Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:27

@ nummie: wel te kort maar qua pasvorm ligt hij echt prachtig. Topfit is ok, horka lijkt net wat te veel naar voren.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:28

Ah Thanks
De plaatjes zijn echter in beweging en ze vindt deze singel niet leuk.. maar zou een prolite vorm toch het beste aansluiten?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:31

Een singel niet leuk vinden is duidelijk niet meer gebruiken.
Het paard bepaald.

Ik heb zelf ook een prolite.
Maar hier staat een leren horka op het verlanglijstje .
Vind de prolite maar raar spul. :D
Maar voor die keer dat ik hobbel zal het wel.

Misschien dat dat voor jou paard ook nog uitmaakt.

GJ9

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:37

Ja ik wilde een andere singel met zachter materiaal, het is een gevoelig dier dat het duidelijk aangeeft. Alleen twijfel ik nu dus over de vorm.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:47

Ik heb een zelfde type paard. Flinke schouders, singel plek naar voren en buikje. En daarom zadels die naar voren willen. Ik heb wel zo'n soort vorm singel, alleen andere merken. Een bont singel en een leren, waarbij die leren echt enorm zacht is. Daarmee ligt zadel perfect en paard vindt het fijn. Ik ben alleen nog aan het wachten op een langere nu.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:56

Mijn paard heeft een soortgelijke bouw als jouw merrie en ik had een soortgelijke singel. Deze vond hij ook niet fijn en vertoonde singel nijd. Ik heb nu een cresent singel en ik heb nooit meer problemen gehad.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:10

Hier ook 1 die boos was op de prolite. De horka gaat week beter.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:32

GJ9 schreef:
Ja ik wilde een andere singel met zachter materiaal, het is een gevoelig dier dat het duidelijk aangeeft. Alleen twijfel ik nu dus over de vorm.

Ik vind het model singel echt goed staan bij jou paard.

Ik zou beginnen met een maat groter, je gespen liggen nog te laag, dus op het gevoelige gedeelte, een maat groter kan daarin al heel wat oplossen. Crescent heb je (in theorie) niet nodig als ik kijk hoe de gespen van je singel liggen, die liggen namelijk heel netjes naast elkaar en zelfs in de beweging ligt de achterste gesp wat losser, de singel wordt niet door de buik schuin getrokken, bovendien zie je in de beweging dat je paard goed de buikspieren aanspant.

Ik heb even een videostil gepakt van mijn merrie die nu asymmetrisch heeft en door moet naar crescent, daar zie je duidelijk dat de gesp aan de buik kant naar beneden getrokken wordt.
Afbeelding

En ja, ze moet ook een maat groter nu, ze geeft nog geen signalen op deze singel (Horka Anatomic) maar dat wil ik graag zo houden.

Ik zie bij jou geen enkele reden om over te stappen op crescent, maar als je paard deze singel niet fijn vind, is het zeker nuttig om te zoeken naar een zachtere singel in ongeveer hetzelfde model.

Horka Anatomic is één van de goedkopere opties, maar misschien dat de LeMieux gel tech nog beter zou bevallen, die is ook echt super zacht en door de gel nog comfortabeler voor het paard.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:44

Ik ben even benieuwd naar hoe de Sella Sterno nu bevalt bij de mensen die hem hebben, of hadden. En of de keuze is gevallen op met of zonder elastiek.

Positief of negatief, ik hoor het graag want wat een investering :')

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:49

Dankjewel voor jullie reacties! Ik zat idd al naar LeMieux te kijken. Al lijken daar wel 2 soorten van, de ene wel met wat schuinere gespen (crescent?) en de ander wel met rechte gespen.
Maar ik denk idd dat zachter materiaal al veel verschil zal maken. De prolite is al weer wat ouder inmiddels en die wordt dan ook gewoon hard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:57

Daphara, waarom zie jij het als iets positiefs dat de achterste gesp wat losser ligt in beweging?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:59

GJ9 schreef:
Dankjewel voor jullie reacties! Ik zat idd al naar LeMieux te kijken. Al lijken daar wel 2 soorten van, de ene wel met wat schuinere gespen (crescent?) en de ander wel met rechte gespen.
Maar ik denk idd dat zachter materiaal al veel verschil zal maken. De prolite is al weer wat ouder inmiddels en die wordt dan ook gewoon hard.

Ik zou voor die met rechte gespen gaan, je hebt imo echt geen crescent nodig. Wel een maat groter dan je nu hebt, om zeker te zijn dat het ongemak niet door de gespen kan komen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 12:09

MyWishMax schreef:
Daphara, waarom zie jij het als iets positiefs dat de achterste gesp wat losser ligt in beweging?

Positief is een groot woord, het is meer dat ik van de foto’s niet dezelfde conclusie trek als GJ9
“ Maar nu ik de prolite heb gepakt die ik nog had liggen, gaat ook niet goed, want de rand van de holle kant drukt veel te hard in haar buik waar de voorkant (bolle kant) los komt”

In beweging is een singel moeilijker te beoordelen, maar van wat ik zie spant dit paard goed de buikspieren aan en komt er niet te veel druk op de buik kant van de singel, zoals TS vermoedde. Als dat wel zo was, dan zou die gesp naar beneden trekken zoals bij mijn jonge merrie die nog niet standaard haar buikspieren goed aanspant. Wat wel kan is dat de rand echt hard is en dat het gewoon niet fijn voelt voor het paard.

Dus in mijn opinie, het goede model singel, maar niet het goede materiaal en iets te kort.
Ik denk dat GJ9 haar problemen simpel opgelost kunnen worden met een 10 cm langere singel van zachter materiaal.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 13:03

Helder, dank je!

