Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Ik zie veel sensibele paarden nogal pittig reageren op druk op de neus. 

Ayasha schreef:Volgens mij banketstaaf ik tegen de muren.
Waarom is het vriendelijker?
Ayasha schreef:En daar veroordeel je alle bit-ruiters.
Ruga schreef:Ayasha schreef:Volgens mij banketstaaf ik tegen de muren.
Waarom is het vriendelijker?
Omdat er geen stuk metaal in het paard z'n mond vast gesnoerd zit..
En als het dat nog maar was, helaas hangen er nog twee teugels aan (in het beste geval) waar gewoonlijk iemand 'constante' aanleuning op wil hebben.
Ow ja en meestal is er ook nog met een paar riempjes voor gezorgd dat het paard zijn mond niet kan open doen om het bit bij pijn te ontwijken.
Hier drie bitloze paarden, al lange jaren, ik zie absoluut geen nood of functie voor een bit. Ook niet voor een teugelvoering met een constante verbinding met de neus.
Ik heb zelf overigens ook geen interesse in mijn twee handen non stop aan die teugels te houden. Zo'n handen aan de teugels houding zorgt alleen maar voor nodeloos geklooi en en is een zware pretbederver wat mij betreft
Molfre schreef:Ik zeg mijns inziens ik ben ervan overtuigd dat een bit minder vriendelijk is dan een bitloos hoofdstel en waarom dat is staat een paar pagina's terug. Iets met een volle mond en zenuwuiteinden.
EDIT: ik zeg overigens nergens dat een bitloos hoofdstel op een gevoelloos deel van het paard druk uitoeffent. Dus nee je banketstaaf niet tegen een muur.
Molfre schreef:Omdat het kan en omdat mi. bitloos voor het paard vriendelijker is dan met bit.
Daan_Ordeal schreef:Ayasha ik wilde je even duidelijk maken dat je eerder negatief bent over bitloze ruiters omdat ze hun hoofdstel verkeerd afstellen maar dat dit dus niets te maken heeft met bitloos rijden maar met de onkunde van de ruiter. Die onkunde staat los van bitloos rijden. Geen reden dus om negatief te zijn over bitloos an sich.
Ik ben om dezelfde reden als Molfre overtuigd dat bitloos vriendelijker is, uitzonderingen zoals jouw merrie neem ik dan niet mee.
minajtje schreef:hoezo als je de mogelijkheid hebt? iedereen kan toch bitloos rijden als die wil?
ik rijdt bitloos en vind het super, vind het paardvriendelijker. ik rijdt ook geen wedstrijden dus heb ook geen bit nodig
m'n paard is overigens ook bitloos ingereden.
minajtje schreef:volgens mij is het niet zo zeer dat een bitloos hoofdstel veel vriendelijker is dan een bit hoofdstel met een simpel bitje, maar het is meer de manier waarop de mensen rijden. vaak (ik zeg niet altijd, voor ik heel bokt over me heen krijg) rijden mensen die bitloos rijden op een hele andere en ik vindt meer paardvriendelijke manier dan mensen die met bit rijden. bij bitloos zie je zelden mensen die hun paard in de krul trekken en dat soort onzin, terwijl je dat met bit wel vaak ziet. het licht niet aan de optoming die je gebruikt maar om de manier waarop je rijdt, vindt ik. en ik weet zeker dat er ook zat mensen zijn die hun paard met bitloos hoofdstel helemaal fout rijden, maar ik zie het minder vaak..
Molfre schreef:En ja, ik durf hardop te zeggen dat bitloos zeker weten vriendelijker is dan met bit rijden.
Ayasha schreef:Die heb je ook waar bitloos ligt.
De merrie thuis moet juist niks op haar neus hebben. Die heeft zelfs een halsband omdat ze niet gediend is van de neusriem van het halster.
Voor haar zou bitloos juist onvriendelijker zijn. IMO kan je niet zeggen dat 1 van de twee per definitie vriendelijker is.