Overstappen op bitloos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam1202

Re: Overstappen op bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 19:26

Maar ik wil denkik wel gwn verder rijden zonder zadel... Maar in de toekomst denkik met baraback.. Maar misschien ook wel met zadel.. (lekker duidelijk Iknow haha ;) ).
Maar hoe moet ik mezelf een beetje bewegen? Ik hobbel nu maar een beetje.. en dat lijkt me niet echt goed voor haar rug... Voor nu maakt het nog niet zoveel uit, nog maar paar keer gedaa, en dan kan het (lijkt mij ) nog niet zoveel kwaad.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:34

Gewoon je benen lang maken en ontspannen zitten.
Barebackpad is idd een optie.
Of misschien een boomloos zadel? Hiermee voel je je paard wel goed, maar dit is veel beter voor zijn rug.
ik heb zelf de barefoot cheyenne, dit vindt ik een heel fijn zadel en is ook niet ontzettend duur. (als je wat meer over zo'n zadel wilt weten mag je wel een pb'tje sturen!)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:56

Kirsha schreef:
Nadiine__x schreef:
Ik vroeg me af met wat voor bit je reed?
Want een gebroken of dubbel gebroken bit drukt vaak tegen het gehemelte aan en zeker als je dan met strakke teugels rijd wat je aangaf (je hoort met een lichte druk te rijden) drukt dat steeds tegen haar mond aan en dat gaat zeer doen..
Best kans als je er een zachte stang in legt, laat je daarover even goed informeren bij de paardenspeciaalzaak dat ze wel rustig in haar mond word. maar ga niet zomaar wat kopen, want er zijn ook scherpen stangen en stangen emt tongvrijheid die in verkeerd gebruik nog meer pijn kunnen gaan doen!

Er meteen een stang in doen vind ik weer wat ver gaan. Ik zou dan eerder kijken naar een ongebroken trens, en dan bij voorkeur een bustrens, dat ligt mooi stil en daar komen geen velletjes tussen. Van ruitersportzaken ben ik in deze niet zo gecharmeerd sinds ik begrepen heb dat sommige medewerkers het verschil niet weten tussen een ongebroken trens en een stang :=

Ik ben mijzelf momenteel aan het verdiepen in de bitten en eerlijk gezegd was ik ongebroken trens nog niet tegen gekomen, dus die ga ik zo ook even opzoeken en verder over lezen ;)

En dan bedoel ik ook zeker een ruiterzaak met een medewerker die wel weet waar hij over praat, daar kom je snel zat achter als je even doorvraagt ;)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:57

Mirjam1202 schreef:
Nadiine__x schreef:
Hallo,

ik heb neit alle 6 de pagina's gelezen alleen je begin bericht en je laatste bericht.

Ik vroeg me af met wat voor bit je reed?
Want een gebroken of dubbel gebroken bit drukt vaak tegen het gehemelte aan en zeker als je dan met strakke teugels rijd wat je aangaf (je hoort met een lichte druk te rijden) drukt dat steeds tegen haar mond aan en dat gaat zeer doen..
Best kans als je er een zachte stang in legt, laat je daarover even goed informeren bij de paardenspeciaalzaak dat ze wel rustig in haar mond word. maar ga niet zomaar wat kopen, want er zijn ook scherpen stangen en stangen emt tongvrijheid die in verkeerd gebruik nog meer pijn kunnen gaan doen!

Fijn dat het met touwhalster en zonder zadel zo goed gaat, dat zegt veel over jullie vertrouwen :)
Houd er wel rekening mee dat als je zonder zadel rijd jou botten in je billen tegen haar rugspieren aandrukken waardoor zij niet volledig kan ontstappen. bij een goed zadel liggen deze spieren vrij, ook wanneer een paard wilt ontspannen, vandaar de holling in het midden van het zadel (onderkant)

Er zijn wel speciale pets waar je mee kunt rijden zonder beugels.
Maar als je wilt leren doorzitten kun je beter met je zadel oefenen en je beugels uit doen ;)

Ik weet niet waarom je zonder zadel rijd, want zoals ik al gaf de rest heb ik niet gelezen, maar als daar geen reden voor is, zou ik dat eens proberen ;)

Oké :) . Ik reed met een enkelgebroken bit :) Ik wilde graag zonder zadel rijden omdat ik haar dan beter aanvoel :) En omdat ik bang ben dat het zadel net niet helemaal lekker ligt.. (geen zadelmaker ofzo laten komen hoor), en zonder leek me erg fijn :). Is een baraback een idee misschien?

