Halster aan in de wei ? Levensgevaarlijk.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:44

Ik heb meestal de halsters af, sowieso als ze 's nachts buiten staan. De hengst gaat meestal voor een paar uurtjes de wei op en dan ga ik niet tobben over zoiets.

Maar zie het nog vaak genoeg hoor, ach moet ieder voor zich weten. Maar als ik een paard was, zou ik hem ook liever af hebben. Dat ding heel tijd om je hoofd! Plus dat ze altijd nog ergens achter kunnen haken natuurlijk...

Helma_Amber

Re: Halster aan in de wei ? Levensgevaarlijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:48

Normaal gesproken gaat mijn paard zonder halster de wei op. Echter als er veel vliegen zijn heeft hij wel een halster om, omdat ik daar een vliegengordijn aan heb zitten. Als ik dat niet doen dan heeft mijn paard binnen no-time ontstoken ogen. Gelukkig zijn die vliegen er heel weinig, omdat er altijd wel wat wind staat.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:14

Mijn paard staat altijd zonder, op het land, in stal maar ook in de paddock (voornamelijk) niet. Het enige wanneer hij een halster om heeft is met poetsen aan de buis als ik hem vastzet (ga dan ook niet weg) of als ik buiten ga wandelen. Soms in de paddock wel, als ik erbij ben uiteraard, dan laat ik hem bijv. alleen even rollen na het rijden.

In beide situaties heb ik er 100% oog op en mocht er iets misgaan kan ik snel genoeg ingrijpen. Met poetsen laat ik hem nooit alleen, ik heb een hete arabier die nog welleens wil gaan hangen en dat doet hij vooral als hij alleen is. Als ik erbij ben corrigeer ik hem snel genoeg uit zijn "paniek aanval" door 'ho' te zeggen en dan is het alweer klaar. Echter als hij alleen is blijft hij doorgaan omdat hij in die paniek fase blijft zitten...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:20

Helma_Amber schreef:
Normaal gesproken gaat mijn paard zonder halster de wei op. Echter als er veel vliegen zijn heeft hij wel een halster om, omdat ik daar een vliegengordijn aan heb zitten. Als ik dat niet doen dan heeft mijn paard binnen no-time ontstoken ogen. Gelukkig zijn die vliegen er heel weinig, omdat er altijd wel wat wind staat.

Je kan ook een vliegenmasker nemen, heb je geen halster nodig.
Ik heb trouwens zon break away halster besteld voor die van mij... die was laatst al met dr hoofd onder t touw gekomen tijdens het poetsen (ondanks dat ik dr altijd erg kort zet).
Mooi lichtblauw, precies goed kleurtje :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:31

De mijne staat altijd zonder, zowel op wei als op stal.

Ik heb idd een soortgelijk verhaal gehoord en was erg blij dat onze stal de halsters gewoon altijd afhaalt.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:48

Nog een idioot
Sorry mensen
Het zijn mijn verzorgpaarden en die hebben wel het halster om..
Er is niks in de wei of stal waar ze zich aan kunnen bezeren, en het zijn zulke halsters die met een kleine ruk al losgaan. en de eigenaren die hebben vaak toezicht..
Edit: De hele wei is ook omringd door stroom, dus schreuren laten ze dan wel :)

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:54

Def schreef:
Helma_Amber schreef:

Je kan ook een vliegenmasker nemen, heb je geen halster nodig.
Ik heb trouwens zon break away halster besteld voor die van mij... die was laatst al met dr hoofd onder t touw gekomen tijdens het poetsen (ondanks dat ik dr altijd erg kort zet).
Mooi lichtblauw, precies goed kleurtje :D

Ja dat weet ik en die heb ik ook, maar mn paard gaat net zo lang door tot hij het masker af heeft, dus dat heeft weinig nut. En ontstoken ogen zijn ook niet alles. Maar mijn paard staat in een wei vlakbij de zee en daar staat vaak voldoende wind, waardoor er zelden vliegen zijn.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:15

cheyentic schreef:
Bari schreef:
@ cheyentic...ik ben aan het zoeken en alsik het vind stuur ik je een pb

+:)+ anders ga ik vanavond ook ff opzoek :D

heb hem gevonden het is de barefoot breake-away halster.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:20

