Stang en trens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:07

Miss_Montana schreef:
Helma_Amber schreef:
Zeker, ieder zijn ding. En zo zijn er ook mensen die met bit rijden en bitloos rijden. Ook allemaal prima. En er zijn mensen die met gewone trens rijden en mensen die met stang en trens rijden. Dat is ook allemaal prima. Zo gaan we allemaal op een eigen manier met paarden om en dit zal ook altijd wel zo blijven, ook al is de één het niet eens met de manier van de ander. Dit is nu eenmaal zo..

Daarom juist! +:)+ Er zit nog zoveel tussen zwart-wit! Iedereen moet lekker doen waar hij/zij zich het beste bij voelt en zolang het paard alles aankan is er niets mis mee. Ik denk dat niemand hier naar stal gaat met het idee: "Nou laat ik vanavond eens even lekker kijken hoe ik mijn paard kan afraggen". Tenslotte heeft iedereen hier het beste met zijn/haar paard voor dus is het handig als iedereen elkaar gewoon eens in zijn waarde laat zonder elkaar te veroordelen...

Inderdaad!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:08

hestejente schreef:
Zo, een heleboel meningen. Wat ik me nou, kennelijk samen met Arabesk, afvraag, is waarom mensen een stang en trens nodig hebben om fijne, subtiele hulpen te geven. Dat kun je toch ook met een trensje?

maar dan zeggen nog veel mensen, daar kun je een paard mee verpesten: met een trensje (en dat kan)
daarom bestaat bitloos, mensen houden steeds meer rekening met het paard :)
vind trouwens ook raar dat je niet in de Grand pri met een trensje mag rijden, maar van mij hoeft het
zeker niet verboden te worden, zo lang het maar goed gebruikt word

overigens kun je met een hackamore (een bitloos hoofdstel) de neus mee breken, dus ja..
het is maar wat je prettig vind he?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:18

Ik denk absoluut dat je met bitloos net zo gewelddadig te werk kunt gaan als met bit. Nu blijft mijn vraag: als S&T dient om de hulpen te verfijnen, waarom leiden goede instructeurs ruiters dan niet van meet af aan op om die verfijning te bereiken, met wat voor bit dan ook? De redenering dat S&T voor verfijning zorgt is zoals ik het zie gewoon de omgekeerde wereld.

_Bitje_

Re: Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:22

ja dat weet ik ook niet
maar voor mij is S&t net zo werkend als een hackamore,
want die kan echt heel agressief inwerken ,
net zoals een S&T dat kan, dus ik snap weer niet waarom
s&t voor sommigen zó gemeen is :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:23

Omdat je er meer kracht mee kunt uitoefenen dan met alleen een trens.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:25

ja, maar dat kun je ook met een schaar of een hackamore,
daar kun je veel kracht op de neus zetten :)

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:27

hestejente schreef:
Omdat je er meer kracht mee kunt uitoefenen dan met alleen een trens.

Ja maar waarom zou je er met kracht mee willen werken? Ik snap wel waar je heen wilt en ik kan je het antwoord niet geven.
En ook niet alle trensen zijn zacht voor de mond. Enkel gebroken trensen kunnen heel gemeen prikken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:29

Precies, waarom zou je kracht willen zetten ;) Sterke ruiterhand = trekkend/hangend paard, dat ook nog eens op de voorhand dondert. En persoonlijk heb ik ze liever zonder onderhals of overontwikkelde kaakspieren :Y)

Dat kan toch nooit het doel zijn van de dressuur :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:30

ik hoef geen onderhals hoor :)
heh ik stop voor vandaag, morgen weer wat gediscuseer !!
moeilijke discussie !!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:31

Nee, tuurlijk hoef je die niet. Dus is het zaak om licht in de hand te zijn, met wat voor bit je ook rijdt.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 22:36

hmm
ik lees alleen een beetje mee in de discussie,
maar mij mening over S&T =
onnuttig xD

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:39

De mijne ook ;)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:23

_Bitje_ schreef:
maar nu weer terug naar de discussie :)

