zadel voor shet van 110?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xXbellaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 21:22

.
Laatst bijgewerkt door xXbellaXx op 22-08-24 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:22

Als je lang bent heb je al snel scheve belasting (hefboom effect) en ben je slecht bezig voor de rug van ieder paard of pony, ookal weeg je maar 20 kg.

Adddioor

Re: zadel voor shet van 110?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:23

Volgendsmij heeft ts al genoeg antwoorden op haar vraag. En ze heeft al een zadel..

xXbellaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 21:24

.
Laatst bijgewerkt door xXbellaXx op 22-08-24 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Regitzex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:25

In werkelijkheid kan een shetlander slechts maximaal twintig procent van zijn eigen gewicht dragen omdat de pony anders op den duur last krijgt van de gewrichten in zijn rug en hij vrijwel onbruikbaar wordt om op te rijden, hoe jong of oud hij ook is. Niet alleen het gewicht van de ruiter is van belang maar ook zijn lengte; als de ruiter te lang is, brengt deze de pony uit zijn balans.

Dit komt van Wikipedia.com en er wordt ook verteld dat jou voet bij de knie van de pony mag komen kom je verder dat ben je tegroot

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:25

rustigg meid!!!
niet gaan vloeken!!
rustig blijven.
diep adem halen.
en weer door, als je bent gekalmeerd +:)+

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:26

Ik zou wel graag een foto zien via PB ;)
Laatst bijgewerkt door Nikkivdnberg op 09-08-14 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:26

Een paard mag 1/5 van zijn normale lichaamsgewicht dragen. Dit is excl het eventuele overgewicht. Mijn shet is 200kg, dan kom ik bij na even snel rekenen op 40kg draaglast. Inclusief, zadel, dekje etc. Ik ben zelf ook 1.60 en ik kan haast meelopen, als ik erop zou gaan zitten. Dit doe ik niet overigens niet, want hij is niet beleerd en ik ben te zwaar voor haar. Mijn zoon zit wel eens op haar, maar die is maar 15 kg. Ik zou zeggen max 35 kg aan mens op een shetje. Dit even zonder te oordelen. Want ik weet niet hoe zwaar je bent.
Ik hoop dat je veel plezier met hem hebt, en dat je shet hetzelfde kan zeggen, als je gewicht kloppend is en je goed kan rijden zonder hem in de weg te zitten. Klopt het niet, dan is het plezier helaas alleen van jou kant.

xXbellaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 21:28

.
Laatst bijgewerkt door xXbellaXx op 22-08-24 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Regitzex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:31

In werkelijkheid kan een shetlander slechts maximaal twintig procent van zijn eigen gewicht dragen omdat de pony anders op den duur last krijgt van de gewrichten in zijn rug en hij vrijwel onbruikbaar wordt om op te rijden, hoe jong of oud hij ook is. Niet alleen het gewicht van de ruiter is van belang maar ook zijn lengte; als de ruiter te lang is, brengt deze de pony uit zijn balans.

Dit komt van Wikipedia.com en er wordt ook verteld dat jou voet bij de hak van de pony mag komen kom je verder dat ben je tegroot

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:32

Jeetje ik bemoei me niet snel met een topic, maar kan nu even mijn mond niet houden. Of de ts er wel of niet op past daar laat ik me niet overuit. Als ervaren shetlandhouder verbaas ik me altijd in dit soort topics over de vragen lengte en gewicht. Natuurlijk niet onbelangrijk, maar ik hoor nooit iemand vragen hoe zit het met de conditie van de pony en de bespiering. Ik beweer dat de ene shet de ander niet is en dat een goed getrainde shet meer kan hebben dan een grasmaaier, daarnaast is lengte minder storend( tenzij extreem lang) als de ruiter al een stabiele zit heeft en de pony niet uit balans brengt zoals de meeste beginnertjes het doen.
Ja ik heb een grote shetlander, van zeker boven de 200 kilo, niet te veel vetjes, gewoon een robuuste grote shet met spieren. ja er rijden ruitertjes op en tot verkort ook een 14 jarige, tenger, maar aan de grote kant. Zou het niet in mijn hoofd halen om hier een foto te plaatsen, juist vanwege het commentaar. Mijn shetlander is goed getraind en wordt aan de dubbele lijnen door mij zelf ook goed over de rug getraind.

