[WN] Bitloos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:26

Ik heb het eens geprobeerd, maar dan staat mijn exemplaar meteen bij de uitgang van de bak! _O- :D
Bitloos op lichte hulp te sturen, ook met halsring en bitloos als reserve.
Maar zonder hoofdstel denkt ze zoek ut zelf maar uit. Maar het is ook wel een beetje type tank.
Vind ik best jammer, ik had het best heel leuk gevonden om zonder hoofdstel te rijden.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:33

suze_ schreef:
Ik lees het topic nu tijdje mee en vind sevkes posts erg leerzaam :)

Laat sinds kort mijzelf trainen op westerngebied :+ zodat ik over 2 jaar met goede begeleiding samen met mijn paard getraind kan worden. Gelukkig heb ik via een stalgenote i.i.g. al een geweldige trainer gevonden.

Druk nadenkend nu dus over hoe of wat op alle fronten. Beginnen met bitloos was ook mijn idee, maar door Sevkes haar posts ben ik weer een stukje wijzer op dit gebied. +:)+
Sevke misschien heb ik eroverheen gelezen, maar met welke bitloze optoming begin jij met de jonge paarden en bij welke fase ga je dan over?

ik zou adviseren om je paard te laten trainen zodat ie verder staat dan jezelf en onder begeleiding van je paard kunt leren

de enige bitloze optoming die die naam waard is , is imo een bosal (het touwhalster de eerste paar ritten niet mee beschouwd)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:42

suze_ schreef:
Sevke misschien heb ik eroverheen gelezen, maar met welke bitloze optoming begin jij met de jonge paarden en bij welke fase ga je dan over?

De eerste keren onder de man, rijden we altijd met een sidepull of touwhalster. Om het voor het jonge paard niet al te ingewikkeld te maken. Hij heeft nu ook al te kampen met een persoon op de rug...
Eens het paard de ruiter gemakkelijk en ontspannen draagt (er wordt in die fase nog niet teveel gestuurd), gaat er een snaffletje bij. Teugels nog steeds aan de sidepull. Reageert het paard niet meer op de snaffle, dan gaan we sturen : links, rechts en ho ! Eens ze dat doorhebben, worden de teugels verplaatst naar de snaffle. Soms wordt er tijdelijk overgegaan op bosal, omdat ze tanden gaan wisselen en teveel negatief op het bit gaan "werken". Daarna een babyshank, meestal met snafflemondstuk. En dan hangt het af van paard tot paard.
Let wel ! Wij doen het net zoals Dofuzz zegt. Ik leer mijn paarden niet meer zelf. (ben er uiteraard wel bij betrokken), maar laat ze opleren door een pro. Mijn huidige wedstrijdpaard heeft een hoger niveau dan ikzelf en dat is erg fijn om te leren. Mijn jonge paarden breng ik het eerste jaar niet zelf uit.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:42

Ik volg met heel veel aandacht mee en voel me aangetrokken bij de groep van Dana.
In het verleden ben ik jammer genoeg mijn Quartertje verloren tgv een ongeval in de wei...ik ben nu al mijn energie in onze Haflinger aan't steken.
Heb een op maat gemaakte Wade en volg al 2,5 les...de grootste hap was grondwerk, omwille van haar karakter.
In de verste verte niet te vergelijken met mijn Quarter.

Wedstrijden interesseren me niet, maar ik heb leren met een Bosal te rijden. Inderdaad vind ik het fijnere werk niet echt haalbaar zo (misschien ligt dit wel aan mij)
2de probleem is dat mijn Haf het regelmatig zelf eens wil proberen om het uit te zoeken (zelfde type paard als 'moonfish' :D
Moraal van het verhaal: ik wil de knepen van het westernrijden leren, welke optoming ideaal is enz...
Het is verdorie een helse zoektocht, woon jij ver Sevke? (je mag PB'en als je wil) ik sta ook open voor goede raad. ;)

sevke

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:45

O ja, was ik nog vergeten zeggen : tijdens de "overgang" naar snaffle wordt het paard wel regelmatig opgebonden gelongeerd. (teugels aan de snaffle, door de beugels en achter de horn vastgeknoopt, niet te strak uiteraard.)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:46

Misschien dat haar ook even naar een pro breng, mijn lesgever is al wat ouder en te zwaar om met haar te rijden.
Mag ik weten wie jouw paarden beleerd Sevke?