Hier moet ik bijvoorbeeld zorgen dat ze of even strak zitten of de voorste losser als achter. Maar dat is een stuk voorkeur van paard (bij verschillende zadels en singels) maar ik singel ook niet zo strak aan als veel anderen die ik zie. Dat vindt paard ook niet fijn en is niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 18:06

Daphara schreef:
GJ9 schreef:

Ik zou voor die met rechte gespen gaan, je hebt imo echt geen crescent nodig. Wel een maat groter dan je nu hebt, om zeker te zijn dat het ongemak niet door de gespen kan komen.

De rechte lemieux is er niet meer. Ik dacht ook ze 2 hadden maar de crescent is gewoon de nieuwe versie. Dat is de enige die nog uitgeleverd wordt ook als zoals bij agradi en hypostore de oude nog op het plaatje staat.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 19:44

GJ9 schreef:

Ik zou de edix cresent eens proberen GJ
Heb ik hele fijne ervaring mee op dit type paarden

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 13:41

Thanks ladies! Echt fijn, zoveel behulpzame mensen in een topic!
Duidelijke uitleg over de gespen en de vorm van de singel
Echt buikig is ze inderdaad niet, en ze begint nu mooi te ontwikkelen in de training en krijgt steeds meer buikspieren inderdaad!

Ik heb de horka besteld, met korting bij agradi voor zo’n mooie prijs dat ik die eerst wil proberen!
Met de gok dat het inderdaad door de hardheid kwam, mocht ze hier op reageren of het zouden toch gaan schrijven, dan ga ik kijken naar Edix of lemieux, en laatste geval wel alleen crescent mogelijk dus

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 16:49

Dag iedereen, ik heb even advies nodig qua springsingel :D
Het zadel schuift een klein beetje naar achter tijdens het rijden (maar eigenlijk ligt hij dan op de goede plek) Maar je ziet dat de singel vooraan ligt en het zadel meer naar achter, niet echt ideaal.
Dit is voor het rijden:
Afbeelding

Dit na wat rondstappen (pad gebruik ik niet meer)
Afbeelding

Hebben jullie betere ideeën qua springsingel die beter zou kunnen liggen? Het moet zeker geen singel zijn met buikflap, dit heeft hij niet nodig. Paard is niet zo getalenteerd qua springen :')

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 17:17

Farjen schreef:
Het zadel schuift een klein beetje naar achter tijdens het rijden (maar eigenlijk ligt hij dan op de goede plek) Maar je ziet dat de singel vooraan ligt en het zadel meer naar achter, niet echt ideaal.
Dit is voor het rijden:
[ [url=m/mpateT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/B0PAcc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hebben jullie betere ideeën qua springsingel die beter zou kunnen liggen? Het moet zeker geen singel zijn met buikflap, dit heeft hij niet nodig. Paard is niet zo getalenteerd qua springen :')

Welke vorm heeft je singel nu?
Welke dressuursingel gebruik je en ben je daarbij tevreden over de vorm? Dan zou ik dezelfde aanschaffen in een VZ/spring singel.

Rhinocornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 17:47

Recent een webshop gemaild betreft een vraag voor retour/ruilen beleid voor singels aangezien ik niet zeker ben welke maat ik nodig heb, en als reactie daarop ook de volgende instructies gekregen. Maar als ik dit zou aanhouden is een singel toch veel te kort?! :wow:

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:34

Nee want er steekt toch een stuk over?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:14

Maar je wilt met de gespen niet net op het randje van die spier zitten. Ik vind die rode lijn dus net wat te dichtbij zitten zoals zij hem tekenen

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:19

Rhinocornn schreef:
Recent een webshop gemaild betreft een vraag voor retour/ruilen beleid voor singels aangezien ik niet zeker ben welke maat ik nodig heb, en als reactie daarop ook de volgende instructies gekregen. Maar als ik dit zou aanhouden is een singel toch veel te kort?! :wow:

[ [url=m/Ldj8hm.png]Afbeelding[/url] ]

MyWishMax schreef:
Maar je wilt met de gespen niet net op het randje van die spier zitten. Ik vind die rode lijn dus net wat te dichtbij zitten zoals zij hem tekenen

Eens! Het plaatje is ook niet erg duidelijk.

Ik vind deze plaatjes altijd duidelijk:

Afbeelding

Afbeelding

Hoeveel flap boven de gespen zit maakt voor de lengte niet uit, bij de gespen wordt de meeste druk uitgeoefend op de lagen er onder, dus die moeten ter hoogte van de hand of hoger zitten voor een fijne drukverdeling.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:26

Daphara schreef:
Farjen schreef:
Dit is voor het rijden:
[ [url=m/mpateT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/B0PAcc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welke vorm heeft je singel nu?
Welke dressuursingel gebruik je en ben je daarbij tevreden over de vorm? Dan zou ik dezelfde aanschaffen in een VZ/spring singel.

Zou het werkelijk zo eenvoudig zijn? :D Zou die ook niet teveel naar achter schuiven?
Ik heb nu de topfit anatomic, maar moet wel zeggen dat nu blijkt dat het zadel van op de foto eigenlijk hem niet paste (bleek achteraf bij andere zadelpasser). Nieuw zadel is besteld, dus ik hoop dat singel dan even fijn zal liggen.
Enkel jammer dat de springversie hiervan uitverkocht is..
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:31

Zo zit de mijne (behalve dat we nu de voorste singel een gat losser hebben :+ foto is jaar of 3 oud ) en ik heb dus een maat groter bestelt nu en bontsingel die ik heb ligt ook hoger.
Afbeelding