Nog maals ik kan hier niet goed over oordelen, maar alleen lengte en gewicht zeggen niks. Een jong paard met een " goed" passende ruiter die geen evenwicht vind ik storender dan een getrainde shet met een iets te lange goed zittende ruiter

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:32

En de hak van de pony zit waar....
Ik zou zeggen tot maximaal bij de knie van de pony, en dan ben je al vrij lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:34

Echt, ik snap best dat je graag wil rijden, maar meid, je past er echt niet op. En doe nou geen domme dingen, zoals dat rijd op je shetje, want daar krijg je spijt van.
Ik met mijn 1.64 en lange benen pas het beste op een grote D/ kleine E, maar soms zit ik ook op een C formaat, wat echt nog maar nét kan, dan ga jij niet op een shetje van 1.10 passen, aangezien ik met een grote, brede shet nog nét de grond niet kan raken met mn tenen :+
Dit moet je zelf ook inzien, echt, kan niet fijn/goed rijden.

angelastolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:36

cobelens schreef:
Jeetje ik bemoei me niet snel met een topic, maar kan nu even mijn mond niet houden. Of de ts er wel of niet op past daar laat ik me niet overuit. Als ervaren shetlandhouder verbaas ik me altijd in dit soort topics over de vragen lengte en gewicht. Natuurlijk niet onbelangrijk, maar ik hoor nooit iemand vragen hoe zit het met de conditie van de pony en de bespiering. Ik beweer dat de ene shet de ander niet is en dat een goed getrainde shet meer kan hebben dan een grasmaaier, daarnaast is lengte minder storend( tenzij extreem lang) als de ruiter al een stabiele zit heeft en de pony niet uit balans brengt zoals de meeste beginnertjes het doen.
Ja ik heb een grote shetlander, van zeker boven de 200 kilo, niet te veel vetjes, gewoon een robuuste grote shet met spieren. ja er rijden ruitertjes op en tot verkort ook een 14 jarige, tenger, maar aan de grote kant. Zou het niet in mijn hoofd halen om hier een foto te plaatsen, juist vanwege het commentaar. Mijn shetlander is goed getraind en wordt aan de dubbele lijnen door mij zelf ook goed over de rug getraind.

Nog maals ik kan hier niet goed over oordelen, maar alleen lengte en gewicht zeggen niks. Een jong paard met een " goed" passende ruiter die geen evenwicht vind ik storender dan een getrainde shet met een iets te lange goed zittende ruiter

hèhè....eindelijk iemand die het begrijpt! zelfde hier! ietsje te groot, grote, robuuste shet met spieren, kan echt wel 39 kg houden, goede conditie...en heb zelf goede balans, dus m'n vp heeft er geen last van. je hebt het goed verwoordt!

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:39

xXbellaXx schreef:
Oke ik ben dan misschien 12 maar niet idioot of dom.
Feit over bokt, als je op een shet rijdt word je voor gek verklaard. De mensen waar ik de vz pony heb vinden het harstikke leuk dat ik met hem rijd en ik word daar WEL geacepteerd. Ik krijg van bokkers pb die positief zijn en een aantal van jullie ook belachelijk vinden.BEDANKT VOOR DIE LIEVE PB 'S DIE PROBEREN MEE TE DENKEN! De M was voor de pony niet broekmaat. Ik zit op mn mobiel en typen gaat niet altijd even makkelijk. Trouwens ook lekker dat kinderen hier zo afgekat worden!

Van harte welkom op Bokt! De plek waar je 3x nadenkt voor je een topic opent, de plek waar je 3x je neus op moet halen voor vervelende reacties en de plek waar je 3x je plaats moet weten.
Jij wilt advies en dat zul je van ons krijgen ook. Dan moet je niet zo kinderachtig zijn door mensen zo af te katten. Ze proberen je immers alleen maar te helpen, TS.

Regitzex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:55

JoopC schreef:
xXbellaXx schreef:
Oke ik ben dan misschien 12 maar niet idioot of dom.
Feit over bokt, als je op een shet rijdt word je voor gek verklaard. De mensen waar ik de vz pony heb vinden het harstikke leuk dat ik met hem rijd en ik word daar WEL geacepteerd. Ik krijg van bokkers pb die positief zijn en een aantal van jullie ook belachelijk vinden.BEDANKT VOOR DIE LIEVE PB 'S DIE PROBEREN MEE TE DENKEN! De M was voor de pony niet broekmaat. Ik zit op mn mobiel en typen gaat niet altijd even makkelijk. Trouwens ook lekker dat kinderen hier zo afgekat worden!

Van harte welkom op Bokt! De plek waar je 3x nadenkt voor je een topic opent, de plek waar je 3x je neus op moet halen voor vervelende reacties en de plek waar je 3x je plaats moet weten.
Jij wilt advies en dat zul je van ons krijgen ook. Dan moet je niet zo kinderachtig zijn door mensen zo af te katten. Ze proberen je immers alleen maar te helpen, TS.

Ze vraagt niet om commentaar of advies ze vraagt om een zadel. Eerst lezen dan iets zeggen. Zo voorkom je ook een hoop problemen

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:57

Regitzex schreef:
Ze vraagt niet om commentaar of advies ze vraagt om een zadel. Eerst lezen dan iets zeggen. Zo voorkom je ook een hoop problemen

Dit noem ik toch echt advies vragen. Eerst lezen, dan iets zeggen. ;)

xXbellaXx schreef:
hallo

weet iemand een zadel voor een shetlander van 110 m en niet zo duur? ik ben 165 en moet er wel in passen :j en ohja een M

Edit: quote bijgevoegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:59

Een zadel voor iemand van 1.65 op een shetje van 1.10, raad jij iemand van zo'n lengte aan om op zo'n ukkepukje te rijden? Nee, vast niet, dus waarom dan een zadel aanraden zodat ze lekker kan rijden?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:10

xXbellaXx schreef:
Soms heb je geluk dat je goede spullen voor een koopje vind! :)

Welk merk is het zadel?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:11

romyloverrr schreef:
xXbellaXx schreef:
Soms heb je geluk dat je goede spullen voor een koopje vind! :)

Welk merk is het zadel?

