is dit nou zo n moeilijke rug?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 15:56

het is een nieuw zadel. hij draagt na het aansingelen als ik erop zit wel overal, het is niet zo dat hij dan in het midden niet draagt ofzo en er een 'opening' zit.
die zadelmaker komt niet na mijn bericht en zei het zadel moet inzakken en zich vormen en dat het dan goed zou liggen.
ik heb er wel een bredere boom bij gekregen, als ik die erin stopt ligt hij wel 'rechter' op het paard maar hij knelt met deze boom ook totaal niet voor, dus snap niet waarom hij dan iets achterover ligt? het is wel een zadel met een ondiepe zit en hoge kamer voor de schoft.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 15:58

om nog even een vraag van een bokker te beantwoorden: het paard voelt zich fijn onder het zadel, loopt lekker maakt passen goed af en doet niet lelijk met opzadelen.

Dinopino

Re: is dit nou zo n moeilijke rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:12

En zit je er zelf ook lekker op heb je niet het gevoel dat je te ver naar achteren in het zadel zit. Voelt het goed, dan vindt ik dat je tenminste toch die gemiddelde 20 uur die er voor staan zoals je zegt moet gaan rijden.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 16:14

ik zit er lekker op heb niet het idee dat ik naar achteren hang ofzo, anders zou ik dat ook een de beugel moeten zien denk ik en dan zit ik niet tegen de wrong. toch vind ik dat als ik de achterkant wat optil het rechter ligt.. zou ik de bredere boom erin moeten doen? helpt dat?

beauterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:21

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 16:24

dat is voor mij geen optie want ik heb net een nieuw zadel gekocht en ik krijg geen geld terug alleen misscien nog inruilen bij hem.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 16:33

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 16:47

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 16:48

de 2e foto

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:49

ik heb een kieffer lusitano. geen enkel ander zadel lag mooi bij haar...

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:56

Deze zadels liggen allemaal iets achterover, dit is niet goed en heeft weinig te maken met inzakken. Net als de verkeerde druk, zoals je het beschrijft dat hij aan de achterzijde van het zadel meer druk, dan verdeelt het zadel de druk niet goed, dit komt omdat de kussens of de vorm van de boom niet op je paard past. Maar wacht nog even je eigen foto af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:01

rosja1 schreef:
ik zit er lekker op heb niet het idee dat ik naar achteren hang ofzo, anders zou ik dat ook een de beugel moeten zien denk ik en dan zit ik niet tegen de wrong. toch vind ik dat als ik de achterkant wat optil het rechter ligt.. zou ik de bredere boom erin moeten doen? helpt dat?

Je hebt het zadel toch aangemeten gekregen? Welk merk is het? Ik denk dat het een goedkoop zadel is, een boom erbij krijg je niet zomaar. Zoals ik de rug van jouw paard zie, heb je een goede middenklasse nodig en dan denk ik ook zeker aan een passier Corona, iig in die prijsklasse en kwaliteit.

Als je nu al het idee hebt dat het zadel niet goed ligt, dan is het ook niet goed, zo verpest je de rug van je paard volledig. Zoek een goede zadel passer, zijn je een aantal zeer goede tips gegeven. Al laat je ze komen, kost je ongeveer 70 euro, dan weet je iig wat je nu hebt. Zadels kosten geld en als je goed wil rijden, moet je investeren. Jammer dat mensen altijd weer denken dat ze met een paar honderd euro ook goed zitten...bezuinigen op de verkeerde kosten. Over een paar jaar ga je giga kliniekkosten krijgen als je met verkeerde zadels rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:03

rosja1 schreef:
dat is voor mij geen optie want ik heb net een nieuw zadel gekocht en ik krijg geen geld terug alleen misscien nog inruilen bij hem.

Als je het net gekocht hebt en het past niet, moet hij het wel terug nemen. Je koopt een dienst en jij mag kwaliteit verwachten. Hoe lang heb je het zadel? Als je meteen bij aflevering al aangeeft dat het zadel niet past, heb je alle rechten.

Als je je zadel op de rug legt, moet hij ong. 5 cm achter het schouderblad liggen. Je weet het het zadelblad loopt? Dan leg je je hand in de kamer, dus waar de schoft zit en dan voel je of het zadel de ruggegraad vrij houdt. Je kan ook even de blote rug bekijken en dan voel je hoe breed de ruggegraad is, dat is per paard verschillend en dan voel je of de kussens op de ruggegraad drukt, daar waar je zit, is de druk het hoogst.
Het kussenkanaal moet zo breed zijn dat de ruggegraad vrij ligt en dat kan je zien en vooral voelen door je hand op de ruggegraad te leggen en je vingers net over de ruggegraad te leggen, je mag dan niet het zadel voelen.

