Gezocht: adressen McClellan of endurance bomen!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paintgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:02

Op 't verdwenen stukje had misschien wel wat meer info over herkomst gestaan ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 23:02

Ik heb antwoord van Rod Nikkel. Hij was heel blij om foto's van de Malibaud te zien en vond het zeer interessant omdat hij nog zo geen zadeltje gezien heeft. De Malibaud is serieus wat inches te smal voor mijn merrie en past totaal niet (wat ik dus ook al wist ;( . Hij zegt ook dat ze in Canada gewoon zijn om zo'n ronde paarden te zien en dat een McClellan boom op haar maat perfect mogelijk is om te maken the fit of the bars on the horse is independent of the fork and cantle type you attach to them. And since we build each tree individually, we can build a tree that looks like a McClellan on top but will fit your horse under the bars. . Het zal dan deze zijn: Afbeelding
Voor de prijs moet ik het niet laten, 650 canadese dollar plus 240 dollar verzendkosten, plus nog de invoertaksen :oo -O-
Ok, even de boel herbekijken dus, misschien moet ik eerst nog wat sparen %) . Ik overweeg nog steeds de Portugese boom, het is veel geld, maar ik zal er veel bij leren en ik heb het gevoel dat deze mensen echt zeer goed zijn.
Hij zei me ook dat de pasvorm voor het paard voor het grootste deel het werk van de boommaker is (evident ook :+ ), maar voor de manier waarop de ruiter zit (daar krijgen we die geometrie dus weer), ik zal moeten zorgen. de manier waarop de groundseat bevestigd is, zal determineren waar het laagste punt van de seat zich zal bevinden..... and therefore where the rider ends up relative to fork and cantle. Gravity always works!
Dit wordt een echt zadel-adventure en na vandaag weet ik al wat meer van wat me te wachten staat.........
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 19-10-11 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Re: Gezocht: adressen McClellan of endurance bomen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:13

Ah zo Paintgek, daar had ik nog niet aan gedacht idd...

Klinkt goed Cambiar. Die kosten.. tja, ik zou niet gaan besparen op de boom als je zulke specifieke wensen hebt, doe je dat dan loop je't risico dat het zadel gewoon niet wordt wat je er van hoopt en verwacht en dat zou toch zonde zijn van zo'n arbeidsintensief project.
Klinkt allemaal zo lekker logisch wat 'ie zegt hé... Gravity always works :D Waarheid als een koe...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:15

Cambiar schreef:
the fit of the bars on the horse is independent of the fork and cantle type you attach to them. And since we build each tree individually, we can build a tree that looks like a McClellan on top but will fit your horse under the bars. . Het zal dan deze zijn: Afbeelding

+:)+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:20

Cambiar schreef:
Voor de prijs moet ik het niet laten, 650 canadese dollar plus 240 dollar verzendkosten, plus nog de invoertaksen :oo -O-

Ok maar dat is voor 650 € een passende handgemaakte kwaliteitsboom in een heel specifiek model, waar je dan zelf een zadel op gaat bouwen.. Dat is helemaal niet zo veel geld. Kijk maar eens op die bovenstaande link wat ze in zo'n artizanale zadelmakerij vragen voor hun handwerk, met 3000 € ben je niets hoor.
En als je het goed bouwt heb je een zadel voor meerdere van je ronde paardjes, dat zeker 300 jaar gaat meegaan, dus dat is dan 2,1 € per jaar voor die boom ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 23:20

Francis schreef:
Ah zo Paintgek, daar had ik nog niet aan gedacht idd...

Klinkt goed Cambiar. Die kosten.. tja, ik zou niet gaan besparen op de boom als je zulke specifieke wensen hebt, doe je dat dan loop je't risico dat het zadel gewoon niet wordt wat je er van hoopt en verwacht en dat zou toch zonde zijn van zo'n arbeidsintensief project.
Klinkt allemaal zo lekker logisch wat 'ie zegt hé... Gravity always works :D Waarheid als een koe...

