Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauura

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:11

En ik maar denken dat ik goed bezig was met leren beschermers... Zit er ook een dikke laag neopreen in! En ja de benen zijn nat na het rijden..

Maar wat moet ik dan. In een dolle bui, vooral met longeren zijn ze wel echt nodig. Die flextrainers van HH bijv zouden dan wel beter moeten zijn..?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:20

Van kentaur heb je leren beschermers met wol. Hier kan je ook neopreen in doen die krijg je er bij maar dat heb ik nooit gebruikt.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:31

Ik heb die van kentaur ja. Maar met neopreen... Eens zoeken naar de wol dus!

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:50

Ik blijf dit zeker volgen!

ina_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:52

Ik vind dit ook een erg interessant topic, het enige wat dan in mijn hoofd nog rond spookt is welke beschermers zijn dan wel goed? Als je namelijk kijkt op ej.nl of waar dan ook zijn eigenlijk alle beschermers van neopreen....
Is het misschien ook handig en overzichtelijk om in de openingspost van de TS een lijstje te maken met beschermers die wel goed zouden zijn? Of zeg ik nu iets raars?

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:53

Ik gebruik alleen maar de beschermers van JS horsetack, zijn ideaal en blijven erg mooi!!!!

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:02

Ik zou trouwens nog even willen vragen of iemand hier ervaring heeft met BR ultimo peesbeschermers?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:43

Lauura schreef:
Ik heb die van kentaur ja. Maar met neopreen... Eens zoeken naar de wol dus!

Ik vind ze echt fijn en wol schijnt dus veel beter te zijn dan neopreen. Ik heb nieuwe nodig maar ze zijn zo duur! :(

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:28

ina_1994 schreef:
Ik vind dit ook een erg interessant topic, het enige wat dan in mijn hoofd nog rond spookt is welke beschermers zijn dan wel goed? Als je namelijk kijkt op ej.nl of waar dan ook zijn eigenlijk alle beschermers van neopreen....
Is het misschien ook handig en overzichtelijk om in de openingspost van de TS een lijstje te maken met beschermers die wel goed zouden zijn? Of zeg ik nu iets raars?

Dat lijkt mij een heel goed plan! Het is echt zoeken naar een speld in een hooiberg, vooral als je ook nog wat betaalbaars zoekt. Een overzicht met beschermers die goed zijn, dus waaronder de pezen niet te warm worden zou fijn zijn. Wat daarbij ook handig is om te vermelden waar de beschermers geschikt voor zijn, dressuur springen of crossen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:32

Niet te druk maken om dat neopreen. Top (spring)ruiters rijden er dagelijks mee met hun paarden die tonnen waard zijn en hun dagelijkse brood op de tafel brengen. Dus een paard niet uit de running willen door een peesbeschermer. Als het echt zo enorm gevaarlijk is zoals er altijd op bokt gedacht wordt reden die ruiters er echt niet meer mee. En mochten ze dat echt niet meer van de verzekering en de dierenarts enz.
Of denk ik nu gewoon te nuchter? :+

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:38

little_king schreef:
Niet te druk maken om dat neopreen. Top (spring)ruiters rijden er dagelijks mee met hun paarden die tonnen waard zijn en hun dagelijkse brood op de tafel brengen. Dus een paard niet uit de running willen door een peesbeschermer. Als het echt zo enorm gevaarlijk is zoals er altijd op bokt gedacht wordt reden die ruiters er echt niet meer mee. En mochten ze dat echt niet meer van de verzekering en de dierenarts enz.

