sterker nog lichtrijden is helemaal niet zo handig als wij denken.
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... hysics.htm
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jennyxx schreef:Mag ik vragen welk merk pad je zou adviseren onder een freemax dressuur? Ik weet niet echt jouw merkmaar ik kan er vrij weinig van op internet vinden. Ja wel over die gelpads, maar die zijn niet stevig genoeg...
shiana schreef:Ik rijd ook boomloos sinds kort en ben er erg blij mee ..
Vindt wel dat je in het ene boomloze zadel lekkerder zit dan in het andere. Ik heb zelf een cheyenne zonder vps, waar ik echt heerlijk in zit.
Andere paardje die ik rijd , heeft een cherokee met vps en terwijl dat paardje smaller is dan mijn eigen heb ik het idee dat ik in dat zadel veel breder zit.
Nadeel vindt ik ook dat de dekjes zo duur zijn , en weinig variatie.
Heb nog een stapel vz dekjes en vindt het wel erg jammer dat die er niet onder kunnen
minikatje schreef:shiana schreef:Ik rijd ook boomloos sinds kort en ben er erg blij mee ..
Vindt wel dat je in het ene boomloze zadel lekkerder zit dan in het andere. Ik heb zelf een cheyenne zonder vps, waar ik echt heerlijk in zit.
Andere paardje die ik rijd , heeft een cherokee met vps en terwijl dat paardje smaller is dan mijn eigen heb ik het idee dat ik in dat zadel veel breder zit.
Nadeel vindt ik ook dat de dekjes zo duur zijn , en weinig variatie.
Heb nog een stapel vz dekjes en vindt het wel erg jammer dat die er niet onder kunnen
HAF pad
shiana schreef:minikatje schreef:
HAF pad
naar wat ik heb kunnen vinden gaan die voor dezelfde prijzen als de grandeur pads..
Had al wel een site gevonden waar je de grandeurs in div kleuren kan bestellen.. Maar om nou een voorraad dekjes voor 80 euries per pad aan te schaffen ..
minikatje schreef:dat van die drukpunten heb je ook met een boomzadel
Lusitana schreef:Ik ben er ook van overtuigd dat een harde langwerpige kern noodzakelijk is om de druk van de zitbeenknobbels te verdelen. Zacht materiaal, als is het een halve meter dik, kan dat niet.
Sammyoo schreef:Unamie, wat jij beschrijft is een slecht passend zadel met boom. Als je je zadel door een goede zadelmaker laat aanmeten en regelmatig laat controleren, dan is het zadel niet te lang en wordt ook de schoft niet afgeknepen.
Lusitana schreef:minikatje schreef:dat van die drukpunten heb je ook met een boomzadel
Lichtrijden is voor de ruiter om langere drafmarsen vol te houden. Paardrijden heeft een militair verleden nl, dat moeten we niet vergeten.
Het is niet uitgevonden voor de paarden...
Daarbij is de druk op de beugels en dus ook het zadel eender of je zit of uit het zadel bent, je moet nl niet met behulp van je beugels gaan "staan". Een goede lichtrijdt techniek is niet meer dan verschuiven van je evenwicht van voor naar achter in de beweging van het paard en niet neerploffen en afzetten. Een weegschaal zal ook reageren op doorzitten en welk om het even bewegingen die je met je paard maakt omdat een paard nu eenmaal ook beweegt en alle bewegingen dinamisch zijn en evenwischts dus gewichtsverplaatsingen met zich mee brengen.
Dit staat verder totaal los van of je er niks tussen hebt, een kussentje, een deken, een boomloos zadel of een zadel met boom....
De paardnatuurlijk site op zich vind ik nooit een betrouwbare bron omdat er niet altijd correcte vergelijkingen worden gemaakt, en de info soms niet klopt of niet volledig is waardoor een verkeerd beeld wordt gegeven. Dit terzijde.
Mijn enige ervaringen met boomloos zijn negatief, maar dat heeft alles te maken met mijn lichamelijke beperkingen. Verder vind ik ze over het algemeen spuuglelijk, maar smaak is persoonlijk.
Ik ben er ook van overtuigd dat een harde langwerpige kern noodzakelijk is om de druk van de zitbeenknobbels te verdelen. Zacht materiaal, als is het een halve meter dik, kan dat niet.
Dit zijn allemaal persoonlijk dingen, als anderen vertellen dat het wonderen voor ze doet, wil ik dat niet teniet doen.
Ik wilde alleen even reageren op dat lichtrijden en ook iets on topic toevoegen.
Jennyxx schreef:Een goed passend boomzadel is misschien altijd beter qua drukverdeling (behalve de buigzaamheid), alleen veranderd een paard een aantal keer per jaar van vorm (wei, spieren, ziekte ed), dus een goed passend zadel is zeldzaam helaas..