Haha ja, inderdaad :-).
rekende het net uit, die canadese dollar is toch wel erg goedkoop, dat valt dan nog redelijk mee. Is 570 euro, maar als daar nog 60% bijkomt voor de taksen of invoerskosten, dan zal dat niet lukken. Hoeveel euro denk jij dat er nog bijkomt als ik het via een zadelmaker kan laten meekomen?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:24

Leuk Cambiar!
En hoe gaat hij de boom voor jouw paard dan maken? Stuur je een mal op?
En voor je zit zal je inderdaad zelf moeten werken (al komt een groot deel toch echt wel uit de boom lijkt me, zeker ook voor een vrouw...)

En gravity always works does'nt mean it alway works well ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 23:24

Bandida schreef:
Cambiar schreef:

Ok maar dat is voor 650 € een passende handgemaakte kwaliteitsboom in een heel specifiek model, waar je dan zelf een zadel op gaat bouwen.. Dat is helemaal niet zo veel geld. Kijk maar eens op die bovenstaande link wat ze in zo'n artizanale zadelmakerij vragen voor hun handwerk, met 3000 € ben je niets hoor.
En als je het goed bouwt heb je een zadel voor meerdere van je ronde paardjes, dat zeker 300 jaar gaat meegaan, dus dat is dan 2,1 € per jaar voor die boom ;)

:D , het is een koopje!
Inderdaad, 3000 euro ben je makkelijk kwijt voor speciale dingen. Dat Middeleeuws zadel van Phoenix koste ...maar...1400 euro, maar dan ben je nog niet zeker of de boom past, dat in feite het belangerijkste aandachtspunt zou moeten zijn....

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:32

Heel lomp gezegd blijft het natuurlijk ook nu (of waar je een boom laat maken) de vraag of de boom past... (en als je paard veranderd.... ect ect)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 23:47

Moragh schreef:
Heel lomp gezegd blijft het natuurlijk ook nu (of waar je een boom laat maken) de vraag of de boom past... (en als je paard veranderd.... ect ect)

Dat zou wel erg zijn zeker als je de boom op maat laat maken en die niet past...ik stuur hen vanzelfsprekend een moule met de vorm van de rug van het paard.
Zij wordt er 7 volgend jaar, dus wellicht zal ze niet veel meer veranderen. Bij een maatje meer of minder kan ik bij zo'n soort zadels gelukkig wat spelen met de padding mocht ze nog vermageren. Ik heb hier een corrector liggen voor onder een westernboom met shims. Dat is dan het risico dat ik er bij neem, in ruil zal ik zeer veel ervaring opgedaan hebben. Vooral daarvoor doe ik het ;)
Ik ga ook nog eens Riesser contacteren, zal wellicht in dezelfde prijscategorie liggen en daar kunnen ze de boom veranderen als blijkt dat die niet meer past.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 19-10-11 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:49

Moragh schreef:
En gravity always works does'nt mean it alway works well ;)

Gravity werkt altijd goed... of het werkt zoals wij willen of hopen is een ander ding. Wat hij bedoelt is dat je dingen zo maakt dat je de zwaartekracht op de juiste manier benut. Je moet het in je voordeel laten werken ;)

Cambiar, ik zou 't niet durven zeggen wat er aan kosten bij komt, maar ook daar zou ik degene es voor bellen die ik je gePB't hebt. Misschien kan hij een indicatie geven. Ik weet ook niet of het voor België 't zelfde is als voor Nederland en ik heb al zo lang niks meer in Amerika besteld... sinds het inklaren via PostNL gaat en niet meer via de douane zelf glippen er in ieder geval geen pakketjes meer tussendoor zoals vroeger nog wel es kon (hele dozen heb ik volledig invoer-vrij in huis gekregen ;) ) maar wat de bedragen precies zijn weet ik niet meer (en zoals gezegd, zal voor België anders zijn dan voor Nederland).
Misschien heb je hier iets aan: http://www.fiscus.fgov.be/interfdanl/nl ... pakket.htm

