dat helpt toch niet.
TS; ik zou aanstaand weekend de bitpasser even afwachten en kijken wat hij/zij zegt.
Heb je eventueel een kneveltrens al geprobeerd? Deze liggen vaak wat stiller in de mond nog dan water/bus/d- trens. Heb je ook een foto hoe het bit zit? Kan het niet zijn dat je bit gewoon te groot of te klein is en dat de irritatie veroorzaakt?

Ik denk het namelijk niet als je het zo gaat bekijken

LdJ schreef:Als ze zo heet of rillerig is, probeer eens een tijdje te stoppen met wortel voeren. Mijn eerste pony werd knettergek van wortel en er zijn er meer die er heftig op reageren
Succes met je knie verder!
angelawwijk schreef:sorry ik lees niet het hele topic enkel het OP dit misschien heeft iemand dit al vermeld.
ik denk dat je 11,5cm bit te klein is. het verschuiven van het grotere bit ligt niet aan het bit maar aan het hoofdstel, de maat is gewoon niet goed afgesteld of het hoofdstel past gewoon niet lekker bij het bit. nu zijn er mensen die dit soms onzin vinden maar in praktijk is vaak gebleken dat dit geen onzin is. echter 3x over hier namelijk het zelfde probleem gehad. ben al die 3 keren over gegaan op een mexicaans hoofdstel af laten stellen door een goeie dressuur amazone (toevallig hier in de buurt woont) probleem was bij alle 3 de paarden opgelost. zit zijn gewoon 3 uitzonderingen geweest van de 35 paarden die er stonden. kleine tip dus, koop een ander hoofdstel maar niet een kleiner bit. ook bitringen zijn geen oplossing deze werken alleen wanneer de hoek zelf compleet scheurt. voor de binnenkant hoek werkt het niet.
ps, niet bitloos gaan rijden bitloos heb je echt niet net zo veel te zeggen als met bit. de mensen die beweren van wel heb ik een paar leuke paarden voor staan om dit te testen