Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cambiar schreef:Voor de prijs moet ik het niet laten, 650 canadese dollar plus 240 dollar verzendkosten, plus nog de invoertaksen![]()
Francis schreef:Ah zo Paintgek, daar had ik nog niet aan gedacht idd...
Klinkt goed Cambiar. Die kosten.. tja, ik zou niet gaan besparen op de boom als je zulke specifieke wensen hebt, doe je dat dan loop je't risico dat het zadel gewoon niet wordt wat je er van hoopt en verwacht en dat zou toch zonde zijn van zo'n arbeidsintensief project.
Klinkt allemaal zo lekker logisch wat 'ie zegt hé... Gravity always worksWaarheid als een koe...
Bandida schreef:Cambiar schreef:Voor de prijs moet ik het niet laten, 650 canadese dollar plus 240 dollar verzendkosten, plus nog de invoertaksen![]()
Ok maar dat is voor 650 € een passende handgemaakte kwaliteitsboom in een heel specifiek model, waar je dan zelf een zadel op gaat bouwen.. Dat is helemaal niet zo veel geld. Kijk maar eens op die bovenstaande link wat ze in zo'n artizanale zadelmakerij vragen voor hun handwerk, met 3000 € ben je niets hoor.
En als je het goed bouwt heb je een zadel voor meerdere van je ronde paardjes, dat zeker 300 jaar gaat meegaan, dus dat is dan 2,1 € per jaar voor die boom
Moragh schreef:Heel lomp gezegd blijft het natuurlijk ook nu (of waar je een boom laat maken) de vraag of de boom past... (en als je paard veranderd.... ect ect)
Moragh schreef:En gravity always works does'nt mean it alway works well
Cambiar schreef:Moragh schreef:Heel lomp gezegd blijft het natuurlijk ook nu (of waar je een boom laat maken) de vraag of de boom past... (en als je paard veranderd.... ect ect)
Dat zou wel erg zijn zeker als je de boom op maat laat maken en die niet past...ik stuur hen vanzelfsprekend een moule met de vorm van de rug van het paard.
Zij wordt er 7 volgend jaar, dus wellicht zal ze niet veel meer veranderen. Bij een maatje meer of minder kan ik bij zo'n soort zadels gelukkig wat spelen met de padding mocht ze nog vermageren. Ik heb hier een corrector liggen voor onder een westernboom met shims. Dat is dan het risico dat ik er bij neem, in ruil zal ik zeer veel ervaring opgedaan hebben. Vooral daarvoor doe ik het
Moragh schreef:Ik denk dat je een geweldig gave berg info gaat verzamelen op deze manier. Dus daarin zal je slagen (is denk ik met de zoektocht naar alleen de boom al geweest lijkt me!) Ik heb alweer een aantal nieuwe dingen gezien en weer even wat dingen voor mezelf op een rijtje moeten zetten en moeten controleren, dus zelfs de mensen om je heem leren mee!
En met een (goed gemaakte ) mal moet het een heel eind de goede kant op gaan!
Overigens kunnen ook uitgegroeide paarden nog fiks in hun lijf veranderen hoor, maar mijn ervaring is wel dat als alles om het paard heen qua management (dus stalling, voer, manier van rijden ect) hetzelfde blijft het paard ook behoorlijk stabiel blijft qua lijf. (heb ik met mijn eigen paarden die ik zo'n beetje elk half jaar of soms vaker opmeet in ieder geval wel). Bij mijn klanten zie ik wel degelijk fikse veranderingen...
Pas nog bij een van Nederlands beste endurance ruiters: paard van 15 moest echt een fiks smallere boom (na een jaar of 5 !) nu er een andere training kwam vanwege nieuwe bondscoach!
Moragh schreef:Overigens kunnen ook uitgegroeide paarden nog fiks in hun lijf veranderen hoor, maar mijn ervaring is wel dat als alles om het paard heen qua management (dus stalling, voer, manier van rijden ect) hetzelfde blijft het paard ook behoorlijk stabiel blijft qua lijf.
Cambiar schreef:Toch heeft er me iemand eens gezegd dat een paard dat verzwaart, redelijk stabiel blijft aan de schouders, ook als ze iets vermageren. Dit is een zadeltje die redelijk bovenop de rug komt te liggen, dus zou het volgens jou zoveel verschil uitmaken als ze wat zou vermageren?
Cambiar schreef:Voor mijn eerste zadel zou het maar al te gek zijn dat ik een boom van over de 500 euro aanschaf, als het resultaat dan toch is om in de vuilbak te kieperen bij manier van spreken.
Juliette86 schreef:Cambiar schreef:Voor mijn eerste zadel zou het maar al te gek zijn dat ik een boom van over de 500 euro aanschaf, als het resultaat dan toch is om in de vuilbak te kieperen bij manier van spreken.
Waarom zou je dan een nieuwe boom kopen? Ik loop ook al een tijdje met het idee om zelf een zadel te bouwen op een kale boom. Begin dit jaar heb ik mijn startrekk western zelf 6cm ingekort en dat is me erg goed bevallen. Daarna nog een halster gemaakt van oude menteugels en toen is het echt gaan kriebelen. Zeker omdat malibaud op korte termijn niet met een forty van 48cm lang komt.
Ik zit op een half uurtje rijden van arthur's westernstore en ik weet dat hij achter in het magazijn bergen tweedehands zadels heeft liggen (van oude degelijke kwaliteit) die geen hond meer wil hebben. Ik ben van plan om na mijn huidige hobby projectjes daar eens te gaan neuzen. Dan hoop ik een oud kwaliteitszadel op de kop te tikken die een grote paskans heeft en waarvan de boom nog in goede staat lijkt te zijn. Vervolgens strippen (en kennis opdoen van de opbouw) en opnieuw bekleden met oud en nieuw materiaal en in spartaanse stijl. Op die manier hoop ik met zo beperkt mogelijke kosten een leuk zadeltje te bouwen en ervaring op te doen. Het enige risico wat ik loop is dat na strippen de boom toch niet meer in orde blijkt te zijn (scheef, gescheurd, gebroken)
Bandida schreef:Cambiar schreef:Voor mijn eerste zadel zou het maar al te gek zijn dat ik een dure houten met rawhide overtrokken boom van over de 500 euro aanschaf, als het resultaat dan toch is om in de vuilbak te kieperen bij manier van spreken.
Ik zou die boom er gewoon weer uithalen voor het vuilbakkieperen
Francis schreef:Ik zie eerlijk gezegd geen McClellan-invloeden in die GM boom. Het is een 'voorwaards' gebouwde boom, vooral bedoeld voor endurance en daarmee toch wel iets heel anders dan de a la brida boom van een Malibaud. Denk dat je dus wel eerst heel duidelijk helder moet hebben welke kant je op wilt met het zadel, anders kon het nog wel es een teleurstelling worden. Als jij een zadel gaat bouwen waarbij je de zit van de Malibaud wilt, maar je doet dat op deze voorwaards gerichte boom, dan krijg je geheid ergens een probleem want het zijn gewoon twee totaal verschillende type zadels.
Maar goed, dat zeg ik als relatieve leek, ik ben geen zadel expert dus wellicht zijn er truukjes waardoor 't wel kan. Mijn 'boeren verstand' zegt dat je twee dingen wilt combineren die - in ieder geval op deze manier - niet te combineren zijn.
Cambiar schreef:Bandida, hoe zie je dat aan een boom dat het een voorwaarts geconstrueerde boom is?