Strada zadels, oplosser voor alle zadelproblemen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 13:53

Ik ben bang dat er toch neit de goeie boom voor gekozen is. Misschien heeft ze wel zo'n hoge schoft dat Strada daar geen passende boom voor heeft. Daar zou ik pas echt van balen. Maar goed, laten we eerst maar afwachten.

Die eerste foto's zijn ook bagger hoor, daar zat ik ook niet goed, zijn niet echt goeie voorbeelden.

Zinzi_jewel

Re: Strada zadels, oplosser voor alle zadelproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:31

Zover ik begrepen heb , heeft strada voor elk paard een passende opbouw , en anders kan het gemaakt worden dat het past !
Maar idd wacht even af , wat Callista te vertellen heeft erover .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:34

dat het te dicht op de schoft zou liggen en het dieptepunt te ver naar achter zou heel goed samen kunnen hangen ,
probeer het zadel nog een klein stukje naar achter , zolang een zadel bergop ligt op de schoft schouder, zal het dieptepunt te ver naar achteren gebracht liggen

ik zeg niet dat het te ver naar voor ligt, daar heb ik de foto's even niet meer goed genoeg voor bekeken , maar misschien is het net te smal waardoor het voor gaat knijpen?
of moet het idd net wat verder naar achter
bij naar voren schuiven door buik , probeer een banaansingeltje
wie weet blijft het daardoor goed liggen

en idd , hopelijk komt er ene goede oplossing, in welke vorm dan ook :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 17:03

Ik begrijp niet als het te kort op de schoft ligt het zwaartepunt dan ook naar achter ligt , zou denken als het te ver van de schoft komt ( te smal is ) dat het dan naar achter komt te liggen ....

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 13:47

Nou, ik heb Callista dus gemaild en antwoord gekregen.

Volgens haar ligt het zadel inderdaad ook te ver naar voren. Ik moet het nog een fractie naar achter leggen en dan nog eens kijken hoe het zit (weer foto's maken en even opsturen enzo). Zij vertelde ook inderdaad dat ze zeker weet dat er wel de goede boom in zit, dit is dus gewoon onzekerheid van mijn kant dat ik dat gesteld heb (moet me ook nergens mee bemoeien als ik er geen verstand van heb :o ). Als hij niet op de plek ligt waar hij hoort, dan kan hij ook niet goed liggen.
Dan nog, op de eerste foto's hang ik veel te ver naar achteren, dit heb ik zelf ook al gezegd, maar dit bevestigde zij ook nogmaals, omdat als ik zo achter op mijn kont zit, dat ik dan zelf ook het zadel naar voren schuif (dus ook weer een factor die bijdraagt aan die verkeerde ligging op die foto). Dit is iets wat echt aan mij ligt, want ik heb natuurlijk een poos op de barefoot gereden en in westernzadels gereden, waarbij ik echt in zo'n stoelzit zat. Das dus nie goei :o .

Het is zo dat als hij te ver naar voren gelegd wordt, dat het nogal logisch is dat hij dan bij het hooste gedeelte van de schoft komt te liggen (waar hij niet hoort) en daarmee dus te krap wordt naast de schoft (hij komt aan beide kanten dan bijna tegen de schoft aan als ik ga lichtrijden).
Ik ga vanmiddag weer een ritje maken, en weer even foto's maken vóór en ná die tijd. Dit zal ik eerst met Callista bespreken en dan horen jullie het wel hier. Ze vond het niet zo leuk dat ik die foto's eerst hier geplaatst had (is haar goed recht!) en achteraf had ik dat ook niet moeten doen, dat is niet netjes van mij geweest.
Het is helemaal niet de bedoeling geweest om hun of Strada slecht te laten lijken of zo, ik kan namelijk iedereen dit zadel aanraden! Het is echt een heel fijn zadel om mee te rijden en het is van een erg mooie kwaliteit! En ze hebben echt nette service geleverd, veel uitgelegd en altijd snel met antwoorden van mailtjes en telefoontjes!
Mijn pony heeft gewoon een erg moeilijke rug en wordt er niet makkelijker op, omdat ze al wat ouder is en de rug nog verder zal doorzakken dan dat ze nu al heeft... En het is dus waarschijnlijk mijn eigen fout dat hij zo ligt!

