Bit echt zo pijnlijk als iedereen zegt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goia

Re: Bit echt zo pijnlijk als iedereen zegt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:05

dankje om dit topic te openen ! Ik heb al wat pagina's gelezen, en heb eruit besloten dat je naar jouw paardje moet kijken, die zal wel laten weten wat ie het leukste vindt :)
of zelf beter leren rijden, indien het probleem bij jezelf ligt !

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 10:32

Nou, Mandy mijn leasepony heeft geen problemen tegewn het bit. Het bit in en uit doen gaat gewoon wel makkelijk. Ze reagert en niet verkeert op. Ze is een manegepony en somige kinderen trekken best hard af ent oe. Daar word gelukkig wel wat van gezegd! Ze heeft een simpel gewoon bit. Geen extra scherpe.

Een scherp bit vind ik wel zielig, tenzij het wel goed word gebruikt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 10:40

MaritAriel schreef:
Millanka schreef:
Voor eventuele geinteresseerde, hier even een update'tje. Hij heeft een wondje in z'n mond, daarom reageerde hij waarschijnlijk zo heftig. Ik ben heel blij dat ik niet doorgezet heb, en heel blij dat hij eindelijk is laat zien dat ie pijn heeft. :)
Vandaag een bitloos hoofdstel geleend van een stalgenoot en hij deed het echt ge-wel-dig! Super te sturen, lekker aan het briesen en ontspannen, zo een verschil! :D Had ik nooit van hem verwacht eerlijk gezegd :o

Je paard geeft aan wat hij het fijnste vind . Mijn paard kwam inderdaad met de zelfde reactie . Vanaf dat moment was het voor mij wel duidelijk :D

Haar paard heeft een wondje in zijn mond. Dan kan ik me voorstellen dat nu voor hem een bitloos hoofdstel het fijnste is. Maar een goed vergelijk kan natuurlijk alleen maar worden gemaakt als het wondje weer over is. Door dan hoofdstel met bit versus bitloos eens te proberen.

Teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:13

Tja, paarden kunnen zóveranderen bitloos!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:20

Het is de hand die het maakt of breekt. Mijn eigen paard is behoorlijk sterk en ik rijd hem hierdoor ook op een pelham bit. Vrij scherp bit met redelijk wat inwerking maar paard neemt het prima aan :j

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:56

Babootje schreef:
Haar paard heeft een wondje in zijn mond. Dan kan ik me voorstellen dat nu voor hem een bitloos hoofdstel het fijnste is. Maar een goed vergelijk kan natuurlijk alleen maar worden gemaakt als het wondje weer over is. Door dan hoofdstel met bit versus bitloos eens te proberen.

Ah , dus als die wondjes weg zijn is ie niet meer makkelijk te sturen en is hij niet meer lekker aan het briesen en ontspant ie zich niet meer bitloos?

Het enige wat ik zeg was dat mijn paard met de zelfde reactie kwam.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:14

Neen schat dat is een onzinnig verhaal, althans het verhaal slaat zeker wel ergens op, alleen roep jij altijd als conclusie dat je dan maar bitloos moet rijden, want rijden met bit is in jouw ogen dierenmishandeling. En dat is in mijn ogen veel te kort door de bocht.

MA: kan best zijn dat ie bitloos nog steeds fijn vindt als 't wondje over is, maar 't is niet gezegd dat ie het bit dan nog steeds niet fijn vindt, en daarom is het geen eerlijk vergelijk.

Bitloos wordt hier ook steeds tegenover ruk- en plukwerk met bit gezet, en ook dat is geen eerlijk vergelijk, je moet als je het eerlijk wilt doen, 2 vriendelijke ruiters met elkaar vergelijken.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:23

Yamcha schreef:
Neen schat dat is een onzinnig verhaal :D

MA: kan best zijn dat ie bitloos nog steeds fijn vindt als 't wondje over is, maar 't is niet gezegd dat ie het bit dan nog steeds niet fijn vindt, en daarom is het geen eerlijk vergelijk.

Bitloos wordt hier ook steeds tegenover ruk- en plukwerk met bit gezet, en ook dat is geen eerlijk vergelijk, je moet als je het eerlijk wilt doen, 2 vriendelijke ruiters met elkaar vergelijken.