Dancie schreef:
jij bent echt een klein kind er word een mening gegeven en jij gaat er allemaal kinderachtige dingen bijhalen. Er word hier gevraagd wat het inhoud en waar het voor is. Dus dan mag ik best antwoorden met een uitleg dat over het algemeen het bit scheef in de mond ligt en daardoor meer schade aanricht dan je lief is. En als dat tegenwoordig al niet meer gezegd mag worden omdat je dan beter niks kan zeggen sorry hoor.

het is maar een discussie hoor, niet zo heet reageren .
ik vertel mijn mening en jij verteld jou mening, dat is niet kinderachtig, maar volwassen.
Wat jij wil is dat ik je gelijk ga geven, dat is pas kinderachtig ;)

oke en nu even een tussendoor vraag:
waarom moeten we eigenlijk bij zz-zwaar PER SE met S&T rijden?
dat snap ik dan overigens niet als het volgens jullie zoveel kwaat kan

hahahaha ik hoef echt geen gelijk van je echt niet maar hoe sommige hier reageren en zielige dingen erbij halen waar het dus helemaal niet om gaat. We hebben het over een S&T niet over een zweep of sporen of westernbit.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:39

nee maar ik geef je de vergelijking even,
en als je dat niet kunt hebben? tja dan weet ik het ook niet :n
de meesten die tegen S&T is zijn westernruiters , dus vraag
me zeer af waarom een schaar niet erg is ;)
als je dat kan begrijpen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:25

hestejente schreef:
Zo, een heleboel meningen. Wat ik me nou, kennelijk samen met Arabesk, afvraag, is waarom mensen een stang en trens nodig hebben om fijne, subtiele hulpen te geven. Dat kun je toch ook met een trensje? Kwestie van op een paard gaan zitten dat het je afleert om te veel vast te houden }> Mijn aanbod staat nog steeds, wie wil mag een rondje komen rijden. Anky kon mijn tankje zijn vader in ieder geval niet normaal rondsturen :Y)

Daar komt nog bij dat je hulpen met een stang veel later doorkomen dan bij een trens die direct inwerkt. Lijkt me dat je met een trens subtielere hulpen moet kunnen geven.

Komen we bij het volgende punt.
Dressuurruiters (lees in de laatste BIT) zeggen dat met een bitlooshoofdstel de hulpen later doorkomen als met een trens. Waarom ga je dan in de Z een stang erbij hangen?
Ik denk zelf dat dat wel meevalt, aangezien je meer op je zet etc rijdt dan met je teugels.

Daarbij (gelezen in het antwoord dat ik zelf opgezocht heb) lees ik dat de stang er alleen maar bijgehangen wordt om:
In de conventionele, klassieke paardrijstijl worden hoofdzakelijk stangen met rechte bomen gebruikt. De stang wordt gebruikt met een onderlegtrens, waarbij stang en trens meestal tegelijkertijd worden bediend. de rechte vorm van de bomen komt tegemoet aan de wens naar bijtoming van het paard in de richting van een verticale lijn van de neusrug.
Lijkt mij dat als je het tot Z niveau hebt geschopt je dit hulpmiddel helemaal niet nodig zou moeten hebben, omdat je paard op dit niveau geacht wordt zo te zijn verzameld dat zijn neus vanzelf in de juiste houding gaat. :)*

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:33

e_horse schreef:
Daarbij (gelezen in het antwoord dat ik zelf opgezocht heb) lees ik dat de stang er alleen maar bijgehangen wordt om:
In de conventionele, klassieke paardrijstijl worden hoofdzakelijk stangen met rechte bomen gebruikt. De stang wordt gebruikt met een onderlegtrens, waarbij stang en trens meestal tegelijkertijd worden bediend. de rechte vorm van de bomen komt tegemoet aan de wens naar bijtoming van het paard in de richting van een verticale lijn van de neusrug.
Lijkt mij dat als je het tot Z niveau hebt geschopt je dit hulpmiddel helemaal niet nodig zou moeten hebben, omdat je paard op dit niveau geacht wordt zo te zijn verzameld dat zijn neus vanzelf in de juiste houding gaat. :)*

De kunst is alleen dat je goed met een stang moet kunnen rijden. Je moet niet aan die stang gaan hangen en het is belangrijk dat je de kinketting niet zó strak hebt, dat die stang recht in zijn mond komt.
Tijdens het rijden op stang en trens speelt overigens de trens de hoofdrol. De stang moet je alleen zien als een extra hulpmiddel. Het moet niet zo zijn dat je die stang nodig hebt om je paard
onder controle te houden.

