Barefoot : doen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Canter_

Re: Barefoot : doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:10

Ik hoop niet dat ik straks mijn Nevada op een bokkend paard moet uitproberen..haha
Waar ik wel benieuwd naar ben: Wie heeft er ervaring met een bontje voor óp het zadel? Ik had dit bij mijn dressuurzadel ook al, ivm prettiger zitten met reuma. Past een westernbontje op de Nevada (met uitsparing voor knop)? Of is de originele Barefootoplossing (ipv zitting) prettiger?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:11

Haha ja dat beteuterde hoofd van haar was goud waard :+ Ik moet zeggen dan ik niet echt heb hoeven wennen, mijn massimo trail had ook weing wrong daar moest ik na mijn dressuur zadel wel aan wennen. Maar ik zit nu echt heel stevig. En reken maar dat mijn merrie heeeeeeeeel goed kan bokken

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:15

Ik moest ook niet echt wennen, ik vond het gelijk heerlijk zitten.. ik kreeg zelfs een complimentje van mijn instructrice over mijn zit..
(maar ik rijd regelmatig zadelloos.. dat scheelt misschien..)
Ik heb vorige week ook mijn eerste rodeosessie gehad met de drytex cheyenne.. en ik ben heerlijk blijven zitten..

arlette5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:06

@FitzChivalry: met dat zadel wilde ik mijn paardje gaan doorrijden, komt wel goed dus?
Bedankt voor de tips alvast, in ieder geval! :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:50

@"_Canter_:

Ik heb de mijne van Christ vandaag binnen gekregen. hij ziet er erg mooi uit, zal hem vrijdag even uitproberen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 11-02-09 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig, meestal is het noemen van de gebruikersnaam voldoende.

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:53

@ Caira:
Okee, ik ben heel benieuwd. Waar heb je die besteld, staat daar ergens op internet een plaatje van?
Laatst bijgewerkt door Judje op 11-02-09 14:51, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig, meestal is het noemen van de gebruikersnaam voldoende.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:58

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:26

Ik vraag me sowieso ook af of er nog meer bontjes zijn die op de cheyenne passen?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:16

Ik wil heel graag de Barefoot London uitproberen. Hoe zit die? En hoe zit het eigenlijk met die pads enz? :D

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:08

Ik heb een barefoot London gehad, ik heb het geprobeerd, maar kon er niet aan wennen.
Voor mij gewoon een boomzadel ;)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:32

Jahoe mijn eerste rit zit erop met de Arizona :D HEEERLIJK ritje op een super frisse pony (3 maand rust gehad hahaha)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:42

Hierbij een foto:

Afbeelding

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:08

Staat sjiek hoor! liep je paardje er fijn onder?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:12

zekers :D en het zit echt zalig :D
Mijn pony heeft 3 maand stil gestaan (in de wei) ivm een behandeling van de fysio, dus was erg fris, maar hij bewoog zo fijn weer (was wel erg fris, maar dat was logisch natuurlijk :D)

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:21

Hihi, een beetje fris zijn mag dan inderdaad wel :D fijn dat het zadel lekker zit! Hopelijk binnenkort hier ook een foto van mijn Cheyenne :D

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:16

Roosje1987 schreef:
Ik denk dat je dat wel begrijpt? Maar ik zal het even uitleggen als je het erg moeilijk vindt. Wat jij vindt van het zadel zegt niets over wat jouw paard ervan vindt, laat staan zijn rug. Nu zijn fjorden stevig en kunnen veel hebben, maar ik denk dat het op lange termijn absoluut niet goed kan zijn. Maar zo denk ik over alle ruiters met (veel) overgewicht op alle zadels en paarden. Ik ben zelf 10 kilo afgevallen en blijf bewust onder een bepaald gewicht zodat ik kan paardrijden zonder me druk te hoeven maken over mijn massa op de rug van het paard. Ik begrijp dat niet iedereen dat even makkelijk kan, maar voor de meeste mensen zou het wel mogelijk zijn om wat af te vallen, en die doen het gewoon niet...

het gewicht is niet het belangrijkste, maar de beperkte drukbelasting van de beugelophanging, op het moment dat een zware ruiter gaat lichtrijden en daarbij veel gewicht in de beugels legt, kan het paard problemen krijgen. het gewicht zelf is bij een barefoot niet het probleem. ect aleen de beugelophanging!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:19

Volgens mij heeft pmarena daar hier in het topic een erg duidelijke uitleg over gegeven fransis :j staat op een van de vorige pagina's!

