Echt schapenvel(geen bontje)onder zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:03

Waar ik aan zit te denken om te doen; een schapenvacht op maat snijden, en aan de leerkant vlakken naaien waar je inlages in kan doen.

Anoniem

Re: Echt schapenvel(geen bontje)onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:06

Dat word wel een flinke klus, als ik mijn vacht zie, die is (samengeknepen) zeker een cm of 4-5 dik.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:14

Zou een naaimachine daar ook niet doorheen komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:30

Poeh, als je een industriële hebt wel denk ik, maar een gewone simpele naaimachine zal heel wat moeite hebben. Je moet door het leer heen én door een flink stuk vacht, en dan nog door de stof waar je de inlages in wil doen (en dat is vast ook geen dunne katoen :+ ) dus het word best een heel pakket.

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:08

Ik heb nooit gehoord van schapenvacht onder het zadel, ziet er wel ontzettend leuk uit.
Vraag me alleen af, als je het leer gekeerd hebt op de rug van het zadel (zodat wol zichtbaar is),
schuurt dit niet op de rug?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:15

nee die vaag is al gesteld, wol op de rug is beter maar het vel moet je gewoon goed onder het zadel leggen en dan kan het prima, is heel zacht gelooid.

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:22

ja, het was me niet echt duidelijk, vandaar de vraag :+

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:47

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 23:18

Hee maar ik ben wel serieus voorbereidingen aan het treffen om foto's te laten maken, ik ga eind oktober naar de veluwe met mijn paard (ook overnachten en alles heb ik voor me verjaardag gekregen). Heb dus al een schapenvel :+: Alleen haren van 15 cm lang, maar ja hmm zou het kunnen?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:46

voor onder een zadel zou ik 15 cm echt veel te lang vinden

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:14

Onder een dekensingel.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 22:09

hannahaapje schreef:
rommulus,

hoe maak je je schapenvacht vast op de rug van je tinker? Ik zie achter zijn voorbenen een riem lopen, verder is het niet goed te zien.
Voltige-singels zijn wel erg duur, zeker als je er niet vast mee gaat rijden. :')
Longeersingels hebben van die ringetjes, vraag me af of je benen en knieen daar niet overheen gaan schuiven.

:o late reactie :o

Ik heb er zo'n singel omheen (mijne is wel volledig bekleed met wol)
Afbeelding
Heel simpel dus schaapje er op singel er om heen en klaar is kees.

Heb het een hele tijd geprobeerd zonder singel maar dit geeft net even wat meer stevigheid en glij je niet zoveel naar achteren.

Foto van X_spirit_X is misschien wat makkelijker te zien.
https://lh4.googleusercontent.com/-PBbt ... G_9920.JPG

De ringetjes zijn de reden dat ik chaps aan heb ;)
En door de chaps krijg je ook nog eens wat meer gewicht aan je benen waardoor ik wat beter ga zitten :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:47

Ik denk trouwens dat je een dergelijk velletje ook wel tussen een boomloos pad en je zadel kan leggen?
Voor diegenen die boomloos rijden...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:55

ik rij met een trekker en een schaap, boomloos pad gebruik ik sowieso niet aangezien het zadel daarmee niet meer goed ligt (en heeft van zichzelf al meer dan genoeg ruggegraatvrijheid)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:57

Trekker is idd anders dan bijvoorbeeld barefoot..

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:47

Anoniem schreef:
Ik denk trouwens dat je een dergelijk velletje ook wel tussen een boomloos pad en je zadel kan leggen?
Voor diegenen die boomloos rijden...

Dat zou inderdaad kunnen, maar dan wordt het pakket wel super dik. Ik dacht zelf dan aan een halfpad (met inlages), maar zelfs dan wordt het echt heel dik/breed ben ik bang. Denk dat ik er eentje als barebackpad ga gebruiken, lijkt me een handiger plan :)

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:38

Van schreef:
ik rij met een trekker en een schaap, boomloos pad gebruik ik sowieso niet aangezien het zadel daarmee niet meer goed ligt (en heeft van zichzelf al meer dan genoeg ruggegraatvrijheid)

Heb je daar misschien een foto van? Ben ook op zoek naar een Trekker zadel en zou daar ook graag een schapenvacht onder willen, dus ben heel benieuwd :D.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:43

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:04

Dat is snel! Dank je :D Ziet er goed uit +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:10

als het goed is ben ik nu eigenaar van een horseman outfitter endurance zadel..
erg vergelijkbaar met bv een mclellan/malibaud.

nu denk ik erover hieronder een schaapje te doen,zou dat genoeg demping geven?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:34

Gaaf! :D HO Flex zadel of de normale?

