[WN] De boom van een zadelmarkt western

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: De boom van een zadelmarkt western

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:58

@yvvv : ik heb enkele hoofstellen geïmporteerd van dik harness leer in diverse uitvoeringen en die moesten 35 euro kosten.
Dat zijn pure zware trainingshoofdstellen en gaan werkelijk jaren mee.
Gemaakt door de Amish en die weten wat kwaliteit is.
Dus het kán wel, alleen moet je misschien iets verder zoeken dan de eerste de beste winkel Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:00

Ja maar die liggen hier dus niet in de winkel DD.
Hier ligt voor 40 euro gemiddeld niet iets dat jaren meegaat en waarvan de teugels lang genoeg zijn.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:02

Ja, maar dan moet je maar net de tijd ervoor hebben om er zo lang naar op zoek te gaan én er nog eens verstand van hebben ook! Ik heb het er niet zo op om leer via internet te kopen, ik moet het voelen, voordat ik het koop. Ik heb inderdaad in menig westernwinkel wel hoofstelletjes gezien van 40 euro, maar die waren geheel uitgedroogd (met bebehorende scheurtjes) of er was iets anders mee! Ik geloof best dat ze er zullen zijn, maar ik ben ze nog niet tegengekomen en internet vind ik een te groot risico om te kopen zonder te voelen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:13

yvvv schreef:
internet vind ik een te groot risico om te kopen zonder te voelen!
Mond-tot-mond reclame doet een hoop Knipoog

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:16

Dat is ook wel weer waar. Maar toch, neem even als voorbeeld dé bekende westernwebwinkel uit Brabant...
Ik zal ook daar nooit een hoofstel, teugels of iets dergerlijks kopen zonder het eerst gevoeld te hebben. Ondanks dat de zaak een goede naam heeft!
Of er wordt gezegd 'dat en dat hoofdstel is super voor een goede prijs' maar het is maar net je smaak niet? Of heel stal loopt ineens met hetzelfde hoofdstel?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:24

Ik heb al jaren en jaren hetzelfde hoofdstel dat wel wat duurder is, maar gewoon van goed leer is gemaakt. Niet stuk te krijgen en het wordt mooier naarmate het ouder wordt. Heb nog een (goedkoper) showhoofdstel. Dat gebruik je toch veel minder. En DD heeft teugels voor mij geregeld via het net. Dit omdat ik een paard van 1.80 rijdt en zelfs de langere westernteugels wat te krap waren. Was heel goede kwaliteit, maar dat kun je aan DD wel overlaten. Van haar koop ik blind Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:59

Ik heb een western hoofdstel van 30 euro, en nee daar zaten ook geen teugels bij, het is een mooie qualiteit leer

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:35

Een hoofdstel voor 20 euro kun je rustig kopen. Die zijn echt niet onveilig. De teugels zijn wel standaard te kort. Nou, of je koopt dan duurdere, of je klinkt ze aan elkaar als gewone engels teugels.
Na een aantal jaren (ik heb bij engelse hoofdstellen ervaring dat zo'n goedkoop hoofdstel toch 10 jaar mee kan gaan) koop je gewoon weer een nieuwe.
Bij westernhoofdstel is het ook de bewerking die de prijs opdrijft. Een simpel gestansd hoofdstelletje is goedkoper dan eentje met echt zilverbeslag. De goedkope hoofdstellen hebben geen echt zilverbeslag, als er al wat zilverachtigs opzit, dan gaat dat roesten. Maar ja, met goed onderhoud zijn ze wel prima te gebruiken.
Maar een hoofdstel is wel wat anders dan een zadel. Bij een zadel komt meer kunde en expertise kijken om te kunnen zien of het wat is. Maar heb je geluk, dan kun je voor een redelijke prijs best een leuk zadel vinden.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:53

Voor 40 euro is er tegenwoordig ook in nederland best iets te koop voor een goede degelijke kwaliteit ( lees: harness leer ). Soms is het even zoeken maar het is er wel Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:54

haha van jou koop ik ook blind Knipoog

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:53

cornelie schreef:
Voor 40 euro is er tegenwoordig ook in nederland best iets te koop voor een goede degelijke kwaliteit ( lees: harness leer ). Soms is het even zoeken maar het is er wel Knipoog

Dan is het denk ik smaken verschillen, want ik heb van dat leer teugels gehad, maar die heb ik van ellende ergens in de kast gegooid en ook nooit meer aangeraakt. Toevallig ook via internet gekocht, dat is dus ook precies de reden waarom ik het leer wil voelen voor ik het koop.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:23

Ik had een hoofdstel van Decathlon (jaja western) met teugels voor 18 € . Uitstekende kwaliteit, zeer tevreden over! Mijn vriend gebruikt het nu, ik gebruik trouwens nog steeds de teugels. Mijn vader heeft er zo ook 1 en die gebruikt dat wekelijks wel 3 keer, lekker soepel leer. Geen klagen over! Maar ze verkopen ze niet meer.

