Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:38

Dus, als ik het goed begrijp kan een paard niet eten en ademen tegelijkertijd, wat dus betekent dat als je een paard 24/7 op een weiland zet, deze het grootste gedeelte van de tijd in ademnood verkeert en daardoor verminderde zuurstoftoevoer naar de rest van het lichaam heeft?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:39

@ ManonR_
wat is dat nou weer voor een kinderachtige opmerking :S
Ik zeg alleen dat ik het zielig vind hoe andere hier reageren (waaronder jij dus!)

Ik lees het topic wel degelijk met interesse, maar als iedere de TS gaat lopen afzeiken, heeft het hele onderwerp hier geen nut..
Het gaat nu al een paar pagina's over de TS en haar manier van paarden houden.

Niet over het onderwerp zelf

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:40

Het filmpje had miss. geen toegevoegde waarde, maar het onderwerp is wel degelijk iets waar men over na kan denken..

Meningen daarover vind ik wel boeiend...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:42

Ach je mag het boeiend vinden hoor, daar zeg ik verder niks van want over smaak valt niet te twisten. Maar iedereen met een béétje verstand van paarden ziet dat het hele verhaal net zo lek is als de Titanic. Na de aanvaring met de ijsberg, overigens.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:43

jodi schreef:
Arabesk schreef:
Op het volgende filmpje is goed te horen wat het effect is van een bit op de ademhaling van een pony, vervolgens zetten ze de pony strakker bij zoals wel gebruikelijk is bij bijgezet longeren vandaag de dag. Helemaal aan het eind wordt gedemonstreerd hoe de ademhaling klinkt zonder de aanwezigheid van een bit.

Het duurt even voor het filmpje begint, de eerste tientallen seconden zie je een zwart beeld, maar uw geduld wordt beloond:

http://nl.youtube.com/watch?v=69ZyS2qLAPM%20

Ik begin inmiddels te snappen dat het een 'Bokt-traditie' is om Arabesk de mond te snoeren zodra ze hem open doet( Haha! ),maar ik vind dit een netjes uitgelegd verhaal,niet extremistisch,waar iedereen ook wel 'gewoon' even over mag nadenken(ook zonder meteen alle bitten in de vuilnisbak te gooien).

Ik denk dat zoals arabesk nu dit stuk heeft geschreven het een net stukje is dat uitnodigd naar een eerlijke discussie maar niet zoals het hier gebeurt en direct veroordeeld word.
Ik rijd zelf ook met bit en ben daar tevreden over, ik ben dus niet een zogenoemde "natural", ik heb ook vaak gehad dat ik de stukjes van arabesk provocerend vond, maar dat kan ik over dit stuk niet zeggen.

Ten tweede wil ik reageren op het filmpje.
Zoals al eerder kort werd aan gehaald is dit filmpje een slecht voorbeeld. (als het vaker is aangehaald... sorry maar al die onzin reacties had ik wel gehad na 2 pagina's
Het gaat hier om een pony met een ademhalingsprobleem.
De opnames zijn gemaakt om de dierenarts naar te laten kijken.

Ik zou zeggen.... wie overtuigt ons en maakt een eerlijk filmpje met en zonder bijzet van het zelfde paard zonder luchtwegproblemen Knipoog

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:45

Don_Zhivago schreef:
@ ManonR_
wat is dat nou weer voor een kinderachtige opmerking :S
Ik zeg alleen dat ik het zielig vind hoe andere hier reageren (waaronder jij dus!)
En hiermee wil je bewijzen dat je post WEL toegevoegde waarde had?? Huilen van het lachen

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:46

suleilitha schreef:
Ach je mag het boeiend vinden hoor, daar zeg ik verder niks van want over smaak valt niet te twisten. Maar iedereen met een béétje verstand van paarden ziet dat het hele verhaal net zo lek is als de Titanic. Na de aanvaring met de ijsberg, overigens.

Dat is het zeker. Het 'onderzoek' is op een belabberde manier uitgevoerd en er valt geen enkele conclusie uit te trekken. (Behalve misschien dat deze pony nu niet bepaald op een gezonde manier ademhaalt) Maar zou je het dan wel interessant vinden als het om een degelijk onderzoek ging waarbij er gebruik wordt gemaakt van een grote steekproef en vergelijkbare omstandigheden?

