Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitano

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:17

whahaha, allemaal opgewonden mensen hier! Zit je er de hele dag thuis op te wachten Carmy?

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 10:19

Spannend allemaal :) ben erg benieuwd.
Inmiddels ook definitief een Iberica besteld en in afwachting :)

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:32

Ik laat het op mijn werk bezorgen, dus ik zit hier te stuiteren achter mijn computer. Kijkend uit het raam of die fiets koerier al eens een keer komt hihi

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:50

hahahaha, en je collega's begrijpen waarschijnlijk niets van je enthousiasme. Ik zie de verbaasde gezichten al voor me als het geen Zalando pakketje blijkt te zijn maar een vreemd wollen voorwerp dat je zo door het dolle laat gaan.
Andapanda, jij ook besteld?! Gaaf! Waar!?

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 10:53

Bij Don :) ga toch voor heel zwarte

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:58

En die moet speciaal gemaakt, dus dat duurt even - de bestellingen van de anderen zijn maandag op de post gegaan, dus ik hoop dat toch uiterlijk morgen binnen te hebben.
En die dingen zitten echt heel heerlijk zacht! <3 (ik heb hem zelf nl. ook)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:12

pfff nou wil ik er ook een...
Ik wil straks graag horen welke het fijnste ligt op een rond paard met nauwelijks schoft (iberica of butterfly) en of jullie er al dan niet een extra pad onder hebben.
Zit er trouwens ook verschil in dikte tussen die twee?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:16

whaaaaaaaa, spannend Don!
Al was ik gisteren bij Sam, wilde hem longeren en ben daar vrij snel weer mee gestopt.... Ik heb zomaar het vermoeden dat er aan de achterkant iets niet goed zit, ik kan mijn vinger er alleen niet opleggen of ik nu gewoon zou moeten doortrainen (wat niet gaat met een slecht passend zadel) of hem rust moet geven of moet laten doorlichten door een veearts....Mijn gevoel zegt even rust geven, daarna weer spieren opbouwen en aankijken. Maar hij plaatst zijn linkerachterbeen buiten de massa en zwaait er ook mee. Zou dat zijn heup of zijn knie kunnen zijn? Lastig....

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:26

@ Lusitano: Dat is niet zo fijn om te horen. Heeft ie daar wel vaker last van?
Ik weet alles van zwaaiende benen, maar bij Am hoort dat erbij, die kan niet anders lopen.
Longeren kun je toch lekker zonder zadeltje, lekker lang laag. Ff kijken wat ie na een paar dagen doet, of het beter wordt of niet....

Maar ik zie het natuurlijk vanaf hier niet he, dus doe wat je zelf denkt dat het beste is.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:31

Hij loopt al langer te rommelen eigenlijk. Ik twijfel continue of het aan mij ligt, aan het zadel, of dat er echt iets niet goed zit. We hebben al heel veel zadelproblemen gehad.
Voor de Strada heb ik zelfs gedacht dat ik er misschien beter niet meer op kon gaan zitten. Dat heb ik nu weer een beetje....Sam is niet klein maar heeft gewoon zo'n kort en gevoelig ruggetje. En ik ben 1.80m en 75 kilo.... misschien is dat gewoon te veel voor hem?

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:47

Ik herken dit wel een beetje hoor, Sam is toch PRE ?
Misschien moet je eerst zijn rug es ff flink goed trainen, veel longeerwerk, grondwerk.
Wordt zijn rug sterker van. Mijn PRE heeft ook een gevoelige rug, moet ik ook echt 2 keer per week goed longeren om de spieren sterk te houden. Ik ben zelf 1.76 en weeg slechts 58 kg. Zonder mij op der rug loopt ze 100 keer beter, maar dat komt ook door de vreselijke spanning die ze heeft.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:11

Lusitano schreef:
Hij loopt al langer te rommelen eigenlijk. Ik twijfel continue of het aan mij ligt, aan het zadel, of dat er echt iets niet goed zit. We hebben al heel veel zadelproblemen gehad.
Voor de Strada heb ik zelfs gedacht dat ik er misschien beter niet meer op kon gaan zitten. Dat heb ik nu weer een beetje....Sam is niet klein maar heeft gewoon zo'n kort en gevoelig ruggetje. En ik ben 1.80m en 75 kilo.... misschien is dat gewoon te veel voor hem?