Ik denk dat een schaap best kan, maar ik zou het even navragen bij je zadelmaker, safety first!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:24

Ik ben een schapenvacht tegen gekomen met een kleurtje (is wel een echte schapenvacht maar hij is is geverfd) Zou dit net ze goed werken als een schapenvacht met een natuurlijke kleur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:27

Ik zou even kijken hoe hij geverfd is, soms gebeurd dat met veel chemicaliën (en die heb ik persoonlijk liever niet op de rug van mijn paard) soms natuurlijk (met bietensap of uienschillen bijvoorbeeld), en dan is er niet zoveel aan de hand.

Mijn vacht begint inmiddels behoorlijk dun te worden -O- Het zadel ligt wel super, en ook mooi stil, dus ik snap niet helemaal waar het vandaan komt. Misschien toch dat de vacht net wat te langharig is, en dat dat nu plat gaat liggen ipv uitstaat?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:50

Ik denk niet dat ik er achter kan komen hoe de vacht geverfd is want het is een tweedehandsje :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 14:55

Nachtlampje schreef:
Waar ik aan zit te denken om te doen; een schapenvacht op maat snijden, en aan de leerkant vlakken naaien waar je inlages in kan doen.

Hé, dat heb ik vorig jaar gedaan :D , is super bevallen en wil niets anders meer!!! Uitgebreid getest ook op allerhande trektochten.
Steek er echter geen synthetische inlages in zoals deze hier:http://www.barefoot-saddles.com/index.php?main_page=product_info&products_id=26&language=nl,
van die zachte, rubber-achtige dingen, want dan verknoei je het dek!
Een vilten Corrector is super omdat die mooi plat/dun is, wat hard, vocht doorlaat en naar de rug vormt. Gewone inlages zoals in grandeurpads en andere boomloze onderdeks zijn niet goed!!! Dit heb ik ook geprobeerd(omdat de corrector redelijk duur is en ik de corrector voor onder een ander zadel nodig had) en je krijgt meer wiebelig geheel! Heb dan maar een tweede corrector gekocht.
Ik heb een grandeurpad de deur uit gegooid omdat aan de onderkant synthetische wol zit die snel verhitte en het pad ganse tijd de neiging had naar achter te glijden vanonder het zadel.
Met het rendiervel heb ik echt een ongelofelijk goeie combinatie gevonden voor onder m'n startrekk espaniola!!
Heb er een lederen sok opgenaaid voor de corrector en nu alles naar de rug gevormd is en platter geworden is dit echt een fenomenale combi, schuift niet, ligt mooi stil!
Heb echter een tweede pad nodig voor onder m'n Malibaud Ecuyer zadel. Nu ligt er een woilah onder (zo'n legerdeken) en paardje zweet zich te pletter (met dit weer).
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-BLRDPYDB.jpg
Paard met rendierhuid zweet daarentegen niet in de winter , in zomer wel een beetje.
Ik ontzie me het werk (was een enorme klus om de lederen sok voor corrector op die rendierhuid te naaien omdat bij elke steek moet je alles weer goed leggen of de draad komt aan de oppervlakte te liggen en dat kan gaan schuren).
Wou eerst pure wolvilt kopen, maar wil persé nog zo'n rendier-dek hebben omdat ik er zooo tevreden over ben
(mijne rendierhuidje verhaart niet, je moet een winterhuid kopen, die verharen niet).
Misschien probeer ik ook eens met schapenwol, maar wou eens vragen of jullie merino schapenwol zoals de christ pads gebruiken of gewone wol.
Is gewone wol niet te dik?
Iemand een idee waar je onbehandelde merino velletjes kan krijgen (ik las hier dat dat niet goed is als ze behandeld zijn maar weet niet wat dat inhoud)?
Ik postte hier op bokt al eens een foto van m'n combi, maar hier nog eens het rendiervel:

http://www.mijnalbum.be/Album=YSASJTYE

Hier foto's van toen ik bezig was aan dek:http://www.mijnalbum.be/Album=Z4WLH6CA