Ik rij ook tussendoor, en zeker buiten een snaffle...en longeren ben ik nu bezig met een Pessoatuig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:47

@ Dofuzz dat is ook wel het idee voor de verdere knopjes :j
Ik begin zelf met de grondbasis,longe en het zadelmak/ruitermak maken, daarna zal hij richting trainer gaan, waarna ik, zodra dat goed gaat, samen met hem getraind kan worden. Ik ben niet van plan wedstrijden te gaan rijden, maar wil uiteraard wel zo correct mogelijk met hem aan de slag. :)

@ sevke, dank je voor je antwoord. Zo had ik het zelf ook ongeveer in gedachte, fijn om het 'bevestigd' te horen. +:)+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:47

Voor mijn type tank wil kaakgekruist het beste.
Als ik de bosal en Hackamore niet meetel, geen ervaring mee en tevens ben ik geen westernruiter.
Omdat ze op een sidepull wil hangen, en kaakgekruist dat minder doet.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:50

moonfish13 schreef:
Voor mijn type tank wil kaakgekruist het beste.
Als ik de bosal en Hackamore niet meetel, geen ervaring mee en tevens ben ik geen westernruiter.
Omdat ze op een sidepull wil hangen, en kaakgekruist dat minder doet.

Ik heb mijn kaakgekruist verkocht omdat het loslaten zo stroef was, vond het niet duidelijk genoeg voor mijn paard.
Was wel niet met de Haf. Op de duur heb je een ganse tackhandel in huis

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:53

Dat heb ik ook zo'n beetje in huis ja, herkenbaar.
Release heb ik nooit problemen mee ervaren.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:56

sevke schreef:
O ja, was ik nog vergeten zeggen : tijdens de "overgang" naar snaffle wordt het paard wel regelmatig opgebonden gelongeerd. (teugels aan de snaffle, door de beugels en achter de horn vastgeknoopt, niet te strak uiteraard.)

dat jij dat hier nog durft te zggen sevke , opgebonden longeren, schande!!!! (volgens bitloze nh's)
maar nog altijd de beste methode om het paard zelf op zijn eigen tempo aan het bit te laten gewennen en erop licht te worden

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:43

Tja, Dofuzz : voor mij werkt het ! :D Het leert het jonge grut van het bit af te blijven. ~~}>
Het lijkt mij trouwens nog altijd aangenamer voor een jonge knol om opgebonden gelongeerd te worden met een snaffle, dan met een sidepull...

't is trouwens stil aan de oooooooooverkant... }>

@iana : je hebt pb :)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:50

Hihi, ik had Iana ook al een pb'tje gestuurd, allicht met ongeveer dezelfde boodschap als Sevke.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:52

Waarschijnlijk :D
Kom je vanavond trainen ?

@iana : ik vind opgebonden longeren effectiever en véél gebruiksvriendelijker dan zo'n pessoa-tuig. Het pessoa-tuig...nog zoiets wat de kassa heeft laten rinkelen. Je moet het maar doen. Iets uitvinden wat al bestaat, iedereen van de noodzaak ervan overtuigen om het te gebruiken, er 10X de prijs voor rekenen, en er nog mee wegkomen ook. Tot nog toe dacht ik dat alleen banken daartoe in staat waren _O- :')

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:05

@ Sevke: neen, vanavond ga ik weer wat proberen bijleren op het Syntra ;). Ik ben teveel een strever om weer te brossen. Ben vorige dinsdag dan maar al gaan trainen. Volgende week echter dan ben ik weer van de partij!
Vind ik wel leuk, mensen die zichzelf niet te serieus nemen ;) .

