[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:56

Meert schreef:
Iemand hier ervaring met de combinatie boomloos zadel en een paard met een holle rug? Blijft het zadel mooi de rug volgen en de druk goed verdelen?

Jazeker. Goya heeft een holle rug, overbouwd, maar je zit heerlijk op een Ghost bij hem! Drukverdeling / drukpuntvermindering is prima. Dit is wel een prototype Ghost Quilty, qua uiterlijk ziet hij er nu wat anders uit, maar de nieuwe modellen liggen nagenoeg hetzelfde op Goya.

Afbeelding

En de Lipica na het rijden:
Afbeelding

Kirsha

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 10:57

Ik kan op zich de discussie tussen drukverdeling en drukpuntvermindering wel begrijpen. Zelf bekijk ik het ook vanuit Geryons oogpunt, maar het is natuurlijk veiliger om het te houden op drukpuntvermindering. Sowieso als verkoper, want als je het gaat hebben over drukverdeling en klanten vinden het inderdaad meer drukpuntvermindering dan drukverdeling heb je dat probleem weer. Dus houden we het maar op drukpuntvermindering, en als mensen dat hetzelfde vinden als drukverdeling is dat mooi :D

Ligt het trouwens aan mij of staan er de laatste tijd relatief veel Barefoot Lexingtons te koop? Zie ze opeens overal voorbij komen. En ik vind ook dat er veel barebackpads van Christ op Marktplaats staan. Toen ik er één zocht was dat wel anders :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:12

Dat gaat gewoon in vlagen, dan staat er 1 merk / type veel op, dan weer een ander en moet je die eerste met een kaarsje zoeken :P

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:16

Voor boomloos gaan een bruggend boomzadel gehad. Pastte helaas toch niet zo goed als zadelmaker beweerde... Gevolg dat pony last had bij overgang thoracale en lumbale wervels. Zadel was ook te lang. Wat dat betreft is fijne van de barefoot cheyenne nu dat druk wel meer verdeeld wordt dan zonder zadel. Maar datcantle minder tot geen druk geeft, waardoor zadel toch net iets langer kan zijn dan een boomzadel. En voor mij fijn dat ik met zadel toch iets meer steun heb dan zonder.
Ik heb zijn rug laatst weer na gevoeld en hij reageerde amper. En met rijden soms toch enthousiaster.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:25

Die van mij was volgens verschillende paardenartsen net 7 in 2001, dus zou nu alweer 21 zijn. Doe er veels te weinig mee waardoor ze een wat ingevallen ruggetjes heeft gekregen, echt zo'n dip achter de schoft.

Barefoot, Ghost, Fellsattel is daar ideaal voor, maar wel altijd met een goede pad met goed inlages er onder zodat het zadel niet alles op hoeft te vullen. Ik heb swayback-inlages maar die vinden zowel Rena als ik eigenlijk niet fijn, gewoon HD inlages in een Christ pad daar zijn wel allebei wel heel erg tevreden over :j

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:29

pmarena schreef:
Dat gaat gewoon in vlagen, dan staat er 1 merk / type veel op, dan weer een ander en moet je die eerste met een kaarsje zoeken :P

Toen ik een Cherokee zocht was er nergens een te vinden. Toen ik met mijn zadels bij Atent was geweest om te testen, had ze ineens keuze uit zeker 4 zwart-bruine Cherokees in maat 2. Vreemd toch?

Edit: Ik heb ook een paard met een iets holle rug en best overbouwd. Ze reageert hartstikke goed op mijn barefoot. Met het laatste boomzadel had ze merkbaar last van het bruggen, gevoelige plekken op de rug en een vreselijke hekel aan het zadel.
Na eerst wat rust en daarna rijden met barefoot is ze helemaal opgeknapt. Ze was al jarenlang spierloos achter de schoft, maar inmiddels heeft ze daar weer wat spieren gekweekt. Ze reageert nooit meer heftig met opzadelen (al heeft ze wel een klein trauma door het vorige zadel opgelopen) en met rijden loopt ze ook veel lekkerder. De hoefsmid heeft wel eens gezegd dat ze veel beter is gaan lopen, toen hadden we vaak met het zadel gereden.

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:09

Pippaa schreef:
pmarena schreef:

Toen ik een Cherokee zocht was er nergens een te vinden. Toen ik met mijn zadels bij Atent was geweest om te testen, had ze ineens keuze uit zeker 4 zwart-bruine Cherokees in maat 2. Vreemd toch?