Ja vooral de enkelgebroken bitten zijn onwijs scherp, er zijn ook veel filmpjes op internet die dit laten zien, moet je maar eens rond google naar verschillende bitten en hun functie ;)

Over de Bareback heb ik mij nog niet verdiept.. ik heb er wel veel goede verhalen over gehoord, maar ga eens rondlezen naar rewvieuws over dit product en wat mensen er van vinden ;)
En vooral wat de functie ervan is, hier ligt het op de rug van je paard, ligt er vrij wat vrij moet kunnen zijn en hoe helpt het jou bij je zit

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:58

Het verschil is dat een stang een hefboomwerking heeft (met kinketting en scharen en meer van die prullen eraan) en een ongebroken trens is gewoon een stukje ijzer met twee ringen eraan. Ik ga er dan ook vanuit dat je die bedoelde. Maar voor TS zal een voorgevormd ongebroken trensje prima volstaan mocht ze dat willen proberen, een echte stang met tongpoorten en dergelijke is wel meteen heel fanatiek :j

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:01

thirzanaomi schreef:
Gewoon je benen lang maken en ontspannen zitten.
Barebackpad is idd een optie.
Of misschien een boomloos zadel? Hiermee voel je je paard wel goed, maar dit is veel beter voor zijn rug.
ik heb zelf de barefoot cheyenne, dit vindt ik een heel fijn zadel en is ook niet ontzettend duur. (als je wat meer over zo'n zadel wilt weten mag je wel een pb'tje sturen!)

Tussen een Boomloos zadel een Barefoot zadel zit nogal een verschil..
Daar waar de Boomloos de ruggengraad GEEN vrijheid geeft en dus indirect net zo slecht is als zonder zadel geeft een Barefoot deze vrijheid wel.

Hier had ik mij al wel in verdiept.
Kijk anders eens op deze website:
http://barefoot-saddle.nl/shop/

Hier staan ook wel revieuws door dierenartsen, osteopaten en anderen mensen over deze 2 soorten zadels en filmpjes wat het met de paardenrug doet ;)

Betreft het stil zitten:
Zit rechtop, op je billen houd je ben naar beneden en oefen alleen een lichte druk uit op je bovenbenen en knieën om je balans te houden. Doe dit met een losse teugel zodat het paard geen last heeft van je handen zolang je nog niet in evenwicht bent
Zorg dat je paard rustig draaft dat is te beter is ze uit te zitten :j

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 20:30

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
Maar wat is beter? Een baraback of een boomloos zadel (barefoot of ander merk) ? :)

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:33

Ligt er heel erg aan wat je wensen zijn???

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:35

Heb een barebackpad en boomloos Cherokee zadel (barefoot) maar rijdt feitelijk altijd met barebackpad. Wel aan te raden om er dan een te nemen met wrongen (bijvoorbeeld). Dan heb je iets meer steun dan gewoon een schapenvachtje.

Sorry, iets te lui...

Ga/ben je overgestapt op bitloos rijden??

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 20:49

winnie70 schreef:
Heb een barebackpad en boomloos Cherokee zadel (barefoot) maar rijdt feitelijk altijd met barebackpad. Wel aan te raden om er dan een te nemen met wrongen (bijvoorbeeld). Dan heb je iets meer steun dan gewoon een schapenvachtje.

Sorry, iets te lui...

Ga/ben je overgestapt op bitloos rijden??

Oké :) Ja ben overgestapt :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 21:02

Dus een baraback is niet 'slechter' dan een barefoot boomlooszadel? :)

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:56

Voor korte ritjes is barebackpad prima. Langere ritten zou ik voor boomloos gaan.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 22:05

thirzanaomi schreef:
Voor korte ritjes is barebackpad prima. Langere ritten zou ik voor boomloos gaan.

Oké :) Heeft het ook nog met je gewicht te maken? (misschien een beetje een domme vraag := )

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:10

Het grootste verschillen tussen een barebackpad en een boomloos zadel zijn de drukverdeling en het wel of niet hebben van stijgbeugels. Een barebackpad heeft een minder goede drukverdeling dan een goed (boomloos)zadel. Hierdoor is een barebackpad niet geschikt om met stijgbeugels te rijden of om lange ritten te maken. Goede boomloze zadels zoals die van Barefoot (en semi-boomloos, Hidalgo bijvoorbeeld) hebben een goede drukverdeling (combinatie met een speciale pad met inlages is vrijwel altijd nodig). Door de goede drukverdeling is het fijner voor je paard, je kunt dan ook gewoon met stijgbeugels rijden. Gewoon' boomloos moet je mee oppassen, deze hebben namelijk niet altijd een goede drukverdeling en ruggengraatvrijheid. Vaak staat er bij dit soort zadels dat er geen pad met inlages nodig is, terwijl deze bij bijna ieder merk wel nodig is. Let hiermee dus op!
Hidalgo (semi-boomloos) en Barefoot zijn goede zadels met een goede drukverdeling. Ook Libra schijnt goed te zijn. Kijk anders eens in het 'voor- en nadelen van boomloze zadels'-topic, hier kun je veel info vinden en vragen stellen.