Ik zou wel eens willen weten welke beschermers het mest gebruikt worden door de topspringruiters! Over het niet te druk maken over iets, als ik even voor mezelf spreek is het een goed/ veilig gevoel om er alles aan te doen om een peesblessure te voorkomen. Dat doe je natuurlijk niet alleen met de juiste peesbeschermers, maar alle beetjes helpen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:48

Ik denk dan weer van wol, het is fijn dat het beter schijnt te zijn dan neopreen, maar dat wordt toch hartstikke vies en nat als je in een buitenbak rijdt?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:26

bokker88 schreef:
Ik zou wel eens willen weten welke beschermers het mest gebruikt worden door de topspringruiters! Over het niet te druk maken over iets, als ik even voor mezelf spreek is het een goed/ veilig gevoel om er alles aan te doen om een peesblessure te voorkomen. Dat doe je natuurlijk niet alleen met de juiste peesbeschermers, maar alle beetjes helpen.

Springruiters rijden vaak met Veredus, prachtige beschermers maar trek de portemonnee maar open en ook gewoon neopreen voeringen!

Als je er alles aan wilt doen om een peesblessure te voorkomen, is het allerbelangrijkste de pezen hard te maken en een goede trainingsopbouw. Gewoon met gezond verstand weten wat je doet. Niet te kort draaien met een paard dat nog niet opgewarmd is, niet te lang achter elkaar hetzelfde, pas training aan aan de bodem en heel veel stappen (en soms een stukje draven) op het harde rechtuit. Dan kunnen ze een peesbeschermertje om best wel hebben. Peesblessures komen vrijwel altijd door chronische overbelasting. Ook de gevallen misstap, een paard met gezonde getrainde pezen kan best een keer een misstap maken...een paard met zwakke pezen niet.

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:23

Is er al een leverancier benaderd, waarom het gebruikt wordt.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:33

bokker88 schreef:
little_king schreef:

Onder bandages worden de pezen nog warmer, wordt verteld. Toch als je even op google gaat kijken zie je al die top ruiters met bandages rijden en trainen...

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:40

Betreffend beenbescherming :
Mijn merrie heeft vaak bandages met onderlappen aan en de benen komen er droog onder uit.
De merrie van mijn vader rijd ik amper met bandages omdat die altijd nat bezweette benen heeft.

Voor de rest heb ik BR pro max beenbescherming die het meeste aan is en de BR event peesjes en hoge strijklappen achter.

Is bont echt beter want ben aan het twijfelen voor beenbescherming met bont.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:26

oji schreef:
bokker88 schreef:

Springruiters rijden vaak met Veredus, prachtige beschermers maar trek de portemonnee maar open en ook gewoon neopreen voeringen!

Als je er alles aan wilt doen om een peesblessure te voorkomen, is het allerbelangrijkste de pezen hard te maken en een goede trainingsopbouw. Gewoon met gezond verstand weten wat je doet. Niet te kort draaien met een paard dat nog niet opgewarmd is, niet te lang achter elkaar hetzelfde, pas training aan aan de bodem en heel veel stappen (en soms een stukje draven) op het harde rechtuit. Dan kunnen ze een peesbeschermertje om best wel hebben. Peesblessures komen vrijwel altijd door chronische overbelasting. Ook de gevallen misstap, een paard met gezonde getrainde pezen kan best een keer een misstap maken...een paard met zwakke pezen niet.

Zonder goede training kom je nergens natuurlijk :). Ik zal nog eens een artikel zoeken waarin wetenschappelijk wordt onderbouwd dat de temperatuur onder peesbeschermers tot 45 graden kan gaan. Ik ken niet heel de anatomie van de pezen van een paard, maar ik weet wel dat er cellen zijn in de pezen die boven de 42/43 graden gewoon niet meer functioneren, en bij te lange oververhitting zelfs afsterven.

Veredus hetzelfde verhaal als Kentucky, die gebruiken als hoofd-schokbreker foam, dus hebben ze vrij weinig neopreen nodig aan de binnenkant, puur voor het comfort :). Foam is een heel licht materiaal met een grote schokbrekende functie. Bovendien neemt dat geen water op, dus is er ook niets om warm te worden.

wortelsussie schreef:
bokker88 schreef:

Onder bandages worden de pezen nog warmer, wordt verteld. Toch als je even op google gaat kijken zie je al die top ruiters met bandages rijden en trainen...