Het zou niet tegen over het geruk en gepluk worden gezet als het niet zo vaak zou voorkomen. Kijk om je heen, als ik met mijn buurmeisje mee op wedstrijd ben ik medelijden met 9 van de 10 paarden die naar beneden worden getrokken omdat ze niet 'mooi' lopen of wat voor reden dan ook.

Het paard heeft natuurlijk niet zijn hele leven die wondjes in zijn mond . Ze heeft vast ook vaak genoeg gereden met bit zonder die wondjes om een beetje te kunnen voelen wat beter aanvoelt. Als hij normaal beter op bit reageerd doet ze het bit er gewoon weer in , daar hoor je mij niet over . Het enige wat ik heb gezegd is dat mijn paard net zo reageerde en dat ze naar haar paard moest luisteren . Nou dat heeft ze gedaan .

Ik zeg , ga zo door :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:31

Dat vind ik zoiets als verkrachting tegenover het celibaat zetten omdat het zo vaak voorkomt, en dan zeggen dat celibatair leven vriendelijker is.

Versace1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:33

Yamcha schreef:
Neen schat dat is een onzinnig verhaal, althans het verhaal slaat zeker wel ergens op, alleen roep jij altijd als conclusie dat je dan maar bitloos moet rijden, want rijden met bit is in jouw ogen dierenmishandeling. En dat is in mijn ogen veel te kort door de bocht.

Dit heb je mooi verwoord. Yamcha.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:35

Yamcha schreef:
Dat vind ik zoiets als verkrachting tegenover het celibaat zetten omdat het zo vaak voorkomt, en dan zeggen dat celibatair leven vriendelijker is.

Nee ben ik het niet mee eens . Ik snap zelf natuurlijk ook wel dat je twee ruiters met vriendelijke hand tegen over elkaar moet zetten om een 'goede' vergelijking te maken , maar ik begrijp ook dat er telkens een ruiter word gepakt met ruwe hand want dat is tegenwoordig bijna het enige wat je ziet in de paarden wereld .
Als ik denk aan paarden met een bit in , zie ik paarden met hun mond open en vechtend tegen het bit en uiteindelijk toegeven om meer pijn te voorkomen , terwijl er hier en daar ook nog wel wat gevallen zijn die wél netjes met het bit rijden.

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:47

@ linnie050
Echt een geweldig stukje! Heel duidelijk uitgelegd welke spieren er allemaal verbonden zijn met de tong.
Ik wilde het stukje ook plaatsen maar je was mij voor!

Voor de rest van de bokkers: echt een aanrader om te lezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:52

@ MA: Jawel, maar ligt dat dan aan het bit? Dat is toch onzin?
't is niet omdat je iemand dood kunt slaan met een stok, dat een stok heel gemeen is, toch? Dat is geen logica. Mijn hond vindt een stok leuk speelgoed. Beide zeggen niets over de stok. Het is een stok en verder niets. Het gebruik zegt iets over de gebruiker, niet over het gebruikte. Ik denk dat je die dingen uit elkaar moet houden.
Vergeet niet dat die mensen ook met een bitloze optoming geen vriendelijke ruiters zullen worden, en ook daarmee kan afschuwelijk scherp en gemeen ingewerkt worden. Alleen valt het minder op, en dus lijkt het vriendelijker.
Protest en verzet tegen een bit is zichtbaar (tong uit de mond, open mond, overmatig schuimen, kwijlen). Tegen een bitloze optoming kán een paard zich veel minder verzetten......

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:02

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:02

Yamcha schreef:
@ MA: Jawel, maar ligt dat dan aan het bit? Dat is toch onzin?
't is niet omdat je iemand dood kunt slaan met een stok, dat een stok heel gemeen is, toch? Dat is geen logica. Mijn hond vindt een stok leuk speelgoed. Beide zeggen niets over de stok. Het is een stok en verder niets. Het gebruik zegt iets over de gebruiker, niet over het gebruikte. Ik denk dat je die dingen uit elkaar moet houden.
Vergeet niet dat die mensen ook met een bitloze optoming geen vriendelijke ruiters zullen worden, en ook daarmee kan afschuwelijk scherp en gemeen ingewerkt worden. Alleen valt het minder op, en dus lijkt het vriendelijker.
Protest en verzet tegen een bit is zichtbaar (tong uit de mond, open mond, overmatig schuimen, kwijlen). Tegen een bitloze optoming kán een paard zich veel minder verzetten......

