WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mrijn

Re: WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:56

En gaf hét zadel ook hét gevoel? Waren toen ineens al je problemen opgelost of zit je dan nog steeds niet optimaal?
Ik ga ik mei een workshop volgen van Lonnie van equilibritas. Ze is dan in Numansdorp dus wellicht is het ook iets voor jou? Ik ga ook proberen of er voldoende animo bij mij op stal is om haar een dag naar WP te halen. Ik heb gister veel heen en weer gemaild over mijn houding en zit met een hoop foto's ter verduidelijking en heb daar al heel nuttige tips uit gehaald!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:00

Ik stapte weg en binnen 3 passen zei ik het.. dít is het.. terwijl ik de hoop al had opgegeven.. :o

Ik ben ook met Lonnie aan de mail.. en ondertussen ookal zitlessen gehad.
Hieruit is oa gebleken dat mijn zadel een groot probleem was.. dus daarom ga ik dat veranderen.
Ondertussen blijf ik wel bezig met mijn zit.. ;)

Maar heel apart.. ik kon op dat laatste zadel ineens veel beter blijven zitten.. ;)

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:29

Hoe heb je die zitlessen georganiseerd met Lonnie? Ik wil ook!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:58

Niet met Lonnie, maar hier in de buurt :D

Frasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:43

femmefatale1 schreef:
Ik loop al 2 jaar de wow te vervloeken.. nu weet ik waarom :o
De zitting is te groot waar ik dus in ga glijden, en de dressuurbladen geven te weinig steun bij mij omdat mijn paard omdat ie veel beweging mee geeft..
Het jammere is dat mijn houding hierdoor dus ook slechter is geworden :(
Nu moet ik dus zitlessen nemen om mijn houding te verbeteren, én nog eens een compleet ander zadel :$

Was je 2 jaar geleden dan zwaarder, of is het niet zo netjes aangemeten?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:13

Geen van beide.. :n
Deze fitter vond mij ook in 18 passen, maar ik zat gewoon lekkerder in een 17..

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:19

Ik ben op zoek naar een ander zadel en een WOW heeft mijn voorkeur. Dit zal in eerste instantie een 2de hands worden. Er wordt altijd mee gescandeerd dat een Wow op ieder paard aangepast kan worden, maar daar heb ik inmiddels ook al tegenberichten over gehoord. Voor zover ik begrijp zijn er zowieso al 2 verschillende typen bomen, een flat en een curved. Nu zijn veel delen van de WOW aanpasbaar / verwisselbaar, geldt dit ook voor de boom? De boom is natuurlijk het "hart" van het zadel, maar ik heb nog nergens terug kunnen vinden of dit ook mogelijk is. Iemand enig idee cq ervaring ermee?

Ook nog tips waar je zelf op moet letten indien je een 2de hands WoW aan wilt schaffen?
Zadel zal uiteraard aangepast worden door een erkende Wow fitter, maar mocht ik zelf ergens tegenaan "lopen" wat zijn dan de aandachtspunten volgens jullie?

Is er ook nog een groot verschil tussen bijv de nieuwere Wow zadels en die van een jaar of 7 terug?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:30

Je hebt het oudere model en het nieuwere model.
Ik kan je aanraden voor het nieuwere model te gaan.. vraag even aan de wow fitter wanneer deze precies gekomen zijn.

De boom zit in de zitting, en als je dus een andere nodig zou hebben, wordt het gelijk een andere zitting.
Daarom is dit ook het duurste onderdeel van je zadel.
Verder is in principe alles aan te passen, maar hier wordt niks gezegd over de kosten.. dit kan vrij weinig zijn (headplate), maar ook een berg geld (bv kussens).. het is maar net wat je nodig hebt.

Maar als je het zadel laat nakijken door een erkende wow fitter, wordt dit risico een stuk kleiner.
Wat zoek je voor zadel?

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:42

Weet je toevallig het verschil tussen het oudere en het nieuwere model en waarom zou je voor het nieuwere model gaan? Is dat makkelijker aan te passen?

Ik begreep dat het vervangen van een zitting 1000,- kost van mijn stalgenootje.
Die heeft ook een Wow. Zij heeft toen gelukkig een showmodelzitting kunnen krijgen van Kerry.

Ik zoek een dressuurzadel voor een paard met wat schoft en een vrij rechte rug. Denk dat het een 18" zitting moet zijn want ik ben zelf 1.90m lang en ben niet overdreven dun of erg dik, normaal postuur.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:47

He even offtopic,maar ik zie dat je uit heenvliet komt,wat grappig,daar ben ik veel geweest omdat mijn ex vriend daar woont. Heel klein dorp

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:04

Ik quote mezelf maar even. Hier zie je het verschil tussen een oude en nieuwe zitting...
marjonneke schreef:
kleinvosje schreef:
Ik heb gisterenavond op de WOW van een cursusgenootje gezeten, maar om eerlijk te zijn was ik er niet helemaal kapot van. Ik had vooral lest van de plaats waar de beugelriemen aan het zadel gemaakt zijn, dat was echt een dikke bobbel die in mijn bovenbenen duwde. Ik had ook het gevoel dat ik voorover werd geduwd door het zadel. De zitting vond ik wel fijn zacht, maar toch is dat voor mij geen aanleiding om over te stappen. Ik hou het wel gewoon bij mijn Kieffer!

