of zelf beter leren rijden, indien het probleem bij jezelf ligt !
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

MaritAriel schreef:Millanka schreef:Voor eventuele geinteresseerde, hier even een update'tje. Hij heeft een wondje in z'n mond, daarom reageerde hij waarschijnlijk zo heftig. Ik ben heel blij dat ik niet doorgezet heb, en heel blij dat hij eindelijk is laat zien dat ie pijn heeft.![]()
Vandaag een bitloos hoofdstel geleend van een stalgenoot en hij deed het echt ge-wel-dig! Super te sturen, lekker aan het briesen en ontspannen, zo een verschil!Had ik nooit van hem verwacht eerlijk gezegd
Je paard geeft aan wat hij het fijnste vind . Mijn paard kwam inderdaad met de zelfde reactie . Vanaf dat moment was het voor mij wel duidelijk
Babootje schreef:Haar paard heeft een wondje in zijn mond. Dan kan ik me voorstellen dat nu voor hem een bitloos hoofdstel het fijnste is. Maar een goed vergelijk kan natuurlijk alleen maar worden gemaakt als het wondje weer over is. Door dan hoofdstel met bit versus bitloos eens te proberen.
Yamcha schreef:Neen schat dat is een onzinnig verhaal
MA: kan best zijn dat ie bitloos nog steeds fijn vindt als 't wondje over is, maar 't is niet gezegd dat ie het bit dan nog steeds niet fijn vindt, en daarom is het geen eerlijk vergelijk.
Bitloos wordt hier ook steeds tegenover ruk- en plukwerk met bit gezet, en ook dat is geen eerlijk vergelijk, je moet als je het eerlijk wilt doen, 2 vriendelijke ruiters met elkaar vergelijken.
. Yamcha schreef:Neen schat dat is een onzinnig verhaal, althans het verhaal slaat zeker wel ergens op, alleen roep jij altijd als conclusie dat je dan maar bitloos moet rijden, want rijden met bit is in jouw ogen dierenmishandeling. En dat is in mijn ogen veel te kort door de bocht.
MA: kan best zijn dat ie bitloos nog steeds fijn vindt als 't wondje over is, maar 't is niet gezegd dat ie het bit dan nog steeds niet fijn vindt, en daarom is het geen eerlijk vergelijk.
Bitloos wordt hier ook steeds tegenover ruk- en plukwerk met bit gezet, en ook dat is geen eerlijk vergelijk, je moet als je het eerlijk wilt doen, 2 vriendelijke ruiters met elkaar vergelijken.
Yamcha schreef:Dat vind ik zoiets als verkrachting tegenover het celibaat zetten omdat het zo vaak voorkomt, en dan zeggen dat celibatair leven vriendelijker is.
Juut schreef:http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/rijhalster.htm
Dat is pas paardvriendelijk; verschuivende optomingen, onduidelijke signalen gevende optomingen, of neusriemen met stropwerkingen![]()
![]()
edit; bedenk even dat die ruwe ruiterhanden ook zonder bit ruw zijn
Ik blijf erbij;
bit of geen bit; kijk naar wat je paard prettig vind, en durf vooral eens naar je eigen rijstijl te kijken
Yamcha schreef:@ MA: Jawel, maar ligt dat dan aan het bit? Dat is toch onzin?
't is niet omdat je iemand dood kunt slaan met een stok, dat een stok heel gemeen is, toch? Dat is geen logica. Mijn hond vindt een stok leuk speelgoed. Beide zeggen niets over de stok. Het is een stok en verder niets. Het gebruik zegt iets over de gebruiker, niet over het gebruikte. Ik denk dat je die dingen uit elkaar moet houden.
Vergeet niet dat die mensen ook met een bitloze optoming geen vriendelijke ruiters zullen worden, en ook daarmee kan afschuwelijk scherp en gemeen ingewerkt worden. Alleen valt het minder op, en dus lijkt het vriendelijker.
Protest en verzet tegen een bit is zichtbaar (tong uit de mond, open mond, overmatig schuimen, kwijlen). Tegen een bitloze optoming kán een paard zich veel minder verzetten......
Juut schreef:Ik quote mezelf maar even;Juut schreef:http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/rijhalster.htm
Dat is pas paardvriendelijk; verschuivende optomingen, onduidelijke signalen gevende optomingen, of neusriemen met stropwerkingen![]()
![]()
Ik blijf erbij;
bit of geen bit; kijk naar wat je paard prettig vind, en durf vooral eens naar je eigen rijstijl te kijken
MaritAriel schreef:Juut schreef:http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/rijhalster.htm
![]()
Ik blijf erbij;
Dat vind ik dus onzin van paardnatuurlijk.nl
Een goed passende optomming schuift niet en daar heeft het paard ook geen last van als het op de goede hoogte zit .
Dat onduidelijke signalen geven is al helemaal onzin . Het ene paard loopt perfect op een kin gekruist systeem en is daar perfect op te sturen . Het andere paard vind dat vreselijk en laat zich perfect sturen op een sidepull . En dan zecht paardnatuurlijk.nl dat een kingekruistsysteem duidelijk is en een sidepull niet .
Nou probeer mijn paard maar eens te sturen op een kingekruistsysteem . Dat vind ze vreselijk , en op de sidepull loopt ze perfect.
Juut schreef:Juist! Accepteer dan ook eens dat er ook paarden zijn die druk op de neus niks vinden en liever een bit hebben. Net zoals paarden ook voorkeur hebben in wat voor bit ze prettig vinden
Yamcha schreef:Duidelijk. Maar een warmbloed gaat dan dus wel toegeven...... en dan?
Veel mensen herkennen dit niet als verzet trouwens![]()
Overigens weet ik dat ook wel van jou, maar ik vind de argumenten die je aandraagt nogal zwak. Als ik de schuld niet mag geven aan een bitloze optoming, mag jij het imo ook niet met een bit, maar dat gebeurt wel steeds.
Ik heb hem eerlijk gezegt nog nooit zo lekker zien briesen en zien ontspannen. Het is voor ons de prettige omkeer geweest, en voor mij duidelijk dat mijn paard dit verkiest boven een bit, wondje of geen wondje. Het heeft voor ons ook deuren geopend, we longeren nu met touwhalster i.p.v. bit en in de bak kunnen we nu ook lekker bitloos rijden
En daarnaast heeft hij van vroeger natuurlijk de nodige slechte ervaringen met het bit gehad.
(Alleen met buiten rijden voorlopig nog wel.)