In de top wordt er heel veel getraind met bandages inderdaad, zelfs mee gesprongen! Ik heb zelf het geluk gehad mee te mogen kijken met een aantal toppers in verschillende disciplines, en grotendeels rijden ze allemaal met bandages. Waarom? De benen blijven veel dunner. De druk die je op een bandage zet als je die aandoet stimuleert de doorbloeding (niet te strak natuurlijk, dan klem je af). Doordat de pees beter doorbloed is (voor hoeverre die veel meer kan doorbloeden), krijg je veel minder kleine scheurtjes in het peesweefsel tijdens het werk (die na 24 uur meestal weer volledig geheeld zijn). Uiteindelijk zorgen die hele kleine scheurtjes die ontstaan door met een te weinig doorbloedde pees te werken voor een daadwerkelijke blessure, inderdaad zoals hierboven gezegd door chronische overbelasting.

Test het zelf maar eens uit, aan het ene been een bandage en aan het andere been een peesbeschermer. Rij er een uurtje mee, en dan kun je precies voelen dat het been bij de bandage dunner is, en gewoon "gezond" warm. Niet kokend heet, geen zweetvlek, gewoon iets warmer dan in rust. Dat mag best, een beetje warmte is wel nodig! Maar die extreme warmte is natuurlijk niet de bedoeling.

_Alarm_wlkp schreef:
Betreffend beenbescherming :
Mijn merrie heeft vaak bandages met onderlappen aan en de benen komen er droog onder uit.
De merrie van mijn vader rijd ik amper met bandages omdat die altijd nat bezweette benen heeft.

Voor de rest heb ik BR pro max beenbescherming die het meeste aan is en de BR event peesjes en hoge strijklappen achter.

Is bont echt beter want ben aan het twijfelen voor beenbescherming met bont.

Echt bont is wel beter, nepbont heeft geen functie, behalve zachtheid. Echt bont heeft ademend en drukverdelend vermogen en kan heel goed warmte afvoeren, als het rechtstreeks op de huid ligt.
Dit is het enige wat ik over bont kan vertellen, want daar heb ik me niet zo in verdiept. Ik meen me te herinneren dat hier een paar pagina's terug nog iemand was die veel over bont wist, dus die kan je dat waarschijnlijk gedetailleerder vertellen dan ik :).

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:34

MissMiekjee interessant om dat te lezen over bandages! Ik wist op een gegeven moment niet meer wie ik moes geloven al rij ik me pony altijd nog met bandages.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:39

Iedereen heeft daar een andere visie op en ook een andere ervaring mee. Er is niet per definitie iets "goed" of "slecht" . Het is je eigen ervaring die telt. Ook ieder paard is anders, hebben ander beenwerk, andere huid/vacht, dus hebben allemaal andere bescherming nodig. Als jouw ervaring is dat je pony met bandages goed loopt en de pezen er mooi droog onderuit komen, is dat de bescherming die bij jouw pony past :). Dat is wel echt de kern, geloof in je eigen ervaringen, want die zijn nog het beste.

Ik heb ook de ervaring dat de benen veel koeler blijven onder bandages en crossbeschermers, en dat ze kokend heet onder die neopreen-dingen vandaan komen. Dat is mijn ervaring, en zo zal ik de pony's dan ook blijven trainen, want bij die van mij past die bescherming het beste :).

Er zijn ook uitzonderingen natuurlijk die niet goed reageren op bandages, maar die zie ik eigenlijk zelden... Vandaar dat veel toppers ook met bandages trainen, dat past bij heel veel paarden gewoon prima!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:41

Bont is leuk, maar er zit toch iets omheen wat minder ademt

Kijk voor de grap eens bij http://www.arnd.nl/ en vul als zoekterm training in en klik door de foto's heen.
paarden met bandages, paarden met gewone peesbeschermers, andere met bont.
Maar geen 1 zonder, terwijl het zo slecht is? :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:43

Ik vraag me toch af of dat risico van oververhitting nou echt zo aanwezig en zo groot is als je neopreen peesbeschermers hooguit een uurtje per dag omhebt ...?