Ik vermoed juist dat jij op een oud model zitting hebt gezeten. Die zijn op die plaats dikker dan de nieuwe. Met de nieuwe zitting heb ik nergens last van. Als je naar het zadel van Seven kijkt op pagina 1, dan zie je dat er over de haak waar je je riemen aan doet alleen een flapje zit. Bij een oudere wow zie je dat het daar opgevuld is. Zal proberen een foto te zoeken!

Edit: Gevonden!
Hoop dat niemand er problemen mee heeft dat ik een deel uit een foto heb geknipt :o .

Oud:
Afbeelding

Nieuw:
Afbeelding

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:07

Verder zou ik gewoon eerst een fitter laten komen. Dan kun je samen een wensenlijstje maken en dan gaan zoeken naar een tweedehands. Ok, dat kost je twee keer een visite van een fitter, maar er zijn zoveel verschillende kussens en zweetbladen, dat het dan wat makkelijker zoeken wordt. Hoorde wel dat niet elke fitter het fijn vindt als je een tweedehands wil gaan zoeken. Ik kan uit ervaring spreken als ik zeg dat Marjolein van Woensel daar heel fijn in is!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:09

Ik woon dan wel in Belgie, maar als Lonnie in de buurt is gaan we ook afspreken. Ben benieuwd!

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:10

Snoevie, wij wonen in de oude kern van Heenvliet, ik ken niet iedereen hier hoor, ben ook maar import ;-)

@ Marjonneke thnx, nog andere wezenlijke verschillen tussen een oud en nieuw model?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:24

ik vond het oude model lekkerder zitten ....... Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
De oude diepe zit is veel vlakker dan de nieuwe diepe zit.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:31

ik vind het diepere juist prettig,maar inderdaad iedere persoon is anders.
zelf heb ik ook op een ondiepe zit gezeten,maar ik vond het helemaal niks

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:35

Er is niet 1 oud model en 1 nieuw model... In de tussentijd zijn er veel minder zichtbare dingen veranderd die je niet wel degelijk voelt .. Mijn eerste Wow had geen zichtbare beugelhaken (dus in die zin het nieuwe model) en zat heerlijk zacht en vlak. Het Wowzadel dat ik 3 jaar later kocht was op papier hetzelfde, maar zat echt een heel pak minder.
Verder is het absoluut niet zo dat elke Wow op elke paard is aan te passen. Ik heb met dat verhaal in mijn achterhoofd een zadel met curved tree 5x aan laten passen op een paard dat een flat tree nodig had en dat is nooit gelukt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:37

Mrijn en nu krijg je dan waarschijnlijk weer de zitting van je eerste wow terug ?

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:40

Ja het klopt dat de oudere zittingen wat minder diep zijn. Maar dat is altijd te ondervangen. Je kunt dan nu met de nieuwe zitting ook kiezen voor een shallow seat. Vind ik ook een fijne zitting. Pas eventjes mogen uitproberen!

En inderdaad Mrijn, het is echt niet mogelijk om een willekeurig tweedehands wow zadel te pakken en dat pas te maken op je paard. Maar het is wel zo dat wow in de meeste gevallen wel een passende combinatie kan maken. Maar dat is een andere benadering, die heel veel mensen verkeerd uitleggen. Jammer want dat is ook absoluut niet wat ik de meeste wow fitters hoorde vertellen toen ik op zoek was naar een tweedehands wow.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:42

Meestal kan je idd voor een 2dehands het beste op zoek naar losse onderdelen die je dan zelf samenvoegt. maar dan moet je natuurlijk wel weten wat je precies zoekt.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:55

Splinter schreef:
balen zeg pollux, ze verkopen zeker niet goed als ze nog zo nieuw zijn :n

Wie weet wat de maten zijn van de zweetbladen in cm? ' Hoelang' zijn de normale en hoelang de verlengde?

De normale bladen zijn 20 inch. Ik heb namelijk verlengde bladen (er staat +2 op het blad), en die zijn 22 inch.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:03

Maris schreef:
Mrijn en nu krijg je dan waarschijnlijk weer de zitting van je eerste wow terug ?

Nou, die kans is er... Geen idee of die zitting op mijn huidige paard past, maar ik heb goede hoop! Maandag ga ik passen.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:06

@Marjonneke: ook de vulling en het leersoort in de loop der veranderd heb ik me laten vertellen. De oudere zittingen (zoals mijn oudje) blijven niet zo lang mooi en er is een kans dat de foam gaan klonteren oid. Maar, ze zitten dus wel echt zalig, daar kan een extra diepe van nu niet tegen op (vind ik dan).
Laatst bijgewerkt door Mrijn op 12-03-11 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:12

De boom is het duurste onderdeel in het zadel om te vervangen. Dan kun je bijna beter een nieuw zadel kopen.
Marjolein v. Woensel verkoopt ook tweedehands zadels.

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:20

Kun je zelf ook zien wat voor boom er in een zadel zit? Ik bedoel bijv door de vorm van het zadel/zitting of wanneer je de kussens los maakt?