Zadel voor paard met hoge en brede schoft?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 13:20

Superwoman, ik mag hopen dat dat hier niet het geval is! Mijn paard loopt beter dan ooit, dus ik heb het gevoel dat hij het zadel okee vindt.

nombrado schreef:
_iDj_ schreef:
Ik ben nog steeds superblij, mijn paard is nu zo fijn om te rijden!!!! :D :D :D

Het enige is dat mijn pads zonder lussen (voor mijn gevoel niet zulke dikke dekjes, mede omdat ze niet zo nieuw meer zijn) er onder weg schuift. Meer die daar last van hebben?

zijn de dekjes recht aan de bovenzijde? of ruggevormd?

Zo goed als recht (oudere Anky pads). Zou het daar door komen?
Ik rijd nu met een dun zadelvormig dekje met lussen en ruggevormd (alleen wel anders de de rug van mijn paard, zitten wat rare verhoudingen in :7 ). De lussen voor de singel gebruik ik wel, maar die voor aan de singelstoten leg ik alleen onder het zweetblad (omdat ze te laag zitten en erg kort zijn). Na het rijden lijken lussen niet strak te staan ofzo, maar ik zou dan eigenlijk eens moeten proberen geen lussen te gebruiken, om te kijken of het dan blijft liggen. Maar ik heb natuurlijk wel meer dan één dekje nodig ivm wassen/nat weer..

Wel moeilijk als ik nu bij elk dekje dat ik zou willen kopen, moet twijfelen of hij zal blijven liggen :=

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:43

_iDj_ schreef:
Ik rijd nu met een dun zadelvormig dekje met lussen en ruggevormd (alleen wel anders de de rug van mijn paard, zitten wat rare verhoudingen in :7 ). De lussen voor de singel gebruik ik wel, maar die voor aan de singelstoten leg ik alleen onder het zweetblad (omdat ze te laag zitten en erg kort zijn). Na het rijden lijken lussen niet strak te staan ofzo, maar ik zou dan eigenlijk eens moeten proberen geen lussen te gebruiken, om te kijken of het dan blijft liggen. Maar ik heb natuurlijk wel meer dan één dekje nodig ivm wassen/nat weer..

Wel moeilijk als ik nu bij elk dekje dat ik zou willen kopen, moet twijfelen of hij zal blijven liggen :=

die Anky pads en ongevormd aan de bovenzijde schuiven altijd..., maar ik vind het materiaal wel super fijn. Wordt niet extreem nat en is gauw droog, zitten geen naden in waar haren in kunnen blijven plakken enzo.
Toevallig heb ik gister weer sjabrakken ingeslagen bij een winkel in de uitverkoop.
Had al een paar harry horse pads, van hetzelfde materiaal als de anky, maar wel voorgevormd. Super voor mijn paarden.
ook eentje van hetzelfde materiaal (onderzijde) van QHP, maar wel ook voorgevormd.
Valt tegenwoordig niet mee om een fijn passend sjabrak te vinden, vooral voor paarden met een welvende rug en materiaal wat snel droog is.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 23:20

Onze 2 paarden worden altijd met een ANKY pad (het oude rechte model) onder het zadel gereden en schuiven doen ze echt helemaal nooit!

Zijn ook goed aangemeten maatzadels dat scheelt echt een stuk! :j

Overigens wil dat niet zeggen dat als je dekje niet schuift je zadel goed past..

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 08:57

_iDj_ schreef:

Het enige is dat mijn pads zonder lussen (voor mijn gevoel niet zulke dikke dekjes, mede omdat ze niet zo nieuw meer zijn) er onder weg schuift. Meer die daar last van hebben?

Choco, hoe was je Custom passessie?

Welja dubbel.
Zadel gevonden waar ik goed in zit.
Wou een bruin zadel, dus deze heb ik besteld en heb nu een zwart zadel als leenzadel. Hetzelfde model.
Normaal ging het zwart zadel mijn zadel worden. Mocht het zadel meteen houden als ik wou. Want bestellen kan 4 maand duren.
En had eerst besloten zwart zadel te houden, en geen te bestellen. Maar vind het zonde dat het niet exact is zoals ik wou. Voor dezelfde prijs
Dus eigenlijk zou het zwart zadel echt goed moeten liggen want deze heeft ze wel helemaal aangepast aan mijn paard.
Maar dekje verschuift dus ook. Heel toevallig.
Zadel zelf schuift ook beetje naar voor tot net op haar schouder.
Tijdens testrijden niet, maar heb nu ondertussen. 2x gereden. Goed opgelet hoe ik opzadel en het schuift dus echt.
Heb handbreedte tussen schouder en zadel om te starten en op het einde helemaal niets. Ook de singel schuift helemaal naar voor.
Ook begin ik met ongeveer een vuist plaats tussen het zadel en de schoft. Na rijden is die echt extreem gezakt. Denk dat hij toch te groot is kwa boommaat.
Paard reageert eigenlijk niet echt erop. Ook is ze er niet gevoelig van aan haar rug, schoft of schouder.
Nu aangezien het een leenzadel is zal ze niet komen aanpassen vrees is. Dus voorlopig een bontje eronder doen.
En hopen dat het bestelde zadel niet dit probleem heeft want anders mag ik herbeginnen...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:01