En dan dat risico afwegend tegen een mogelijke peesklap van buitenaf.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:47

simodi schreef:
Ik vraag me toch af of dat risico van oververhitting nou echt zo aanwezig en zo groot is als je neopreen peesbeschermers hooguit een uurtje per dag omhebt ...?

En dan dat risico afwegend tegen een mogelijke peesklap van buitenaf.

Ik denk dus dat de verhitting mee valt tegenover het risico van een klap.
Anders reden de ruiters met de dure paarden wel zonder.
Simpele beredenering misschien, maar aan de andere kant die kunnen zich geen blessure veroorloven, ook niet die van hitte.

Mijn persoonlijke mening is denk ik dat een peesblessure op de klap na vaak te maken heeft met overbelasting.
Paard dat niet recht gereden wordt en zo een zijde meer belast of een paard te veel op de voorhand, of te zware bak, of oefeningen te vaak achter elkaar omdat het niet goed gaat.
En daar tegenover weinig op de harde stappen, laat staan eens draven.

Mijn mening, zeker niet de waarheid :)

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:07

Wat betrefd discussie over topruiters. Ik heb toch bij de meeste gezien dat ze zeich er niet druk om maken, en waarom gewoon weg geen tijd. De meeste moeten er hun brood mee verdienen en dat is niet makkelijk in de paardenwereld. Hoe meer paarden in training hoe meer geld op tafel. Die gaan echt geen uren achter de pc zitten en wetenschappelijk onderzoeken doorlezen etc. Daarbij hebben ze zoveel beschermers nodig, dat het wel een duur grapje zou worden. Veel krijgen ze ook gesponsord en daar doe je het dan mee.
Dus kort gezegd veel onwetendheid en geen tijd.
Ik sta nu ook op een stal, waar het hetzelfde verhaal is. Hele familie in paardensport, Grand prix dressuur en ook internationale rubrieken die ze springen. EEn is zelfs met het team van dubai mee om te trainen.
Wat gebruiken ze: gewone simpele peesjes. Het zal wel zo erg niet zijn. Is het antwoord.

Anyway. Ik heb nu verschillende 'goede' peesbeschermers opgezocht en deze lijkt mij het fijnste
http://www.eventingshop.be/catalog/prod ... cts_id=265
Helaas ben ik al 6 ruitershops langsgeweest zonder succes.
Nu is mijn vraag kun je hier ook gewoon mee dressuren en hoe passen ze zich aan op het been?
Paardje is erg gevoelig vandaar mijn vraag.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:11

Maar ik denk dat het ook klopt het zal zo erg wel niet zijn. Die paarden staan niet steeds met peesblessures want dan is er geen brood meer op de plank.
Waren er wel steeds peesblessures gingen ze echt wel verder kijken naar een ander soort beschermer.
En desnoods lieten ze een stagiaire wel hele dag rond snuffelen op internet :)

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:19

dat is het probleem net little king. De link tussen peesblessure en beschermer wordt niet gelegd zoals 'wij' hem leggen.
Onwetendheid: peesblessure komt niet van een beschermer die beschermt immers....
Over de anatomie etc weten de meeste niks. En een stagiare op internet laten zoeken??
Ik weet niet of je al eens op grote stallen hebt meegedraaid, maar daar hebben ze het geld niet voor.
Zo weinig mogelijk mensen voor zoveel mogelijk paarden. Overal sparen.
En ook op grote stallen komen blessures voor. Dan is het meestal kom hem maar ophalen, want een ziek paard brengt geen brood op tafel. En een gezond paard van een andere eigenaar kan de stal dan weer vullen.

Tenminste op de plaatsen waar ik heb gewerkt.