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:07

Humor en zelfspot zijn de kers op de taart van het leven ;) De zieligste mensen zijn diegenen die zichzelf altijd au serieux nemen...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:28

Sevke, blijf vooral onwaarheden rondstrooien +:)+

Ik heb wel door dat het geen zin heeft en dat je dit topic naar je hand probeert te zetten en onwaarheden over bitloos flink de wereld in wil helpen.
Blijkbaar kan je het niet hebben dat mensen iets kunnen wat jij niet kan. Dan kun je of je er bij neer leggen of andere mensen zwart maken, alleen schiet je daar niks mee op.

Als je zegt dat een sidepull geen release heeft omdat de neusriem er nog aan zit vergeet je voor het gemak dat een bit altijd in de mond zit. Maar dat is opeens wel weer release volgens jou.

Als een sidepull zo'n martelwerktuig is volgens jou, waarom rijd je dan je jonge paarden er mee, wil je ze een trauma bezorgen?

Vind het een behoorlijke leffe manier van reageren, een beetje over iemand gaan praten alsof diegene het toch niet leest :?
Als je zo goed met kinderen bent laat dat dan ook blijken, maar een volwassene die loopt te roddelen over iemand terwijl diegene het gewoon kan lezen.... Oh wacht, ik snap nu al op welke manier je goed met kinderen bent :+

Maar nee ik zie in dat ik heel wat betere dingen te doen heb dan een discussie aan gaan met 2 volwassenen die denken dat ze het hele rijkdom in wijsheid bezitten omdat ze meer paardenervaring hebben. Dat je het niet kan omdat je een andere rijstijl hebt wil nog niet zeggen dat niemand anders het kan.
Jullie geven blijkbaar rukjes aan de mond zodat het paard gaat ''nageven''. Prima, als je dat wil doen, maar laat dan iemand anders ook in zijn of haar waarde als diegene een andere manier heeft en dat niet wil doen.

Maar dat een 20jarige dat tegen een volwassene moet zeggen... :+

Omdat ik mijn verzorgpaard bitloos rijd en dat prima gaat ga ik toch ook geen onwaarheden over bitten rondstrooien?
Live and let live.

TS: Ik zou maar een nieuw topic maken en er dan duidelijk bij vermelden dat het niet over wedstrijden/hogere training gaat, misschien krijg je dan leukere reactie's, nuttige reacties over bitloos.

Oh, en die reacties van waar blijft ze... tja had niet anders verwacht. Laat heel veel zien over hoe jullie zijn :)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:51

Air schreef:
Sevke, blijf vooral onwaarheden rondstrooien +:)+

Ik heb wel door dat het geen zin heeft en dat je dit topic naar je hand probeert te zetten en onwaarheden over bitloos flink de wereld in wil helpen.
Blijkbaar kan je het niet hebben dat mensen iets kunnen wat jij niet kan. Dan kun je of je er bij neer leggen of andere mensen zwart maken, alleen schiet je daar niks mee op.

Als je zegt dat een sidepull geen release heeft omdat de neusriem er nog aan zit vergeet je voor het gemak dat een bit altijd in de mond zit. Maar dat is opeens wel weer release volgens jou.

Als een sidepull zo'n martelwerktuig is volgens jou, waarom rijd je dan je jonge paarden er mee, wil je ze een trauma bezorgen?

Vind het een behoorlijke leffe manier van reageren, een beetje over iemand gaan praten alsof diegene het toch niet leest :?
Als je zo goed met kinderen bent laat dat dan ook blijken, maar een volwassene die loopt te roddelen over iemand terwijl diegene het gewoon kan lezen.... Oh wacht, ik snap nu al op welke manier je goed met kinderen bent :+

Maar nee ik zie in dat ik heel wat betere dingen te doen heb dan een discussie aan gaan met 2 volwassenen die denken dat ze het hele rijkdom in wijsheid bezitten omdat ze meer paardenervaring hebben. Dat je het niet kan omdat je een andere rijstijl hebt wil nog niet zeggen dat niemand anders het kan.
Jullie geven blijkbaar rukjes aan de mond zodat het paard gaat ''nageven''. Prima, als je dat wil doen, maar laat dan iemand anders ook in zijn of haar waarde als diegene een andere manier heeft en dat niet wil doen.

