Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:00

Kinke schreef:
In al die jaren dat ik nu op Bokt rondstruin, is het me wel duidelijk geworden dat er veel slechte zadelmakers/zadelpassers zijn. En ondanks dat ik helemaal geen zadel zoek (ben er wel heel erg in geïnteresseerd door zadelproblemen uit een ver verleden), is er op Bokt maar 1 zadelpasser die volgens mij 100% positief scoort. Je kunt je wel focussen op een bepaald merk, maar het passen en eventueel aanpassen is het allerbelangrijkste.

Mag ik dan vragen welke zadelpasser dat is?

Kinke

Re: Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:01

ik stuur je wel even een pb-tje ryukappie, wil niet de indruk wekken dat ik er persoonlijk belang bij heb om deze persoon te noemen. Sterker nog…ik ken die persoon helemaal niet persoonlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:08

Ik ben ook wel nieuwsgierig eigenlijk :P

Wat ik in al die jaren vooral zie is dat er steeds een nieuwe tijdelijke topper (persoon of merk) komt die zowat heilig verklaard wordt, en na een paar jaar weer het veld ruimt vanwege allerlei problemen....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:14

voor zover ik weet is dat bij deze persoon niet van toepassing :)

Lente76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:38

Gaat dat om Ninon Schutte? Die kom ik veel tegen hier en iedereen is positief.
Maar die maakt geen Spaanse zadels toch?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 14:48

Ninon staat op het moment wel bovenaan mijn lijstje van mensen waar ik een Engels type boomzadel zou kopen, daar hoor je heel veel goede verhalen over en ook hoor ik regelmatig mensen waar ze gewoon eerlijk tegen gezegd zou hebben dat ze ze niet goed zou kunnen helpen bijvoorbeeld...dus geen verhaaltjes op de mouw spelden +:)+

Lente76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:12

Wat is het wezenlijke verschil tussen een Spaans en Portugees zadel?

Randoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:12

Lees even mee, Ik heb net een jong paard gekocht(lusitano mix) en zoek een Portugees zadel die een verstelbare boom heeft.

Lente76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:13

Waarom verstelbare boom, Randoll?

Randoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:21

Omdat het zadel dan mee kan groeien, hij zal best nog wel veranderen qua rug.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:04

Wat maakt dat je graag een Spaans zadel wilt?
Ik denk dat het belangrijkste is dat het zadel past, dat het dus goed aangemeten is.
Zelf zou ik me daarbij niet focussen op het land van herkomst. Ik zou het ook niet uitsluiten, maar ik zou breed kijken.

Verder is het volgens mij heel erg fijn als het zadel aangepast kan worden, mocht dat ooit nodig zijn.
Mijn merrie is pas 5 en ik heb voor haar nu een kant en klaar zadel. Dat is fijn voor nu, het past nog prima. Maar als ik de keuze opnieuw zou moeten maken zou ik waarschijnlijk iemand laten komen die een zadel min of meer op maat kan maken en ook aanpassingen kan maken.
Er zijn wel zadelpassers/makers die een hele goede naam hebben.

Lente76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:14

Ik heb er ooit een keer op gereden en vind het fantastisch zitten.
Uiteraard koop ik niks wat niet op mijn paard past maar het lijkt me sterk, met het huidige aanbod van Iberische zadels, dat ik niks passends zou kunnen vinden.

Ik ben toch nog even op de site van Zaldi gaan kijken maar die hebben wel een enorm aanbod zeg!
Iemand ervaring met een dergelijk zadel?
En Ludomar?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:40

Lente76 schreef:
Wat is het wezenlijke verschil tussen een Spaans en Portugees zadel?

Het uiterlijk en materiaalkeuze. Maar elk land heeft ook verschillende types

De orginele Vaquera (Spanje), is het veedrijverszadel ; http://www.compraenpilas.es/fuentes-mae ... oducto/97/

De Portugesa (Portugal); http://www.hipicacholo.es/tienda/produc ... ucts_id=43

De Espanola (spanje), voor Alta Escula en het nog jongere Doma Vaquera paard dan met schapenvacht erover (omdat dit zadel lichter is dan een Vaquera. http://www.hipicaycaza.es/781-silla-de- ... -piel.html

Randoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:55

Emma_s_girl schreef:
Ik denk dat het belangrijkste is dat het zadel past, dat het dus goed aangemeten is.
Zelf zou ik me daarbij niet focussen op het land van herkomst. Ik zou het ook niet uitsluiten, maar ik zou breed kijken.

