Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ina_1994 schreef:Ik vind dit ook een erg interessant topic, het enige wat dan in mijn hoofd nog rond spookt is welke beschermers zijn dan wel goed? Als je namelijk kijkt op ej.nl of waar dan ook zijn eigenlijk alle beschermers van neopreen....
Is het misschien ook handig en overzichtelijk om in de openingspost van de TS een lijstje te maken met beschermers die wel goed zouden zijn? Of zeg ik nu iets raars?

little_king schreef:Niet te druk maken om dat neopreen. Top (spring)ruiters rijden er dagelijks mee met hun paarden die tonnen waard zijn en hun dagelijkse brood op de tafel brengen. Dus een paard niet uit de running willen door een peesbeschermer. Als het echt zo enorm gevaarlijk is zoals er altijd op bokt gedacht wordt reden die ruiters er echt niet meer mee. En mochten ze dat echt niet meer van de verzekering en de dierenarts enz.
Of denk ik nu gewoon te nuchter?
bokker88 schreef:Ik zou wel eens willen weten welke beschermers het mest gebruikt worden door de topspringruiters! Over het niet te druk maken over iets, als ik even voor mezelf spreek is het een goed/ veilig gevoel om er alles aan te doen om een peesblessure te voorkomen. Dat doe je natuurlijk niet alleen met de juiste peesbeschermers, maar alle beetjes helpen.
bokker88 schreef:little_king schreef:Niet te druk maken om dat neopreen. Top (spring)ruiters rijden er dagelijks mee met hun paarden die tonnen waard zijn en hun dagelijkse brood op de tafel brengen. Dus een paard niet uit de running willen door een peesbeschermer. Als het echt zo enorm gevaarlijk is zoals er altijd op bokt gedacht wordt reden die ruiters er echt niet meer mee. En mochten ze dat echt niet meer van de verzekering en de dierenarts enz.
Of denk ik nu gewoon te nuchter?
Ik zou wel eens willen weten welke beschermers het mest gebruikt worden door de topspringruiters! Over het niet te druk maken over iets, als ik even voor mezelf spreek is het een goed/ veilig gevoel om er alles aan te doen om een peesblessure te voorkomen. Dat doe je natuurlijk niet alleen met de juiste peesbeschermers, maar alle beetjes helpen.
oji schreef:bokker88 schreef:Ik zou wel eens willen weten welke beschermers het mest gebruikt worden door de topspringruiters! Over het niet te druk maken over iets, als ik even voor mezelf spreek is het een goed/ veilig gevoel om er alles aan te doen om een peesblessure te voorkomen. Dat doe je natuurlijk niet alleen met de juiste peesbeschermers, maar alle beetjes helpen.
Springruiters rijden vaak met Veredus, prachtige beschermers maar trek de portemonnee maar open en ook gewoon neopreen voeringen!
Als je er alles aan wilt doen om een peesblessure te voorkomen, is het allerbelangrijkste de pezen hard te maken en een goede trainingsopbouw. Gewoon met gezond verstand weten wat je doet. Niet te kort draaien met een paard dat nog niet opgewarmd is, niet te lang achter elkaar hetzelfde, pas training aan aan de bodem en heel veel stappen (en soms een stukje draven) op het harde rechtuit. Dan kunnen ze een peesbeschermertje om best wel hebben. Peesblessures komen vrijwel altijd door chronische overbelasting. Ook de gevallen misstap, een paard met gezonde getrainde pezen kan best een keer een misstap maken...een paard met zwakke pezen niet.
. Ik zal nog eens een artikel zoeken waarin wetenschappelijk wordt onderbouwd dat de temperatuur onder peesbeschermers tot 45 graden kan gaan. Ik ken niet heel de anatomie van de pezen van een paard, maar ik weet wel dat er cellen zijn in de pezen die boven de 42/43 graden gewoon niet meer functioneren, en bij te lange oververhitting zelfs afsterven.
. Foam is een heel licht materiaal met een grote schokbrekende functie. Bovendien neemt dat geen water op, dus is er ook niets om warm te worden. wortelsussie schreef:bokker88 schreef:Ik zou wel eens willen weten welke beschermers het mest gebruikt worden door de topspringruiters! Over het niet te druk maken over iets, als ik even voor mezelf spreek is het een goed/ veilig gevoel om er alles aan te doen om een peesblessure te voorkomen. Dat doe je natuurlijk niet alleen met de juiste peesbeschermers, maar alle beetjes helpen.
Onder bandages worden de pezen nog warmer, wordt verteld. Toch als je even op google gaat kijken zie je al die top ruiters met bandages rijden en trainen...
_Alarm_wlkp schreef:Betreffend beenbescherming :
Mijn merrie heeft vaak bandages met onderlappen aan en de benen komen er droog onder uit.
De merrie van mijn vader rijd ik amper met bandages omdat die altijd nat bezweette benen heeft.
Voor de rest heb ik BR pro max beenbescherming die het meeste aan is en de BR event peesjes en hoge strijklappen achter.
Is bont echt beter want ben aan het twijfelen voor beenbescherming met bont.
.
. Dat is wel echt de kern, geloof in je eigen ervaringen, want die zijn nog het beste.
. 

simodi schreef:Ik vraag me toch af of dat risico van oververhitting nou echt zo aanwezig en zo groot is als je neopreen peesbeschermers hooguit een uurtje per dag omhebt ...?
En dan dat risico afwegend tegen een mogelijke peesklap van buitenaf.