Verzet tegen een bitloze optomming is volgens mij toch ook echt wel zichtbaar maar goed.

Ik vind het aan de ruiter liggen maar ook aan het bit . Ik vind het bit gewoon een heel gemeen voorwerp in zo'n paarden mond maar goed , dat heb ik al vaak genoeg gezegd. Ik denk dat een paard zich juist minder kan verzetten tegen het bit omdat die een veel pijnlijkere inwerking heeft als je hem niet goed gebruikt . Als een paard zich gaat verzetten gaan veel ruiters daar tegen in door te rukken in die mond . Om meer pijn te voorkomen zal hij uiteindelijk waarschijnlijk toegeven maar de manier waarop is ronduit belachelijk..

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:05

Juut schreef:
Ik quote mezelf maar even;

Juut schreef:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/rijhalster.htm

Dat is pas paardvriendelijk; verschuivende optomingen, onduidelijke signalen gevende optomingen, of neusriemen met stropwerkingen :j :')
edit; bedenk even dat die ruwe ruiterhanden ook zonder bit ruw zijn ;)

Ik blijf erbij;
bit of geen bit; kijk naar wat je paard prettig vind, en durf vooral eens naar je eigen rijstijl te kijken

Dat vind ik dus onzin van paardnatuurlijk.nl
Een goed passende optomming schuift niet en daar heeft het paard ook geen last van als het op de goede hoogte zit .

Dat onduidelijke signalen geven is al helemaal onzin . Het ene paard loopt perfect op een kin gekruist systeem en is daar perfect op te sturen . Het andere paard vind dat vreselijk en laat zich perfect sturen op een sidepull . En dan zecht paardnatuurlijk.nl dat een kingekruistsysteem duidelijk is en een sidepull niet .

Nou probeer mijn paard maar eens te sturen op een kingekruistsysteem . Dat vind ze vreselijk , en op de sidepull loopt ze perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:10

Vergelijk 2 onvriendelijke of 2 vriendelijke ruiters met elkaar, alsjeblieft, het gaat er niet om hoe het gebruikt kan worden, alles kán verkeerd gebruikt worden.
Iets gemeen vinden is geen argument imo. Dat is een mening, die verdedig je met argumenten. Jij stelt dat een paard zich beter kan verzetten tegen een bitloze optoming. Hoe dan? Concrete voorbeelden aub. Hoe laat een paard, zo dat de ruiter het opmerkt, merken dat ze een bitloze optoming niet leuk vindt?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:18

MaritAriel schreef:
Juut schreef:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/rijhalster.htm

Dat is pas paardvriendelijk; verschuivende optomingen, onduidelijke signalen gevende optomingen, of neusriemen met stropwerkingen :j :')
edit; bedenk even dat die ruwe ruiterhanden ook zonder bit ruw zijn ;)

Ik blijf erbij;
bit of geen bit; kijk naar wat je paard prettig vind, en durf vooral eens naar je eigen rijstijl te kijken

Dat vind ik dus onzin van paardnatuurlijk.nl
Een goed passende optomming schuift niet en daar heeft het paard ook geen last van als het op de goede hoogte zit .

Dat onduidelijke signalen geven is al helemaal onzin . Het ene paard loopt perfect op een kin gekruist systeem en is daar perfect op te sturen . Het andere paard vind dat vreselijk en laat zich perfect sturen op een sidepull . En dan zecht paardnatuurlijk.nl dat een kingekruistsysteem duidelijk is en een sidepull niet .

Nou probeer mijn paard maar eens te sturen op een kingekruistsysteem . Dat vind ze vreselijk , en op de sidepull loopt ze perfect.

Juist! Accepteer dan ook eens dat er ook paarden zijn die druk op de neus niks vinden en liever een bit hebben. Net zoals paarden ook voorkeur hebben in wat voor bit ze prettig vinden ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:23

Juut schreef:
Juist! Accepteer dan ook eens dat er ook paarden zijn die druk op de neus niks vinden en liever een bit hebben. Net zoals paarden ook voorkeur hebben in wat voor bit ze prettig vinden ;)

Dat accepteer ik toch ook? Ik heb hier volgens mij al 10000 x gezegd dat ik vind dat je naar je paard moet luisteren . Je paard geeft aan wat hij fijn en niet fijn vind. Als jou paard prima loopt op het bit en je gebruikt hem goed hoor je mij niet zeuren.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:23

Yamacha, mag ik mijn paard als voorbeeld nemen?

