Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lusitano schreef:Hij loopt al langer te rommelen eigenlijk. Ik twijfel continue of het aan mij ligt, aan het zadel, of dat er echt iets niet goed zit. We hebben al heel veel zadelproblemen gehad.
Voor de Strada heb ik zelfs gedacht dat ik er misschien beter niet meer op kon gaan zitten. Dat heb ik nu weer een beetje....Sam is niet klein maar heeft gewoon zo'n kort en gevoelig ruggetje. En ik ben 1.80m en 75 kilo.... misschien is dat gewoon te veel voor hem?
liljebo schreef:Don, misschien heb jij het antwoord op mijn vragen?
Citaat:pfff nou wil ik er ook een...
Ik wil straks graag horen welke het fijnste ligt op een rond paard met nauwelijks schoft (iberica of butterfly) en of jullie er al dan niet een extra pad onder hebben.
Zit er trouwens ook verschil in dikte tussen die twee?
Buitenzinnig schreef:Je weet dat Callista dat nog kan controleren? Of alles nog goed past?
Die 75 kilo moet hij makkelijk kunnen hebben - maar wellicht is er iets gebeurd, waardoor hij zijn rug een keertje verdraaid heeft? Rare bok? Vast komen te liggen met rollen? Rugproblemen komen niet alleen maar door een niet passend zadel - daar kan van alles aan ten grondslag liggen, van zere voeten, via kiespijn, een hannesende ruitertot een ongelukje tijdens het spelen met zijn vriendjes aan toe.
Ik ben geen dierenarts of therapeut en heb geen idee waar dat door komt. Vaak zit dat gerommel bij een achterbeen hoog en niet onderin de voeten.
Wat je zelf kunt controleren:
1. zet hem op een rechte ondergrond, met het hoofd recht vooruit en vierkant. Ga achter hem staan, leg je wijsvinger aan elke kant op de punt van de heup en steek je duimen omhoog. Zitten je duimen dan op gelijke hoogte?
2. laat hem recht voor je uit stappen (en draven) gaan zijn billen dan aan elke kant evenveel omhoog en in het zelfde ritme?
3. zet 2 pionnen of 2 stoelen neer, laat iemand daar kleine 8tjes omheen lopen, gebruikt hij dan dat binnen achterbeen zoals het moet, of valt hij dan bijna om?
4. Als hij achteruit loopt, maakt hij dan de rug bol en laat ahw zijn achterhand over de achterbenen heen schuiven, of steekt hij zijn achterbenen naar achteren zonder die (bolle) buiging in de rug (een beetje zoals wij achterwaarts een ladder aflopen, zoekend naar de volgende tree)
Ik kan niet zeggen wat waar fout zit als iets van deze dingen niet goed gaat, maar je weet wel dàt er dan iets niet goed zit.
Rust roest overigens, dus lekker aan het werk blijven. In elk geval aan de hand en veel stappen.....
Carmy81 schreef:Ik herken dit wel een beetje hoor, Sam is toch PRE ?
Misschien moet je eerst zijn rug es ff flink goed trainen, veel longeerwerk, grondwerk.
Wordt zijn rug sterker van. Mijn PRE heeft ook een gevoelige rug, moet ik ook echt 2 keer per week goed longeren om de spieren sterk te houden. Ik ben zelf 1.76 en weeg slechts 58 kg. Zonder mij op der rug loopt ze 100 keer beter, maar dat komt ook door de vreselijke spanning die ze heeft.
Buitenzinnig schreef:Reageert ze dan ook slecht op de Barefoot???
Je zou er een Westip volledig elastische singel bij kunnen kopen - dat helpt ook met houvast en veel paarden vinden dat prettiger dan een gewone singel.
Denk rustig na!!!
Buitenzinnig schreef:@liljebo - Christ heeft ook lekkere zachte schapenvacht hoesjes voor om de singel - ze hebben zelf ook singels, maar die zijn 1zijdig elastisch en dat heeft niet mijn voorkeur.