je kan trouwens heel simpel eens zonder chabrak rijden en kijken of het zadel schuift.
als het zadel op de plaats blijft liggen, is het je chabrakje ;-)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:09

nombrado schreef:
je kan trouwens heel simpel eens zonder chabrak rijden en kijken of het zadel schuift.

Zou me verbazen als het het dekje is. Dekje wordt al langer gebruikt en nog geen probleem gehad.
Wel paste het vorig zadel niet 100%. En toen schoof het dus niet.
Volgens mij is de boom gewoon te breed. Want na 2 x rijden is het zadel zodanig gezakt vanvoor dat dit echt niet meer mag worden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:24

ChocoBesnier schreef:
nombrado schreef:

Zou me verbazen als het het dekje is. Dekje wordt al langer gebruikt en nog geen probleem gehad.
Wel paste het vorig zadel niet 100%. En toen schoof het dus niet.
Volgens mij is de boom gewoon te breed. Want na 2 x rijden is het zadel zodanig gezakt vanvoor dat dit echt niet meer mag worden.

dat zou idd dan kunnen komen door een te breed zadel. (overigens liever te breed dan te smal)
Een nieuw zadel zal altijd wel wat inzakken als je gaat rijden. Maar ik neem aan dat ze je paard hebben opgemeten? Ligt het zadel nu op de schoft dan?

Als het zadel te smal is, schuift een dekje namelijk ook niet. (was je oude zadel te smal bevonden?)

DiantaM

Re: Zadel voor paard met hoge en brede schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:42

Onder bijvoorbeeld wow zadels schuiven bijna alle dikkere dekjes. Dunne voorgevormde dekjes blijven wel liggen.

Tourrebout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:49

Kieffer Paris... Boom is verstelbaar en aan te passen. Het is niet een heel lang zadel en zit stevig.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:07

_iDj_ schreef:

Heb ik ook last van. De enige dekjes die niet schuiven onder m'n Schleese zijn die van BR Event & een BR van rond de €40,- uit een andere lijn blijkbaar. Maar ook de Eurostar Stripe In (zo heet ie geloof ik) blijft goed liggen. Alleen die vind ik weer net tegen de dikke kant.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:16

Zijn die BR dekjes ook voorgevormd voor de rug?

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:18

ChocoBesnier schreef:
_iDj_ schreef:

Welja dubbel.
Zadel gevonden waar ik goed in zit.
Wou een bruin zadel, dus deze heb ik besteld en heb nu een zwart zadel als leenzadel. Hetzelfde model.
Normaal ging het zwart zadel mijn zadel worden. Mocht het zadel meteen houden als ik wou. Want bestellen kan 4 maand duren.
En had eerst besloten zwart zadel te houden, en geen te bestellen. Maar vind het zonde dat het niet exact is zoals ik wou. Voor dezelfde prijs
Dus eigenlijk zou het zwart zadel echt goed moeten liggen want deze heeft ze wel helemaal aangepast aan mijn paard.
Maar dekje verschuift dus ook. Heel toevallig.
Zadel zelf schuift ook beetje naar voor tot net op haar schouder.
Tijdens testrijden niet, maar heb nu ondertussen. 2x gereden. Goed opgelet hoe ik opzadel en het schuift dus echt.
Heb handbreedte tussen schouder en zadel om te starten en op het einde helemaal niets. Ook de singel schuift helemaal naar voor.
Ook begin ik met ongeveer een vuist plaats tussen het zadel en de schoft. Na rijden is die echt extreem gezakt. Denk dat hij toch te groot is kwa boommaat.
Paard reageert eigenlijk niet echt erop. Ook is ze er niet gevoelig van aan haar rug, schoft of schouder.
Nu aangezien het een leenzadel is zal ze niet komen aanpassen vrees is. Dus voorlopig een bontje eronder doen.
En hopen dat het bestelde zadel niet dit probleem heeft want anders mag ik herbeginnen...

