[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:53

Graag gedaan.
Dan lijkt mij de Hidalgo inderdaad niet geschikt voor jou paard, als je al veel druk voor en achter voelt. Uiteraard moet het zadel zich nog vormen maar dit geeft op deze manier ongemak voor je paard en ik weet niet of het zich nog zodanig gaat vormen dat het oké wordt. Als je paard ook al gevoelig is op de rug....
Laatst bijgewerkt door Buitenzinnig op 19-02-15 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:53

Wat vervelend Daphneej :( In dit geval klinkt een soepeler boomloze als een strak plan. In elk geval dat zadel niet meer gebruiken!!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:00

Voor de beelvorming hoe meeneer er uit ziet

Afbeelding

Met de hidalgo, hier kan je zien dat hij dus een korte rug heeft (hidalgo is 50 cm)
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:14

Tja - zo'n paard zou ik ook liever met een wat soepeler zadel uitrusten...schoft loopt een eind door en de rug is inderdaad kort. Ik denk wel dat de rug wat kan verbeteren door de buikspieren te trainen (en is hij met een serata, of hoe heet zo'n prikkel-neusriem, gereden?)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:28

@kwetal: Ik weet geen achtergrond van hem. Hij is 2 jaar geleden vanuit spanje geimporteerd. Hij heeft dus zoals waarschijnlijk opgevallen een deuk op zijn neus en plekjes. Ik heb zelf idd het idee dat hij of met een seretta of iets gereden of gewerkt heeft op jonge leeftijd. Hij is er gelukkig verder niet geboelig op, hij heeft er geen last van.
Ik ben bezig idd om wat spieren bij hem te gaan kweken aan de longe, maar daar gaat denk ik wel wat tijd overheen. Hij is niet erg makkelijk in het werk en kost wat moeite. Daarom wil ik toch wisselen van zadel zodat ik het met onder het zadel werken de opbouw van spieren niet meteen tegen ga met een verkeerd zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:37

Daar valt inderdaad nog wel wat winst te behalen qua omhoog trainen van de rugspieren, dit is een lastige deuk zo voor veel zadels.

Ziet er echt uit als een ongetrainde / wat oudere rug zoals die van mijn Rena :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:40

er mag idd heeeeel wat spier bij! Hij heeft in dat opzicht nog niet veel gedaan, hij is ook pas 7 en er is rustig aan gedaan met hem door de vorige eigenaren. Heb wel al een keer met een barefoot cheyenne gereden met hem (proefrijden). Maar daar zat geen passende pommel in. Maar zat wel erg lekker (voorheen een cherokee gehad) Maar weer niet of er een geschikte pommel maat is voor hem. Dat moet ik maar eens uitporberen met de sjablonen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:46

:(:) Dan heb ik dat niet verkeerd gezien - er zit een hele deuk in zijn profiel en dan nog van die lieve zachte ogen. Kusjederop!
Lekker cavaletti's laten lopen, zodat hij zijn rug bol kan maken - met deze Hidalgo gaat dat niet lukken. Je zou een Christ Iberica kunnen proberen - of eventueel een Ghost (als het design je aanstaat) Een Ghost in wol zal hem heel leuk staan en die zijn een stuk voordeliger dan gewone Ghosts - en ook in zwarte wol te krijgen. ;)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:02

Het lijkt er inderdaad op dat er een serreta gebruikt is. Goya heeft ook plekjes op zijn neus. Gelukkig vallen die nog wel mee, als ik zie hoe sommige paarden uit Spanje er aan toe zijn..
Maar dat is een andere discussie ;)

Goed dat je afwisselen wilt met rijden en longeren. Afwisseling is erg belangrijk voor die Spanjaarden en zo groeien de spieren vaak ik no time!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:12

Gewoon even kijken inderdaad :j

Bij die van mij gebruik ik sowieso een goede pad met inlages (ik heb een Christ lamsvelpad met Heavy Duty inlages) en dan ben je de ergste deuk al kwijt en wordt het makkelijker voor zadels :)

Ondanks dat de schoft er zo uit komt gebruik ik toch een brede fork (Arizona is mijn favoriete model) en dat gaat prima want in principe is ze toch wat breder van bouw geweest altijd :)

Barefoot, Ghost, Fellsattel zijn allemaal interessante opties denk ik :j

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:31

Ik heb vandaag mijn Ghost testzadel pakket binnen gekregen :) De postbode zat te zeuren dat ze me niet konden vinden (was achter bij paard) en dat ze al de hele tijd met dat pakket aan het zeulen waren. Hij was zich flink aan het aanstellen, want het pakketje was hartstikke licht (helemaal voor wat er in zat).

Helaas heb ik er vandaag niet mee kunnen rijden, maar morgen hopelijk wel! Heb de Ghost (met Roma zitting) wel even op beide paardjes gehad.

Paardje 1 May - zij heeft best snel last van haar rug en heeft op het moment een probleem met haar SI-gewricht. Ik heb even bij haar schouders gevoeld en vond hem best wel strak zitten (zat er niet op) Ga morgen nog even met de kussens aan de gang om te zien of daar wat mee te regelen valt

Afbeelding

Afbeelding

Paardje 2 Madex - haar eerste zadel! Ze heeft al heel veel andere dingen op haar rug gehad, dus het was helemaal niet meer spannend :P

Afbeelding

Afbeelding

Hoe vinden jullie het zo op het eerste gezicht liggen?
Ik kan in iedergeval niet wachten om het uit te gaan proberen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:00

Hopelijk kom je morgen wel aan een proefritje toe, leuke paardjes :j

Ik zou zeggen kussens en padje er onderuit en vervangen door een fijne pad met inlages, vind ik altijd veel mooier liggen....niet zo "gestapeld"....maar dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur......eerste dat ik altijd deed bij een Ghost was alles er onderuit en mijn Christ pad er voor in de plaats :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:07

Ik snap wat je bedoeld. Ik zat maandag op de ghost en woensdag op een al goed 'ingereden' barefoot cheyenne en dat verschil is flink groot. Echt zo'n gevalletje op en in het zadel.

