[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quibje

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:55

soraya, via wie heb jij de madrid?
is het een testzadel?

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:55

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:00

die halfpads, is dat geen enorm gedoe met op en afzadelen?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:05

Dobel schreef:

nee... leg erop, zadel erop ( had er geen dekje onder :P ) singel losjes aan, lusjes vast en klaar... moet het alleen wel goed ligggen..

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:25

Blijheid schreef:
@Mews: Zo is het goed te zien inderdaad, dankjewel +:)+

Die 'pad' met kurkdeeltjes zit dus echt aan het zadel zelf vast?

Jep, hij zit aan het zadel vast; het zadel is ook niet zonder te gebruiken. Je hebt wel ook een HM-versie die je in Nederland tweedehands nog weleens tegenkomt met traagschuim, die heeft dus traagschuim ipv de suberpad. Je kan op de foto ook zien dat er riempjes zitten tussen het zadel en de suberpad (voor de D-ring vooraan), het zit voor aan beide kanten met een riempje vast en achter met 1 riempje. Toen ik ermee longeerde had ik nog weleens dat de pad iets naar achteren schoof, maar met rijden gelukkig geen last van.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:26

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:29

heb niet meer info dit is het enige;
Stevigheid
Alle naden zijn verstevigd.Stijgbeugelriemen zijn met een riem gevoerd.2
Schokdemping
2 zadelkussens in geïnjecteerd schuim bieden uitstekend comfort op de ponyrug3
Stabiliteit
Met vast handvat om je aan vasthouden Ergonomische kussenrol vooraan.4
Lichtheid
Ongeveer 4 kg

Garantie 2 jaar

En het merk is Fouganza

En dit;
Ontworpen voor: in alle veiligheid leren ponyrijdenKinderzadel wordt verkocht met stijgbeugels, stijgbeugelriemen en singel Eenvoudig te onderhouden:het kinderzadel kan helemaal in het water gereinigd worden.Biedt een uitstekende zithouding voor jonge ruiters.Wordt verkocht met stijgbeugels, stijgbeugelriemen en singel. (Het is een shetlander/kinderzadel.)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:36

ik denk met zon zadeltje dat je niet veel kan missen. een goede schokdempende pad eronder, liefst met RRV, die kindertjes wegen toch niks ...

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 16:39

Maar ik heb een bijrijdster van 13 ( en ja die past ook in het kinderzadel die ik nu heb , ze is heel klein ! ) maar, waar vind ik dan een goede dikke pad. ?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:27

kijk even op pmarena's site,
daar staat ook op hoe je een zadel moet opmeten (van voor naar achter en van de zitting naar beneden)
zodat je kunt kijken welke pads er eventueel passen ,
misschien dat het aardig overeenkomt met een pad die onder barefoot kids versie past?

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:50

en waar kun je de pad voor barefoot kids kopen dan ? Sorry ik ben echt heel slecht in dingen opzoeken.. :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:54

bij pmarena
www.boomloosrijden.nl
bij een barefootpad heb je goede schokdemping, ruggegraatvrijheid en inlages, dus denk dat dat de beste combi is met dit zadeltje

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:21

Dobel schreef:

Ik vond van niet. Ik had er eentje en dan deed ik die erop en dan dekje en dan zadel en ik maakte het vast. En als ik afzadelde gewoon alles samen eraf en de volgende keer weer erop.
Als iemand nog een halfpad zoekt, de mijne ligt toch maar te liggen. Ik ben er niks mee want paardlief heeft hoge schoft dus ik moet meerdere inlages gebruiken, die krijg ik helaas niet in de halfpad :+

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:31

Nog even over de half pad. Volgens Natasja van Barefoot België kun je de half pas ook op je dekje doen (staat op de site). Sommige zeggen dat de ruggengraat vrijheid dan minder wordt maar dit maakt toch eigenlijk geen verschil erop of eronder want het pakket blijft even dik en de druk wordt toch verdeeld door de inlages. Ik snap uiteraard wel dat je even met de halstertouw test even moet kijken of er nog genoeg vrijheid over blijft. Of ben ik nu zo :o?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:52

de ruggengraat vrijheid die je met een pad met inlagen creëert is met een dekje al snel gevuld gok ik zomaar
waardoor er van die ruggengraat vrijheid weinig overblijft vrees ik .
\persoonlijk houd ik zelf ook de volgorde : rug>pad met inlages/halfpad>eventueel dekje>zadel.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:56

Dag-update Barefoot :D :\ :
-op weg naar Zeeland: mijn nootbruine London :\
-vanmorgen opgehaald en ligt nu hier mooi te wezen: bruin leren Cheyenne!! *\%/*

Nog nodig:
-pommel maat M of evt. L (wie oh wie, voor hopelijk een leuke prijs? O:) )

Gewenst, edoch niet nu per sé nodig:
-seatsaver bruin leer met klittenband voor Cheyenne mt. 2
-seatsaver schapenbont voor Cheyenne mt. 2

