De lage neusriem....uit de mode?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:15

yildiz schreef:
Als je paard gewoon lekker loopt (en je bent niet aan wedstrijdreglementen gebonden oid) wat let je om lekker zonder neusriem te rijden?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het verschil toch wel merk, ik heb het idee dat het met neusriem (en dat hoeft helemaal niet erg vastgesnoerd te zijn ofzo) het hele hoofdstel toch net wat stabieler om het hoofd ligt. De keren dat ik zonder heb gereden omdat de neusriem kapot was, vond ik het toch allemaal net wat minder fijn. Niet eens qua controle ofzo, maar gewoon, onrustiger, wiebeliger. Het verschil in rijden tussen gecombineerd / hoog / laag heb ik niet ervaren, maar ik heb dat ook nooit getest of kunnen testen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar lage, maar dat is ook gewoon omdat ik dat gewend ben.
IJslanderneusriemen vind ik persoonlijk ook minder fijn, die hebben ook een beetje dat wiebelige.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:44

Ik zie hem ook steeds minder, ook hier in de winkels verdwijnt hij langzaam..

Ik geef toe dat ik hem ook niet mooi vind, maar als je het nodig bent, waarom niet? Ik gebruik hem zelf ook niet, omdat ik hem ook niet nodig heb, ik rij trouwens met een gecombineerde neusriem. Deze 'trek' ik ook niet strak aan, rij liever losjes! :)

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:07

Ik vind een lage neusriem wel erg mooi! Ik heb dan toevallig een ijs, maar ook voor andere paarden. Een gecombineerde neusriem, vind ik buiten het feit dat ik het beter vind rijden, en beter voor mijn paard heel masaal staan. Lastig uit te leggen, vooral als je ook nog een vrij dikke 'engelse' neusriem hebt. Maar je moet gewoon nemen wat bij je paard past. Als ie goed loopt bij een gecombineerde ook prima.

YildizArabs

Re: De lage neusriem....uit de mode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:12

Ieder zn eigen voorkeur. De neus van die van mij lag met neusriem meteen open (gevoelig huidje); had na de africhting dus wat mij betreft geen enkel nut meer, alleen last ervan. Heb m dus lekker afgelaten. Daarna al vrij snel overgeschakeld naar de western en daar is het zowiezo not done. Hoofdstel ligt net zo stabiel wat mij betreft en paardje loopt mooi verzameld...

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:13

Abeltje77"+"Raggel schreef:
amillia schreef:
ik ben van mening dat dit een hele slechte neustriem is omdat mij is uitgelegt en laten zien dat deze neusriem de ademhaling heel erg belemmerd

Kun je ons dat dan ook eens uitleggen?

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk...

Citaat:
 Hannoveraanse neusriem De Hannoveraanse neusriem is een africhtingsneusriem, speciaal voor jonge paarden die beleerd worden. De neusriem, die onder het bit doorloopt, houdt het bit op zijn plek en voorkomt dat het paard zijn mond opent en zijn tong over het bit heen legt. Bij hevige inspanning kunnen bij paarden de neusgaten wijd open gaan (bijv. lang galopperen); je ziet dan een zwelling van de huid boven de neusgaten ontstaan. Omdat deze neusriem op het zachte (kraakbeen-)gedeelte van de neus ligt, belemmert deze neusriem die zwelling en daarnaast ook de ademhaling.

terug te vinden op: http://www.bitloos.nl/downloads/publica ... usriem.pdf

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:16

Van een site over bitloos :roll: Sorry hoor maar daar ga ik niet op in.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:29

hestejente schreef:

en daarnaast; als hij echt zo de ademhaling belemmerd moet je 'm wel héél strak gedaan hebben, wat bij geen enkele neusriem de bedoeling is.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:32

Gipsy is ingereden met een lage neusriem. Maar is toch redelijk snel over gegaan naar een engelse neusriem.

Gelukkig, want een lage neusriem vind ik echt vreselijk lelijk. :D

(Niet dat dat het belangrijkste is hoor, maar bij 't paard merk ik geen verschil, dus dan zeker liever een engelse!)

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:34

hestejente schreef:
Rustig dames. Het is een jongetje van 12. Dat meer weet dan ik wist toen ik 12 was. En het is herfstvakantie. 't Hoort er bij.

Ik ben ook 'maar 14', maar dat houdt niet in dat ik niet mijn mening mag delen zonder er mogelijk commentaar op te krijgen. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:36

XladyX schreef:
hestejente schreef:
Rustig dames. Het is een jongetje van 12. Dat meer weet dan ik wist toen ik 12 was. En het is herfstvakantie. 't Hoort er bij.

Ik ben ook 'maar 14', maar dat houdt niet in dat ik niet mijn mening mag delen zonder er mogelijk commentaar op te krijgen. ;)

Ben jij echt 14? In ieder geval zijn jouw reacties een stuk genuanceerder, wat ook niet zulke reacties als die op de vorige pagina uitlokt :)

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:15

hestejente schreef:
XladyX schreef:

Ben jij echt 14? In ieder geval zijn jouw reacties een stuk genuanceerder, wat ook niet zulke reacties als die op de vorige pagina uitlokt :)

Ja ik ben echt 14, ik zit nu in 3 havo.
tja, oefening baart kunst qua typen. (en al helemaal op bokt waar je gelijk op je vingers wordt getikt waneer je het fout doet) }>

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:32

XladyX schreef:
hestejente schreef:

en daarnaast; als hij echt zo de ademhaling belemmerd moet je 'm wel héél strak gedaan hebben, wat bij geen enkele neusriem de bedoeling is.

als je dan ook is gaat kijken hij ze het verder verklaren! als je de foto's ziet weet elk gezond mens at het gewoon inderdaad klopt. en daarvoor hoeft de neusriem dus NIET strak te zitten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:34

Ja hoor, en mijn paard kan ook al niet ademen met een bit in zijn mond, weet ik sinds kort.