Nou, jullie horen nog,

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:22

Nou , bedankt voor je update :) Ga er echt wel vanuit dat het allemaal oke is of komt ..
Persoonlijk zou ik het ook niet prettig vinden als het eerst hier en dan bij Callista besproken word ( als ik Callista was ) maar het was ook niet de opzet om het hier te bespreken , kwam gewoon door de foto,s die je plaatste en daar de opmerking op kwam dat het niet goed lag .
Succes :D

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 16:19

Dank je ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:45

Zinzi_jewel schreef:
Ik begrijp niet als het te kort op de schoft ligt het zwaartepunt dan ook naar achter ligt , zou denken als het te ver van de schoft komt ( te smal is ) dat het dan naar achter komt te liggen ....

ik legde het denk ik verkeerd uit
maar als je zadel te ver naar voor ligt, kan het te dicht op de schoft komen
en aals het te ver naar voor ligt gaat het vaak ook kieperen
en dus zp naar achter brengen
beetje combi zeg maar

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:47

wel fijn hoe ze dingen uitlegt :j
ik denk dat ze best eens gelijk kan hebben :j
ze komt me in ieder geval als een heel kundig persoon over :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:36

Het topic ligt inmiddels alweer een tijdje stil maar ik ben erg nieuwsgierig naar de ervaringen van de gebruikers tot nu toe? Hoe lopen jullie paarden ermee en welke impact heeft dit zadel op je houding gehad?

@Sannessep; hoe ligt je zadel inmiddels?

Ik rij nu nog met een Barefoot. Mijn pony loopt hier super mee maar ik kan niet tegen de brede zitting. De bouw van mijn pony maakt een standaard boomzadel nagenoeg onmogelijk. Ze is rond geribt, met een gemiddelde schoft en zeer smalle schouders. Ze heeft een medium boommaat waarbij de takken dan weer te breed staan voor haar schouders. Voor mij wordt het dus een maatwerkzadel of een compact zadel zonder zweetbladen zoals de meeste endurance modellen.

Het concept van Strada staat mij erg aan met close contact met het paard en een open zitting. Mijn heupen en rug kunnen niet tegen een brede en gesloten/gedwongen zitting.

*gaat het spaarvarkentje vullen*

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:52

Ben vandaag bij Callista geweest van Trekkingsaddles.com. Het was een hele eye opener. Quinoa (mérens) heeft een moeilijke rug (zoals de meeste paardjes natuurlijk). Een normale boomwijdte van 30.5 , ronde ribben, extreem kort, beetje schoft, beetje overbouwt.
Goed wat zou er op hem kunnen passen, deze zadels hebben we geprobeerd, die zo op het oog goed lagen (zonder mij erop):
Zaldi Vila
Startrekk comfort
Strada.

Op deze volgorde hebben we het ook getest.
Eerst de Zaldi Vila, ik vond 't zelf wel redelijk, maar Quinoa vond het vreselijk, hij kon er niet goed mee lopen en ging in stilstand gewoon bokken -> geen succes
Toen de Startrekk, Quinoa liep een stuk beter en het zadel lag mooi stabiel. Dit is een boomloos zadel en je wordt toch in een andere houding gedwongen als bijv. op m'n oude wintecje. Ik had dan ook erg veel moeite met m'n balans en had wiebel benen.
Callista had gedacht dat de Strada voor mij geen succes zou zijn, omdat die juist vrijwel geen steun geeft en je niet in een houding dwingt, ik ging erop rijden -> WAUW!! ik was meteen verkocht. Quinoa liep super en bij dit zadel had ik echt het JA gevoel
Maarja, toen zei Callista dat er ook wel een ander prijskaartje aan hing (pffff heb ik weer).

Heb het zadel gisteren besteld bij Callista, dus ik ben benieuwd!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:54

ben benieuwd naar de ervaringen van de mensen met een strada die er inmiddels alweer eventjes mee rijden :j
dus vertel :D

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 19:00

Ik dacht vandaag, laat ik eens weer kijken op bokt! Wat een toeval, was niet de enige die aan dit topic moest denken... :D

Ik heb ondertussen mijn pony naar de fysio gehad, en ze traint nu in de SeaWalker (http://www.health4horses.nl/seawalker.html). Ik zie haar spieren nu ook al terug komen. Helaas schuift het zadel nog steeds, we denken dat het echt door de plaats van de singelstoten komt. Bij deze endurance versie kan dit ook niet anders, we hebben nog een banaansingel uitgeprobeerd, maar dat hielp ook niet, dus heeft Callista nu een nieuw zadel besteld. Het wordt een zelfde zadel, maar dan in dressuurversie, dus met verplaatsbare singelstoten. Ze heeft er dan wel ringetjes op laten maken, die zitten er bij de dressuur natuurlijk niet standaard op...

