ervaring met kent & masters (dressuur)zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:31

Ik heb er eentje gevonden in Arnhem, als het goed is komt het zadel dinsdag *\o/*

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:32

Helemaal TOPPIE!! +:)+

diana1

Re: ervaring met kent & masters (dressuur)zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:00

schangah,
heb je het zadel al en hoe ligt en zit ie?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:15

Schangah, past het zadel?
Foto's :D

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:18

Ik heb er al een aantal keren mee gereden. Ben er tot nu toe tevreden over. Ik zal van het weekend eens foto's maken. Mijn paard is wel ruimer gaan lopen. Rug ziet er na het rijden goed uit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 08:25

En ligt het achter ook goed, wipt niet? En welke boommaat heb je Schangah?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:19

Zadel ligt achter ook goed, wipt niet. Er zit een oranje voorboom in.

Onderstaand 2 foto's nadat ik had gereden. Ze is door het niets doen omdat ik geen zadel had (7 weken in de wei) nogal stevig, met name heeft ze een buik waardoor de singel wat naar voren trekt. Ze was ook niet van plan netjes stil te blijven staan (weer was erg heftig gisteren) Ik had een euroriding Diamant medium. Volgens de zadel maker is oranje wide en dus 2 !!! boommaten groter (hartelijk dank aan het ruiterhuis in Drunen voor de 8 jaar dat jullie mijn paard hebben laten lopen van met een veel te krap zadel, kan ik alle dierenarts rekening naar jullie sturen?) sorry kon het niet laten, ben hier nog steeds ontzettend boos over. Ik heb ze nl tig keer terug laten komen, maar altijd lag het aan het paard.

Afbeelding

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:21

Heel veel paarden hebben de oranje of de rode boom (MW of W, dus wijder dan medium) nodig hoor.
Jij hebt op de foto ook geen extreem breed paard, maar toch verbaast het mij niets dat je de oranje boom nodig hebt. Het zadel lijkt bij jou inderdaad best netjes liggen.

Heb je de High wither?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:43

Toch zie je ook hier (net als bij mij) dat het zadel naar voren wordt getrokken door het singel.
Verder ligt ie hier tenminste wel mooi recht/vlak op de rug.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 21:53

germie schreef:
Heel veel paarden hebben de oranje of de rode boom (MW of W, dus wijder dan medium) nodig hoor.
Jij hebt op de foto ook geen extreem breed paard, maar toch verbaast het mij niets dat je de oranje boom nodig hebt. Het zadel lijkt bij jou inderdaad best netjes liggen.

Heb je de High wither?

Nee, de normale uitvoering, de high wither gaf te veel druk achter, ze is toch best breed met name direct achter de schoft, rond geribd en nu wat te vet. Maar goed mocht ze afvallen en de rode boom nodig hebben dan is dat met dit zadel snel opgelost. Ze was vandaag al een stuk braver met opstappen en weg rijden. Ze heeft dus in de gaten dat het zadel haar niet meer belemmert.

Bij haar ligt de singelgroeve erg ver naar voren, nu ze een grasbuik en extra vet heeft wordt het versterkt, dit was ook het geval bij haar ander zadel. Ik overweeg een banaansingel aan te schaffen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:04

vwb het singel:
Het kan nog helpen als je de 2e en 3e ring pakt ipv de 1e en 3e. Zo wordt ie iets meer naar achteren getrokken. Hij gaat dan recht naar beneden ipv onder de kniesteun door. Ik weet niet of dit bij jou voldoende is maar het scheelt wel.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:43

ik had dat al een keertje geprobeerd maar vond dat het zadel nog meer naar voren werd getrokken. Ik probeer morgen nog een speciale singel die ik nog heb liggen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:57

Oké, het was misschien een optie maar dus niet.
Hopen dat het andere singel beter "zit".
SUCCES!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:39

Bij mij trekt het zadel niet naar voren. Ligt nu ook een stuk beter. Oranje boom vervangen door rood en lijkt nu een stuk beter. Wipt niet meer, dekjes blijven liggen. Over een tijdje laten checken en bijvullen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:30

Schangah,
Hoe lag het zadel vandaag met het andere singel?