Jullie weten toch dat er ook in Mexico een fabrikant van Billy Cook is? Ik moet je niet wijsmaken dat die zadels minder kwaliteit zijn dan die uit de USA. Je betaalt er wel evenveel voor, zonder dat je weet dat je een Mexicaanse Billy Cook hebt omdat de importeurs ook dikwijls niet weten van welk fabriek de zadels juist komen ... Sta je daar met peperdure Billy Cook...
Ik heb dit uit betrouwbare bron.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:25

@Bolieke : algemeen bekende info hoor.
Er komen heel veel merkartikelen uit lage lonen landen. Dat hóeft niet te betekenen dat de kwaliteit ook minder is.
Hooguit dat het nu nog voor een redelijke prijs aan te schaffen is.
Anders wordt het als die goedkopere modellen hier voor de hoofdprijs verkocht worden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 16:27

een Billy Cook uit mexico en een uit de USA zijn gewoon dezelfde zadels, dat een mexicaan ze in elkaar heeft gezet hoeft niet meteen te betekenen dat je een prutszadel met het merk billy cook hebt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:49

Ik vind het wel heel leuk dat mensen steeds bewuster worden van kwaliteit , en dan afgaan op kreten als : een GOED westernzadel is ZWAAR , of : goede zadels zijn duurder , want *bla*

En wat zie je dan : het ene zadeltje dat best okee is en voor een nette 800 euro wordt aangeboden , wordt dan gezien als "slecht". Andere verkopers bieden datzelfde zadel voor 1300 euro aan , en dan is hij vast ineens beter Tong uitsteken

Je komt ook duidelijk betere kwaliteit merkzadels tegen die er heel netjes uitzien maar waarvoor gewoon een belachelijke prijs gevraagd wordt. Zitten heel simpel in elkaar , echt geen superdure kostprijs , maar men hangt er een enorm prijskaartje aan om op die manier een bepaalde exclusiviteit te verkrijgen.

Die komt dan niet eens zozeer door de kwaliteit maar meer door de "naam". Kijk naar de boomlose Ansur , of de Engelse Wow-zadels. Hele leuke zadels hoor maar komop , die prijzen slaan natuurlijk nergens op. Dat zijn ze gewoon niet waard , maar die prijs is er imo. alleen maar handig opgezet om het een exclusief product te maken , en zo een soort droombeeld ervan te maken dat dat het beste en meest verheven zadel is dat er te koop is. Zo zul je van westerns ook wel voorbeelden hebben Lachen

Let wel : een ander mag het het geld gerust waard vinden hoor , het wordt verkocht dus blijkbaar vinden de klanten het waard. Maar als je kijkt naar de opbouw van het zadel dan kan IK die buitensporige prijs er echt niet uit verantwoorden....

Net zoals ik een op zich echt wel heel mooi overhemd met een exclusief merkje geen 600 euro waard vind , zo'n prijs is gewoon onrealistisch Lachen

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:43

Er zou maar 1 echte Billy Cook zijn, die in Sulphur, OK.
Dat staat altijd in het zadel, onder de "Billy Cook". Er zijn er ook die gemaakt worden in Texas geloof ik, maar dat zijn dus de 'namaak' die van mindere kwaliteit zouden zijn.
Ik zeg 'zou', omdat ik dit ooit eens heb gelezen en dus niet zeker weet of het wel waar is...
Sinds ik dat gelezen heb, heb ik er toch al op gelet en ik moet zeggen dat je toch echt wel verschil ziet in afwerking en kwaliteit van materialen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:34

Zo hebben wij op de zaak een Mercedes busjes dat in "de andere" fabriek in Spanje is gemaakt , werd als uitleg door de dealer gegeven waarom het zo'n roestbonk wordt.... baas gaat er de volgende keer heel goed op letten dat er niet weer ergens "Spanje" onder de motorkap staat , want andere busjes hebben dat niet... er zitten blijkbaar toch verschillen in.

Maargoed ook al zijn er 99 mensen supertevreden mee qua merk of zadelmaker , en hebben nauwelijks tot geen problemen , je kunt altijd nèt die 100e zijn die van het ene probleem in het andere terechtkomt.... fouten komen overal voor , helaas.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:18

Ik heb dit vernomen van een zadelmaker/passer, die dus ook zadels importeerd. Hij zal dus nooit Billy Cook in z'n winkel leggen omdat hij weet dat die mexicaanse Billy Cooks niet van dezelfde kwaliteit/pasvorm zijn als die uit USA. Maar je weet dus nooit, als je Billy Cooks besteld, welke je toegestuurd krijgt. Bovendien vragen ze dezelfde prijs.
Het is niet omdat een mexicaan ze in elkaar steekt, dat ze slecht zijn hoor Knipoog . Maar in dit geval is er wel een verschil.