Ik heb er weer helemaal vertrouwen in. En wat het zadel betreft.... ik wil geen ander zadel weer! Strada is geweldig!

Als het zadel gearriveerd is zal ik weer berichten en foto's plaatsen! (verwacht ongeveer met 6 weken)

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 19:01

@ quinoa: Heb je nou een Strada besteld of de Startrekk?

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:12

Sannessep schreef:
@ quinoa: Heb je nou een Strada besteld of de Startrekk?

Ik heb maar even 2 ribben uit m'n lijf gehaald en een Strada besteld :D Het is even een investering maar dan heb ik wel een zadel voor een leven lang ;)
Hij moet nog besteld worden, dus het duurt wel een paar weken voordat ik 'm heb.

De startrekk lag op m'n paardje wel goed, alleen ikzelf kon er niet goed mee uit de voeten.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 20:22

Ik had precies hetzelfde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:25

Sannessep schreef:
Bij deze endurance versie kan dit ook niet anders, we hebben nog een banaansingel uitgeprobeerd, maar dat hielp ook niet, dus heeft Callista nu een nieuw zadel besteld. Het wordt een zelfde zadel, maar dan in dressuurversie, dus met verplaatsbare singelstoten. Ze heeft er dan wel ringetjes op laten maken, die zitten er bij de dressuur natuurlijk niet standaard op...
(verwacht ongeveer met 6 weken)

Daar zit ik ook een beetje mee aangezien ik nu een anatomische singel nodig heb op mijn huidige zadel met 2 stoten op zn plek te houden. Tenminste als ik het zadel netjes achter de schouder wil hebben. Gezien de drie singelstoten staat de dressuurversie mij meer aan maar daar zitten dan geen ringen aan die ik in de toekomst wel verwacht nodig te hebben voor bepakking. Wel mooi om te weten dat ze eventueel een dressuur met ringen kunnen leveren +:)+ .

Maar zijn de stoten bij de dresuur echt verplaatsbaar of gaat het er meer om dat je van de 3 de 2 beste kan pakken?

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:50

Ik heb ook sinds gisteren een strada. Voor 300 € 2de hands kunnen kopen ;) Of het past weet ik niet, maar kon hem echt wel niet laten liggen voor dat geld. Hij is nog in nieuw staat veelzijdigheid en bruin. Moet het ook nog lukken dat er een C in het zadel staat wat volgens de website van strada wil zeggen dat het om een heel breed zadel gaat , wat altijd van pas komt met mijn fjordjes.

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:30

Wow voor 300 euro zou ik het ook niet laten! :D
Mijn Fjord heeft ook een C trouwens :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:31

300 euro is wel erg weinig !!!
voor een strada ...

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:23

Ja heb er echt geluk mee gehad. Je ziet wel dat hij gebruikt is, maar verder nog in goede staat . Het zadel was al heel lang te koop , maar ze kreeg er geen reacties op ? Er staat wel geen C in het zadel , maar een IC. Wil dat nu zeggen dat het zadel nog breder is als een gewone c?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:24

Code Model
W Warmbloed
S Standaard
I Iberisch (Spaans/Portugees)
C Cob
IC Breedgeschouderde paarden

ja dus :j maar dat wil nog niet zeggen dat hij dan echt goed past. Volgens mij was IC echt een megabrede boom en te breed is ook niet goed he ;)

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:31

nee klopt,

ach ja als hij echt niet past mocht ik hem altijd terug brengen

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:52

als ik jou was zou ik er een andere boom in laten zetten!

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 12:02

Een Strada voor 300 euro? Welk model is het? Weet je heel zeker dat het een echte Strada is en geen nepper met een strada plakkertje erop?

Zo ja, dan heb je't goed gedaan idd! Voor 300 erbij heb je een splinter nieuwe boom erin zitten, dus ik zou hem zeker niet terug doen als hij niet past, maar dan goed aan laten meten en op laten sturen voor een nieuwe boom. Heb je voor 600 euro een zadel voor't leven!