voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:53

Laatst bijgewerkt door minikatje op 11-04-11 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 14:54

Ik had ook last van de beugelgespen, die heb ik toen naar beneden geschoven en ik had er geen last meer van. Het ziet er niet uit, dat moet ik toegeven maar heb eigenlijk ook niet zoveel zin om weer nieuwe beugelriemen aan te schaffen.

mijn beugelriemen (nieuw gekocht) geven trouwens af aan mijn zadel, iemand hier last van? Het is een bruin zadel en zwarte beugelriemen.

uudje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:54

Sinds een paar maanden heb ik een barefoot cheyenne.
Voordelen: zit heerlijk comfortabel,
Licht van gewicht,
past ook als mijn paardje iets dikker word,
Je kan eventueel de pommel vervangen voor een grotere of kleinere maat, voor een nog betere
pasvorm.
Je krijgt een goede onafhankelijke zit,
uren rijden zonder pijn in mijn rug.

Nadelen: in het begin erg wennen,
je moet een goede onafhankelijke zit hebben[eigenlijk geen nadeel], anders stoor je je paard,
De oude modellen hadden een niet zo hele goede druk verdeling, de nieuwe modellen[vanaf 2009]
hebben vps en dus wel een goede druk verdeling.
voor dressuur heb ik liever toch een boomzadel omdat ik dan mijn benen beter en mooier kan
aanleggen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:00

Uudje, als je de tijd neemt heb je na veel oefenen een échte mooie dressuurzit ipv een fake zit die gevormd word door je zadel.. :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:42

Jennyxx schreef:
Mag ik vragen welk merk pad je zou adviseren onder een freemax dressuur? Ik weet niet echt jouw merk :o maar ik kan er vrij weinig van op internet vinden. Ja wel over die gelpads, maar die zijn niet stevig genoeg...

Een Freemax heeft natuurlijk helemaal geen enkele ruggengraatvrijheid in het zadel ingebouwd , dus dan heb je al snel dubbeldikke inlages nodig om een beetje een veilige marge van ruggengraatvrijheid te hebben. Welk merk pad je dan neemt maakt niet zo gek veel uit , als de inlages maar dik / stevig genoeg zijn :)

Ik weet ook niet wat de verkoper van dat zadel voor pads erbij verkoopt , hoop toch dat die ook wel iets geschikts aanbiedt :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 10:26

Ik heb het idee dat mijn zadel nogal knelt aan de bovenkant... Het is een behoorlijk breed paard. Zou dit opgelost kunnen worden door een bredere pommel? Hij heeft genoeg schoft- en ruggengraad ruimte, maar als ik mijn hand aan de zijkant doe vind ik het behoorlijk strak zitten...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:41

Op zich is het wel normaal dat het wat strak zit , als je zelf je schoenen stevig vastmaakt kun je ook geen hand tussen schoen en voet meer steken , maar dan is het nog niet oncomfortabel :)

Maar als je het vermoeden hebt dat het wat te strak zit , en je hebt nog vrij veel ruimte over boven de schoft , dan kun je natuurlijk altijd kiezen voor een pommel die een maatje breder is :)

Of , als dat op de rug ook goed uitkomt , kiezen voor een dubbele set inlages in je pad, en de bovenste inlage dan inkorten zodat die nog maar precies tot aan de pommel loopt , maar niet meer eronder.

Je maakt de pommel dan zwevend , dus deze kàn onmogelijk nog drukken :)

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:51

Ik rijd ook boomloos sinds kort en ben er erg blij mee ..
Vindt wel dat je in het ene boomloze zadel lekkerder zit dan in het andere. Ik heb zelf een cheyenne zonder vps, waar ik echt heerlijk in zit.
Andere paardje die ik rijd , heeft een cherokee met vps en terwijl dat paardje smaller is dan mijn eigen heb ik het idee dat ik in dat zadel veel breder zit.
Nadeel vindt ik ook dat de dekjes zo duur zijn , en weinig variatie.
Heb nog een stapel vz dekjes en vindt het wel erg jammer dat die er niet onder kunnen :)

gebakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:39

ik heb sinds een halve week ipv de cheyenne de Lexington en zweer erbij....binnen 3 dagen een rechte zit en mijn benen liggen nu stil, ja je moet er even op oefenen op de onafhankelijke zit maar dan heb je natuurlijk wel wat!Supermooi zadel en ik vind hem nu heerlijk zitten, maar dat is ook persoonlijk welke BF je lekkerder vind zitten. ik zit wel zekerder als voorheen en mijn paardje loopt hier perfect onder. ik moest even uitvinden waar de beugels opgehangen moesten worden maar als je eenmaal je draai in zoon zadel hebt dan is het een verademing zowel voor paard als ruiter. In de lexington kan je ook niet hoog uit je zadel komen tijdens het lichtrijden want dat voel je direct in je kruis.. dus je leert hier ook nog eens beter van rijden. ik ben er gewoon zo blij mee dat ik er echt heel enthousiast van ben. Ook de VPS is zo mooi van dit zadel, extra dik op de achterkant.....superblij mee *\o/*

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:40

shiana schreef:
Vindt wel dat je in het ene boomloze zadel lekkerder zit dan in het andere. Ik heb zelf een cheyenne zonder vps, waar ik echt heerlijk in zit.
Andere paardje die ik rijd , heeft een cherokee met vps en terwijl dat paardje smaller is dan mijn eigen heb ik het idee dat ik in dat zadel veel breder zit.
Heb nog een stapel vz dekjes en vindt het wel erg jammer dat die er niet onder kunnen :)

HAF pad

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:18

minikatje schreef:
shiana schreef:

HAF pad

naar wat ik heb kunnen vinden gaan die voor dezelfde prijzen als de grandeur pads..
Had al wel een site gevonden waar je de grandeurs in div kleuren kan bestellen.. Maar om nou een voorraad dekjes voor 80 euries per pad aan te schaffen ..

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:28

shiana schreef:
minikatje schreef:

HAF pad

naar wat ik heb kunnen vinden gaan die voor dezelfde prijzen als de grandeur pads..
Had al wel een site gevonden waar je de grandeurs in div kleuren kan bestellen.. Maar om nou een voorraad dekjes voor 80 euries per pad aan te schaffen ..

excuses bedoel zo'n ding
http://carouseltights.com/serv03.htm

je had toch nog dekjes liggen???

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:32

je had toch nog dekjes liggen???[/quote]
o zo :) ja dat zou een uitkomst zijn .. ga eens kijken of ik zelf zoiets kan fabriceren.. volgens mij moet dat te doen zijn :0
Thanks

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:55

minikatje schreef:
dat van die drukpunten heb je ook met een boomzadel :)
sterker nog lichtrijden is helemaal niet zo handig als wij denken.
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... hysics.htm

Lichtrijden is voor de ruiter om langere drafmarsen vol te houden. Paardrijden heeft een militair verleden nl, dat moeten we niet vergeten.
Het is niet uitgevonden voor de paarden...
Daarbij is de druk op de beugels en dus ook het zadel eender of je zit of uit het zadel bent, je moet nl niet met behulp van je beugels gaan "staan". Een goede lichtrijdt techniek is niet meer dan verschuiven van je evenwicht van voor naar achter in de beweging van het paard en niet neerploffen en afzetten. Een weegschaal zal ook reageren op doorzitten en welk om het even bewegingen die je met je paard maakt omdat een paard nu eenmaal ook beweegt en alle bewegingen dinamisch zijn en evenwischts dus gewichtsverplaatsingen met zich mee brengen.

Dit staat verder totaal los van of je er niks tussen hebt, een kussentje, een deken, een boomloos zadel of een zadel met boom....

De paardnatuurlijk site op zich vind ik nooit een betrouwbare bron omdat er niet altijd correcte vergelijkingen worden gemaakt, en de info soms niet klopt of niet volledig is waardoor een verkeerd beeld wordt gegeven. Dit terzijde.

Mijn enige ervaringen met boomloos zijn negatief, maar dat heeft alles te maken met mijn lichamelijke beperkingen. Verder vind ik ze over het algemeen spuuglelijk, maar smaak is persoonlijk.
Ik ben er ook van overtuigd dat een harde langwerpige kern noodzakelijk is om de druk van de zitbeenknobbels te verdelen. Zacht materiaal, als is het een halve meter dik, kan dat niet.
Dit zijn allemaal persoonlijk dingen, als anderen vertellen dat het wonderen voor ze doet, wil ik dat niet teniet doen.
Ik wilde alleen even reageren op dat lichtrijden en ook iets on topic toevoegen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:13

