Myler bit ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:13

Loretteeee schreef:
Ik heb een myler level 1 watertrens! :j Paard ontspant er eerder en makkelijker op. vergeleken met een gewone bus/watertrens.

Zijn er ook mensen die verschil merken tussen level 1 en level 2?

Ik merk verschil. M'n paard loopt fijn met level 2 en totaal niet met level 1. Ze liep M2. M'n jonge paard krijgt het level 1 bit als we starten.

Loretteeee

Re: Myler bit ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:50

@olympia Wat voor verschil merk je precies als ik vragen mag? :)

Mijn paard is bv. erg tegen de hand met een 'normaal' bit. met een myler accepteert ze het veel beter. Het hoofd blijft laag en ze dramt lang niet zo erg meer door. Maar omdat ik heb gelezen dat je met level 2 meer verzameling en lastigere oefeningen mee kan vragen, vraag ik me af of je daar nou wel echt verschil mee merkt..

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:54

Mijn paard is met de level 1 veel onrustiger in de aanleuning. Kan minder ontspannen en loopt er onrustig mee te kauwen. Blijkbaar vindt ze de tongboog fijner.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:10

Ik heb een level 3 en na veel gezoek is dit het fijnste bit voor mijn PRE tijdens het rijden. Buiten heeft hij een pelham met dubbele teugels omdat hij nogal haast heeft in het bos :-)

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:06

Ik heb mijn paard nu een aantal keren gereden met een watertrens level 1 en hij liep er heerlijk op.
Helaas is hij wat te groot (13,5) dus even een andere op de kop zien te tikken!
Welke zijn er allemaal toe gestaan op wedstrijden?

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:08

level 1,2 en 3 zonder sleuven sowieso

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 02:32

Tinkels schreef:
level 1,2 en 3 zonder sleuven sowieso

En alleen de comfort monstukken bv de lv 3 mullen barrel is niet toegestaan

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:18

DBiancaL schreef:
Ik heb het hele topic ook even gelezen...
Ik twijfel namelijk ook om een Myler bit aan te schaffen.
Mijn 5 jarige is opzicht prima te rijden met een enkelgebroken en een dubbelgebroken water trens.
Helaas is hij vaak na 20 min pas goed ontspannen en nagevelijk.
Hij kan links erg zwaar in de hand zijn.
Nou kan dat door mij komen of doordat hij zelf zijn balans nog niet optimaal heeft
(tandarts is ie geweest dus dat is het niet).

Nu hoorde ik veel goede berichten over het Myler bit.... toen heb ik mijn paardentandarts gevraagd en die gaf aan dat dit bit best wel scherp is en niet aan te bevelen voor een 5 jarige.

ik zit nu dus in dubio... Hij gaf aan dat ik beter een correctie bit kon proberen of een bustrens die ligt net even stiller in de mond en geeft ook meer druk daarop.

Twijfel twijfel twijfel!!!

Links zwaarder in de hand heeft alles met natuurlijke scheefheid te maken. En die komt vanachteruit het bekken. Dit heeft niets met het bit te maken
Hele goede graadmeter, het bit, wat aangeeft waar je als ruiter nog wat aan moet doen.
Links zwaar, wil zeggen rechts achter nog niet recht en in balans.
Als je daaraan werkt, is het zwaar in de hand weg
5 is nog jong hé

Irisx233

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:07

Hoi ,even een vraagje.
Ongeveer een jaartje maak ik nu gebruik van een myler bit level 2.
Het bit bevalt goed.
Alleen al een tijdje maakt het bit een piepend geluid tijdens het rijden.
Ik heb het bit schoongemaakt met sla olie en dat hielp even , maar nu doet die het dus weer.
Ik maak het bit altijd na het rijden gewoon schoon met water.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben en wat doen jullie er tegen ?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 17:03

Mijn oude bustrens maakte ook veel geluid tijdens het rijden, een tijd terug heb ik een nieuwe gekocht dus geen idee wat je eraan kunt doen :')

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:59

Misschien helpt het om wat vaseline op het scharnierpunt te doen? Dat is net wat dikker en vetter dan olie en blijf misschien wat langer zitten.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:47

Bevalt het level 2 bit nog bij degene die deze hebben?

Ik zit er aan te denken om die aan te schaffen omdat mijn pony een redelijk dikke tong heeft.

Heb nu een level 1 bustrens

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:39

Ik heb mijn paard op de Level 2 gereden van B t/m M2....

Met een dikke tong is de Level 2 zeker prettiger denk doordat deze dan wat ruimte heeft.