Wat voor singel heb je? Probeer eens een banaansingel, loste bij mij het probleem op.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:39

Nombrado. Volgens mij is het inderdaad net iets te breed. Als het er gewoon opligt ligt het prima. Maar gaat dan inzakken in de kussens en zakt teveel naar beneden van zodra je gaat rijden. Ligt wel niet volledig op de schoft hoor. Zou dan niet meer rijden.
Maar als je met een vuist begint als tussenruimte heb je achteraf nog 3 vingers. Mag echt niet meer zakken volgens mij dan.
Achteraan zie je ook wat meer speling na het rijden. Dus volgens mij valt het zadel letterlijk beetje voorover.
Is ook een spiksplinternieuw zadel inderdaad.
Paard lijkt er wel niet op te reageren. Is ook niet gevoelig rond de schoft of op haar rug. En normaal toont ze wel meteen als het niet goed is.
En vorig zadel is inderdaad te smal bevonden.
Ga er gewoon een bontje onderdoen nu dat de druk beetje wordt verdeeld en niet zo kan zakken vooraan.
Moet nu zeker 4 maand wachten op bestelde zadel. Dus hoop dat ze nog was uitzet rond haar schoft en schouders.
En gelukkig kan de boom worden versmalt en verbreed.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:43

Citaat:
Wat voor singel heb je? Probeer eens een banaansingel, loste bij mij het probleem op.

Zie nu pas je reactie. :o
Ik heb een heeeel ouderwets neoprene singel die gewoon recht is.
En was inderdaad van plan nieuwe singel te bestellen. Maar dat doe ik pas als mijn nieuw definitief zadel er is. Dan kan ik ook de juiste vorm enzo kiezen. Wou eigenlijk al lang die fairfax singels proberen...

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:53

nombrado schreef:
Zijn die BR dekjes ook voorgevormd voor de rug?

Ja geloof het wel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:58

ChocoBesnier schreef:
Nombrado. Volgens mij is het inderdaad net iets te breed. Als het er gewoon opligt ligt het prima. Maar gaat dan inzakken in de kussens en zakt teveel naar beneden van zodra je gaat rijden. Ligt wel niet volledig op de schoft hoor. Zou dan niet meer rijden.
Maar als je met een vuist begint als tussenruimte heb je achteraf nog 3 vingers. Mag echt niet meer zakken volgens mij dan.
Achteraan zie je ook wat meer speling na het rijden. Dus volgens mij valt het zadel letterlijk beetje voorover.
Paard lijkt er wel niet op te reageren. Is ook niet gevoelig rond de schoft of op haar rug. En normaal toont ze wel meteen als het niet goed is.
Ga er gewoon een bontje onderdoen nu dat de druk beetje wordt verdeeld en niet zo kan zakken vooraan.
Moet nu zeker 4 maand wachten op bestelde zadel. Dus hoop dat ze nog was uitzet rond haar schoft en schouders.

Ik weet niet precies wat voor een model het is? maar 3 vingers is niet echt weinig hoor.
Ga eens voelen of je echt recht in het middelpunt op je paard zit en niet het gevoel hebt voorover te hellen (geduwd te worden) dan zou het idd te breed zijn.
Bontje eronder is zeker geen verkeerde optie.
Ik weet niet precies welke boom er in deze zadels zit? maar als het kunststof is, themoplastisch, dan vormt de boom nog naar je paard.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 12:09

nombrado schreef:
_iDj_ schreef:

die Anky pads en ongevormd aan de bovenzijde schuiven altijd..., maar ik vind het materiaal wel super fijn. Wordt niet extreem nat en is gauw droog, zitten geen naden in waar haren in kunnen blijven plakken enzo.
Toevallig heb ik gister weer sjabrakken ingeslagen bij een winkel in de uitverkoop.
Had al een paar harry horse pads, van hetzelfde materiaal als de anky, maar wel voorgevormd. Super voor mijn paarden.
ook eentje van hetzelfde materiaal (onderzijde) van QHP, maar wel ook voorgevormd.
Valt tegenwoordig niet mee om een fijn passend sjabrak te vinden, vooral voor paarden met een welvende rug en materiaal wat snel droog is.

Ja, ik vind het ondermateriaal ook zo fijn van de Anky's! Fijn dat je hier een paar merken noemt, ik ga eens even tussen mijn dekjes speuren of er meer voorgevormde dekjes tussen zitten.
En daarnaast maar vanalles testen. Ik ga nog een keer zonder dekje rijden en krijten om te kijken of zadel precies op de plek blijft liggen. En eens op letten tijdens het rijden of dekje onder bepaalde gang wel/niet begint te schuiven, dat zou misschien toch iets over pasvorm van zadel kunnen zeggen.