Maar dat een 20jarige dat tegen een volwassene moet zeggen... :+

Omdat ik mijn verzorgpaard bitloos rijd en dat prima gaat ga ik toch ook geen onwaarheden over bitten rondstrooien?
Live and let live.

TS: Ik zou maar een nieuw topic maken en er dan duidelijk bij vermelden dat het niet over wedstrijden/hogere training gaat, misschien krijg je dan leukere reactie's, nuttige reacties over bitloos.

Oh, en die reacties van waar blijft ze... tja had niet anders verwacht. Laat heel veel zien over hoe jullie zijn :)

welke onwaarheden?? ik vind sevke nagels met koppen slaan :j

en inderdaad, door het gewicht van het ijzer krijg je inderdaad een heel directe release

ik dacht van onze kant (sevke en ik oa) wij echt wel argumenten gaven die helaas in geïndactrineerde dovemansoren vielen. dacht je echt dat 2 dames die meer jaren te paard zaten dan jij op deze bol rondloopt niet heel veel dingen geprobeerd hebben?
als je goed luistert naar jouw nh guru's zou je weten dat : "there is no substitute for experience". en dat een 20-jarige iemand met 25 jaar ervaring EN Europese en Nationale titels beschuldigt van onkunde tot daar aan toe, maar dat ze daarmee ook trainers waar ik paarden heb/had zoals Kronsteiner, Ludwig, Schmersal daarvan beschuldigt vind ik te grof voor woorden. begin eens met een handdoekje te halen en jezelf droog te vegen achter de oren.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:57

Hi Air ! Long time no see :wave:

Citaat:
Vind het een behoorlijke leffe manier van reageren, een beetje over iemand gaan praten alsof diegene het toch niet leest

MMMM ! :9 Afbeelding

ontopic maar weer :

Citaat:
Blijkbaar kan je het niet hebben dat mensen iets kunnen wat jij niet kan. Dan kun je of je er bij neer leggen of andere mensen zwart maken, alleen schiet je daar niks mee op

:D _O- :')
En wat kan jij wat ik niet kan ? Ik ben één en al oor.

Citaat:

Ja. Door zijn werking, op veel meer plaatsen dan alleen de mond, én door het feit dat een bit heel wat zwaarder is dan het aansnoerriempje van een sidepull, heb je een veel betere release.

Citaat:

Leg mij geen dingen in de mond die ik niet gezegd heb ! Ik heb gewoon even de nadelen ervan aangetoond. Is toch interessant voor de mensen die overwegen om bitloos te gaan rijden ? Dat jij er dan meteen een martelwerktuig van maakt, daar kan ik niets aan doen.

Citaat:
Als je zo goed met kinderen bent laat dat dan ook blijken, maar een volwassene die loopt te roddelen over iemand terwijl diegene het gewoon kan lezen....

"roddelen" : volgens Wikipedia:

Citaat:
Roddel of achterklap (Engels: gossip) is een menselijke activiteit waarbij over iemand wordt gesproken - met name in ongunstige zin - zonder dat de persoon in kwestie bij het gesprek aanwezig is.

Bij roddelen gaat het over geruchten of privé-informatie. Hierdoor heeft roddelen een negatieve klank. omdat de persoon in kwestie niet aanwezig is kan deze zich niet tegen eventuele onwaarheden of aantijgingen verdedigen. Bovendien kunnen verhalen die van mond tot mond gaan een geheel eigen leven gaan leiden doordat men er (bewust of onbewust) dingen bij verzint. De roddels kunnen op deze wijze uiteindelijk reputaties verwoesten.

Lijkt mij in dit geval niet echt van toepassing, gezien we ons op een OPENBAAR forum bevinden, waar per definitie IEDEREEN ALLES kan meelezen. Jij ook, dus.

