Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nienke07

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:38

Zo gauw alle maten binnen zijn, gaat Nienke meten! :j De maten komen op de site te staan!

Lermy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:42

Krijg jij ook de oversized/large horse maat binnen?
Dan zou ik mooi kunnen vergelijken met mijn huidige hoofdstel.

Heb je niet toevallig een full liggen die je alvast zou kunnen opmeten? :o

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:44

Ik wacht even de maten af, dan bestel ik de Competition :j

@ nienke: hoe duur zijn losse bitclipjes bij jou?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:04

Losse bitclips zijn 18,- per setje van 2 ;)

Ik verwacht 3 maten, pony, cob en Full.. Waarbij de Full ook echt Full is gezien de ervaring van Trea met haar Tinker Enya. Mijn paardje heeft een kleine Cob, maar de Micklem Cob is echt te groot. Het lijkt er dus op dat de hoofdstellen eerder te groot als te klein uitvallen.
Ik heb een Cob thuis liggen, die meet ik vanavond meteen op. Heeft Mrijn een Full? Misschien kan zij de Full dan alvast opmeten?
Mail naar ierland met vraag over de maten van neusriem, bakstukken en keelriem is de deur uit. Ik verwacht eind volgende week de grote order binnen, dan kan ik iig de rest meten! :j

Voor het overzicht nog even:

Multi 130,- (incl bitclips (4 stuks) ex teugels)
Competition 165,- (incl bijpassende rubber teugels ex bitclips)
Teugels in kleur van Multi (rubber) 40,-
set van 2 bitclips 18,-

Het wordt wel een beetje een verkooptopic zo... :o da's niet mijn bedoeling.... probeer zo goed en veel mogelijk info te geven, maar als het iemand stoort, hoor ik dat graag! :j

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:24

Hier alvast wat maten (van de site van Horseware afgehaald)

The measurements for the Standard Horse size are as follows:

Headpiece: 72 cm
Browband: 39 cm
Noseband: 38 cm

The measurements for the Large Horse size are:

Headpiece: 76 cm
Browband: 41 cm
Noseband: 40.5 cm

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:34

Als iemand er eentje tweede hands heeft? ik wil hem wel hebben ik vind het super gaaf dit hoofdstel!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:47

Trea, dit zijn idd de standaard maten.. maar ik wil vooral erg graag weten wat de maat is tussen de twee sidepull ringen!
De omtrek van de neus was opzich prima bij Bruut, maar toch was hij te groot, omdat het middenstuk van de neusriem te lang is! :j

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:46

Bij de Cob is de neusriem van het midden van de sidepullring tot het midden van de andere sidepullring (dus van knik tot knik in de neusriem) 20 cm!
De rest van de maten zijn zoals Trea ze hierboven al noemde:
Kopstuk: 72 cm
Frontriem: 39 cm
Neusriem: 38 cm

Lermy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:12

Super zeg! Ontzettend bedankt!
Dan hoef ik alleen de lengte nog te weten van het ringetje waar het bit aan kan tot het andere ringetje (zodat ik zeker weet dat de riempjes niet op de jukbeenderen komen) Hopelijk duidelijk uitgelegd :o
Ik ga vast meten!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:13

Maar zijn dat mimimum of maximum maten?
En hoe wordt het kopstuk gemeten? Tot de neusriem?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 19:17

Ja dat is ook mijn vraag? graag de minimum en maximum maat.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:44

nienke wat zijn eigenlijk de verzendkosten wanneer je bij jou besteld?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:04

Cleo, Verzendkosten zijn 7,50

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:12

Kopstuk: min 72 cm- max 89
Frontriem: 39 cm
Neusriem: 38 cm - max 48

;)

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:05

Dit ga ik even volgen! :j

Wauw, dit lijkt echt een super hoofdstel... Het klinkt bijna té goed om waar te zijn!
Vooral het feit dat de riempjes van het hoofdstel bij sidepull-gebruik erg mooi stil blijven, vind ik geweldig. Ik heb nu een Marylot Crosslink (die ik eigenlijk als sidpull gebruik :P ) maar bij het maken van ophoudingen bewegen/ verschuiven de riempjes vd neusriem. Dit zorgt voor heel wat onduidelijkheid bij mijn paard.
Dit hoofdstel is dan wel erg interessant!

Nienke, kan je het hoofdstel bij jou ook als testhoofdstel 'lenen'? Ik zit ook nog een beetje in dubio met de maat... Mijn AV heeft maar een Cob-maatje maar bij de standaardhoofdstellen is de front- en keelriem vaak te klein, en de neusriem dan weer te groot. Is de Multi al getest op een AV?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:57

Ik heb gister voor het eerst gereden met het hoofdstel en mijn bevindingen zijn wat dubbel. Het hoofdstel lijkt net niet lekker te passen. Het bit hangt wat los met de riempjes, maar als ik hem een gat hoger hang, krijg ik de neusriem niet meer dicht. Voor Sien had de knik wat langer mogen zijn of de riempjes van de kinriem.
Ik ben toch met deze optoming gaan rijden en Sien leek er totaal geen last van te hebben. Ze accepteerde het bit prima en was fijn ontspannen (en daar ontbreekt het weleens aan). Na het rijden zat alles perfect op zijn plaats en had ze nergens schuurplekken (dat heeft ze bij een hoge neusriem meteen. Bovenal staat het haar echt prachtig!