Je weet dat Callista dat nog kan controleren? Of alles nog goed past?
Die 75 kilo moet hij makkelijk kunnen hebben - maar wellicht is er iets gebeurd, waardoor hij zijn rug een keertje verdraaid heeft? Rare bok? Vast komen te liggen met rollen? Rugproblemen komen niet alleen maar door een niet passend zadel - daar kan van alles aan ten grondslag liggen, van zere voeten, via kiespijn, een hannesende ruiter :o tot een ongelukje tijdens het spelen met zijn vriendjes aan toe.

Ik ben geen dierenarts of therapeut en heb geen idee waar dat door komt. Vaak zit dat gerommel bij een achterbeen hoog en niet onderin de voeten.
Wat je zelf kunt controleren:
1. zet hem op een rechte ondergrond, met het hoofd recht vooruit en vierkant. Ga achter hem staan, leg je wijsvinger aan elke kant op de punt van de heup en steek je duimen omhoog. Zitten je duimen dan op gelijke hoogte?
2. laat hem recht voor je uit stappen (en draven) gaan zijn billen dan aan elke kant evenveel omhoog en in het zelfde ritme?
3. zet 2 pionnen of 2 stoelen neer, laat iemand daar kleine 8tjes omheen lopen, gebruikt hij dan dat binnen achterbeen zoals het moet, of valt hij dan bijna om?
4. Als hij achteruit loopt, maakt hij dan de rug bol en laat ahw zijn achterhand over de achterbenen heen schuiven, of steekt hij zijn achterbenen naar achteren zonder die (bolle) buiging in de rug (een beetje zoals wij achterwaarts een ladder aflopen, zoekend naar de volgende tree)

Ik kan niet zeggen wat waar fout zit als iets van deze dingen niet goed gaat, maar je weet wel dàt er dan iets niet goed zit.
Rust roest overigens, dus lekker aan het werk blijven. In elk geval aan de hand en veel stappen.....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:13

Don, misschien heb jij het antwoord op mijn vragen?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:48

liljebo schreef:
Don, misschien heb jij het antwoord op mijn vragen?

Deze vragen?

Citaat:
pfff nou wil ik er ook een...
Ik wil straks graag horen welke het fijnste ligt op een rond paard met nauwelijks schoft (iberica of butterfly) en of jullie er al dan niet een extra pad onder hebben.
Zit er trouwens ook verschil in dikte tussen die twee?

De Butterfly is wat langer dan de Iberica (de Buttefly is 66cm in Pony maat - de Iberica zou ik even moeten meten, maar ik verwacht maximaal 60cm)
De Butterfly heeft een wat terug-gesneden schoft, maar dat komt omdat hij op de basis van een westernpad is gemaakt. En dat heeft jouw paard niet nodig
Er zit geen verschil in dikte tussen die twee
Ik gebruik geen extra pad - je zou een setje extra inlagen kunnen proberen als je er beugels aan wilt hangen.

PS - het zou kunnen dat de Iberica iets meer houvast heeft op een rond paard vanwege de ietsje langere "zweetbladen" die dan het paard omgeven - de Iberica ligt er wat meer bovenop. Maar dat is theoretisch - kan in de praktijk niets uitmaken....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:58

ok bedankt. Ik verwacht ook dat de iberica meer houwvast biedt op mijn tonnetjespaard.
Omdat niets echt lekker haar ligt (en ze helaas door de vorige eigenaar jaren met een niet passend slecht zadel is gereden en derhalve zadeldwang heeft ontwikkeld) overweeg ik serieus om de barefoot te verkopen en voor dat geld een fellsattel aan te schaffen. Idd buiten vooralsnog met beugels, maar alleen als steun in noodgevallen. De beugels op de barefoot heb ik altijd net iets te lang opdat ik er niet in steun onder normale omstandigheden omdat het zadel dan gaat schuiven.
Zou me evt een antislippad onder de chris kunnen voorstellen, maar dat valt te bezien.
Ik heb het hier al genoemd (mijn echtgenoot krijgt grijze haren van mijn zadelwissels... ocharme) dus ik overweeg het serieus. Maar dan wel met verkoop van de BF (evt die van mijn man, als hij die van mij wil hebben) anders wordt het mij allemaal te duur.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:00

Reageert ze dan ook slecht op de Barefoot???