Ik heb nu 4 weken een BF cheyenne en ben er erg blij mee. Door mijn vorige zadel waren de spieren op zijn lendenen helemaal hard. Nu na 4 weken zijn ze weer voelbaar soepel!!!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:16

Ik rijd nu 5 jaar met een barefoot Arizona.
Voordelen:
Lage aanschafprijs
Gemakkelijke pasvorm
Zadel weegt weinig
Zit lekker zacht

Nadelen:
Ik krijg er slechte houding door
Paard heeft last van lichtrijden (ondanks lichtrijden zoals Lusitana schrijft)
Zere heupen / bovenbenen na lange rit
Weinig steun
Door dikke pad eronder zit je 'bovenop' je paard

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:51

Lusitana schreef:
Ik ben er ook van overtuigd dat een harde langwerpige kern noodzakelijk is om de druk van de zitbeenknobbels te verdelen. Zacht materiaal, als is het een halve meter dik, kan dat niet.

Dus het is noodzakelijk dat de schoft flink afgeknepen word aangezien dat vaak het geval is bij boomzadels :+
De zitbeenknobbels geven minder/geen problemen dan een afgeknepen schoft
Vandaar dat paarden onder boomloos meteen veel ruimer bewegen

Om nog maar niet te spreken van een te lang zadel met een langwerpige kern
Dan kunnen ze niet eens fatsoenlijk de bocht om :(:)

Maar iid ieder zijn ding :D

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:38

Ik denk dat de voor-en nadelen ook wel heel erg kunnen verschillen bij welk merk zadel.
De voordelen zullen bij een Barefoot veel meer zijn dan bij een goedkoop nep boomloos zadel.

Dus sommige nadelen gelden niet voor elk boomloos zadel!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:07

Cynthiar, ik heb een boomloos zadel van barefoot, heeft zeker wel nadelen. Overigens heb je voor de prijs van een Barefoot geen leren kwaliteitszadel.

Unamie, wat jij beschrijft is een slecht passend zadel met boom. Als je je zadel door een goede zadelmaker laat aanmeten en regelmatig laat controleren, dan is het zadel niet te lang en wordt ook de schoft niet afgeknepen.

Ik was als nadeel nog vergeten te vermelden dat de pads moeilijk te reinigen zijn. Zadeldekje in de wasmachine is veel makkelijker.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:14

Sammyoo schreef:
Unamie, wat jij beschrijft is een slecht passend zadel met boom. Als je je zadel door een goede zadelmaker laat aanmeten en regelmatig laat controleren, dan is het zadel niet te lang en wordt ook de schoft niet afgeknepen.

Mijn ervaring is dat ze meeste zadelmakers niks van pasvorm weten
en dat 80 % van de paarden een slechtpassend zadel heeft
Ik ken mensen die al aan hun 3e "maatzadel" zitten binnen korte tijd en nog past het niet
En dat zijn geen uitzonderingen

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:31

Jammer dat jij zulke slechte ervaringen hebt. Ben ik zeker een bofkont dat ik een goede zadelmaker heb en dat de zadels op mijn paarden goed liggen (zelfs nooit een probleem gehad met mijn brede Haf met weinig schoft). Als je wilt pb ik de naam van mijn zadelmaker :D

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:08

Een goed passend boomzadel is misschien altijd beter qua drukverdeling (behalve de buigzaamheid), alleen veranderd een paard een aantal keer per jaar van vorm (wei, spieren, ziekte ed), dus een goed passend zadel is zeldzaam helaas..

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:43

Lusitana schreef:
minikatje schreef:
dat van die drukpunten heb je ook met een boomzadel :)
sterker nog lichtrijden is helemaal niet zo handig als wij denken.
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... hysics.htm

Lichtrijden is voor de ruiter om langere drafmarsen vol te houden. Paardrijden heeft een militair verleden nl, dat moeten we niet vergeten.
Het is niet uitgevonden voor de paarden...
Daarbij is de druk op de beugels en dus ook het zadel eender of je zit of uit het zadel bent, je moet nl niet met behulp van je beugels gaan "staan". Een goede lichtrijdt techniek is niet meer dan verschuiven van je evenwicht van voor naar achter in de beweging van het paard en niet neerploffen en afzetten. Een weegschaal zal ook reageren op doorzitten en welk om het even bewegingen die je met je paard maakt omdat een paard nu eenmaal ook beweegt en alle bewegingen dinamisch zijn en evenwischts dus gewichtsverplaatsingen met zich mee brengen.

