Zou jij kiezen voor bitloos als jij de mogelijkheid had?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij kiezen voor bitloos als je hier de mogelijkheid to had?

Ja, want..
175 (66%)
Nee, want..
69 (26%)
Aboluut niet! Want...
18 (6%)

Totaal aantal stemmen: 262

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:30

Ayasha ik wilde je even duidelijk maken dat je eerder negatief bent over bitloze ruiters omdat ze hun hoofdstel verkeerd afstellen maar dat dit dus niets te maken heeft met bitloos rijden maar met de onkunde van de ruiter. Die onkunde staat los van bitloos rijden. Geen reden dus om negatief te zijn over bitloos an sich.

Ik ben om dezelfde reden als Molfre overtuigd dat bitloos vriendelijker is, uitzonderingen zoals jouw merrie neem ik dan niet mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:31

Ik vraag me af hoe uitzonderlijk ze is. :) Ik zie veel sensibele paarden nogal pittig reageren op druk op de neus. :)
De ruin is nu niet zo heftig van karakter als de merrie maar ook die houdt niet zo van druk rond het hoofd. :)
Met bit is het trouwens sowieso, net als zonder bit, een kwestie van zachte hand te hebben. MAar als ze al reageren op een gewoon halster. :)
Ik denk echt dat je gewoon per paard moet kijken en dat je niet kan zeggen dat 1 optoming per definitie vriendelijker is.

Daan_O

Re: Zou jij kiezen voor bitloos als jij de mogelijkheid had?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:34

Mijn paard Ordeal is érg sensibel. Toch reageert ze heel goed op bitloos :)
Maar inderdaad, een zachte hand is sowieso belangrijk, bit of bitloos.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:34

nee, ik wil niet bitloos rijden en ik wil ook niet dat mijn bijrijder dat doet. Ik wil graag dat mijn paard op dezelfde wijze gereden word als dat ik hem zelf rij en dus wil ik wel heel graag dat ze bij mijn instructeur lessen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:35

In zo'n geval niet nee, misschien moet ik het dan anders formuleren: "mijns inziens is bitloos in de meeste gevallen vriendelijker dan een bit".

En inderdaad, in de neus zitten ook zenuwuiteinden, maar de meesten zitten op de lippen, onderaan de neus, op de tong en op de lagen, daarnaast vult de tong de mond. Dus ja, de bovenkant van de neus is ook gevoellig en zoals je zegt, zonder druk op delen die een paard kan voelen, kun je niet rijden. Of dat nou op het hoofd, de buik, de ribben, de staart of de onderbenen is waar je wil sturen.

Ik rijd zo nu en dan paarden bij en daar zitten ook eigenaren tussen die niet willen dat ik bitloos rijd, dus dan zit er een bit in en als ik het van mezelf mag zeggen heb ik hele zachte handen, dus mijn mening is ook niet op onkunde of het niet willen zien van mijn eigen fouten gebaseerd.

EDIT: ik heb hier een hele sensibele arabier lopen, zo sensibel dat hij zelfs een bit waar niet aan gezeten word niet tolereert. Hij blijft ertegen protesteren en hij is bij ons sinds zijn 20e maand, dus we weten zeker dat er niks raars met een bit gebeurd is met hem. Ik rijd hem op een redelijk losse sidepull met amper teugelhulpen en dat gaat goed.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:37

Ayasha schreef:
Volgens mij banketstaaf ik tegen de muren. :+
Waarom is het vriendelijker?

Omdat er geen stuk metaal in het paard z'n mond vast gesnoerd zit..
En als het dat nog maar was, helaas hangen er nog twee teugels aan (in het beste geval) waar gewoonlijk iemand 'constante' aanleuning op wil hebben.
Ow ja en meestal is er ook nog met een paar riempjes voor gezorgd dat het paard zijn mond niet kan open doen om het bit bij pijn te ontwijken.