Je zou er een Westip volledig elastische singel bij kunnen kopen - dat helpt ook met houvast en veel paarden vinden dat prettiger dan een gewone singel.

Denk rustig na!!!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:06

Buitenzinnig schreef:
Je weet dat Callista dat nog kan controleren? Of alles nog goed past?
Die 75 kilo moet hij makkelijk kunnen hebben - maar wellicht is er iets gebeurd, waardoor hij zijn rug een keertje verdraaid heeft? Rare bok? Vast komen te liggen met rollen? Rugproblemen komen niet alleen maar door een niet passend zadel - daar kan van alles aan ten grondslag liggen, van zere voeten, via kiespijn, een hannesende ruiter :o tot een ongelukje tijdens het spelen met zijn vriendjes aan toe.

Ik ben geen dierenarts of therapeut en heb geen idee waar dat door komt. Vaak zit dat gerommel bij een achterbeen hoog en niet onderin de voeten.
Wat je zelf kunt controleren:
1. zet hem op een rechte ondergrond, met het hoofd recht vooruit en vierkant. Ga achter hem staan, leg je wijsvinger aan elke kant op de punt van de heup en steek je duimen omhoog. Zitten je duimen dan op gelijke hoogte?
2. laat hem recht voor je uit stappen (en draven) gaan zijn billen dan aan elke kant evenveel omhoog en in het zelfde ritme?
3. zet 2 pionnen of 2 stoelen neer, laat iemand daar kleine 8tjes omheen lopen, gebruikt hij dan dat binnen achterbeen zoals het moet, of valt hij dan bijna om?
4. Als hij achteruit loopt, maakt hij dan de rug bol en laat ahw zijn achterhand over de achterbenen heen schuiven, of steekt hij zijn achterbenen naar achteren zonder die (bolle) buiging in de rug (een beetje zoals wij achterwaarts een ladder aflopen, zoekend naar de volgende tree)

Ik kan niet zeggen wat waar fout zit als iets van deze dingen niet goed gaat, maar je weet wel dàt er dan iets niet goed zit.
Rust roest overigens, dus lekker aan het werk blijven. In elk geval aan de hand en veel stappen.....

Hoi Don,

zoals ik al zei zit het in de rug of meer exact de heup vermoedelijk... (de knie heb ik ook aan gedacht omdat hij zijn been uitzwaait)
Callista is al bij Sam geweest en het is ons beide duidelijk dat het huidige model niet goed meer past, ik reed dus ook met een bontje er tussen. Het viel me echter een paar weken geleden op dat het doordat het niet goed meer past ook wat wipt aan de achterkant en drukt op de schoft. Maar niets slechts over de Strada. Ik heb er jaren heel fijn mee gereden en vindt het een heel fijn zadel! Heel waarschijnlijk neem ik hem ook weer in de warmbloed maat maar dan wil ik wel zeker weten dat die past. Ik hoop dus dat ik het testzadel kan uitproberen.
Het zadel is dus absoluut niet de veroorzaker. Alleen flink doorrijden met een zadel dat niet meer ideaal past is in mijn optiek ook geen optie :P
Vandaar...
Het viel mij gisteren op dat hij inderdaad niet in hetzelfde ritme doorgolft in stap. De vraag is, wie kan er echt naar de rug kijken en er vervolgens de juist oplossing voor geven? Ik ben zo sceptisch geworden mbt alle 'kenners' op paardengebied dat ik liever naar mijn eigen intuitie luister...
Ik vind het moeilijk. Hij heeft van nature prachtige gangen maar het wil er gewoon niet uit komen op deze manier. Hij sloft ook nog eens met zijn achterbenen.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:08

Carmy81 schreef:
Ik herken dit wel een beetje hoor, Sam is toch PRE ?
Misschien moet je eerst zijn rug es ff flink goed trainen, veel longeerwerk, grondwerk.
Wordt zijn rug sterker van. Mijn PRE heeft ook een gevoelige rug, moet ik ook echt 2 keer per week goed longeren om de spieren sterk te houden. Ik ben zelf 1.76 en weeg slechts 58 kg. Zonder mij op der rug loopt ze 100 keer beter, maar dat komt ook door de vreselijke spanning die ze heeft.

yep! een anda idd. Misschien moet ik hem gaan longeren met een bijzetteugel, maar daar ben ik ook niet zo'n fan van omdat je niet kunt doseren en het vaak vrij hard in de mond is...
grondwerk doen we ook. Wellicht dat ik ook het buigen weer meer kan oppakken aan de hand en hem zo weer wat sterker kan krijgen.
Maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat hem iets dwars zit...
ik ga eens googlen...