Ik zou heel erg graag een full versie van iemand passen of met iemand ruilen als diegene het hoofdstel per ongeluk te groot heeft gekocht.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:59

Nienke: op het plaatje van de competition lijkt het leerwerk veel fijner dan bij de multi (bv de keelriem en de bakstukken). Is dat ook echt zo?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:02

Mrijn.. ik weet het nog niet.. heb nog geen competition in handen gehad..
Ik heb wel een uitgebreide matentabel gekregen.. ga ik vanavond als mijn hummeltje in bed ligt even op mijn site plaatsen! Daar zit ook bij wat de precieze maten van de neusriem zijn.. van knik tot knik enzo :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:24

Dan ga ik morgen eens op jopuw site neuzen. Ik wil een competition kopen voor een fjord, voor de maat twijfel ik nog tussen cob en full dus neem ik morgen mijn cm mee naar stal.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 19:34

Mrijn schreef:
Nienke: op het plaatje van de competition lijkt het leerwerk veel fijner dan bij de multi (bv de keelriem en de bakstukken). Is dat ook echt zo?

Volgens de engelse site is bij de competitie de neuriem, bakstukken en frontriem met zacht leer onderlegd.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:48

Ik ben te lui om alle blz. door te lezen maar is er al daadwerkelijk toestemming van de KNHS om met dit hoofdstel te mogen starten?

De neusriem kan nl. niet als Mexicaanse, lage of gecombineerde neusriem doorgaan.
En als je een beetje zeikerig jurylid treft word je wel uitgesloten.
Hij wordt nl. niet genoemd in de reglementen. Lijkt me niet onbelangrijk voor degenen die hier daadwerkelijk mee willen starten ;)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 21:03

De micklem is door de FEI goedgekeurd voor dressuur.

en bij de toegestane hoofdstellen bij de knhs staat ook een model met gecombineerde keel/neusriem (ook in Stang en trens uitvoering). Volgens mij valt het hoofdstel daar onder.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:20

Iemand merkte eerder al op dat bij dit hoofdstel wel sprake is van een afwijkende inwerking omdat het bit direct vastzit aan de neusriem en dat zou nog wel eens problemen kunnen geven. Ik zal binnenkort eens een mailtje sturen naar de KNHS met een voorbeeldplaatje erbij.

@Shangah: het leerwerk lijkt ook veel smaller dan van de multi. Ik vind vooral de keelriem erg lomp en grof bij de multi (2cm) en op de foto van de comp is dat veel minder opvallend.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:26

Citaat:
Ik heb gister voor het eerst gereden met het hoofdstel en mijn bevindingen zijn wat dubbel. Het hoofdstel lijkt net niet lekker te passen. Het bit hangt wat los met de riempjes, maar als ik hem een gat hoger hang, krijg ik de neusriem niet meer dicht. Voor Sien had de knik wat langer mogen zijn of de riempjes van de kinriem.
Ik ben toch met deze optoming gaan rijden en Sien leek er totaal geen last van te hebben. Ze accepteerde het bit prima en was fijn ontspannen (en daar ontbreekt het weleens aan). Na het rijden zat alles perfect op zijn plaats en had ze nergens schuurplekken (dat heeft ze bij een hoge neusriem meteen. Bovenal staat het haar echt prachtig!

Dit heb ik gehad met het halsterhoofdstel van Barefoot, daar zitten de bitklipjes ook vast aan het bakstuk van de neusriem zeg maar waardoor wanneer je een pony/paard hebt met een heel lomp hoofd, en niet zo'n lang hoofd, deze bakstukken eigenlijk te lang zijn waardoor je de klipjes omhoog wilt hebben waardoor vervolgens de neusriem echt veel te hoog zit.
Ik weet nu dus al dat dit hoofdstel helaas geen optie is voor mijn paardje...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:39

Schangah schreef:
De micklem is door de FEI goedgekeurd voor dressuur.

en bij de toegestane hoofdstellen bij de knhs staat ook een model met gecombineerde keel/neusriem (ook in Stang en trens uitvoering). Volgens mij valt het hoofdstel daar onder.

Wat bij de FEI is goedgekeurd wil niet automatisch zeggen dat dit ook voor de KNHS geldt.

Idd is de inwerking daadwerkelijk anders en is het geen gecombineerde keel/neusriem. Ik heb even de plaatjes uit het reglement erbij gepakt en het lijkt op geen van de afgebeelde hoofdstellen.
Omdat de inwerking anders is, moet de KNHS hier iets van vinden. Vooralsnog zou ik iemand uitsluiten met dit hoofdstel omdat deze niet in de reglementen is opgenomen en dus de diervriendelijke werking nog niet officieel goedgekeurd. (ja, dan ben ik maar het zeikerige jurylid ;) )