Ze staan ook regelmatig op marktplaats te koop ;-)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:43

Mij bevalt myler bitten ook goed! heel wisselend hoe paarden erop lopen. niet alle paarden lopen er fijn op, maar sommige juist wel!

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:00

Welke maat hebben jullie? Ik heb van de reguliere maat altijd 13,5 maar van de myler heb ik 12,5 genomen. Had eerst een maat groter, maar die lag echt niet fijn in de mond. Deze wel, maar je ziet niet het koperen streepje uitsteken.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:01

Hmmm. Ik heb dezelfde maat als altijd (12,5) maar zie wel het streepje. Volgens mij is dat ook de bedoeling toch?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:17

Niet alles gelezen, maar heb je inmiddels al een bit getest TS? Op de site van de Paardenschuur kun je veel info vinden over de Myler bitten. Mijn paardje vind hem (bustrens level 1) in ieder geval fijn, en reageert er goed op. Hiervoor ook bij een ander paardje gebruikt, die eerst met een veel te dikke dubbelgebroken trens gereden werd, was slecht te rijden. Toen eerst naar een dunnere dubbel gebroken bitje van HH gegaan, daarmee ging het al stuk beter (klein mondje en korte mondspleet). Zelf ben ik hem toen gaan trainen bitloos en af en toe met de Myler, hij vond bitloos echter fijner en was er beter mee te controleren. Het is gewoon echt een bit wat bij jou en je paard meot passen, en inderdaad zijn de levels gebaseerd op africhting, maar ik ken ook paarden die gewoon fijner reageerden op een level 2 dan een level 1.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 14:20

darkadia schreef:
Niet alles gelezen, maar heb je inmiddels al een bit getest TS? Op de site van de Paardenschuur kun je veel info vinden over de Myler bitten. Mijn paardje vind hem (bustrens level 1) in ieder geval fijn, en reageert er goed op. Hiervoor ook bij een ander paardje gebruikt, die eerst met een veel te dikke dubbelgebroken trens gereden werd, was slecht te rijden. Toen eerst naar een dunnere dubbel gebroken bitje van HH gegaan, daarmee ging het al stuk beter (klein mondje en korte mondspleet). Zelf ben ik hem toen gaan trainen bitloos en af en toe met de Myler, hij vond bitloos echter fijner en was er beter mee te controleren. Het is gewoon echt een bit wat bij jou en je paard meot passen, en inderdaad zijn de levels gebaseerd op africhting, maar ik ken ook paarden die gewoon fijner reageerden op een level 2 dan een level 1.

Topic is meer dan een jaar oud, en het probleem is allang opgelost hoor, Myler bit is helemaal niets voor mijn paardje :P

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:24

Olympia, klopt. Bij mij leek hij gewoon echt heel groot. Als ik het bit aannam dan stak hij echt flink uit. De tongboog kwam ook op een verkeerde plek te liggen want ze kreeg gewoon plekjes op de randen van haar tong, en dat met normaal gebruik. Dit bit wat ik nu heb ligt als een normaal bit. Nooit geen plekjes meer gehad, ja aan de zijkant van haar wang maar dat komt door de grote ring. Mijn tandarts vond hem ook heel goed voor het paard, maar soms twijfel ik nog wel eens.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:55

@snollygoster Hij stond in actuele topics, vandaar mijn reactie, heb dus niet op de datum gelet.

@keat ik had precies datzelfde, normaal altijd 12,5 maar van de myler toch echt een 11,5 want die 12,5 lag niet mooi.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:56

Mylers horen wat uit te steken maar die koperen streepjes zijn voor de betere aanname van het bit.
Als je die ziet lijkt het mij dat je bit te groot is

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:57

Je zou officieel 1 streepje moeten zien.

Misschien eens wat anders proberen Kaet? Om het verschil te ervaren?

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:21

ongeveer 0,5 a 1 cm uitsteken, aan beide kanten gaven ze bij mij aan van de paardenschuur toen ik het bit kocht.

Dan zie je de streepjes toch nog niet?
of zijn het andere streepjes :P

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:22

Hoe bedoel je wat anders?
Ik heb zo mogelijk bijna alle soorten bitten geprobeerd. Myler bevalt het beste. De level 2. Eerder had ik dus de level 2 13,5 cm en 11 mm dik. Die lag dus te ruim en was te dun. Paard werd te licht op de hand. Nu heb ik dus de myler 2, 12,5 cm en 14 mm dikte in de mondhoeken. Rest is 11.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:53

Weet iemand van jullie toevallig waarom divoza 2 myler comfort bustrens level 2 op de site heeft staan het enige verschil wat ik kan vinden is dat de ene 12 mm dik is en die ander 14 mm.. En die ene is 100 euro en die ander 130