Edit: Ik heb ook een paard met een iets holle rug en best overbouwd. Ze reageert hartstikke goed op mijn barefoot. Met het laatste boomzadel had ze merkbaar last van het bruggen, gevoelige plekken op de rug en een vreselijke hekel aan het zadel.
Na eerst wat rust en daarna rijden met barefoot is ze helemaal opgeknapt. Ze was al jarenlang spierloos achter de schoft, maar inmiddels heeft ze daar weer wat spieren gekweekt. Ze reageert nooit meer heftig met opzadelen (al heeft ze wel een klein trauma door het vorige zadel opgelopen) en met rijden loopt ze ook veel lekkerder. De hoefsmid heeft wel eens gezegd dat ze veel beter is gaan lopen, toen hadden we vaak met het zadel gereden.

Grappig is dat he? Als ik niet actief op zoek ben naar een Cherokee maat 2 heeft iedereen de mooiste te koop. En nu heb ik het geld dat ik er een (2e hands) kan kopen, is er niets leuks interessants te vinden :-(

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:19

Haha ja idd, ik was toen op zoek naar de Lexington...Bijna niet te vinden...Nu heb ik hem zelf te koop staan, en zijn er ineens heel veel XD Maarja...Zal wel weer komen. En anders blijft ie hier lekker liggen tot paardlief m misschien wel past (als ie meer spieren krijgt)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:00

Aha, dat van de drukpuntvermindering/drukverdeling snap ik nu beter :D

Ik heb de trekker van marktplaats gekocht, die classic. De rest is me te duur. Ben erg benieuwd. Dat hij breder zou zitten maakt niet uit, want heb toch een iele poown :P Heb er geld moeten lenen :o Maar krijg ook nog dat ebay zadel dus een van de twee gaat toch sowieso weg en dan los ik m'n schuld bij m'n ouders af :+

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 22:11

Geryon, je bent onverbeterlijk _O-

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:12

:') 3 x mijn lexington zadel staat erbij op boktmarkt.. volgens mij kun je de advertentie niet omhoog plaatsen dus dan maar een nieuwe advertentie haha!

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:20

Ik was een tijdje helemaal gek van Barefoot. Ik heb de Atlanta gekocht in maat 2.
Ik ben er nu iets minder gek op. Ik had toen echt een maat 2 nodig omdat ik best zwaar gebouwd was. Ondertussen ben ik 30 kilo lichter (nog steeds geen sprietje maar pas in n broekmaat 38) en nu heeft ie echt een te lang zitvlak. Het is sowieso heel erg lang dus ik denk dat die van mij ook wel binnen een jaar op marktplaats zal belanden.

Ik heb t wel altijd een fijn zadel gevonden. Heb het gevoel dat mijn zit er stukken beter op geworden is en ik kreeg er eigenlijk nooit rugpijn van (dat heb ik wel met het gemiddelde dressuurzadel). En t is lekker makkelijk omdat t op aardig wat verschillende paarden past. Vooral met de trekpaarden die ik graag rijd is het een fijn zadel.

Waarschijnlijk gaat mijn volgende paardje (over een half jaar) weer een trekpaard worden. Aangezien ik dat boomloze toch wel prettig vind: Iemand tips welk boomloos zadeltje veelal mooi op een breed paard met weinig schoft ligt?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:20

Mooi geryon, hopelijk vind je het fijn.

_Veer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:24

Ik ben helemaal gelukkig! In het vorige topic plaatste ik dat de Ghost Florac van een vriendin heb mogen testen en helemaal om was maar zou moeten gaan sparen. En nu is die eigen Ghost er toch sneller dan gedacht! Vandaag ons eerste ritje gemaakt met onze eigen Ghost en ik ben er nog steeds helemaal weg van. Hij blijft super liggen op mijn ronde pony, moest halverwege een keertje afstappen en het zadel schoof totaal niet toen ik weer opstapte en zit dus echt heerlijk!

Niet de meest charmante foto's (we waren net terug op stal) maar toch voor het beeld :)
Afbeelding
Afbeelding

We hebben een Ghost Lipica, het is wel een prototype maar weet niet precies wat er aan de definitieve versie is aangepast ten opzichte van het prototype.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 00:43

veer schreef:
We hebben een Ghost Lipica, het is wel een prototype maar weet niet precies wat er aan de definitieve versie is aangepast ten opzichte van het prototype.