Precies op de zelfde manier als met bit . Met haar hoofd schuin omhoog lopen en gewoon niet meer reageren . In het verleden 'won' ik het van haar met bit . Na wat geruk en geplukt gaf ze uiteindelijk toe en liep ze weer 'netjes' (maar niet ontspannen)

Bitloos licht dat net even anders. Toen ik voor de eerste keer met kruislingsysteem reed ging ze ook met haar hoofd schuinomhoog lopen en nergens meer op reageren alleen viel er toen niks meer te 'winnen. Ik kon doen wat ik wou maar ze bleef zo lopen omdat er geen kwestie meer was van pijn ontlopen als ik toen druk gaf.

Sinds de sidepull is er geen gevecht meer , die accepteerd ze.

En tuurlijk had ik niet mogen trekken in die mond , maar ik was een paar jaar jonger en had nog niet veel ervaring. Ik dacht toen dat ze het deed om mij te pesten terwijl ik later pas in zag dat ze me probeerde te vertellen dat ze het niet prettig vond.

Medisch was ze helemaal goed.

Hier een foto van zo'n protest
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:24

:j

Die van mij verkoos het correctiebit van sprenger. Ivm klein bekkie en toch voldoende tongruimte. En die heeft de pest aan druk op haar neus en achter de oren. Mijn neusriem zit dus ook heel los, net als de sperriem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:29

Duidelijk. Maar een warmbloed gaat dan dus wel toegeven...... en dan?
Veel mensen herkennen dit niet als verzet trouwens ;)

Overigens weet ik dat ook wel van jou, maar ik vind de argumenten die je aandraagt nogal zwak. Als ik de schuld niet mag geven aan een bitloze optoming, mag jij het imo ook niet met een bit, maar dat gebeurt wel steeds.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:35

Yamcha schreef:
Duidelijk. Maar een warmbloed gaat dan dus wel toegeven...... en dan?
Veel mensen herkennen dit niet als verzet trouwens ;)

Overigens weet ik dat ook wel van jou, maar ik vind de argumenten die je aandraagt nogal zwak. Als ik de schuld niet mag geven aan een bitloze optoming, mag jij het imo ook niet met een bit, maar dat gebeurt wel steeds.

Ik heb ook geen goede argumenten omdat ik het eigenlijk alleen maar kan vertellen met de dingen die ik heb meegemaakt met mijn paard , en tja .. alle paarden zijn anders. Eigenlijk heb ik ook geen goede argumenten om aan te tonen dat het bit 'echt' slecht is , maar als je ziet hoeveel schade mensen tegenwoordig aanrichten met het bit ( dat licht dus niet aan het bit zelf maar inderdaad aan de mensen) zou het gewoon fijn zijn als dat hele ding niet zou bestaan.

En met bitloos kan je natuurlijk ook schade aanrichten , zeker als je hem niet op de goede plek hebt hangen , maar naar wat ik zie / lees / ervaar , is er minder snel schade als met het bit , denk ik.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 15:45

Om even mee te gaan in de discussie, ik heb wel het idee dat mijn paard de bitloze versie een stuk prettiger vind dan het bit, ook voor het wondje :) Ik heb hem eerlijk gezegt nog nooit zo lekker zien briesen en zien ontspannen. Het is voor ons de prettige omkeer geweest, en voor mij duidelijk dat mijn paard dit verkiest boven een bit, wondje of geen wondje. Het heeft voor ons ook deuren geopend, we longeren nu met touwhalster i.p.v. bit en in de bak kunnen we nu ook lekker bitloos rijden :)

Maar het was wel het wondje wat hem ZO deed gruwelen van het bit, normaal doet ie een stuk minder moeilijk met bit indoen ;) En daarnaast heeft hij van vroeger natuurlijk de nodige slechte ervaringen met het bit gehad.

Dus voor ons is het nu duidelijk, dat bit komt er zo min mogelijk in :D (Alleen met buiten rijden voorlopig nog wel.)