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:28

shillelagh schreef:
halloo! ik heb een vraagje... vorige zomer ging ik een stukje crossen met een vriendin van mij.. ik ging in de verlichte zit zitten(op boomzadel), is het dan erg om dat bij een barefoot te doen?

gr ik

dat zou ik zeker niet doen, verdeelt de druk veel te weinig.

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:35

Yellowfish schreef:
Volgens mij heeft pmarena daar hier in het topic een erg duidelijke uitleg over gegeven fransis :j staat op een van de vorige pagina's!

ik zag het nu ook, was wat snel met reageren :o

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:42

wat ik wel persoonlijk op de vraag te melden heb, ik had een continental westernzadel en een barefoot chayenne, maar mijn haf krijgt van de chayenne dus heel snel drukplekken op de plaats waar de beugelriemen hangen. (overduidelijk het lichtrij-probleem) kan met hem dus absoluut geen druk op de beugels uitoevenen zonder dat hij er last van heeft, en met opstappen licht het zadel als ik even niet soepel genoeg op stap aan de zijkant van zijn buik. en vanwege lichamelijke problemen ben ik helaas vaak niet soepel genoeg, dus moet ik opstappen via een hekje oid.
voor hem blijft eigenlijk alleen mijn continental zadel over. mijn fjord ach die rijd geweldig met de barefoot, maar vind ik wel dat ik met mijn lange benen eigenlijk veel te weinig contact met mijn paard heb. iets wat ik op mijn western, of zonder zadel niet heb. en nu komt de grap. mijn zadels zijn gestolen, en ik heb nu uit nood een randol barefoot gekocht, en die heeft een betere beenligging dan de barefoot......nu liggen mijn knieen dus wel aangesloten aan het zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:30

Een randol barefoot bestaat niet.

Het is een Randolls / Trekker of een Barefoot , zijn 2 totaal verschillende merken.

Geen enkel zadel is ideaal voor staan in de beugels , omdat dit altijd een andere belasting geeft dan zitten in het zadel , en vrijwel alle zadels zijn erop gebouwd om van een zittende ruiter het gewicht zo goed mogelijk te verdelen. In theorie dan bij een boomzadel , want dat verhaal gaat alleen op bij perfecte aansluiting onder het gehele zadel , zonder knijpen of juist vrijliggen , ook tijdens alle bewegingen. Dit is al vrijwel onmogelijk te realiseren met een doorsnee boomzadel.

Dus bij een boomzadel heb je ook het probleem van een niet optimale drukverdeling , daarnaast nog de grote kans dat de boom niet helemaal goed past , en nog het feit dat een soepeler zadel sowieso verschillende voordelen heeft t.o.v. een stug boomzadel , en dan nog dat de druk op de stijgbeugels bij een simpel boomloosje achter de schoft terechtkomt , waar de rug het sterkste is en dat gewicht goed kan hebben , terwijl het bij boomzadels meestal rond de schoft terechtkomt. Je ziet dan niet altijd drukplekken of schuurplekjes maar wel van die ingevallen hoge en smalle schoften door die druk , de bespiering gaat gewoon helemaal kapot. Dus tja , dan is het de keus aan de ruiter wat je liever hebt...feit blijft dat op een paard gaan zitten sowieso niet GOED is , het is altijd in een zekere mate slecht voor de rug , vraag is dan hoe je het zo comfortabel mogelijk maakt. En ik kom persoonlijk dan niet tot de conclusie dat (alle punten meegenomen) een boomzadel de beste keus is. Maar andere mensen denken dat weer wel , die houden toch vast aan de erin gestampte volkswijsheid en theorie van : een zadelboom verdeelt de druk. Maar dat dat alleen onder allerlei voorwaardes zo is , dat weetje is in de loop der jaren nogal verloren gegaan...

Een goede zadelmaker / verkoper zal altijd waarschuwen dat lichtrijden de drukverdeling beïnvloed , want dat is gewoon een feit.
Maar wie zegt dat nu nog tegenwoordig ? Sommige westernzadel-verkopers nog wel , vandaar o.a. ook dat bij western doorzitten gebruikelijker is omdat men daarbij van oudsher beseft dat dat voor zowel paard als ruiter comfortabeler is.

Lichtrijden is ook eigenlijk iets mafs. Steeds gaan staan en zitten in dat zadel is natuurlijk nogal wat onrustiger en haalt het paard eigenlijk steeds uit zijn balans.
Dus het is eigenlijk ook niet zo raar dat men vanuit andere culturen toch gewoon doorzit , en in de hogere dressuur ook , het is gewoon veel efficiënter.

Als je zo makkelijk plekjes krijgt en het zadel schuift bovendien , dan is er sowieso iets niet goed aan dekje / inlages / singel.
Of wie weet is het wel een verouderd type Barefoot , de nieuwere zijn weer veel beter qua pasvorm , daar kan een Randolletje echt niet aan tippen.