En heb je het zadel goed na laten kijken / nagekeken?

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:16

Heel mischien, sorry als ik nu iets doms zeg hoor. Maar héél misschien.. Kun je geen goed zadel vinden, omdat het niet de bedoeling is dat iemand met die lengte op zo'n formaat pony rijdt?

Bedrijven en merken ontwerpen die producten waar veel vraag naar is op de markt. Feit dat je geen zadel kunt vinden, heeft dus mischien iets te maken met het feit dat er geen vraag naar zo'n product is. Omdat niet veel mensen van 165 op een pony van 110 rijden.

Maar goed wie ben ik. Één van de zoveel bokker met een mening hier op het wereld wijde web.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:20

angelastolk schreef:
cobelens schreef:

hèhè....eindelijk iemand die het begrijpt! zelfde hier! ietsje te groot, grote, robuuste shet met spieren, kan echt wel 39 kg houden, goede conditie...en heb zelf goede balans, dus m'n vp heeft er geen last van. je hebt het goed verwoordt!

Waar in dit topic zien we dat TS haar shet robuust/gespierd is. En waar zien we dat TS een stabiele houding heeft?
Als je een beginnende ruiter bent (En ja ook na 3/4 jaar ben je dat als je allen maar op maneges en/of shetjes etc. gereden hebt) vraag ik me af waar je zo'n mooie zit vandaan haalt om je shet niet te storen.

Je hoort mij niet roepen dat iedereen die op een shet rijdt verkeerd is hoor. Het blijft een klein stevig beestje dat behoorlijk wat kan hebben, en niet zomaar zielig is als hij af en toe bereden wordt door een te groot/ te lang persoon. Maar als TS er serieus een zadel voor zoekt, neem ik aan dat ze ook veel / intensief rijdt.

angelastolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:31

Citaat:
Waar in dit topic zien we dat TS haar shet robuust/gespierd is. En waar zien we dat TS een stabiele houding heeft?
Als je een beginnende ruiter bent (En ja ook na 3/4 jaar ben je dat als je allen maar op maneges en/of shetjes etc. gereden hebt) vraag ik me af waar je zo'n mooie zit vandaan haalt om je shet niet te storen.

Je hoort mij niet roepen dat iedereen die op een shet rijdt verkeerd is hoor. Het blijft een klein stevig beestje dat behoorlijk wat kan hebben, en niet zomaar zielig is als hij af en toe bereden wordt door een te groot/ te lang persoon. Maar als TS er serieus een zadel voor zoekt, neem ik aan dat ze ook veel / intensief rijdt.

Weet ik, nam mezelf even als voorbeeld, maar neem aan dat ts ook wel realiseert dat haar shet wat spiertjes moet hebben om bereden te kunnen worden. Rij 7 jaar op mijn verzorgshet en heb daar hele goede hulp bij gehad zodat ik nu goed in balans zit. Weet niet of dat bij ts ook zo het geval is. Misschien krijgen we dat nog te horen. Maar heb even met haar ge pb`t en ze heeft wel het beste voor met haar shet

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:39

angelastolk schreef:
Citaat:

Weet ik, nam mezelf even als voorbeeld, maar neem aan dat ts ook wel realiseert dat haar shet wat spiertjes moet hebben om bereden te kunnen worden. Rij 7 jaar op mijn verzorgshet en heb daar hele goede hulp bij gehad zodat ik nu goed in balans zit. Weet niet of dat bij ts ook zo het geval is. Misschien krijgen we dat nog te horen. Maar heb even met haar ge pb`t en ze heeft wel het beste voor met haar shet

Ja toen ik 11 was had een ook verzorgpony. Een A pony Exmoor. Ik was er zwaar van overtuigd dat ik niet te groot was en een stabiele zit had. Eigenaren vonden het ook prima dat ik hem dagelijks reed. Als ik nu foto's terug zie van die tijd kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan. Ik zie nu pas dat ik toen mischien, ondanks dat het een sterke pony was (exmoors zijn zeer sterk), toch een beetje te groot was. En ondanks dat ik dagelijks lessen kreeg en iedereen me hielp, ik mischien toch nog niet de goede amazone was die ik dacht dat ik was.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:42

Begrijp mij niet verkeerd. Ik beschuldig hier niemand van onkunde of slecht kunnen rijden oid. Ik zeg alleen dat er weinig meisjes zijn zoals ts met die leeftijd en die ervaring die daadwerkelijk zo goed kunnen rijden dat de shet er geen last van heeft.