Kom op zeg, bitloze hoofdstellen hebben ook een neusriem.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:40

Ik las net hierboven ergens dat de lage neusriem onder het bit door moet??? Wat heeft dat hele ding dan nog voor nut? De lage neusriem is bedoeld om het bit rustig op de plek te houden, niet om de neus mee dicht te knijpen of voor de sier of wat dan ook.

Het argument van "vind een lage neusriem lelijk" vind ik een volledig non-argument. Alsof het plaatje belangrijker is dan het paard. Word daar altijd een beetje opstandig en iebelig van en moet dan echt op m'n handen gaan zitten.

Een optoming moet bij het paard passen, dat moet het belangrijkste argument zijn bij de aanschaf. Of het leuk staat is van volledig ondergeschikt belang.

En lage neusriemen zijn gewoon verkrijgbaar, als je maar zoekt. Epplejeck heeft ze gewoon in het basisassortiment zitten, als ik het me goed herinner meerdere zelfs. Helaas ligt hun site er nu uit dus kan het niet nakijken. Voor zover ik me herinner in allerlei maten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:43

mick75 schreef:
Ik las net hierboven ergens dat de lage neusriem onder het bit door moet???

Wat snap je daar niet aan? Gewoon het ringetje vlak boven de bitring en dan het kinriempje in de kinkettinggroeve. Zo hoort een lage neusriem. Op alle foto's die hier zijn geplaatst zitten ze zo. Daarom heet het ook een LAGE neusriem.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:46

Ik heb die van mij ook even met een lage gereden. Hij had namelijk 8 krammetjes in zijn hoofd. Eerst zonder neusriem gereden en daarna een weekje met een lage. Ik merkte bij geen van de optomingen een verschil, hij liep overal prima op.
Sinds kort heb ik een engelse enkele neusriem, de sperriem zat er bij mij sowieso voor de lol op, ik had hem altijd redelijk los.
Dus zonder vind ik mooier.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:50

Ik heb altijd geleerd (zoals op de meeste foto's ook zichtbaar is) dat de lage neusriem voor het bit moet liggen, zodat het ding ook doet waarvoor ie is. Hooguit een stukje over het bit heen (niet ideaal). Onder de bitringen door heeft het hele ding geen zin. Maargoed, ik kan het stukje tekst foutief begrepen hebben. Ik heb trouwens nooit een lage neusriem met een ander bit dan een standaard trensje gebruikt, die hadden nooit een kinkettinggroeve.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:52

Kinkettinggroeve is het stukje paard precies achter de kin.

Okee, ik leg het je uit. Oren is boven. Lippen is onder. Zeg maar net als noord en zuid. Dan hoort de neusriem toch onder ('ten zuiden van") het bit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:54

De kinriem van de lage neusriem gaat inderdaad onder het bit door en heeft eigenlijk dezelfde functie als een sperriem.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:55

amillia schreef:
Omdat deze neusriem op het zachte (kraakbeen-)gedeelte van de neus ligt, belemmert deze neusriem die zwelling en daarnaast ook de ademhaling.

Volgens mij is het toch niet de bedoeling dat de neusriem op het zachte gedeelte van de neus ligt, maar daarboven gewoon op het bot. Teminste daar ligt hij bij mijn paard. Hier zal dus ook niets gaan zwellen of belemmeren bij inspanning..

En tjsa echt een objectieve betrouwbare bron kan ik het inderdaad niet noemen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:56

suleilitha schreef:
De kinriem van de lage neusriem gaat inderdaad onder het bit door en heeft eigenlijk dezelfde functie als een sperriem.

Nee, want het aanhechtpunt van de sperriem zit te hoog. Het riempje zit schuin. Terwijl het bij de lage neusriem recht zit. En dan heeft het nut. Een sperriempje heeft geen enkel nut als het op stabilisatie van het bit aankomt. Een sperriempje zorgt er alleen maar voor dat het paard de mond niet kan opensperren.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:57

Oke, foutief begrepen van mijn kant. Ik vind alleen voor het bit duidelijker klinken. De term "kinkettinggroeve" kende ik trouwens niet.

edit: Zie mijn onderschrift.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 23:58

Als een Hannoveraanse neusriem de ademhaling beïnvloed en op het zachte gedeelte van de neus ligt, is hij verkeerd aangebracht.

Hestejente, als je zoals jij zegt het riempje perfect horizontaal hebt zit de neusriem als geheel te laag.

Mick, kinkettinggroeve is voor mij ook nieuw, ik ken het woord kingroeve al wel jaren lang.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:00

Voor vind ik ook logischer klinken hoor.

Kinkettinggroeve is een soort kuiltje waar de kinketting, maar dus ook de lage neusriem in hoort te vallen. Jaja, de Penny heeft me wel wat geleerd B-)

Suleilitha: ik hoop dat je het over de sperriem hebt. En dan geef ik je gelijk. Weet je meteen ook waarom ik die dingen zo waardeloos vind.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 00:04

Ik ben er vandaag niet helemaal bij geloof ik.

Voor zover ik het weet ligt de lage neusriem altijd op het neusbotje, en de kinriem in de kingroeve. Hangt van het paard z'n neus af of het netjes recht loopt of dat de kinriem wat schuin loopt, je ziet ook wel dat de neusriem letterlijk over het bit heen zit. Ook zitten ze relatief los, ze dienen alleen maar om het bit op de plek te houden, niet om dingen aan te snoeren of af te knellen bij mijn weten.