Sowieso als hij schuift is de kans groot dat plekjes onder het zadel eerder schuurplekken zijn dan drukplekken.

Maargoed , onder ELK zadel kunnen drukplekjes ontstaan. Er zijn ruiters van + 100kg die op een oud Barefootje al lichtrijdend heel wat kilometers wegvreten en nooit problemen hebben en altijd complimenten krijgen bij controles door de paarden-fysio o.i.d.

En er zijn ruiters van 50 kg die daarmee vergeleken maar weinig intensief rijden , maar wel plekjes krijgen....

Sowieso met de "juiste" combinatie van paard / zadel / ruiter / activiteiten / dekje en singel en dergelijke , kun je het met elk zadel voor elkaar krijgen om pijnlijke plekken te maken op de rug van een paard. Er bestaat geen zadel waarbij je dat gegarandeerd nooit zult hebben , er zijn altijd situaties die problemen kunnen geven.

Maar al met al ontstaan er veel meer problemen met boomzadels dan met Barefootjes , en dat is ook wel logisch omdat er met een boomzadel veel meer fout kàn gaan , er zijn veel meer kritische punten.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:18

ik kan in ieder geval uit ervaring zeggen dat mijn pony nog nooit zo soepel en vrij gelopen heeft als nu met haar barefoot arizona. En in de 7,5 jaar dat ik haar heb is dit het 5e zadel en eindelijk ben ik echt helemaal tevreden

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:39

@pmarena:

wat een berg verkoop praat zech.
ok ik bedoelde randol boomloos ipv randol barefoot, dat is simpel dat snapt iedere zool. en wat betreft mijn haf, die krijgt van zijn perfect passende westernzadel absoluut géén drukkingen, en dan rijd ik rustig 7 uur op een dag dagen lang en natuurlijk rijd ik dan ook licht en nee ik weeg maar 60 kg.
je kan met je doorzittheorie wel terrug willen naar de oertijd, maar dan mis je nu wel ff wat. je kunt niet verwachten dat ruiters uren willen rijden, of endurance willen rijden zonder lichtrijden of verlichte zit.
en wees gerust ik heb de grandeurpad met extra dikke inlagen, ik heb ook een schapenbont onderlegger geprobeert. werkelijk alle soorten onderleggers hebben er onder gelegen, maar het probleem is pas verholpen als er dubbeldikke inlages in de grandeurpad zitten, en daaronder ook nog eens mijn westernpad met neopreen inlage. dan pas krijgt mijn haf geen last.
en wat betreft de elende met barefoot. ik heb helaas al te veel paarden gezien waar je in hun te vette rug precies de banen van de beugelriemen terrug vind. door het gebruik van een barefoot.

ik ben heus een voorstander van boomloos rijden, maar je mag nooit beweren dat een boomzadel slechter is dan een boomloos. je moet altijd naar het paard, de situatie en je budget kijken. als je geen geld hebt voor een perfect passend (western) zadel dan is een barefoot een alternatief. maar niet zaligmakend!
Laatst bijgewerkt door Judje op 23-02-09 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig, omdat de topics anders onnodig lang worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:49

Oertijd :D

Lichtrijden is hetgene dat "raar" is in de wereld hoor , niet het doorzitten.

En dat kan op boomloze zadels ook gewoon , maar net als bij elk ander zadel vraagt dat wel een goede afstemming van factoren , net zoals het bij een boomzadel van ieder merk mis kan gaan als 1 van die factoren niet klopt , kan dat ook bij een boomloze van ieder merk gebeuren.

Geen enkel zadel is zaligmakend in alle gevallen , dat kàn ook helemaal niet.

Maar feit blijft dat je met een willekeurig boomloos zadel een veel grotere kans van slagen hebt bij veel meer verschillende paarden dan dat je met een boomzadel hebt.

Een boom heeft gewoon veel meer punten waarop het fout kan gaan , veel meer punten die problemen op kunnen leveren.

Ik word gewoon echt niet goed van dat gezaag van veel mensen over lichtrijden op een boomloos zadel , dat dat zo slecht zou zijn en je beter een boomzadel kunt nemen.
Want zo zwart-wit is het niet...bij boomzadels geeft het lichtrijden in de praktijk uiteindelijk absoluut niet minder problemen dan bij boomloos :P

Dat is de strekking van mijn verhaal en heeft niks met een "verkooppraatje" te maken , maar gewoon met wat meer info verstrekken tegen het "op boomloos kun je niet lichtrijden" - praatje dat vaak terugkomt :)