Dit staat verder totaal los van of je er niks tussen hebt, een kussentje, een deken, een boomloos zadel of een zadel met boom....

De paardnatuurlijk site op zich vind ik nooit een betrouwbare bron omdat er niet altijd correcte vergelijkingen worden gemaakt, en de info soms niet klopt of niet volledig is waardoor een verkeerd beeld wordt gegeven. Dit terzijde.

Mijn enige ervaringen met boomloos zijn negatief, maar dat heeft alles te maken met mijn lichamelijke beperkingen. Verder vind ik ze over het algemeen spuuglelijk, maar smaak is persoonlijk.
Dit zijn allemaal persoonlijk dingen, als anderen vertellen dat het wonderen voor ze doet, wil ik dat niet teniet doen.
Ik wilde alleen even reageren op dat lichtrijden en ook iets on topic toevoegen.

dat mag je ook rustig vinden hoor :)

zoals jij beschrijft is het lichtrijden zoals correct uitgevoerd wordt.
lichtrijden is niet enkel staan op de beugels, maar ook steunen op de dijbenen.
er wordt vaak gezegd dat lichtrijden niet kan op een boomloos, dat kan best.
en dat was even een ondersteuning voor het algemene lichtrijden, dat dat neit altijd zo goed is als men denkt.
echter is paarnatuurlijk niet helemaal negatief over lichtrijden, voor simpele uitleg in jip en janneke-taal verwijs ik altijd naar die site.
verder is die site ook niet geheel engatief over lichtrijden, enkel willen ze je bewuster maken van wat je doet.
dat wil niet zeggen dat ik geheel achter die site sta en alles goedkeur wat ze zeggen.
ze zeggen ook dat mensen zelf moeten weten of ze met een cap willen rijden.
zelf ben ik voor verplichting van een cap voor mensen jonger dan 18 jaar.
en voor de rest moet je nooit iets zomaar klakkeloos aannemen, ik niet, jij niet, niemand niet.
ik geloof niet in goeroe's of een one size fit's all oplossing :)

iets zachts zoals jij beschrijft kan voldoende dichtheid hebben als materiaaleigenschap op het gewicht goed te verdelen en toch flexibel genoeg zijn voor de paardenrug.
ben aan het experimenteren geslagen met verschillende materialen en een soort verstevigd lapje onder de beugelophanging.
hoop binnenkort iemand zo gek te krijgen dat hij dit wil doen als materiaalonderzoek :)

het is kijken wat jij fijn vind en wat geschikt is voor het paard, denk dat we het daar wel over eens zijn :)

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:47

De meningen over boomloos zullen altijd wel verdeeld blijven.

Ik les wekelijks op de manege met een boomloos zadel en ik wil echt niks anders meer. Mijn zit is zoveel beter op een boomloos zadel, ik zit veel stabieler, voel me veel zekerder. Soms zit ik weer op een boomzadel en ik vind het echt helemaal niks. Ik ben altijd al een angstige ruiter geweest maar met boomloos merkt niemand dat meer (en ik zelf ook niet).

Als ik ooit een eigen paard (danwel bijrijdpaard) krijg, komt er zeker weten een boomloos zadel op.

Ik blijf dit topic dan ook volgen om nog meer te weten te komen over deze zadels.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:23

Jennyxx schreef:
Een goed passend boomzadel is misschien altijd beter qua drukverdeling (behalve de buigzaamheid), alleen veranderd een paard een aantal keer per jaar van vorm (wei, spieren, ziekte ed), dus een goed passend zadel is zeldzaam helaas..

Nee hoor! Niet als je dat goed in de gaten blijft houden. Onze paarden gaan regelmatig voor een check naar de holistische kliniek van Erik Laarakker. Er zijn geen rugproblemen. Ik heb bij een van onze paarden nu het idee dat zijn zadel niet helemaal goed meer ligt. De afspraak met de zadelmaker is er al, voordat hij last van zijn rug krijgt.

Ik ben overigens niet tegen boomloos hoor. Ik heb er zelf ook een. Maar TS vroeg om ervaringen van gebruikers, voor en nadelen. Die heeft ze van mij eerlijk gekregen. Ze heeft niet gevraagd om de voor en nadelen van zadels met boom, waar de discussie nu op uit lijkt te draaien.