bit opwarmen voor het indoen, wie vergeet dat (niet) ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lae991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:54

ik vergeet het nooit, ik heb het eigenlijk pas een paar maanden geleden ondekt dat het moest (al een geluk heb ik mijn pony van de lente dus heb het daarvoor niet ingedaan in de winter) , maar goed dat je dit topic opent want het is wel aangenaamer voor het paard en veel mensen weten het niet...

Joki

Re: bit opwarmen voor het indoen, wie vergeet dat (niet) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:58

ik maak mijn bit altijd nat. In de winter met heet water, tegen de tijd dat ik het dan in doe is het bit lauw. In de zomer met koud water, omdat mijn paard een nat bit gewend is

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:04

Ik doe het altijd :j Met blote handen want met handschoenen aan werkt het niet zo goed. Als ik bij huis rijd doe ik het altijd even odner de warme kraan. Echt iets wat ik dus NOOIT vergeet!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:08

Ik deed het wel altijd :j De hoofdstellen hingen ook in een vrij koude ruimte, dus in de winter vond ik het wel zo fijn voor m'n pony :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:21

Ik doe het nooit :n Denk je nou echt dat je in die enkele seconden het bit warmer maakt?
Gelukkig hangen mijn hoofdstellen in een verwarmde zadelkamer, waar het vele malen warmer is dan buiten.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:25

Als het bit koud aanvoelt dan hou ik het altijd een tijdje in mijn handen zodat de erge kou eraf is.

Weet niet of het voor het paard wat uitmaakt maar voor mijn gevoel doe ik het toch.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:30

Onze zadelkamer is verwarmd dus nu is t niet nodig. Waar we vroeger lesten was dat niet zo en moest dat ook..
Kleine moeite..

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:22

idd, waarom zou je het niet doen? m'n moeder zei het vroeger altijd :o

m'n pony doet d'r mond ook een stuk minder snel open bij een koud bit dus dan zal het wel uitmaken.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:22

Ik hou het bit altijd even in mijn handen om het op te warmen, maar echt warm krijg ik hem nooit. Ach het koude is er dan af.. Als het bit echt heel koud is als het gevroren heeft hou ik hem eerst een tijd onder de hete kraan. Tegen de tijd dat hij in kan is hij handwarm en dat vind ik zelf wel een fijn idee.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:28

Ik doe hem altijd onder de warme kraan. Maar zie idd weinig mensen dat niet doen, die van mij heeft genoeg koude bitten in zijn mond gekregen, als exmanegepaard. Vroeger hield ik hem ook in mijn handen en blies er altijdmijn adem over werd die toch aangenamer van.

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:41

Huh goed idee heb er eingenlijk nooit aan gedacht maar ik zal het voortaan wel doen al vriest het niet.Als het koud is heb ik toch liever een warm bit voor alle paardjes :o !

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:46

Ik doe het eigenlijk nooit omdat ik er niet aan denk :o . Ik zal het goed in mijn hoofd prenten :j

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:48

Ik heb het nog nooit gedaan nog nooit van gehoord zelfs.. .maar heel logisch eigenlijk 1 voordeel ik heb deze winter met de vries niet meer gereden ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:51

Mijn bijrijdpaard staat naast de koeienstal en het is er dus altijd lekker warm, zo ook het bit ;)
Bij de manegepaarden deed ik het altijd wel :)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:52

Kan iemand het nou ff uitleggen. Het klinkt allemaal logisch enzo en ik snap ook wel dat het fijner is voor je paard. Maar kan een tong dan zo snel ''vastvriezen'' zeg maar? Dat de tongen echt wonden krijgt. De mond is toch zo warm dat het bit wel aardig snel warm is. Iig warm voordat er ''problemen'' komen?

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:55

ik doe het nooit, nooit aangedacht en nog nooit last van gehad
dat het paard een bit niet inwou

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:13

S__L schreef:
Kan iemand het nou ff uitleggen. Het klinkt allemaal logisch enzo en ik snap ook wel dat het fijner is voor je paard. Maar kan een tong dan zo snel ''vastvriezen'' zeg maar? Dat de tongen echt wonden krijgt. De mond is toch zo warm dat het bit wel aardig snel warm is. Iig warm voordat er ''problemen'' komen?

Een bit heeft (eigenlijk) nooit de temperatuur van onder nul, omdat het in veel zadelkamers etc warmer is. Dat vastvriezen zal dus ook nooit voorkomen, dan mag het buiten wel heeel erg hard vriezen. Een paardenmond is zo warm, dat het bit al snel warm is.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:17

Citaat:
omdat het in veel zadelkamers etc warmer is.

Ben ik het niet mee eens :+ Hier in de omstreken is gauw kluisje of kasten en ik kan je vertellen die zijn echt niet warm hoor. Laatst lag mijn borstbeschermer er klam in en die was de dag erna toch echt bevroren!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:20

rowo schreef:
S__L schreef:

Een bit heeft (eigenlijk) nooit de temperatuur van onder nul, omdat het in veel zadelkamers etc warmer is. Dat vastvriezen zal dus ook nooit voorkomen, dan mag het buiten wel heeel erg hard vriezen. Een paardenmond is zo warm, dat het bit al snel warm is.

Lijkt mij ook! Toch las ik over wonden op de tong etc. Kan alleen de reactie even niet terug vinden.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:28

Jeetje, wat is Bo dan verwend als ik dat zo lees, die krijgt écht geen koud bit in d'r kwaak. Mijn hoofdstel hangt in mijn zadelkast, in de open loods waar Bo zelf ook staat, en jawel; daar vriest het echt net zo hard als buiten. -O-
Ik spoel mijn bit met zulk weer met warm water voor ik ga rijden, tegen de tijd dat ze moet happen is het dan lekker warm. Ik voel zelf altijd met mijn lippen of het warm genoeg is naar mijn zin: lichaamstemperatuur.
In de herfst begin ik al met het opwarmen van haar bit tussen mijn handen, gerust al een minuut of 5, dus geen paar seconden, wat ik eerder al ergens las. Want jeetjes, hebben we haast of zo? Wat maken die 5 minuten nou uit? Ik sta gezellig te babbelen met Bo in de tijd dat ik d'r bit opwarm, vindt ze nog leuk ook. :j

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:30

Wij hebben er niet eens last van dat de bitten koud zijn.
Lekker verwarmde zadelkamer :) . En mijn paard komt nergens te kort in dacht ik zo :) .

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:31

Ik vind het eerlijk gezegd grote onzin, ik doe gewoon het bit in ook in de winter, en heb nog nooit een pony gehad die last heeft gehad van een koud bit. Ze 'stribbelen' ook niet tegen, dus waarom zou ik?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:32

omdat ze niet kunnen zeggen dat het koud is :P en wat zou je doen als ze tegenstribbelen dan ineens wel?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:35

Ja maar als je zo gaat denken... Mijn paard ''zegt'' er niks van kan je wel alles doen wat je zelf wilt en niet verder kijkt naar het paard zelf.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:44

Ik doe het in de winter altijd. Je voelt het metteen als je bit koud is en dan kneed ik wat aan het bit, dan wordt het lauw. Hij neemt het dan ook beter in ;).
Ik denk dat het een gewoonte is, ik heb het altijd al gedaan.