Als je drukt, mag het niet bruggen, dus van voren of achteren omhoog komen. De kussens moeten zacht zijn en gelijk van bolling. Als je rijdt mag het niet klapperen en dat kan je ook zien als je gaat rijden zonder dekje, je ziet dan precies waar het zadel aansluit aan het zweet, dan kan je ook zien dat het naar voren of naar achteren schuift. Het zadel moet 5 cm van de schouders blijven. De kamer van het zadel mag als je gaat zitten niet de schoft raken, je moet je vingers er makkelijk tussen kunnen leggen.

Als het zadel op de rug ligt, moet je van achteren kunnen zien dat hij aan beide zijden van de ruggegaad even ver ligt, dus niet scheef is.

Als je denkt dat de schouders scheef zijn, is dat misschien ook zo, dan is je paard scheef!!! En daar kan je wat aan laten doen, dan moet je een goede masseur laten komen en die masseert de vaste spieren los waardoor je paard weer in balans komt en zal een zadel ook weer beter passen.

Als je op je paard zit, moet ook de beugels recht naar beneden hangen, maar je moet ook goed blijven zitten dus makkelijk rechtop en je benen netjes naar achteren zoals het hoort en niet naar voren getrokken worden in het zadel.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 18:37

russel: ik heb er wel 1500 euro aan uit gegeven is wel wat meer als ' een paar honderd euro'

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 18:40

als iemand zich een zadelmaker en passer noemt dan vertrouw ik erop dat ik het goed doe, zeker als ik ook nog eens een goed degelijk zadel koop wat zeker geen flut is!! maarja blijkbaar kan je dus niet alle zadelmakers hier vertrouwen

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:14

ik heb mijn zadel aan laten meten bij divoza. is me erg goed bevallen. ik had een vrouwelijke zadelmaker die erg kundig overkwam en ook geduld had. Bij mij kantelden ook alle zadels. Mijn kieffer ligt echter prima!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:00

Russel, er zijn mensen die niet zo rijk zijn zoals jij. Passier Corona..... :$
Er zijn ook mensen (en paarden) die heel veel plezier hebben met een B-merk en dat krap aan kunnen betalen. Bij iedereen is de beurs wat anders gevuld dan Passier Corona geld.
TS heeft al een zadel ingeruild omdat het niet goed was. Hiervoor heeft ze een ander zadel laten aanmeten die kennelijk ook net niet/wel lekker ligt.
Pas op wat je roept over het kopen van dure zadels want vele mensen hebben dat geld gewoonweg niet.
Deze mensen (en paarden) hebben net zoveel plezier met een 2-hands A-merk zadel of een nieuw B-merk zadel.
Het grootste belang is dat het correct op de rug van het paard ligt en daar is TS nu heel erg hard haar best voor aan het doen. Er zijn nog zat (teveel) mensen die hun paard echt naar de klóte rijden omdat ze het vertikken om een goed passend zadel te kopen (want stel je voor dat het geld moet kosten) Of uberhaubt de moeite niet doen om jaarlijks te laten checken.

russel schreef:
rosja1 schreef:

Je hebt het zadel toch aangemeten gekregen? Welk merk is het? Ik denk dat het een goedkoop zadel is, een boom erbij krijg je niet zomaar. Zoals ik de rug van jouw paard zie, heb je een goede middenklasse nodig en dan denk ik ook zeker aan een passier Corona, iig in die prijsklasse en kwaliteit.

Als je nu al het idee hebt dat het zadel niet goed ligt, dan is het ook niet goed, zo verpest je de rug van je paard volledig. Zoek een goede zadel passer, zijn je een aantal zeer goede tips gegeven. Al laat je ze komen, kost je ongeveer 70 euro, dan weet je iig wat je nu hebt. Zadels kosten geld en als je goed wil rijden, moet je investeren. Jammer dat mensen altijd weer denken dat ze met een paar honderd euro ook goed zitten...bezuinigen op de verkeerde kosten. Over een paar jaar ga je giga kliniekkosten krijgen als je met verkeerde zadels rijdt.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:06

