).Maar hoe moet ik mezelf een beetje bewegen? Ik hobbel nu maar een beetje.. en dat lijkt me niet echt goed voor haar rug... Voor nu maakt het nog niet zoveel uit, nog maar paar keer gedaa, en dan kan het (lijkt mij ) nog niet zoveel kwaad.
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
).Kirsha schreef:Nadiine__x schreef:Ik vroeg me af met wat voor bit je reed?
Want een gebroken of dubbel gebroken bit drukt vaak tegen het gehemelte aan en zeker als je dan met strakke teugels rijd wat je aangaf (je hoort met een lichte druk te rijden) drukt dat steeds tegen haar mond aan en dat gaat zeer doen..
Best kans als je er een zachte stang in legt, laat je daarover even goed informeren bij de paardenspeciaalzaak dat ze wel rustig in haar mond word. maar ga niet zomaar wat kopen, want er zijn ook scherpen stangen en stangen emt tongvrijheid die in verkeerd gebruik nog meer pijn kunnen gaan doen!
Er meteen een stang in doen vind ik weer wat ver gaan. Ik zou dan eerder kijken naar een ongebroken trens, en dan bij voorkeur een bustrens, dat ligt mooi stil en daar komen geen velletjes tussen. Van ruitersportzaken ben ik in deze niet zo gecharmeerd sinds ik begrepen heb dat sommige medewerkers het verschil niet weten tussen een ongebroken trens en een stang

Mirjam1202 schreef:Nadiine__x schreef:Hallo,
ik heb neit alle 6 de pagina's gelezen alleen je begin bericht en je laatste bericht.
Ik vroeg me af met wat voor bit je reed?
Want een gebroken of dubbel gebroken bit drukt vaak tegen het gehemelte aan en zeker als je dan met strakke teugels rijd wat je aangaf (je hoort met een lichte druk te rijden) drukt dat steeds tegen haar mond aan en dat gaat zeer doen..
Best kans als je er een zachte stang in legt, laat je daarover even goed informeren bij de paardenspeciaalzaak dat ze wel rustig in haar mond word. maar ga niet zomaar wat kopen, want er zijn ook scherpen stangen en stangen emt tongvrijheid die in verkeerd gebruik nog meer pijn kunnen gaan doen!
Fijn dat het met touwhalster en zonder zadel zo goed gaat, dat zegt veel over jullie vertrouwen
Houd er wel rekening mee dat als je zonder zadel rijd jou botten in je billen tegen haar rugspieren aandrukken waardoor zij niet volledig kan ontstappen. bij een goed zadel liggen deze spieren vrij, ook wanneer een paard wilt ontspannen, vandaar de holling in het midden van het zadel (onderkant)
Er zijn wel speciale pets waar je mee kunt rijden zonder beugels.
Maar als je wilt leren doorzitten kun je beter met je zadel oefenen en je beugels uit doen
Ik weet niet waarom je zonder zadel rijd, want zoals ik al gaf de rest heb ik niet gelezen, maar als daar geen reden voor is, zou ik dat eens proberen
Oké. Ik reed met een enkelgebroken bit
Ik wilde graag zonder zadel rijden omdat ik haar dan beter aanvoel
En omdat ik bang ben dat het zadel net niet helemaal lekker ligt.. (geen zadelmaker ofzo laten komen hoor), en zonder leek me erg fijn
. Is een baraback een idee misschien?

thirzanaomi schreef:Gewoon je benen lang maken en ontspannen zitten.
Barebackpad is idd een optie.
Of misschien een boomloos zadel? Hiermee voel je je paard wel goed, maar dit is veel beter voor zijn rug.
ik heb zelf de barefoot cheyenne, dit vindt ik een heel fijn zadel en is ook niet ontzettend duur. (als je wat meer over zo'n zadel wilt weten mag je wel een pb'tje sturen!)

winnie70 schreef:Heb een barebackpad en boomloos Cherokee zadel (barefoot) maar rijdt feitelijk altijd met barebackpad. Wel aan te raden om er dan een te nemen met wrongen (bijvoorbeeld). Dan heb je iets meer steun dan gewoon een schapenvachtje.
Sorry, iets te lui...
Ga/ben je overgestapt op bitloos rijden??
Ja ben overgestapt
StableDoor schreef:Het grootste verschillen tussen een barebackpad en een boomloos zadel zijn de drukverdeling en het wel of niet hebben van stijgbeugels. Een barebackpad heeft een minder goede drukverdeling dan een goed (boomloos)zadel. Hierdoor is een barebackpad niet geschikt om met stijgbeugels te rijden of om lange ritten te maken. Goede boomloze zadels zoals die van Barefoot (en semi-boomloos, Hidalgo bijvoorbeeld) hebben een goede drukverdeling (combinatie met een speciale pad met inlages is vrijwel altijd nodig). Door de goede drukverdeling is het fijner voor je paard, je kunt dan ook gewoon met stijgbeugels rijden. Gewoon' boomloos moet je mee oppassen, deze hebben namelijk niet altijd een goede drukverdeling en ruggengraatvrijheid. Vaak staat er bij dit soort zadels dat er geen pad met inlages nodig is, terwijl deze bij bijna ieder merk wel nodig is. Let hiermee dus op!
Hidalgo (semi-boomloos) en Barefoot zijn goede zadels met een goede drukverdeling. Ook Libra schijnt goed te zijn. Kijk anders eens in het 'voor- en nadelen van boomloze zadels'-topic, hier kun je veel info vinden en vragen stellen.
O ja: die drukverdeling is zo belangrijk, omdat je anders met je volle gewicht op een heel klein punt steunt. Dit is zeer oncomfortabel (of zelfs pijnlijk) voor het paard. Jouw zitbeenknobbels drukken namelijk op zenuwbanen.
Is dit een goede?
Heeft iemand hier ervaringen mee? Mirjam1202 schreef:Maar ik wil denkik wel gwn verder rijden zonder zadel... Maar in de toekomst denkik met baraback.. Maar misschien ook wel met zadel.. (lekker duidelijk Iknow haha).
Maar hoe moet ik mezelf een beetje bewegen? Ik hobbel nu maar een beetje.. en dat lijkt me niet echt goed voor haar rug... Voor nu maakt het nog niet zoveel uit, nog maar paar keer gedaa, en dan kan het (lijkt mij ) nog niet zoveel kwaad.
!
Het zonder bit rijden was dus nu alleen maar nieuw.