Een halster met elastiek (die al eerder genoemd is, oa te verkrijgen bij de paardendrogist) werkt ook erg goed. Dat ding schiet al bijna af als ik doorloop, maar paardlief nog een pluk gras moet hebben.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:26

mensen niet meer springen met je paard!
er gebeuren veel meer ongelukken tijdens springen dan ongelukken in de wei door het halster.

nee flauw, maar toch :+

ik sta op een pensionstal en heb geen keus: in de stal gaat het halster af, maar in de wei moet ie om.
Anders zou ik hem ook af doen, met vooral de rede dat het lekkerder moet zitten zonder ;)
Dat het anders gevaarlijk is komt dan ook mooi uit.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:32

Bij ons staan ze allemaal met halster op de wei en bij het binnenzetten worden ze er niet afgehaald,maarja kan ook niet van de staleigenaar verwachten dat hij continue die halsters bij alle paarden en pony's aan en af gaat doen aangezien hij alles met de hand binnen en buitenzet en dan nog wel in twee groepen,dus doe ik savonds zelf het halster en wanneer ik een keer niet kom dan sms ik een stalgenootje om te vragen of zij het halster afdoet.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 08:46

Ik vind het ook gevaarlijk.. Normaal gesproken staat mijn pony altijd zonder halster, maar ze moet er nu eentje om ivm graaskorf-risico op hoefbevangenheid. De halsters met klitteband vertrouw ik niet helemaal, die zitten vaak toch behoorlijk stevig vast. Ik heb mijn halster niet door de gesp vastgemaakt maar met een dunne leren veter, die knapt wel als er druk op komt te staan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 08:49

Hier hebben ze ook gewoon hun halster om in het land en op stal.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 08:58

Hier nog zo'n gek.
Ik heb 52 paarden op stal staan, waarvan er de grootste groep toch overdag naar buiten vertrekt.
De groep die dag en nacht op het land staan hebben geen halster om, de anderen wel.

En wat was ik blij dat ze een halster om hadden toen er 2 door de draden heen waren gegaan en op de grote weg losliepen!!
Want wij hadden het nog niet door, gelukkig hadden automobilisten de weg geblokkeerd zodat ze niet verder konden, en er geen ongelukken konden gebeuren.... En ze waren zo slim om naar ons toe te waarschuwen!
Moest er niet aan denken dat ik bij deze nog even een halster om moest doen! ze lieten zich zo vangen!

Paarden die niet met elkaar kunnen, en toch bijelkaar ingekomen zijn....
Errug fijn als ze een halster om hebben dan!

Op stal? De meningen verschillen uiteraard, maar er zijn voor en nadelen met het wel of niet zonder halster neerzetten.
De hengsten hebben hier zowiezo een halster om. Als deze losbreken of ontsnappen kun je ze makkelijker pakken!

Stel dat er brand uitbreekt op stal, realiseer je dan goed dat de meeste brandweermannen niet weten hoe ze een halster om moeten doen, en realiseer je ook dat een paard niet zijn stal uit gaat!!
Okay.... de kans op brand is gelukkig erg klein.

Een paard wat vast ligt. Gebeurd toch regelmatig.
Is toch verrekte makkelijk als deze een halster om heeft.

We bekijken het hier per paard.
Een paard wat makkelijk zijn halster om laat doen mag zijn halster af, al ligt onze voorkeur bij halster om.
En ja, 2 week geleden heb ik het zelfde geintje gehad betreffende ophanging. Eigen schuld, halster veel te groot aan de onderkant.
Godszijdank waarschuwde 1 van de honden ons, waardoor we nog net op tijd waren.
Wat ik nu wel heb, is standaard overal een scherp mes, waarmee we de halsters zo door kunnen snijden!

Dus ja.........
voor en nadelen bij het halster om of af.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 09:06

Maar gebruiken jullie wel veilige halster of toch van die goedkope nylon? Want daar gaat het net om.
En ik snap soms die voordelen ook niet goed hoor.
Op stal breekt een paard niet snel uit dus waarom zou je dan een halster omdoen? Alleen als ze komen vast te liggen? Ik heb ook weleens meegemaakt dat een paard vastlag en we hebben daar niet speciaal een halster voor om en toch kan je een paard dan helpen.
Als er brand uitbreekt, wat ik zelf helaas heb meegemaakt, gooi je de deuren open en jaag je ze de wei op.
En ophanging is niet eigen schuld ook als een halster past hou je kans dat het ergens aan kan blijven hangen. (kijk maar naar verhaal hier op bokt simba heft zich opgehangen) Was ook bijna onmogelijk maar toch gebeurd.