Verder is het volgens mij heel erg fijn als het zadel aangepast kan worden, mocht dat ooit nodig zijn.
Mijn merrie is pas 5 en ik heb voor haar nu een kant en klaar zadel. Dat is fijn voor nu, het past nog prima. Maar als ik de keuze opnieuw zou moeten maken zou ik waarschijnlijk iemand laten komen die een zadel min of meer op maat kan maken en ook aanpassingen kan maken.
Er zijn wel zadelpassers/makers die een hele goede naam hebben.

Dat vind ik er mooi uitzien en het lijkt me heerlijk zitten!
ff gegoogled op Schutte en idd alleen maar goede ervaringen.
Maar alleen Engelse modellen dus die valt af.

Randoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:01

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:24

Lente76 schreef:
Ik heb er ooit een keer op gereden en vind het fantastisch zitten.
Uiteraard koop ik niks wat niet op mijn paard past maar het lijkt me sterk, met het huidige aanbod van Iberische zadels, dat ik niks passends zou kunnen vinden.

Ik ben toch nog even op de site van Zaldi gaan kijken maar die hebben wel een enorm aanbod zeg!
Iemand ervaring met een dergelijk zadel?
En Ludomar?

ja ik :D
Ben begin deze maand weer bij ze geweest (zaldi) en weer op de hoogte van het nieuwste aanbod.

Lente76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:32

Maar ik neem aan dat Ludomar veel verschillende modellen heeft :)
Welke merken zijn nog meer de moeite? Ik wil wel een aardige kwaliteit kopen.

Nombrado, wat is je ervaring met de Zaldi Portugese modellen?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:00

Lente76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:12

Wat is je ervaring met dit merk, Jus?
Ik spreek geen Spaans dus als je me kunt helpen?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:40

Voorheen was dit Lucas heb meerdere zadels op stal van dit merk en zitten heel goed , weet alleen niet of er een vertegenwoordiger zit in NL , ik vind ze stukken beter als de doorsnee zaldi , marjoman of ludomar , aangezien ik bij handelstal sta worden deze zadels op meerdere paarden gebruikt over algemeen lusitanos en PRE en hebben goede pasvorm , iets anders is natuurlijk als je een zadel echt voor je paardje aangepast wil , als dressuur (engelse) zadels rijden we met KN of jaguar

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:28

Jus, was dit Monturas Lucas? Ik heb een vaquera zadel van ML, alhoewel ik hem waarschijnlijk ga verkopen.

Lente76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:29

Zijn het flexibele bomen?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:51

zijn iid modelen met flexible elastische boom de elástica , niet allemaal hoor , iid is lucas er mee opgehouden en zijn deze mensen die daar werkten er mee doorgegaan

16Denters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:03

*Geen idee of het hier een goede vraag is*

Hoe weet je of je zadel te lang is of goed ligt?
Ik bedoel echter alleen de lengte, lees veel over ribben/wervels maar ik kom er nou niet echt achter hoe ik bij mijn pony de maximale inchmaat kan bepalen. Misschien dat er iemand een soort mini-handleiding of how-to kan maken voor mij?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:21

Emma_s_girl schreef:

Waarom mag je je niet focussen op het land van herkomst? Toevallig zijn deze zadels voor dit soort paarden gemaakt ;) en veel beter voor de rug dan bvb sommige Engelse zadels.
Ik breek niets af, maar juist die Portugese (of Spaanse) zadels zijn heel goed voor Lusitano-types met soms rondere/platte rug en iets minder schoft. Deze zadels hebben kussens die een veel breder draagoppervlak omvatten dan een Engels zadel, breed kanaal voor plaats voor ruggewervels en plaatst het zwaartepunt van de ruiter op een meer gunstige plaats dan dat een Engels zadel doet.
Ze zijn gemaakt om lang in het zadel te zitten en hebben daardoor een breder draagvlak om het gewicht te verdelen in tegenstelling tot Engelse zadels...
Met alle respect, ik heb op advies van Nombrado enkele Engelse zaldi zadels geprobeerd en was geschrokken van die smalle kussens...no way dat deze op de rug van mijn paarden komt.