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:55

Cambiar schreef:
Moragh schreef:

Dat zou wel erg zijn zeker als je de boom op maat laat maken en die niet past...ik stuur hen vanzelfsprekend een moule met de vorm van de rug van het paard.
Zij wordt er 7 volgend jaar, dus wellicht zal ze niet veel meer veranderen. Bij een maatje meer of minder kan ik bij zo'n soort zadels gelukkig wat spelen met de padding mocht ze nog vermageren. Ik heb hier een corrector liggen voor onder een westernboom met shims. Dat is dan het risico dat ik er bij neem, in ruil zal ik zeer veel ervaring opgedaan hebben. Vooral daarvoor doe ik het ;)

Ik denk dat je een geweldig gave berg info gaat verzamelen op deze manier. Dus daarin zal je slagen (is denk ik met de zoektocht naar alleen de boom al geweest lijkt me!) Ik heb alweer een aantal nieuwe dingen gezien en weer even wat dingen voor mezelf op een rijtje moeten zetten en moeten controleren, dus zelfs de mensen om je heem leren mee!

En met een (goed gemaakte ) mal moet het een heel eind de goede kant op gaan!

Overigens kunnen ook uitgegroeide paarden nog fiks in hun lijf veranderen hoor, maar mijn ervaring is wel dat als alles om het paard heen qua management (dus stalling, voer, manier van rijden ect) hetzelfde blijft het paard ook behoorlijk stabiel blijft qua lijf. (heb ik met mijn eigen paarden die ik zo'n beetje elk half jaar of soms vaker opmeet in ieder geval wel). Bij mijn klanten zie ik wel degelijk fikse veranderingen...

Pas nog bij een van Nederlands beste endurance ruiters: paard van 15 moest echt een fiks smallere boom (na een jaar of 5 !) nu er een andere training kwam vanwege nieuwe bondscoach!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 00:05

Moragh schreef:
Ik denk dat je een geweldig gave berg info gaat verzamelen op deze manier. Dus daarin zal je slagen (is denk ik met de zoektocht naar alleen de boom al geweest lijkt me!) Ik heb alweer een aantal nieuwe dingen gezien en weer even wat dingen voor mezelf op een rijtje moeten zetten en moeten controleren, dus zelfs de mensen om je heem leren mee!

En met een (goed gemaakte ) mal moet het een heel eind de goede kant op gaan!

Overigens kunnen ook uitgegroeide paarden nog fiks in hun lijf veranderen hoor, maar mijn ervaring is wel dat als alles om het paard heen qua management (dus stalling, voer, manier van rijden ect) hetzelfde blijft het paard ook behoorlijk stabiel blijft qua lijf. (heb ik met mijn eigen paarden die ik zo'n beetje elk half jaar of soms vaker opmeet in ieder geval wel). Bij mijn klanten zie ik wel degelijk fikse veranderingen...

Pas nog bij een van Nederlands beste endurance ruiters: paard van 15 moest echt een fiks smallere boom (na een jaar of 5 !) nu er een andere training kwam vanwege nieuwe bondscoach!

ja, dat denk ik ook, heel erg bedankt voor al de info die je gaf ;)
Ik hou er rekening mee dat ze nu moddervet staat. Ze gaat nu met haar zus ergens anders staan waar ik veel meer ga rijden. Ik wacht dus nog een beetje om haar op te meten, want ze zal zeker vermageren door meer te rijden. Toch heeft er me iemand eens gezegd dat een paard dat verzwaart, redelijk stabiel blijft aan de schouders, ook als ze iets vermageren. Dit is een zadeltje die redelijk bovenop de rug komt te liggen, dus zou het volgens jou zoveel verschil uitmaken als ze wat zou vermageren?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 00:11

Moragh schreef:
Overigens kunnen ook uitgegroeide paarden nog fiks in hun lijf veranderen hoor, maar mijn ervaring is wel dat als alles om het paard heen qua management (dus stalling, voer, manier van rijden ect) hetzelfde blijft het paard ook behoorlijk stabiel blijft qua lijf.