Hier drie bitloze paarden, al lange jaren, ik zie absoluut geen nood of functie voor een bit. Ook niet voor een teugelvoering met een constante verbinding met de neus.
Ik heb zelf overigens ook geen interesse in mijn twee handen non stop aan die teugels te houden. Zo'n handen aan de teugels houding zorgt alleen maar voor nodeloos geklooi en en is een zware pretbederver wat mij betreft :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:42

En daar veroordeel je alle bit-ruiters.
Ik heb niks in mijn handen met bit. Wil ik niet en kan ik nu niet meer door fysieke beperking van mijn kant.
Ik heb contact maar geen druk en ik kan prima met los teugeltje rijden ook trouwens.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:44

Ayasha schreef:
En daar veroordeel je alle bit-ruiters.

Ja wel heel eerlijk, dat is zo, ik vind het niet meer van deze tijd, een bit.
Dat mag ook wel eens uitgesproken worden vind ik. Ik ben vast niet de enige dit na jaren bitloos (en andere onzinninge tradities-loos) geregeld denkt 'was ik dat? hoe kan je zo blind zijn' over de jaren ervoor.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 17-01-13 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:45

Ruga schreef:
Ayasha schreef:

Omdat er geen stuk metaal in het paard z'n mond vast gesnoerd zit..
En als het dat nog maar was, helaas hangen er nog twee teugels aan (in het beste geval) waar gewoonlijk iemand 'constante' aanleuning op wil hebben.
Ow ja en meestal is er ook nog met een paar riempjes voor gezorgd dat het paard zijn mond niet kan open doen om het bit bij pijn te ontwijken.

Hier drie bitloze paarden, al lange jaren, ik zie absoluut geen nood of functie voor een bit. Ook niet voor een teugelvoering met een constante verbinding met de neus.
Ik heb zelf overigens ook geen interesse in mijn twee handen non stop aan die teugels te houden. Zo'n handen aan de teugels houding zorgt alleen maar voor nodeloos geklooi en en is een zware pretbederver wat mij betreft :Y)

Bit-ruiter hier rijd al jaren aan compleet los teugeltje door de bossen met 1 zeer losse neusriem. Sorry je scheerd nu wel iedereen over 1 kam.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:46

Met welke optoming rij je zelf, Ruga?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:47

emma525 schreef:
Bit-ruiter hier rijd al jaren aan compleet los teugeltje door de bossen met 1 zeer losse neusriem. Sorry je scheerd nu wel iedereen over 1 kam.

En waarom heb je dat bit dan precies?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:51

Ik smeer mijn kingekruiste hoofdstel elke keer voor het rijden in met zonnebloemolie (de riempjes onder de kin) zodat er wel een makkelijke release is. Doe ik dat niet, dan blijven de riempjes vaak in de ringetjes hangen en willen ze niet echt terugglijden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:52

Peppertree schreef:
Met welke optoming rij je zelf, Ruga?

Nep-Cook, rij-touwhalster, paar side-pulls, en eentje met een halsring. Maar ik heb nog een hoop andere dingen gehad als je graag wat ervaringen wil.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:14

Ayasha schreef:

Dat zegt niemand. Jij doet alsof mensen dat zeggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:18

Koper, speciaal voor jou met je selectieve lezen, de mensen die ik quote, moeten zich niet aangevallen voelen, jullie zijn maar voorbeelden.
Molfre schreef:
Ik zeg mijns inziens ik ben ervan overtuigd dat een bit minder vriendelijk is dan een bitloos hoofdstel en waarom dat is staat een paar pagina's terug. Iets met een volle mond en zenuwuiteinden.

EDIT: ik zeg overigens nergens dat een bitloos hoofdstel op een gevoelloos deel van het paard druk uitoeffent. Dus nee je banketstaaf niet tegen een muur.

Molfre schreef:
Omdat het kan en omdat mi. bitloos voor het paard vriendelijker is dan met bit.

Daan_Ordeal schreef:
Ayasha ik wilde je even duidelijk maken dat je eerder negatief bent over bitloze ruiters omdat ze hun hoofdstel verkeerd afstellen maar dat dit dus niets te maken heeft met bitloos rijden maar met de onkunde van de ruiter. Die onkunde staat los van bitloos rijden. Geen reden dus om negatief te zijn over bitloos an sich.