Germie,
Mooi dat het zadel nu beter ligt.
ennneh...die foto's hou ik tegoed ??

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:25

De singel bleef wel wat beter liggen. Probeer het morgen nog een keertje ander toch die banaansingel proberen. Zal morgen nog eens foto's maken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:21

Diana, ik maak foto's, maar dan moet ik niet op de manege zijn en dan m'n camera vergeten. (oeps)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:24

Oké, is goed hoor.
Ik wacht het rustig af. :9k

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 01:47

Ik kom even kijken en wil me direct er al mee bemoeien:

Germie: een paar pagina's terug zeg je het verschil tussen K&M en fairfax is al snel 200 euro, ik vraag me af waar. Want eerder hebben jullie het over ongeveer 900 euro voor het K&M zadel, maar naar mijn weten is de fairfax al snel 1300. Behalve in engeland, daar zijn ze 1050 euro.

Schangah: bij wie in arnhem kan je dit zadel kopen, bij kevenaar ofzo??

Verder is de leerkwaliteit het grootste verschil met fairfax of zijn er ook nog andere verschillen. Volgens mij heeft fairfax namelijk dezelfde modellen.
Ik ben erg gecharmeerd van een bruin springzadel van fairfax, maar ben even verder aan het kijken, want vind hem toch best wel prijzig. Toen mijn oude zadelmaker ze net binnenkreeg had hij het over een zadel van ongeveer 1000 euro, maar 300 extra vind ik wel veel.

Kan iemand mij vertellen, of de zadels met ouderwetse wolvulling is gevuld, of iets syntetisch en nieuws. En mocht iemand het weten, is dit zadel van de fabriek af met het flairsysteem te leveren, luchtvulling.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:34

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:26

Ik heb het zadel via dezadelmaker.nl (werkt samen met bijzondere paarden & Ponies). Ik heb hem laten aanmeten door superhorse in Breda. De levering werd steeds maar uitgesteld en mijn paard stond onderhand al 7 weken zich dik te eten in de wei. Vandaar ik via internet in Arnhem terecht kwam die het zadel uit voorraad kon leveren.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:28

Hier even een update:

Vorige week maandag is mijn zadel opgehaald door de zadelmaker.
De K&M bleef maar niet goed liggen. (zelfs niet na 2x op cq. bijvullen)
Ik kreeg een Fairfax high wither dressuur om te proberen.
De afgelopen week heb ik 10 x gereden en heb vanmiddag in overleg met de verkoper besloten om mijn K&M in te ruilen op de Fairfax.
Dit zadel blijft goed liggen, zit prettiger (dieper) en "wipt" niet op de rug.
De kwaliteit van het leer is beter dan die van de K&M en de kniesteunen zitten vast in het zadel ipv met klittenband.
De vulling is van wol en prolite waardoor het nog zachter is dan de wollen vulling van de K&M.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 22:23

fijn dat je het zadel kon omruilen.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:49

Ik krijg echt steeds meer het idee dat de kent & masters in het merendeel van de gevallen niet helemaal goed ligt, ik heb nu al zoveel verhalen gehoord hier dat hij naar voren schuift of dat het zadel kiept of wipt.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:52

@Sammie,
Ik denk dat het probleem is dat dit zadel in de meeste gevallen (de high wither) voor paarden wordt gekocht die een hogere schoft of "doorgezakte" rug hebben (in mijn geval een fit omaatje van 17 jaar) en dus is het moelijker om een goed passend zadel te krijgen.

Overigens is het prijsverschil bij mijn "dealer" 300 euro.
De Kent & Masters € 895
De Fairfax € 1195