O ja: die drukverdeling is zo belangrijk, omdat je anders met je volle gewicht op een heel klein punt steunt. Dit is zeer oncomfortabel (of zelfs pijnlijk) voor het paard. Jouw zitbeenknobbels drukken namelijk op zenuwbanen.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 15:16

StableDoor schreef:
Het grootste verschillen tussen een barebackpad en een boomloos zadel zijn de drukverdeling en het wel of niet hebben van stijgbeugels. Een barebackpad heeft een minder goede drukverdeling dan een goed (boomloos)zadel. Hierdoor is een barebackpad niet geschikt om met stijgbeugels te rijden of om lange ritten te maken. Goede boomloze zadels zoals die van Barefoot (en semi-boomloos, Hidalgo bijvoorbeeld) hebben een goede drukverdeling (combinatie met een speciale pad met inlages is vrijwel altijd nodig). Door de goede drukverdeling is het fijner voor je paard, je kunt dan ook gewoon met stijgbeugels rijden. Gewoon' boomloos moet je mee oppassen, deze hebben namelijk niet altijd een goede drukverdeling en ruggengraatvrijheid. Vaak staat er bij dit soort zadels dat er geen pad met inlages nodig is, terwijl deze bij bijna ieder merk wel nodig is. Let hiermee dus op!
Hidalgo (semi-boomloos) en Barefoot zijn goede zadels met een goede drukverdeling. Ook Libra schijnt goed te zijn. Kijk anders eens in het 'voor- en nadelen van boomloze zadels'-topic, hier kun je veel info vinden en vragen stellen.

O ja: die drukverdeling is zo belangrijk, omdat je anders met je volle gewicht op een heel klein punt steunt. Dit is zeer oncomfortabel (of zelfs pijnlijk) voor het paard. Jouw zitbeenknobbels drukken namelijk op zenuwbanen.

Oké, dankje voor de duidelijke uitleg!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 15:17

Ik ben een Fra dardo barebackpad tegengekomen :) Is dit een goede? :) Heeft iemand hier ervaringen mee?

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:25

Nog nooit op gezeten, wel op een vergelijkbare versie.

Als je een barebackpad wil aanschaffen (je moet het financieel wel kunnen...) zou ik er een kopen met wrongen. Met de Dardo heb je nergens steun aan.

Heb zelf een holu liberty. Hierin heb je een beter steungevoel... Echt top!! Wel een prijskaartje van hier tot Tokio

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:20

is er iemand die ervaring heeft met een brockamp barebackpad? lees je op internet weinig over..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:27

Laatst nog iets van een artikel of onderzoek is geweest dat zonder zadel vrij schadelijk/pijnlijk is voor je paard. Want er komt eigenlijk alleen maar druk op je Zitbeenknobbels wat weer inwerkt op de rugspieren van je paard

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:31

Mirjam1202 schreef:
Maar ik wil denkik wel gwn verder rijden zonder zadel... Maar in de toekomst denkik met baraback.. Maar misschien ook wel met zadel.. (lekker duidelijk Iknow haha ;) ).
Maar hoe moet ik mezelf een beetje bewegen? Ik hobbel nu maar een beetje.. en dat lijkt me niet echt goed voor haar rug... Voor nu maakt het nog niet zoveel uit, nog maar paar keer gedaa, en dan kan het (lijkt mij ) nog niet zoveel kwaad.

