Is dit zadel te klein voor mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:15

Ik denk dat de combi diepe zit en teveel wrong je nu nekt. Het kan best een 18 inch zijn, de ene 18 inch is de andere niet. Als ik zo jouw posts lees, denk ik dat je beter gebaat bent bij een vlakkere zit en minder wrong. Dat is even wennen in het begin, want dan moet je zelf je houding gaan vinden. Maar het geeft je wel de ruimte om de juiste houding te vinden, omdat je niet gedwongen wordt.

Bij de trail is dit bijvoorbeeld al beter dan bij de dressuurmodellen van Massimo. De tolt is nog vlakker. Maar je kunt ook eens kijken naar andere merken. Zelf heb ik de MSFC Xtreem op mijn haflinger gehad na de Massimo trail. En dat beviel ook heel goed. Niet te lang, breed en voor mij een vlakke zit met weinig wrong. Ideaal.

Is je zadelmaker inmiddels al geweest?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:38

Ik vind het zadel juist erg plat en weinig wrong hebben, zeker als ik het vergelijk met andere dressuurzadels, maargoed iedereen is anders en zit anders natuurlijk, waardoor het toch een behoorlijk verschil kan worden/zijn.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 13:18

Vanmorgen nog een les gereden,weer gestaak/gebok. We hebben er wel doorheen gereden maar het voelde niet goed,het voelt gewoon niet als geklier het is meer een "noodkreet" van het paard uit vind ik.
Na het rijden weer naar de zweetafdruk gekeken en weer zag ik achterin meer afdruk dan over de rest van de rug.

Afbeelding

Zelf weer pijn in mn onderrug pffff wat een gedoe! -O-
Verder vind ik dat de wervel ook niet optimaal vrij ligt onder dat zadel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:20

kun je eens een foto maken van de onderkant van je dekje?En zonder zadel rijden?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 13:23

Dit beeld heb ik met alle dekjes die heb Geerke.
Zonder zadel rij ik soms voor de fun maar dat zit niet stabiel op zo'n super rond waggelend lichaam hihi

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:31

Solly, heb niet alles gelezen, maar zeg gewoon wat ik ervan denk, misschien staat het er al..
Ik vind het zadel sowieso te klein voor jou, voor je dochter is de maat goed maar er is nog een ander probleem..het moet meer achterover liggen.
Bij dit zadel mogen de zweetbladen iets meer schuin liggen zodat je meer knieruimte hebt, dan zal het wel beter liggen.
Maar uiteindelijk is dit toch geen geschikt zadel voor jullie, ook niet na aanpassing.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 13:39

Nee dit zadel mag absoluut niet nog meer achterover liggen,de zweetbladen zijn zo gesneden dat die al van zichzelf naar achteren liggen.
Zou ik het zadel nog meer achterover laten dan is de druk achter helemaal over the top!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:40

zadel heeft gewoon een te smalle boom...ook al staat er boommaat 36 op.En ik blijf er ook bij dat de pasvorm niet ideaal is.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 13:43

geerke schreef:
zadel heeft gewoon een te smalle boom...ook al staat er boommaat 36 op.En ik blijf er ook bij dat de pasvorm niet ideaal is.

Daar ben ik het mee eens! :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:53

Ik heb bijna wekelijks klanten met dezelfde klachten als TS.
Paarden met druk achterop de kussens of zadels die als een wip op de rug bewegen en ruiters met rugkachten. Er staan ook stapels massimo zadels hier (zwitserland) op internet, met een reden.
Fijne zadels zijn namelijk bijna niet 2e hands te krijgen.

Grootste probleem is de diepe zit, die heeft geen correcte vorm en drukt de ruiter hol. De massimo met platte lepel zit beter. Daarnaast is een massimo aan de voorkant wel breed, maar achter de schoft niet, daardoor drukt het paard het zadel achterover of gaat wippen.
De ultiem korte kussens zijn ook niet ideaal, je kunt nou eenmaal niet een draagvlak te vroeg afkappen zonder problemen te creeeren.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:45

@TS, voor je een zadelpasser erbij haalt, zou je best niet meer rijden (zeker niet met dit zadel) en mss zelfs een osteo/fysio erbij halen. Want mss heeft je paard inmiddels al ergens een blokkade, en kan een zadelpas-sessie het paardje helemaal over zijn toeren brengen. Sommige zadelpassers zijn ook fysio, da's natuurlijk helemaal handig.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:51

TS volgens mij ligt het vrij simpel: jij zit niet lekker en je pony geeft aan dat het zadel niet lekker zit als jij er mee rijdt. Dan is het mijn conclusie dat het zadel gewoon niet geschikt is voor jullie als combinatie :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:05