Bovenstaande heb ik gevonden via Google en noemt toch iets anders over het stang en trens gebruik dan bovenstaande. Zo zie je maar weer dat ook hier de meningen over verschillen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:10

ik heb er meer moeite mee omdat het zijn 2 bitten voor 2 totaal verschillende dingen. Terwijl iedereen die zijn paard fijn aan het lopen heeft heeft de S&T niet nodig. Dat je nou na een tijdje MOET ben ik het niet mee eens. Het kan zijn dat veel paarden er fijn op lopen maar ik vind 2 bitten niks.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:19

Dancie schreef:
Het kan zijn dat veel paarden er fijn op lopen maar ik vind 2 bitten niks.

dat is een ander verhaal :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:30

Even een andere vraag vanaf welk niveau ben je verplicht om het stang en trens te rijden? Zijn er hier ook ruiters waarvan de paarden een klein mondje hebben, hoe doen jullie dat dan?
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 20-09-09 17:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:33

Vanaf ZZ zwaar ben je verplicht met de dubbele optoming te rijden.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:39

idd wat zij zegt en in de z mag je :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:40

okey bedankt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:19

daffie1986 schreef:
Even een andere vraag vanaf welk niveau ben je verplicht om het stang en trens te rijden? Zijn er hier ook ruiters waarvan de paarden een klein mondje hebben, hoe doen jullie dat dan?

Niet :D Ten eerste start ik niet bij de KNHS, ten tweede heb ik geen sportijs en zoals ik al heb opgemerkt: bij de FEIF zijn ze veel vrijer met bitten en ten derde gaat mijn paard vóór een of andere organisatie z'n regeltjes ;) Er komen dus géén twee bitten in zijn mond. Omdat het niet past en vooral omdat ik dat niet wil.

e_ horse: goed punt. Ik blijf er bij dat je juist op relatief hoog niveau juist van een ruiter mag verwachten dat hij kan rijden. Wat je schrijft over de vertraagde inwerking vind ik heel interessant. Laatst heb ik gereden met een kaptoom ipv hoofdstel, en ik had inderdaad de indruk dat mijn teugelhulpen vertraagd doorkwamen. Ik heb nooit met een stang op mijn eigen paard gereden dus ik weet niet wat hij daarmee zou doen. Maar waarom zou ik dat inderdaad willen als hij dan alleen maar mijn signalen te laat ontvangt? :?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:23

hestejente schreef:
daffie1986 schreef:

Niet :D Ten eerste start ik niet bij de KNHS, ten tweede heb ik geen sportijs en zoals ik al heb opgemerkt: bij de FEIF zijn ze veel vrijer met bitten en ten derde gaat mijn paard vóór een of andere organisatie z'n regeltjes ;) Er komen dus géén twee bitten in zijn mond. Omdat het niet past en vooral omdat ik dat niet wil.

e_ horse: goed punt. Ik blijf er bij dat je juist op relatief hoog niveau juist van een ruiter mag verwachten dat hij kan rijden. Wat je schrijft over de vertraagde inwerking vind ik heel interessant. Laatst heb ik gereden met een kaptoom ipv hoofdstel, en ik had inderdaad de indruk dat mijn teugelhulpen vertraagd doorkwamen. Ik heb nooit met een stang op mijn eigen paard gereden dus ik weet niet wat hij daarmee zou doen. Maar waarom zou ik dat inderdaad willen als hij dan alleen maar mijn signalen te laat ontvangt? :?

Waar start je dan?
FEIF?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:24

Ik weet niet waar 't voor staat. Maar ik doe in ieder geval mee aan viergangenproeven, en wanneer ik mijn paard en ik daar goed genoeg voor vind wil ik 'm ook eens inschrijven voor een töltproefje :)