En dat scherp mes is heel handig.. maar wat als je in bed ligt en je hebt het niet snel genoeg in de gaten? Er kan dan al heel veel schade zijn aangericht.
Jou voorkeur is halster om, mijne echt niet

Bij de hengsten kan ik het enigzins begrijpen maar wel een halster wat kapot kan gaan en geen nylon.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 09:39

Nee, we gebruiken geen nylon halsters.
En ik denk dat er ook een groot verschil is wanneer je werkt met 2-10 paarden of in ons geval 52.
Met allerlei verschillende typen paarden/pony's/dekhengsten/veulens enz enz.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:19

bekend verhaal dit, idd het gebeurt wel eens
die van mij staat nooit met halster om , ik weiger

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:24

Hier staan alle paarden en pony's met halster om, behalve die van mij. Als het nou nog paarden waren die anders niet te vangen waren, maar dat is ook echt niet zo...

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:51

Mijn paarden hebben ook eigenlijk nooit een halster om, wel bij het wennen aan het gras in begin van het jaar, maar dat is altijd maar een uurtje en staan ze langs de rijbak, tegenover huizen waar altijd wel iemand is. Nu staan ze 24/7 buiten en eigenlijk moeten ze van de staleigenaren wel een halster om maar veel paarden zijn het halster kwijt. Als die van mij uitbreekt rennen ze altijd terug naar stal, dus daar kun je ze wel weer invangen. Buiten het kunnen vasthangen heb ik wel al vaker meegemaakt dat ze wondjes hebben door het halster.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:00

Bij ons staan ze altijd zonder halster. Ze staan dag en nacht buiten en laten zich altijd wel pakken in de wei. Ik zie daarom ook geen reden om een halster om te doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:02

bij mij hebben ze geen halsters om...alleen bij het poetsen,en uit de wei halen...

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:09

Ben zelf toch wel enorm geboeid ben door deze thread.
Onze 4 staan in de stal zonder halster, ze zijn alle 4 enorm bereidwillig wanneer ik hun halster omdoe en helpen zelf mee. Buiten staan ze bij gebrek aan een sappige groene weide aan een koord aan hun halster op zand, lekker uit te waaien. Wat ik merk wanneer ik ze observeer is dat zich enorm bewust zijn van en halster en koord. Ik zie ze met hun achterhoeven hun oren krabben maar doen het zo lijkt het met beleid. Ze wikkelen zich wel eens in het touw maar zijn zelf heel rustig met het uit stappen.
Het is mijn droom een hardhouten omheining te plaatsen en ze lekker los te laten rennen, maar voor nu is dit de enige oplossing.
God, wat een ellende kan er soms gebeuren!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:17

Absoluut geen halster om in de wei.

Ook hier in de buurt een tijd terug zo'n horror scenario. Pony was met zijn achterhoef tijdens het krabben in het halster gekomen. Gezien de omgewoelde grond, en het feit dat het beest overleden was heeft hij zeer waarschijnlijk een groot deel van de nacht zo moeten lijden. En hij was volgens de DA nog niet eens gestikt, waarschijnlijk gestorven van vermoeidheid.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:20

http://www.horsechannel.com/horse-keepi ... -5335.aspx
Voor degenen die vinden dat de paarden perse een halster om moeten is dit misschien een oplossing. Een zelfmaak break away halster, scheelt kosten, verhoogt de veiligheid.

http://www.smartpakequine.com/productcl ... assid=2322 , maar je kan ze ook van diverse merken kant en klaar kopen.

Overigens hebben mijn paarden nooit een halster om; niet op stal, niet in de paddock, niet op de wei. Levensgevaarlijk en ongelukken hiermee gebeuren vaker dan men schijnbaar denkt.
Ook onze hengsten zijn altijd halsterloos; uitbreken doen ze niet, we hebben een goede afrastering, en ze zijn heel goed gemanierd en altijd te pakken.
Veulens met halsters vind ik al helemaal onverantwoord.
@ bedouin: hout is absoluut niet 100% veilig als dat breekt krijg je splinters en scherpe punten.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:50