TS, ik weet niet wat je budget is, maar op mijn paard lag een Rossner Montreal ook aardig. Er zou een beetje bij de kussens ingstopt moeten worden om hem helemaal perfect te laten liggen. Dat zadel kost rond de achthonderd bij Divoza geloof ik. Is ook prima kwaliteit. Ik had namelijk ook het probleem van te plat liggende zadels. en bij de schoft was ze wat ingevallen omdat ze al wat ouder is. Ik heb het geluk gehad dat ik een gift heb gekregen waardoor ik toch het Kieffer zadel kon kopen, anders had ik zeker de Rossner genomen. Zit ook heerlijk. Fijn dressuurzadel.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 22:34

ik ben het met downhill eens, mijn vorige pony liep geweldig onder een wat goedkoper zadel, niks mis mee.

ilse: ik heb nu de ruiz diaz, de rossner past bij mijn paardje niet..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:37

ik weet niet waar je woont, maar een vriendin van me heeft een arabier met een hele maffe rug. zij is naar een zadelmaker in meppel gegaan. dat is echt een goede. hij heeft het hele zadel perfect passend gemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:50

Paarden met standaard ruggen kunnen met goedkope standaard zadels. Paarden met standaard hoeven kunnen met elke smid.

Heb je een paard die niet binnen het standaard model past, heb je helaas meer dan een klein budget nodig. Jammer, maar helaas. Om je dan te gaan spiegelen aan de succesverhalen van de standaardjes om zo geld te besparen, ben je verkeerd bezig.

Als je je geen goed zadel kan veroorloven, moet je wat door sparen eer je een paard koopt. Paarden zijn duur. Daar heb je verantwoording tegen over te dragen. Jammer helaas, maar dan moet je gaan bijrijden, dan is de eigenaar verantwoordelijk voor goed tuig.

En een passier corona, kost ongeveer 1500 euro, dus zo duur is het ook weer niet. Dan zijn er genoeg 2e hands zadels van A klasses, dan heb je ook voor 1000 euro een goed zadel, mits je een goede zadelmaker vind die ze in huis heeft. Maar als je per se nieuw wilt en gebonden bent aan een maximum, ga je schipperen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-01-10 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:52

ja, maar goed... nu zit je in de boot en dan moet je varen, russel. ik kan me voorstellen dat dit heel cru overkomt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:55

Het is niet cru, het is gewoon wijsheid, elke bokker heeft een zoekfunctie en weet hoeveel verhalen er wel niet zijn over verkeerd tuig en problemen. Dan kan ze ook nadenken.

Ze koopt een zadel en het past niet, omdat het goedkope niet ging, dan gaat ze een ander nemen, maar wederom binnen het budget en wederom is het niet helemaal wat het moet zijn.

Tja kan je je afvragen of je niet verkeerd bezig bent. Dan ga je via de zoekfunctie op zoek naar goede zadelmakers met een groot assortiment. Er is haar genoeg aangeraden.

Wie is er nu cru? Ik denk TS naar haarzelf en haar paard. Nu moet er koste wat kost een zadel passend gemaakt worden die het eigenlijk net niet is. Over een jaar moet er weer een ander zadel komen omdat pony er helemaal niet meer mee loopt en ook nog problemen heeft.

Het is gewoon zo als het is. ;)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:01

Nu vind ik dat je misselijke opmerkingen maakt Russel! :r
Het is van de pot gerukt dat JIJ dan maar vindt dat als iemand geen passend zadel kan vinden voor een paard met moeilijke rug, en geen 2.300 euro heeft voor een "duur" zadel, dat men dan maar een bij-rijd-paard moet gaan rijden. Of dat jij vindt dat iemand dan maar geen eigen paard mag hebben. Waar slaat dat in godsnaam op? Valt mij echt tegen van jou...

[quote="russel"]moet je wat door sparen eer je een paard koopt. Paarden zijn duur. Daar heb je verantwoording tegen over te dragen. Jammer helaas, maar dan moet je gaan bijrijden, dan is de eigenaar verantwoordelijk voor goed tuig. quote]
Laatst bijgewerkt door VDB op 12-01-10 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:03

Ik ben het ook wel in zekere zin met je eens hoor, russel. maar ik vond je verwoording wat stug overkomen.
Achteraf had de TS beter kunnen doorsparen. Maar als we alles van tevoren weten, komen we met een dubbeltje de wereld rond. Althans, dat is wat mijn oma altijd zei ;)