Citaat:
Oh wacht, ik snap nu al op welke manier je goed met kinderen bent
Ik hoop hier dat jij niet insinueert wat ik eruit afleid, na al die pedofilieschandalen in Belgie... :r

Citaat:
Jullie geven blijkbaar rukjes aan de mond zodat het paard gaat ''nageven''. Prima, als je dat wil doen, maar laat dan iemand anders ook in zijn of haar waarde als diegene een andere manier heeft en dat niet wil doen

QUE ? Wie of wat heeft dat nu weer geschreven ? Wil je er aub voor zorgen dat, als je mij (en anderen) dingen in de mond legt, dat we die dingen dan ook effectief hebben geschreven ? Wel zo netjes...

Citaat:

Nochtans is er al héél veel nuttige informatie voorbij gekomen. Ik weet zeker dat de geinteresseerde lezer al heel wat heeft opgestoken. De geindoctrineerde lezer daarentegen... B-)

edit : dofuzz was me voor _/-\o_

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:11

Ik wou hier eerst niets van zeggen maar ik heb dus eens in het profiel van Air gespiekt en ik zie 1 rijfoto. Sorry maar die rijfoto is toch ook geen reclame, het paardjes (leuk beestje trouwens) loopt helemaal uit elkaar op de voorhand.
Ik blijf erbij, zelf mensen zonder enige intensie voor wedstrijden of rijden op hoger niveau zouden hun paard wel correct de basis moeten aanleren. Daar zit verzameling en nageeflijkheid ook in. Zelf een paard dat opgeleerd wordt tot buitenrij-paard heeft tot 2 jaar nodig om helemaal klaar te zijn en dat bereik je niet door wat rond te hobbelen zonder bit.
Zo'n paard moet hetzelfde kunnen als een wedstrijdpaard, maar gewoon niet zo fijn afgesteld. Dit in het belang van de ruiter (= veiligheid, aangenaam rijden) als het paard (= zonder druk, lekker ontspannen en toch juist de spieren gebruiken). En, nogmaals, ik heb nog niet veel bitloze opgeleerde paarden gezien die dit kunnen. Ja, sturen en stoppen dat gaat meestal nog maar het juiste gebruik van zijn lichaam is ver te zoeken. Vele ruiters zien niet in hoe belangrijk dit is. Ze merken het wel als hun paard niet meer te sturen is maar ze merken niet als het paard helemaal op de voorhand loopt, dat valt niet zo op hé. Maar is wel heel ongezond voor je paard.

Blijkbaar wordt hier weer vergeten dat een paard op buitenrit zelf veel beter onder controle moet staan als een paard in de piste. Zo'n paard krijgt immer veel meer impulsen te verwerken. "Ik rij maar wat buiten" is in mijn ogen allang geen excuus meer om maar wat aan te modderen. Ik heb mensen over zien stappen op bitloos omdat hun paard niet reageert op het bit zoals het moet, over zit- en beenhulpen zullen we maar zwijgen. Enkele maanden later (en nog een dikkere onderhals daarvoor) later, zie je ze helemaal ongecontroleerd rondcrossen. Waar het paard voorheen nog wat te sturen was, doet het nu helemaal zijn zin.

@ Sevke: :D , jij zou colums ofzo moeten gaan schrijven.

Ik zie hier inderdaad enkele mensen voorbij komen die alles netjes en zonder vooroordelen gelezen hebben en daar dan gewoon netjes op antwoorden en hun conclusies uit trekken. Ik hoop toch dat de TS meeleest en tussen de regels door toch haar antwoord nog heeft gevonden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:19

@ air -als je" waarheden" ontmaskerd zijn als zijnde niet -waar, ga je de persoonlijke aanval in..
je hebt nergens gelijk.en toch blijf je doorgaan..valt niet mee, je ongelijk te bekennen he ?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:55

nu past er maar één antwoord : amen en uit !

En Air kan ik als nuttige tool, naast haar sidepull, nog volgende bitloze aanvullingen aanraden :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MidnightPSan

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:30

Ja een onderdeel voor ''Showende of Gevorderde'' western bokkers zou wel goed uitkomen, als die mensen die meer dan 600 jaar ruiterkennis aan de kant gooien dan maar wel weg blijven.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:39

_O-

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:18

goedenavond zeg _/-\o_ _/-\o_
Interressant om te lezen maar wel allemaal happy blijven :D