Leuk Veer! +:)+
Wat er is aangepast? Dubbele beugelophanging (dus keuze of je de beugelriem verder naar voor of naar achteren wil) beter leer, dikkere kussens en wat aanpassingen aan de basis.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 01:10

Ghost vind ik er altijd maar raar uitzien, maar ik geloof zo dat het heerlijk zit!
Als de Trekker niet geslaagd zou zijn had ik zeker Ghost meerdere modellen willen passen.
Maar ik ben wel blij dat de Trekker gewoon goed is, mede omdat er kussens onder zitten en het toch meer zadel oogt als een Ghost voor mijn gevoel. :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 01:16

Ghost heeft ook kussens.....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 01:27

Waarom ligt er op die foto dan een pad onder?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:18

Leuk zadeltje Veer +:)+

Kan hij niet iets verder naar achteren, en lijkt het maar zo of zitten er best wel vouwen in het leer dat het (nog) niet mooi valt, heb je daar geen last van?

Ik vind dit model er wel leuk uit zien en padje staat er ook mooi onder :j

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:23

Geryon je ebay zadel nog niet binnen? Wie weet vind je het trekker zadel wel heel fijn. Al had ik met het trekker zadel soms ruzie met de voorkant en mijn handen als we echt aan het werk moesten. Die stond dan wel op de breedste stand.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:37

moonfish13 schreef:
Waarom ligt er op die foto dan een pad onder?

Niet ieder boomloos zadel met kussens kan zonder geschikte pad gebruikt worden. In een Barefoot zitten dikke "VPS kussens" maar er wordt toch een pad onder geadviseerd. En zoals ik al zei; dit prototype heeft minder dikke kussens dan de huidige modellen. Maar ook dan adviseer ik een pad voor boomloos - of op zijn minst een pad met een beetje body, zoals een Christ. Dat is ook afhankelijk van de ruiter (staat de veel in de beugels, hoog tempo, veel lichtrijden of verlichte zit - is de ruiter zwaar of niet) en de conditie van het paard. Een spekrug met verzonken wervelkolom, kan al makkelijker zonder pad dan een gratenpakhuis... (alhoewel die spekrug ook kneuzingen kan oplopen van een zwaardere ruiter die de hele tijd in de beugels hangt....)

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:14

Hey
Ik heb een vraagje.

Zijn er mensen hier die me een pad kunnen aanraden voor onder een maat 2 arizona?
Niet de gewone standaard pad eigenlijk voor de arizona maar liever een met meer kleuren of een tekening op.
we hebben 2 pads maar 1 heeft de geest gegeven door een familie muizen.
En nu zoek ik toch terug een 2e pad voor eens hij terug gaat beginnen rijden.

kleine kanttekening, ze heeft een gevoelig velletje (is nu misschien een fjord in teddybeer vacht, maar toch is het een gevoelig aagje)

bedankt al

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:25

Ik vind die nieuwe Ghostzadels er een stuk beter uitzien dan de oudere versies. Mooi design. En ik vind ze zo mooi de lijn van het paard volgen. Super hoor. Het lijkt mij dat je lekker IN je paard zit!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:31

Duidelijk Kwetal.

_Veer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:56

Kwetal schreef:
Leuk Veer! +:)+
Wat er is aangepast? Dubbele beugelophanging (dus keuze of je de beugelriem verder naar voor of naar achteren wil) beter leer, dikkere kussens en wat aanpassingen aan de basis.

Ah kijk, dankjewel! Hier was ik wel nieuwsgierig naar! :)

pmarena schreef:
Leuk zadeltje Veer +:)+

Kan hij niet iets verder naar achteren, en lijkt het maar zo of zitten er best wel vouwen in het leer dat het (nog) niet mooi valt, heb je daar geen last van?

Ik vind dit model er wel leuk uit zien en padje staat er ook mooi onder :j

Jahé, ben er echt enorm blij mee! En ook hoe de pad eronder staat!

Zag inderdaad later op de foto dat hij inderdaad nog een stukje naar achteren kan, morgen is doen. Lijkt erger op de foto dan dat het in werkelijkheid is maar het klopt dat hij nog niet helemaal mooi valt, toen ik het zadel voor de eerste keer op zijn rug legde was het net of m'n paardje vleugeltjes had..... Na het ritje lag hij al een stuk mooier aangesloten, ga ervan uit dat dit alleen maar beter zal worden! Had er in ieder geval geen last van tijdens het rijden. :D