Ik heb zo eentje die na zes maand op een berghelling in plaats van op een vlakke weide ineens nergens meer in paste ;) Je bent nooit helemaal safe met paarden, zo'n beest is gewoon een lopende kost :D

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:12

Cambiar schreef:
Toch heeft er me iemand eens gezegd dat een paard dat verzwaart, redelijk stabiel blijft aan de schouders, ook als ze iets vermageren. Dit is een zadeltje die redelijk bovenop de rug komt te liggen, dus zou het volgens jou zoveel verschil uitmaken als ze wat zou vermageren?

Ook dat is weer heel verschillend bij het ene paard en het andere...
De hoek van de schouderbladen blijft over het algemeen wel gelijk, maar als er weefsel overheen komt (zij het vet, maar spieren kan natuurlijk ook) dan gaat het zadel toch anders liggen... En daarmee je balans (en dus ook je zwaartekracht ;) )
Dus ondanks dat het schouderblad niet gehinderd wordt ligt het zadel toch niet goed meer... (maar die vetjes of spieren kunnen ook gewoon op andere plaatsen komen hoor... nou ja, spieren geven meestal wel redelijk reactie aan het zadel, vet is heel afhankelijk per paard waar het opgeslagen wordt... maar triceps en schouders zijn bij sommige spartaanse typjes wel populair....)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 14:04

Right off the top, we want to make it clear that we don’t build trees to fit just one horse. We build trees to fit a type of horse. The idea that if you get a saddle to fit one horse you have to shoot the saddle when the horse dies is NOT what we want to promote. As explained in the Factors That Affect Tree Fit article, a well designed tree will fit a range of horses. The horse in the middle of the range will be fit the best but the leeway we have due to the design of our bars and the large amount of surface area on them allows the saddle to be used comfortably on horses on both sides of that “ideal”. So when we give instructions on various methods of measuring a horse to determine fit, all we are trying to do is find a way to communicate the body type without us having to physically see the horse.

When to measure

We in no way require measurement of horses. We have built hundreds of trees based on verbal descriptions or according to specs given us by saddle makers. But for people who have never seen one of our trees or had a chance to throw it on a few horses and therefore don’t know what to order, for a maker who is dealing with a horse who is different than the type he is used to, or for an individual horse owner who wants to be sure to do everything they can to get what they want and need when ordering a saddle, these types of measurements help us all. It is important to measure the horse in their normal working shape. If they are normally fit, measuring when they are fat will give different results. If they are normally fat, then that is when you measure them!.

BRON:
http://www.rodnikkel.com/content/index. ... s-for-fit/

Ik denk dat deze tekst duidelijk is ;). Zij bouwen ook geen zadelbomen die elk putje in de rug zullen volgen, zij hanteren hier ook standaardmaten voor en kiezen dan de maten/boom die dichtst passen bij de resultaten van de metingen van je paard. Voor dat veranderen en niet meer passen heb ik geen schrik, het paard zal altijd mollig blijven (If they are normally fit, measuring when they are fat will give different results. If they are normally fat, then that is when you measure them!) en wat we doen is altijd op het gemak, dus veel veranderen zit er niet meer in.

Ondertussen ken ik de voor-en nadelen van de bomen die hier besproken geweest zijn, dwz: houten- en met rawhide overtrokken houten bomen, de soorten hout en hun gedrag en het verschil met dan de kunststofbomen zoals daar zijn de Polyurethaan- en fiberglass bomen.
Nu begrijp ik waarom meneer Malibaud overgegaan is op kunststof bomen :)*.
Ik wil geen houten boom en heb de zoektocht overgelaten aan mensen die er ervaring mee hebben, omdat ze overal hun connectie's hebben en er zodus ook stukken goedkoper kunnen aan geraken. Voor mijn eerste zadel zou het maar al te gek zijn dat ik een dure houten met rawhide overtrokken boom van over de 500 euro aanschaf, als het resultaat dan toch is om in de vuilbak te kieperen bij manier van spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:43

Cambiar schreef:
Voor mijn eerste zadel zou het maar al te gek zijn dat ik een boom van over de 500 euro aanschaf, als het resultaat dan toch is om in de vuilbak te kieperen bij manier van spreken.