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:13

Eindelijk !!! Hij is binnen, stuiter stuiter stuiter !!!
Jonge jonge niet bestellen bij de stallelgalerie jemig, waardeloze verpakking.
Thuis geleverd in plaats van op het werk, ook nog es bij de buren, doos was open.

Maar goed, hij is er :)

Heb even op mijn collega zijn rug gelegd en erop gezeten hahahaha !!!
Helaas wilde hij niet in die pose op de foto, goh raar ???!!!! :')

Afbeelding

Vanavond uiteraard foto's op Am en met mij erop :)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:18

jaaaaaaaaaah!
ponyplay foto's met je collega zijn idd niet geschikt voor het internet gok ik.... hahahaha Hij is wel mooi hoor! Ben je hem al de hele tijd aan het aaien?! (de pad) ze zijn zo lekker zacht nog in het begin...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:24

Buitenzinnig schreef:
Reageert ze dan ook slecht op de Barefoot???

Je zou er een Westip volledig elastische singel bij kunnen kopen - dat helpt ook met houvast en veel paarden vinden dat prettiger dan een gewone singel.

Denk rustig na!!!

Je wil niet weten hoeveel singels ik al heb geprobeerd :o alles; van gevormde, elastische, schapenwol, <FRA etc etc
Maar de randen drukken in haar (ze is helaas ook te dik) en het zit gewoon niet ideaal. Het is niet zo dat het niet past, maar het is ook niet ideaal. Zelf reageert ze beter op gewoon een schapenvelletje en singel dan op welk zadel dan ook (heb meerdere boomlozen geprobeerd)

En ja hoor, ik denk rustig na en bespreek het ook hier.

Ik heb wel vroeger mijn haf met een zelfgemaakte pad gereden. Ook lekker dik, zonder beugels. Ik had toen ook een boomloos zadel liggen (geen barefoot) maar vond de pad veel fijner zitten. Hafje had soortgelijk model als Hälga (beiden paarden vind je in mijn profiel.. hafje helemaal onderaan)

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:25

Joh ik zit er gewoon bovenop !! Ha ha nee grapje, hij gang aan de stoel naast mijn buro.
Kan ik er mooi de hele dag naar kijken. Hoop dat mijn singel eraan past. Ben bang dat die te lang is 8)7
Maar dat zien we vanavond wel ff.

Wie is er jaloers? _O-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:27

@liljebo - Christ heeft ook lekkere zachte schapenvacht hoesjes voor om de singel - ze hebben zelf ook singels, maar die zijn 1zijdig elastisch en dat heeft niet mijn voorkeur.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:29

Buitenzinnig schreef:
@liljebo - Christ heeft ook lekkere zachte schapenvacht hoesjes voor om de singel - ze hebben zelf ook singels, maar die zijn 1zijdig elastisch en dat heeft niet mijn voorkeur.

Schaap om de singel ook al geprobeerd. Heb ik hier nog liggen. Maar het zadel drukt in de schouders. Daar helpt geen schaap om de singel aan.

Beetje indruk schouderpartij

Afbeelding

Vetjes als ze haar hoofd opzij buigt
Afbeelding

Druk in de schouder... (misschien niet heel goed zichtbaar op de foto, maar je krijgt toch een idee)

Afbeelding

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:29

Carmy81 schreef:
Joh ik zit er gewoon bovenop !! Ha ha nee grapje, hij gang aan de stoel naast mijn buro.
Kan ik er mooi de hele dag naar kijken. Hoop dat mijn singel eraan past. Ben bang dat die te lang is 8)7
Maar dat zien we vanavond wel ff.

Wie is er jaloers? _O-

ik :D