Ik ben om dezelfde reden als Molfre overtuigd dat bitloos vriendelijker is, uitzonderingen zoals jouw merrie neem ik dan niet mee.

minajtje schreef:
hoezo als je de mogelijkheid hebt? iedereen kan toch bitloos rijden als die wil? :)
ik rijdt bitloos en vind het super, vind het paardvriendelijker. ik rijdt ook geen wedstrijden dus heb ook geen bit nodig :)
m'n paard is overigens ook bitloos ingereden.

minajtje schreef:
volgens mij is het niet zo zeer dat een bitloos hoofdstel veel vriendelijker is dan een bit hoofdstel met een simpel bitje, maar het is meer de manier waarop de mensen rijden. vaak (ik zeg niet altijd, voor ik heel bokt over me heen krijg) rijden mensen die bitloos rijden op een hele andere en ik vindt meer paardvriendelijke manier dan mensen die met bit rijden. bij bitloos zie je zelden mensen die hun paard in de krul trekken en dat soort onzin, terwijl je dat met bit wel vaak ziet. het licht niet aan de optoming die je gebruikt maar om de manier waarop je rijdt, vindt ik. en ik weet zeker dat er ook zat mensen zijn die hun paard met bitloos hoofdstel helemaal fout rijden, maar ik zie het minder vaak..

Molfre schreef:
En ja, ik durf hardop te zeggen dat bitloos zeker weten vriendelijker is dan met bit rijden.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-01-13 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:20

Dat is een mening Ayasha, waarom praat jij dan tegen een muur, ik heb je mijn visie uitgelegd en jij ons jouw visie, ik heb je gezegd dat ik het met bepaalde dingen die jij zegt eens bent dus ik volg je nu echt even niet meer. Misschien lees jij wel selectief :?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:24

Ik zeg toch dat het maar voorbeelden zijn Molfre, jij komt nu toevallig een paar keer aan bod zie ik. ;) Het is slechts om aan koper te tonen vanwaar die discussie kwam. (niet omdat ik doe alsof mensen het zeggen gezien het er een paar keerletterlijk in stond voor ik reageerde.)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:25

Ik ben nog steeds erg benieuwd naar iemand die ervaring heeft met het jureren van bitloze wedstrijden. Wil graag weten op welke punten er anders beoordeeld wordt. Is er een bokker bitloos jury?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:26

Als het gaat om je vraag waarom het vriendelijker is moet je even een paar pagina's terug lezen, daar staat mijn onderbouwing.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:29

Ayasha schreef:
Die heb je ook waar bitloos ligt.

De merrie thuis moet juist niks op haar neus hebben. Die heeft zelfs een halsband omdat ze niet gediend is van de neusriem van het halster. :)
Voor haar zou bitloos juist onvriendelijker zijn. IMO kan je niet zeggen dat 1 van de twee per definitie vriendelijker is.

+:)+

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:31

Peppertree er is sowieso 1 bitloze jury op bokt, haar boktnaam is KarinvdM als ik me niet vergis.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:32

Molfre schreef:
Als het gaat om je vraag waarom het vriendelijker is moet je even een paar pagina's terug lezen, daar staat mijn onderbouwing.

Ne dat antwoord heb je me inmiddels al gegeven. :) Het was puur voor koper.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:38

ik heb nee gestemd, ten eerste omdat ik vind dat ik dat met mijn paardje op de juiste manier moet leren.
en niet zomaar wat moet gaan doen...
Mijn paard rij ik met bit, en ik heb niets in handen al zeg ik het zelf, want mijn paard reageert gevoelig op alles...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:41

delvira schreef:
omdat ik vind dat ik dat met mijn paardje op de juiste manier moet leren.
en niet zomaar wat moet gaan doen...

Precies de reden waarom wij geen bitten in huis hebben :+

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:43

als jij op een juiste manier met bit rijdt, is er toch ook niets aan de hand?? Bij ons op de stal zijn een aantal mensen die bitloos rijden en een aantal die met bit rijden. vind het wel mooi om te zien dat ieder het op zijn eigen manier doet...