Waarom zou je dan een nieuwe boom kopen? Ik loop ook al een tijdje met het idee om zelf een zadel te bouwen op een kale boom. Begin dit jaar heb ik mijn startrekk western zelf 6cm ingekort en dat is me erg goed bevallen. Daarna nog een halster gemaakt van oude menteugels en toen is het echt gaan kriebelen. Zeker omdat malibaud op korte termijn niet met een forty van 48cm lang komt.

Ik zit op een half uurtje rijden van arthur's westernstore en ik weet dat hij achter in het magazijn bergen tweedehands zadels heeft liggen (van oude degelijke kwaliteit) die geen hond meer wil hebben. Ik ben van plan om na mijn huidige hobby projectjes daar eens te gaan neuzen. Dan hoop ik een oud kwaliteitszadel op de kop te tikken die een grote paskans heeft en waarvan de boom nog in goede staat lijkt te zijn. Vervolgens strippen (en kennis opdoen van de opbouw) en opnieuw bekleden met oud en nieuw materiaal en in spartaanse stijl. Op die manier hoop ik met zo beperkt mogelijke kosten een leuk zadeltje te bouwen en ervaring op te doen. Het enige risico wat ik loop is dat na strippen de boom toch niet meer in orde blijkt te zijn (scheef, gescheurd, gebroken)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:06

Cambiar schreef:
Voor mijn eerste zadel zou het maar al te gek zijn dat ik een dure houten met rawhide overtrokken boom van over de 500 euro aanschaf, als het resultaat dan toch is om in de vuilbak te kieperen bij manier van spreken.

Ik zou die boom er gewoon weer uithalen voor het vuilbakkieperen ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 15:08

Juliette86 schreef:
Cambiar schreef:
Voor mijn eerste zadel zou het maar al te gek zijn dat ik een boom van over de 500 euro aanschaf, als het resultaat dan toch is om in de vuilbak te kieperen bij manier van spreken.

Waarom zou je dan een nieuwe boom kopen? Ik loop ook al een tijdje met het idee om zelf een zadel te bouwen op een kale boom. Begin dit jaar heb ik mijn startrekk western zelf 6cm ingekort en dat is me erg goed bevallen. Daarna nog een halster gemaakt van oude menteugels en toen is het echt gaan kriebelen. Zeker omdat malibaud op korte termijn niet met een forty van 48cm lang komt.

Ik zit op een half uurtje rijden van arthur's westernstore en ik weet dat hij achter in het magazijn bergen tweedehands zadels heeft liggen (van oude degelijke kwaliteit) die geen hond meer wil hebben. Ik ben van plan om na mijn huidige hobby projectjes daar eens te gaan neuzen. Dan hoop ik een oud kwaliteitszadel op de kop te tikken die een grote paskans heeft en waarvan de boom nog in goede staat lijkt te zijn. Vervolgens strippen (en kennis opdoen van de opbouw) en opnieuw bekleden met oud en nieuw materiaal en in spartaanse stijl. Op die manier hoop ik met zo beperkt mogelijke kosten een leuk zadeltje te bouwen en ervaring op te doen. Het enige risico wat ik loop is dat na strippen de boom toch niet meer in orde blijkt te zijn (scheef, gescheurd, gebroken)

Inderdaad, ik zat met hetzelfde idee als jij, maar door het feit dat zowel kunststofbomen als houten bomen na een tijd kunnen gaan scheef trekken, heb ik dat idee opgegeven. Tweedehands is nu ook zo goedkoop niet en de boom die ik wil is al helemaal niet courant in de maat die ik nodig heb. Nu, ik neus wel nog rond hoor :-), als ik wat tegen kom die me iets lijkt, dan waag ik het, al is het voor een volgende project.