Toch verkies ik zelf de ghost, die wrongen zijn echt heerlijk voor de steun en vind de kussens toch erg fijn. :j
Maar dat is echt weer persoonlijk denk ik. Fijn dat er zo veel verschillende zadels op de boomloze markt zijn! :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:09

Kussens lekker laten zitten - die zijn niet zo enorm - deze pad heeft OOK inlagen en het mag van mij wat naar achteren op paard nr. 2
Het ligt pas beter wanneer je er op zit. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:14

Zakt de ghost trouwens nog wat in n.a.v. regelmatig gebruik?
Ik heb hem vandaag pas een 2e keer gebruikt dus nog geen verschil natuurlijk. Al begint het leer wel ietswat te 'leven', prachtig <3

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:10

Ghost testzadel lijk zo wel een glijbaantje. Maar dat ziet er na rijden vast anders uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:18

Zal ongetwijfeld mooier gaan liggen met wat uurtjes rijden :j

En ja dijwrongen zijn gewoon superfijn, top dat er steeds meer zadels mee komen +:)+

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:32

Wubwub schreef:
Zakt de ghost trouwens nog wat in n.a.v. regelmatig gebruik?
Ik heb hem vandaag pas een 2e keer gebruikt dus nog geen verschil natuurlijk. Al begint het leer wel ietswat te 'leven', prachtig <3

Jazeker!
Ook deze Roma op de paarden van Oshaa is vrij nieuw, weinig mee gereden nog. Hooguit 1x? Maar durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Dus bij langer gebruik is het minder een torentje, net als bij de Barefoot!

Wat een zeur, die postbode :P Pakket was zeker niet zwaar, tilde hem met gemak het postkantoor in. En anders laat je hem toch in de bus staan en ga je zoeken? Haha.
Jammer dat je nog niet hebt kunnen rijden, ben benieuwd naar je ervaring!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:39

Ik heb mijn Ghost al wat langer in gebruik (eind zomer gekocht) en hij is echt nog veel meer 'ingezakt' en is heel mooi gaan vormen naar de rug. Toen ik van de week de mooie nieuwe schaap Ghost er op had zag ik ook duidelijk verschil qua ligging. Het duurt even voordat het helemaal mooi ingereden en gevormd is (zoals met verreweg de meeste boomloze zadels) maar dan heb je ook wat :D

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:08

Swift, vond je het heel verschillend zitten, je eigen Ghost en de Agnello? De schaap zit ietsjes breder geloof ik he?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:13

De Agnello was nog bijna nieuw dus dat maakt sowieso wel wat verschil. Ik had inderdaad het gevoel dat de Agnello misschien een heeeeeel klein beetje breder zat maar dat kan ook de nieuwigheid geweest zijn. Ik vond het geen opvallend verschil in ieder geval. Verder vond ik de zit vrij vergelijkbaar, de Agnello zat zachter :+ en warmer. Maar ik vind zelf mijn eigen Quilty toch het aller fijnste maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Het is zo fijn dat er zoveel keus is bij Ghost, voor ieder wat wils *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 00:34

Super dat ze nog inzakken, ziet er vaak toch net even wat mooier uit en zit vaak ook lekkerder, zo'n goed ingereden zadel. Al zit hij nu al heerlijk <3

Swift, heb je niet toevallig een foto van hoe die van jou er nu uit ziet?

Ik ben trouwens echt super blij dat Ghost toch dat 2e oogje voor de beugelriem heeft gemaakt, heb echt die achterste nodig :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:50

Ja, klopt! Typisch gevalletje van nieuwigheid! Fijn dat je er zo blij mee bent, en ook met de optie om het achterste ringetje te gebruiken!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:45

Daphneeej: Precies om de redenen die jij noemt ben ik ook onzeker over de Hidalgo op mijn Andalusiër (ook met holle rug en iets overbouwd). Het zadel ís flexibel en wordt ook steeds soepeler, maar de verdeling van druk is gewoon niet optimaal bij zo'n kuipjesrug. Mijn paard heeft een verleden van vaak vast zitten bij de schoft. De Hidalgo ligt om deze redenen al een tijd te verstoffen in de kast. Helaas, want ik vind het een prachtig zadel en voor mij zat het ook goed.

Wat dat betreft vormt de Ghost natuurlijk veel mooier naar de rug van mijn paard. Ik rijd momenteel niet veel, dus ik kan er ook niet zoveel over zeggen. Met de Ghost heb ik in ieder geval een blij paard. En ik vind het zelf zalig zitten. Maar ik ben ook echt een zonderzadeltype zeg maar. :D
Als je wilt mail ik je foto's van mijn Anda met Ghost en met Hidalgo. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:52

Als je het verder wel een fijn zadel vindt dan is het ook zonde dat hij al een tijd ligt te verstoffen...misschien toch iets regelen van een dekje met inlages dat je zo op kan vullen dat je van de grootste kuil af bent voordat het zadel er bovenop komt? :)