Als ik even zo vrij mag zijn om m'n mening te geven ;)
Het is allemaal nieuw voor je paardje, dat ellendige bit is eruit, gelukkig maar, maar nu moet ze opnieuw wennen aan de nieuwe optoming.
Toch vind ik nieuwe optoming én zonder zadel rijden veel ineens voor je paardje.
Ik volgde namelijk een zadelcursus voor zadelpassers, niet dat ik het nu weet of dat zij alles weten, maar er was 1 ding die ik erg confronterend vond over het thema zonder zadel rijden.
Als je op de blote rug zit, ga je door je gewicht het vel over de rugwervels nog meer spannen en dat kan vervelend zijn voor je paard, ook gaan je zitbeenknobbels meer drukken omdat er geen drukverdelend iets tussen jou en je paardje zit. Komt er nog bij dat je gewicht enkel op een paar wervels ten volle gaan doorduwen en dat kan echt irriterend gaan werken.
Ik zou tenminste een (goed!) barebackpad gaan gebruiken.
Qua optoming, ik heb ooit zelf m'n haflinger zadelmak gemaakt en m'n leraar heeft me toen goeie tips gegeven omdat mijn Haflinger plots erg begon te bokken.
Ik reed met een combi bit en bitloos, waarbij de teugels niet gebruikt werden.
Ik moest in de paddock leren om enkel in stap alle oefeningen zonder handen te doen, dus enkel sturen met de benen, zit en kijktechniek (héééééél belangrijk!!!), maar alles was aanwezig mocht het fout lopen.
In het begin was het een regelrechte ramp, maar algauw begon het beter te gaan.
Hij begon te luisteren naar m'n zit en benen, ik hoefde aan z'n hoofd niet eens te sturen. Sliding stop gewoon door m'n bekken te kantelen.
In plaats van te focussen op wat je voor bitloos hoofdstel zou gebruiken, zou je in feite beter kort wat lesjes volgen om een paard grondig op de zit te leren rijden.
Ik vind het altijd jammer als ik zo'n goedbedoelde reactie's lees over de soort hoofdstellen (hard of zacht speelt geen enkele rol, wel pasvorm en de manier waarop jij omgaat met de druk op de teugels en of je op het juiste moment loslaat, want daar zit de crux), maar in feite maakt het niet uit met wat je rijdt, als je je paard aan de zit hebt. Stoppen doe je niet met je handen, maar door de zit. Eerlijk toegegeven, ik reed al 20 jaar, military gereden vroeger, dressuur en jumping, maar eenvoudig stoppen enkel op de zit kon ik niet. het kantelen van het bekken heb ik nog volledig moeten opnieuw leren van mijn parelli trainster nota bene.
Het wordt een lang verhaal, maar zou zeggen, neem dit niet licht op. Zie het als een grote uitdaging, leer je paardje sturen in een paddock enkel op je zit en benen en het maakt echt geen fluit uit dan wat je rond z'n hoofd hangt.
Noot: als je je paard enkel op de zit gereden hebt, gaat je paard de neiging hebben om bij het afwenden naar binnen te vallen, wil je het goed doen, dan heb je toch een deskundig iemand nodig die je leert wat je dan moet doen met je zit en benen. Ik vond het eerlijk gezegd razend moeilijk omdat ik niet snel iets onder de knie krijg, maar wel razend interessant en echt leuk als je voelt dat het werkt!!!
Ik ben voor minimalistisch en licht, los aan de neus en toch niet verschuiven, keuzen tussen sidepull en systeem met goeie release zodat je kan afwisselen mocht het nodig zijn.
Succes ;-)!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:52

Eens met Cambiar. Eenmaal overgeschakeld op bitloos ga je merken hoe weinig je met je zit hebt gedaan al die tijd, want er komt (en al vrij snel) dat je paard op de voorhand gaat vallen/ gaat hangen in je handen. Veel ruiters denken dan dat het aan de optoming ligt, maar dat ligt dus aan de ruiter. Je kan met een bit op dat gebied een stuk beter "smokkelen" dan met het gemiddelde bitloze hoofdstel.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 14:22

Het was erg 'veel' om zonder zadel te rijden én bitloos.
Maar ze is al gereden zonder zadel hoor :) Het zonder bit rijden was dus nu alleen maar nieuw.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 15:06

Hee!
Ik ken iemand bij mij in de buurt die ook bitloos rijd, maar zij rijd niet alleen maar op been, maar ook op teugels, is dit slecht? Vgm rijd zij met een touwhalstertje en met een gwn boom-zadel.
Zij vroeg aan mij of ik wist of dit slecht was..?

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:10

Met de teugels rijden is niet slecht hoor, maar op je zit- en beenhulpen rijden heeft (ook met bit!) de voorkeur en het staat netter.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 15:13

DPTomboy schreef:
Met de teugels rijden is niet slecht hoor, maar op je zit- en beenhulpen rijden heeft (ook met bit!) de voorkeur en het staat netter.

Oké :) Dat geeft haar denkik dan weer rust! Ze was bang dat ze zo minder goed ging luisteren ofzo? Maargoed ik zou het haar laten weten!