Super dat je ook aan het leder-prutsen bent ;) , we gaan nog een clubje kunnen oprichten, ik ken nog iemand die dat Malibaud-imitatie project wel ziet zitten... :D. Er zit blijkbaar toekomst in zo'n project als ik dat zo lees.....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 15:17

Bandida schreef:
Cambiar schreef:
Voor mijn eerste zadel zou het maar al te gek zijn dat ik een dure houten met rawhide overtrokken boom van over de 500 euro aanschaf, als het resultaat dan toch is om in de vuilbak te kieperen bij manier van spreken.

Ik zou die boom er gewoon weer uithalen voor het vuilbakkieperen ;)

+:)+ , allé gij...daar had ik nu echt niet aan gedacht :D :o?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 19:11

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 08:38

Francis schreef:
Ik zie eerlijk gezegd geen McClellan-invloeden in die GM boom. Het is een 'voorwaards' gebouwde boom, vooral bedoeld voor endurance en daarmee toch wel iets heel anders dan de a la brida boom van een Malibaud. Denk dat je dus wel eerst heel duidelijk helder moet hebben welke kant je op wilt met het zadel, anders kon het nog wel es een teleurstelling worden. Als jij een zadel gaat bouwen waarbij je de zit van de Malibaud wilt, maar je doet dat op deze voorwaards gerichte boom, dan krijg je geheid ergens een probleem want het zijn gewoon twee totaal verschillende type zadels.
Maar goed, dat zeg ik als relatieve leek, ik ben geen zadel expert dus wellicht zijn er truukjes waardoor 't wel kan. Mijn 'boeren verstand' zegt dat je twee dingen wilt combineren die - in ieder geval op deze manier - niet te combineren zijn.

Bandida, hoe zie je dat aan een boom dat het een voorwaarts geconstrueerde boom is?
Er werd een link van deze zadels geplaatst:http://www.pampasaddlery.com.ar/site/en/saddles.html
Waar ik deze boom vond:http://www.pampasaddlery.com.ar/site/en/imgs/pampasaddlery_girth_02.jpg
Dit is dus ook een voorwaarts gebouwde boom?
Hoe kan je dan een westernboom noemen? En een Spaanse boom?
Zijn bomen zonder knop die gebruikt worden in endurance zadels zoals de HO flex en andere (continental endurancehttp://www.westernstore.nl/index.php?target=products&product_id=1938: dan ook voorwaarts gebouwde bomen (dus ook niet geschikt om de Malibaudzit te evenaren)?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 13:27

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:23

Mooie brug, al is die meer voor de zit ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:47

Cambiar schreef:
Bandida, hoe zie je dat aan een boom dat het een voorwaarts geconstrueerde boom is?

Dat voorwaarts slaat op de positie van de ruiter. Je moet dus bekijken of je in een zadel/boom je zwaartepunt tussen op het zwaartepunt van het paard en er voor schommelt, of dat het om op het zwaartepunt en er achter schommelt.
Voor alle sport die op snelheid gaat (dat is dus ook endurance) wil je een groot deel van de tijd in verlichte zit je paard stimuleren om sneller voorwaarts te gaan of hoger te springen gaan, dus breng je je gewicht iets naar voor en geef je de voorhand ruimte om zijn werk te doen. Voor verzameling en wendbaarheid wil je het omgekeerde, je blijft dus boven het zwaartepunt en remt/keert door er ietsje achter te gaan.
Moderne dressuur is een beetje een buitenbeentje, die willen verzameling op een voorwaarts gebouwd zadel met constante voorwaartse hulpen, en hebben dan een heel arsenaal bitten nodig om de rem er op te houden. Persoonlijk vind ik dat een dwaalspoor, maar ja.. :+