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:47

Maar het hoofd van het paard hoeft toch nooit afgebogen te worden. Ik merk als ik mijn merrie mooi nageeflijk, over de rug, niet in een valse knik en met een nageeflijke halshouding heb zonder getrek en met veel ontspanning van beiden merk ik niet dat ze moeite heeft, ze hijgt flink maar kan haar lucht goed kwijt en ze kan ook goed inademen. Soms hoor ik haar ook slikken. Verder heb ik een bit met kleine stukjes koper wat ze heel lekker vind, ze vind het bit daarom helemaal niet erg om in te hebben mede omdat ik niet trek en geen druk erop zet. Ze loopt altijd lekker te schuimen als ik haar goed heb lopen. Precies hetzelfde als ik haar lekker met halster of met bijzet longeer..Op zich wel een interessante discussie maar net als de discussie over (regen) dekens zijn slecht enzo..ieder heeft zijn eigen gedachte en het verhaal is wat nep

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:49

Ik vind het een belangrijp onderwerp om over na te denken, zeker in het kader van LDR (waar ik tegenstander van ben). Maar hoe moet je een bewijs dat lek is aan alle kanten nou eerlijk beoordelen. Als wetenschapper zou Arabesk beter moeten weten en met een waterdicht verhaal aan moeten komen ipv met emotionele spelletjes.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:49

Nee..

Maar het onderwerp over aandemhaling en bijzet vind ik interresant.. ik geloof ook wel in zekere zin, dat een paard anders ademhaalt als hij nagefelijk loopt..

Je kan zeggen wat je wilt, maar op dat moment staat de luchtpijn soort van krom, dus is deze nauwer..

Het filmpje is onzin, die had ik na een paar seconde al uitgezet, maar de achter liggende gedachten van dit onderwerp zet me wel aan het denken..

Maar het is een beetje jammer dat sommige kleutertjes hier komen om te relschoppen..

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:52

Kijk(en luister): niet eens een micro aan het hoofdstel nodig om zijn beroerde ademhaling boven de herrie uit te horen.

http://fr.youtube.com/watch?v=lMqS1DTShNE

Maar goed,ik geef toe dat ik hier extreem word Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door jodi op 11-11-08 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:54

HELder schreef:
suleilitha schreef:

Dat is het zeker. Het 'onderzoek' is op een belabberde manier uitgevoerd en er valt geen enkele conclusie uit te trekken. (Behalve misschien dat deze pony nu niet bepaald op een gezonde manier ademhaalt) Maar zou je het dan wel interessant vinden als het om een degelijk onderzoek ging waarbij er gebruik wordt gemaakt van een grote steekproef en vergelijkbare omstandigheden?

Ja, tuurlijk Lachen.
Ik ben altijd te vinden voor wetenschappelijke literatuur Haha!.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:58

Je kan trouwens van mijn paard ook zo veel herrie verwachten, die heeft een pony luchtpijpje. Echter maakt ze die herrie ook als ze los door de bak sjeest.
Ik zou dit soort zaken ook graag als serieus onderzoek zien omdat ik (en ik denk iedereen) het beste wil voor zijn dier. Een dergelijk stemmingmakend filmpje zet echter mensen juist van het onderwerp af ipv ze er voor te interesseren. doodzonde.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:05

Ik merk aan mijn pony geen verschil of ik nu met of zonder bit rijd qua ademhaling. Na een flinke inspanning hoor ik zijn ademhaling hoe dan ook overduidelijk. Net als ik dat zou hebben als ik goed aan het werk word gezet.
Van zo'n flimpje ga ik niet anders erover denken, wekt meer weerstand op omdat het wel erg zwart-wit gesteld word.
Dat is jammer, want het idee is interessant maar niet op deze manier.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:06

Sizzle schreef:
Je kan trouwens van mijn paard ook zo veel herrie verwachten, die heeft een pony luchtpijpje. Echter maakt ze die herrie ook als ze los door de bak sjeest.
Ik zou dit soort zaken ook graag als serieus onderzoek zien omdat ik (en ik denk iedereen) het beste wil voor zijn dier. Een dergelijk stemmingmakend filmpje zet echter mensen juist van het onderwerp af ipv ze er voor te interesseren. doodzonde.

Ja, inderdaad. En dat is nu zo jammer. Mensen gaan gelijk in de verdediging en staan niet meer voor het onderwerp open. Dat zouden ze niet moeten doen, want dan is alle kans op een gezonde en eerlijke discussie gelijk verkeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:09

Het is niet gek dat mensen in de verdediging gaan HELder want ten eerste is het, overigens volgens de meesten hier, een filmpje van lik me vestje en ten tweede is de TS geen wetenschapper. Wij weten dat allemaal, jij volgens mij nog niet.