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:22

suuske schreef:
Nog even over de half pad. Volgens Natasja van Barefoot België kun je de half pas ook op je dekje doen (staat op de site). Sommige zeggen dat de ruggengraat vrijheid dan minder wordt maar dit maakt toch eigenlijk geen verschil erop of eronder want het pakket blijft even dik en de druk wordt toch verdeeld door de inlages. Ik snap uiteraard wel dat je even met de halstertouw test even moet kijken of er nog genoeg vrijheid over blijft. Of ben ik nu zo :o?

de half pad heeft 2 losse delen, met in het midden een stuk stof wat hoger ligt. hierdoor blijft de ruggegraat dus vrij. heb jij er een dekje onder, en dit trekt strak, ligt er dus niet aan beide kanten van ruggegraat een dik stuk, en op de ruggegraad dunner. dan kan je je pad er wel boven leggen, maar die rug is dan al nie tmeer vrij ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:31

Ik heb vandaag ook een ontdekking gedaan :=

Onze kleinste pony loopt tot nog toe het beste onder een barefoot. Ze heeft al een hele tijd een Bf Cheyenne drytex maat 0. Omdat ze ouder werd kreeg ze toch wat meer schoft. Het schuurde, ondanks grandeurpad met zachte+ stevige inlages nog wel eens open op de schoft. Of eigenlijk, achter op de schoft, want het voorste deel schoft is mooi vrij door de pommel.

Ik had er, tot ik iets beters zou verzinnen, zo'n gelpad met gaatjes op gelegd, onder de grandeurpad. Werkte als een tierelier, want de geïrriteerde kale plek op de schoft begon te genezen.

Nou vandaag: na het rijden (intensieve training met veel galop) was de gelpad op de schoft kapot :oo

Nouja, ik koop dus gewoon weer een nieuwe gelpad. Maar iemand van jullie een andere oplossing?
Voor een trekker zijn we aan het sparen (die lag namelijk het beste toen buitenzinnig eens bij ons kwam passen). Al kregen we toen ook de bevestiging dat onze Bf nog goed lag.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:43

Safiera schreef:

Onze kleinste pony loopt tot nog toe het beste onder een barefoot. Ze heeft al een hele tijd een Bf Cheyenne drytex maat 0. Omdat ze ouder werd kreeg ze toch wat meer schoft. Het schuurde, ondanks grandeurpad met zachte+ stevige inlages nog wel eens open op de schoft. Of eigenlijk, achter op de schoft, want het voorste deel schoft is mooi vrij door de pommel.

Ik had er, tot ik iets beters zou verzinnen, zo'n gelpad met gaatjes op gelegd, onder de grandeurpad. Werkte als een tierelier, want de geïrriteerde kale plek op de schoft begon te genezen.

Nou vandaag: na het rijden (intensieve training met veel galop) was de gelpad op de schoft kapot :oo

Nouja, ik koop dus gewoon weer een nieuwe gelpad. Maar iemand van jullie een andere oplossing?
Voor een trekker zijn we aan het sparen (die lag namelijk het beste toen buitenzinnig eens bij ons kwam passen). Al kregen we toen ook de bevestiging dat onze Bf nog goed lag.

heb je hem niet te ver naar voor?
dat zou toch vrij moeten zijn...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:12

suuske schreef:
@Marcella zo zit het bij mij idd ook welke half pad heb jij?
Ik ben er wel tevreden over jij ook?

Zou het eigenlijk niet weten heb hem gevonden op Equitana.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:29

Unihorses: zadel ligt achter de schouder, maar pony heeft een vrij ver doorlopende schoft én ze is overbouwd, waardoor er misschien meer druk op komt?

edit: en we hebben naar mijn idee al zo'n dik pakket aan inlages...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:31

Safiera schreef:

Ik had hetzelfde probleem. Lang doorlopende schoft en hij had ook niet zoveel spieren meer. Ik denk dat je dikkere inlages moet hebben. Bij mij waren heavy duty inlages de oplossing, daardoor kwam het zadel in het geheel wat meer omhoog.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:43

Passen heavy duty inlages dan in een pad maat 0-1? En nog dikkere inlages... Ik vind zachte + stevige al veel onder een zadel met VPS, het is nu al echt zo'n torentje :=

Wel fijn dat je het probleem herkent. Rijd jij nu nog met Bf?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:51

Safiera schreef:
Passen heavy duty inlages dan in een pad maat 0-1? En nog dikkere inlages... Ik vind zachte + stevige al veel onder een zadel met VPS, het is nu al echt zo'n torentje :=

Wel fijn dat je het probleem herkent. Rijd jij nu nog met Bf?

Ze passen nog net in die van mij (moet wel peuteren om ze zo achterin mogelijk te krijgen). Ik heb een pad voor een maat 1 zadel, denk dat dat dan ook een pad voor maat 0-1 is?

Ik rijd nu nog met bf ja. Heb in het begin erg veel problemen gehad.. O.a. met het stukje dat niet helemaal vrij lag, door de doorlopende schoft. Wilde het bijna opgeven.
Ik zweer bij die HD inlages :D En het is inderdaad wel een heel pakket :+

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:53

@ dierfisio.. ik ga morgen even voor je zoeken, ik moet nog een mattes seatsaver voor cheyenne maat 2 hebben liggen in de berging hier.