Dat het zadel meer achterover moet liggen betekend niet dat alle druk van achter komt hoor, maar die druk kan gewoon verdeeld worden over het hele zadel.
Het kan juist ook zo zijn dat doordat het heel dik achter wordt opgevuld dat hij achter heel hoog ligt en daar juist de druk op komt. (dat denk ik bij jou zadel)
Maar het zadel past helemaal niet lekker dus daar heb je verder niks aan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:18

@MirandaFuego, ik dacht eigenlijk eerder het omgekeerde: dat het zadel achteraan juist hoger moet (al (kan ik dat niet beoordelen op zicht), mss kipt het wel naar achter, dan is stoelzit een logisch gevolg. Kan je makkelijk testen door een mousse of opgevouwen handdoek of zo tussen je zadeldekje en je zadel te stoppen aan de achterkant, of zo'n mousse in de vorm van een tennisraket te gebruiken (mss kan je die wel lenen van iemand?)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:28

funnyhorses schreef:
Zelf weer pijn in mn onderrug pffff wat een gedoe! -O-.

Krijg je zelf rugpijn van het zadel? Dan moet je er zéker zo gauw als je kan mee terug! Ik heb een tijdje geleden ook de fout gemaakt om met een zadel te blijven rijden dat mij echt niet lag en waarvan ik rugklachten kreeg, en dat voel ik nog steeds in mijn rug.

Daarnaast moet je ook bedenken wat dit doet met de band tussen je paard en jij. Je kan het staken en ongehoorzaam zijn niet toelaten, maar het is ook lastig om je paard te straffen als je je paard zelf misschien wel ongemak bezorgt.

Het is nooit leuk om een nieuw zadel aan te schaffen dat vervolgens niet blijkt te passen, maar van de huidige situatie worden je paard en jij vast ook niet vrolijker...

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:33

Ik kan me voorstellen dat jij beroerd zit en met rugpijn van je paard komt, zadel past totaal niet bij jou.
Je hebt te weinig ruimte voor je bovenbeen en ook je zitvlak.
Je paard is duidelijk genoeg, ik zou er niet doorrijden. Ik zou er niet meer op gaan zitten tot je wat beters hebt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 21:51

Bedankt voor alle nieuwe reacties!
Het zadel gaat eruit das zeker.Rijden doe ik nu ook niet meer tot ik een definitief goed zadel heb gevonden voor ons beiden.
Osteo is nog niet zo heel lang geleden geweest en bij het laatste bezoek was alles zo ver in orde.
Maar het mag duidelijk zijn dat ik idd niet verder ga rijden met dit zadel.
Het zadel past gewoon niet lekker,niet op mijn paard en niet onder mijn kont haha dus eruit ermee!

Ik baal wel als een stekker,veel geld spendeerd aan een zadel wat weer k*t is. Had voorheen 8 jaar lang een zadeldrama met mijn fjord en nu dit weer,om gillend gek van te worden grrrr
Eens zien of we het opgeslost krijgen. |o

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:33

Misschien kun je hem omruilen voor een andere bij de zadelmaker? :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 12:32

Heeft iemand al het kussenkanaal van zijn/haar Massimo zadel gemeten?
Ik ben toch wel benieuwd hoe breed die bij andere zadels is.
Bij de mijne vind ik het behoorlijk smal.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:06

Ik zal het morgen even voor je opmeten! Als ik eraan denk haha

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:09

Waarom kijk je niet eens in de richting van een ijslanderzadel funnyhorses?

Ik heb er nu net zo ééntje liggen om te testen, en voorlopig ben ik er positief over.
Een vlakkere zit waardoor ik me minder beperkt voel in mijn houding. Korte kussens en brede boommaten, want ijslanders hebben typisch ook zo'n korte brede rug.

Misschien wordt het helemaal niks, maar wie weet blijkt dat wel een oplossing voor jullie?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:16

SuperAssie schreef:
Geen idee hoe oud het is, heb het tweedehands gekocht, maar was volgens mij niet veel gebruikt voor het bij mij kwam.

Volgendsmij was hij 4 jaar oud Tamara :D

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:40

romyloverrr schreef:
SuperAssie schreef:
Geen idee hoe oud het is, heb het tweedehands gekocht, maar was volgens mij niet veel gebruikt voor het bij mij kwam.

Volgendsmij was hij 4 jaar oud Tamara :D

Ja dat kan haha. Hij heeft de afgelopen maanden bij mij meer geleden dan voordat ie bij mij kwam anders xd

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:19

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:24

Na even knutselen heb ik de foto's er op :)

Helemaal achteraan zit er ongeveer 5,5 centimeter tussen.

In het midden 7.

Geen idee of dat breed is, maar hier ligt het goed.