Je hebt mensen die alles uit de kast trekken om vooral tegen ruiters aan te kicken die met bitten rijden en daar was dit topic ook voor bedoeld.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-08 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:10

Wat ik mij wel eens afvraag:
Als de ademhaling zo enorm in het gedrang komt door een bit, hoe kunnen de paarden dat toch zo doorgaan? En dat al jaren!
Als ik zuurstoftekort heb, krijg je mij iig niet meer vooruit...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:11

Paarden zijn sympatieke helden!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:14

jodi schreef:
Paarden zijn sympatieke helden!

maar niet als ze in ademnood komen..net als dat als paarden voelen dat ze ergens aan vastzitten helemaal flippen. Dan gaat het snel genoeg mis

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:16

Ik krijg een paard wat moe is niet meer voorwaarts, dus laat staan 1 met zuurstofgebrek. Dus als het paard er écht zoveel last van heeft en te weinig lucht binnen krijgt krijg je er geen beweging meer in omdat het lichaam niet meer verder kan.
Dus symphatiek of niet, dan wil het gewoon niet meer. Dan kun je geen topprestaties meer leveren, doe je dat wel: zouden ze toch neer moeten vallen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:20

Ninx schreef:
Ik vind het wel interessant hoor...
Vind het niet netjes dat Arabesk gelijk een hoop stront over zich heen krijgt.... (ook niet wanneer men problemen had met vorige topics.... ).
Als het je interesseert kom je kijken, en anders blijf je toch lekker weg?
Iedereen gelukkig....

Ik ben al lekker a.h. klooien zonder bit.... en ben een ouwe banketstaaf, en wist niet anders dan met bit rijden.
Voor mij is het fijn eens wat te lezen van iemand die zich daarin verdiept heeft, mijn eigenen hersenen stellen me wel in staat te filteren en te kijken wat ik wel of niet kan toepassen....

Dus, dank voor de info! Vooral doorgaan!
Ik vind bijzetten ook helemaal niks, mijn instructrice vind het ook niks... en wanneer iemand daar plaatjes van op HAW zet ga ik ook niet liggen zeiken.... leven en laten leven.

Ik quote deze maar eens. Helemaal mee eens. We zijn niet achterlijk hier en de meesten kunnen wel inschatten dat dit onderzoek nou niet bepaald wetenschappelijk is uitgevoerd. Neemt niet weg dat het een interessant onderwerp is waar we ons best eens in kunnen verdiepen (middels goede onderzoeken dan).

Het is altijd goed om dingen die je al jaren doet eens onder de loep te nemen en je af te vragen waarom je ze zo doet en of het beter kan. Als je meteen maar alles opzij schuift omdat dit topic van Arabesk is dan zou je het kind met het badwater weggooien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:27

suleilitha schreef:
ten tweede is de TS geen wetenschapper. Wij weten dat allemaal, jij volgens mij nog niet.

ex-wetenschapper dan. Neemt nietweg dat ze vanuit de opleiding beter zou moeten weten. Goede publieke informatie vraagt om duidelijke onomstreden taal, geen halve suggestieve waarheden.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:06

lekker belangrijk wat TS wel/niet is. Iig stof weer tot nadenken.
voor mij is helder dat mensen vaak pas achteraf gaan nadenken...helaas word je door te shocken wel aan het werk gezet om na te denken of liever gezegd er iig iets mee te doen. En dat mensen zich dan persoonlijk aangevallen voelen worden of de discussie in het belachelijke trekken zegt mij wat over de zelfreflectie.
Als iedereen eens wat kritischer naar zichzelf en zijn/haar handelen zou kijken dan hoef je je uiteindelijk alleen nog maarvoor jezelf te verantwoorden wat je aan het doen. Dan zul je het waarschijnlijk ook niet meer zo nodig hebben om anderen te beledigen.

Wat het voor mij betekent zo'n topic als dit? mezelf weer eens wat uitgebreider verdiepen in de materie! Vind filmpje idd eenzijdig belicht,maar wel interessant genoeg om eea verder te lezen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:09

Door te shockeren blokeren mensen juist en dat wekt weerstand op ipv stof tot na denken.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:10

word het tijd om de blokkade eens op te ruimen en die schuld niet bij een ander te leggen