Fijn dat je nu een leenzadel hebt ChocoBesnier! En goed dat je zo kritisch blijft. Naast de verkeerde boommaat (zit je inderdaad rechtop of niet?), zou het niet ook nog kunnen dat het zadel te veel op de lendenen ligt en naar voren wordt geduwd? Ik zou inderdaad een dieptepunt rug en zadel gaan vergelijken. Ik vraag me af in hoeverre een singel het op kan lossen. Je kan misschien een keer een banaan/anatomische van iemand proberen (als je hier in de buurt had gewoond had je de mijne mogen testen, ik heb ze allemaal :x )? Bij mijn paard was een rechte singel juist beter.

Onder mijn vorige zadel heb ik ook nooit last gehad van schuivende dekjes, dus daarom ben ik ook geneigd te zeggen dat het niet ineens aan de dekjes kan liggen. Aan de andere kant, als ik een dekje los op de rug van mijn paard leg, kan ik niet even een paar minuten weglopen, want dan ligt het dekje alweer 30 m naar achteren (paard staat hierbij niet stil, anders zou het wel heel erg zijn :P )...

Ik merk aan mijn paard wel dat hij ontzettend veel bewegingsruimte heeft onder dit zadel, wat wellicht te vergelijken is met Wow zadels? Gezien ze zo kunnen bewegen onder het zadel, wordt dekje natuurlijk ook minder op één plek "vastgehouden" waardoor dekjes kunnen schuiven...

Volgens mij heeft mijn bijrijder een BR event, dus die kan ik misschien ook wel proberen :)* Dank voor de naam!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:02

nombrado schreef:
ChocoBesnier schreef:

Ik weet niet precies wat voor een model het is? maar 3 vingers is niet echt weinig hoor.
Ga eens voelen of je echt recht in het middelpunt op je paard zit en niet het gevoel hebt voorover te hellen (geduwd te worden) dan zou het idd te breed zijn.
Bontje eronder is zeker geen verkeerde optie.
Ik weet niet precies welke boom er in deze zadels zit? maar als het kunststof is, themoplastisch, dan vormt de boom nog naar je paard.

Ik denk dat het een stalen boom is. Ze kunnen met open en dicht zetten door middel van een pers.
Nu welk gevoel ik heb is niet echt waarheidsgetrouw want ik zit altijd beetje voorover, dus dat is voor mij 2 de natuur.
Heb het zadel zonder dekje erop gelegd en is vooraan echt iets te breed. Als ik bovenaan druk gaf gaat hij achteraan omhoog. Miniem maar hij doet het wel. Dus bontje eronder zal wel fijn zijn. Heb net 1 gaan halen in de winkel, want ik had er geen meer.

Ja ik blijf wel kritisch hoor. Heb al genoeg miskopen gedaan...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:47

Met bontje schoof het nog meer naar voor. Mijn lesgever lag er mijn mee in haar nek.
Ik vind dit wel erg vervelend eigenlijk. He. Niet veel zin om het zadel veel te gebruiken.
Straks mijn paard in lappenmand zo....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:24

ChocoBesnier schreef:
Met bontje schoof het nog meer naar voor. Mijn lesgever lag er mijn mee in haar nek.
Ik vind dit wel erg vervelend eigenlijk. He. Niet veel zin om het zadel veel te gebruiken.
Straks mijn paard in lappenmand zo....

Oei...nee das niet goed!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:32

Een boom die zich vormt naar je paard bestaat helemaal niet :+
Dan zou betekenden dat als je paard scheef is (en dat zijn ze vrijwel altijd)
de boom ook scheef kan worden..
Lijkt me niet zo slim 8-)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 07:17

Is het zadel niet ook te lang chocobesnier? Dat hij daarom in beweging naar voren gewerkt wordt?! Maar goed klinkt anders want je wil je zadel echt bij schoft/schouder uit de buurt houden.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 08:40

Dat denk ik niet Ilsemarie. Mijn paard heeft genoeg rug om een normaal zadel te dragen.
Heb ook nog nooit gehad dat een zadel naar voor schuift.
En ik kan een bananensingel proberen maar ga echt geen aanschaffen aangezien het maar een leenzadel is.
Heb al een bontje gekocht...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 08:53

Nu om even toe te voegen, paard is wel iets dikker dan dat ze voorheen was. Dus ze is nogal buikig voor het ogenblik. Misschien dat het daarom allemaal naar voor getrokken wordt.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:17

Onder een goed passend zadel moet je in principe geen dikke pads gebruiken, zoals bijvoorbeeld die van Anky, PK of Simileath van Eurostar. Bij een goed passend zadel dient het dekje enkel om zweet en vuil op te nemen. Bontjes en/of extra pads zijn dan helemaal uit den boze. Hoe blij ik ook met mijn pads was, ze zijn allemaal de deur uit.

Ik gebruik nu anatomisch gevormde dekjes die perfect blijven liggen. Zal proberen te onthouden er deze week een foto van te maken.