Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:05

Fantastisch, ik ben ook zadelmaker in opleiding. Vandaar de enorme interesse. Soms geen idee waar ik zo'n kale Mc lellan bomen kan vinden ? Heb er al naar gezocht, maar vind ze niet in brede maten.
Uw zadel is echt speciaal ;) De link naar de Engelse site is heel interessant!

alabatavorum

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:25

Euhm, de boom van dit zadel is eigenlijk heel erg simpel. Ik heb gisteren het andere zadel (we hebben er 2) gelijk open gehaald om de binnenkant te bekijken. Ik denk dat ik zo'n zadel best zelf zou moeten kunnen maken, nu ik een goed voorbeeld heb. Technisch zit hij niet heel ingewikkeld in elkaar. Als je een beetje hout kunt bewerken moet dat wel lukken.

En dank voor de complimenten. Er zit heel veel werk in van de Engelse groep Comitatus en de zadelmaker, maar het is een geweldig zadel. Nu verder met de rest van de uitrusting :) (en fatsoenlijk leren paardrijden)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:39

Jammer genoeg geen ambitie's in het houtbewerken, lijkt me super dat je zelf een boom kan maken! Wat ik nu wel ga proberen is om zelf via een moule de gespen te maken voor mijn hoofdstellen. Er staat veel leuke antieke boucles op ebay. Deze die je hier kan kopen, bvb dit:http://artequiberique.over-blog.com/categorie-1265760.html ben ik wat beu gezien. Wil eens iets anders :-). Je kan koper mooi bewerken en dan krijg je zo'n oud, versleten effect, beetje zoals deze hier: http://finds.org.uk/database/images/index/page/6

Ik wil ooit zo'n type zadel maken, deze is ook gebaseerd op mc lellan boom, vandaar m'n interesse in mc lellans:http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=218964430&key=PXEKWYP7

alabatavorum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:47

Ja, gespen maken is ook leuk. Bij zo'n historisch zadel hoort natuurlijk ook historische tuigage. Daar zijn we nu dus mee bezig. Moet iets worden zoals de vondsten uit Doorwerth, waarvan er een replica set in het Valkhof museum (Nijmegen) te zien is. Handel in originelen vind ik zelf niet zo'n goed idee. Dus wij maken alle na. (ja, heb het geluk dat ik zelf aardig overweg kan met (edel)metaal, hout en leer :D en nog een aantal andere handige handjes om me heen heb :D

Afbeelding

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:54

Wat leuk!!! Veel succes ;-) !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 00:18

wat leuk om te zien zeg!
(vind jouw profiel met bijbehorende paardjes ook érg leuk,heb je een stockzadel?wat is dat voor één?)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:05

Had je het over mijn zadel? Is een horseman outfitter ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:26

ja,had het tegen jou,hihih.
jammer, dat horseman outfitter niet meer bestaat. die had volgens mij goede stockzadels.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:54

Hoe is het inmiddels met de Mailbaud Forty? ben erg benieuwd naar foto´s op het paard en evt met ruiter erop, en natuurlijk naar hoe het zadel zit. De twist ziet er breed uit, maar zou het toch graag eens willen proberen. Wellicht eens een cursus boeken bij de link die eerder is geplaatst, of natuurlijk bij HC.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:35

Sorry, nog niet kunnen passen helaas, ganse dag moeten werken. Ben net thuis. Ik wil graag dat m'n vriend erbij is omdat mijn merrie'tje nog maar net zadelmak is en ik heb hier thuis geen piste. Heb al een eindje niet meer gereden door het weer en wil er niet alleen opstappen. Ze staat enorm heftig de laatste tijd...
Ik vrees dat het dinsdag zal worden dat ik er eens mee zal kunnen rijden, maar dan rijden we 300 kilometer naar Nederland om een nieuwe trailer, dus weet niet of dat zal lukken... het zadel komt eigenlijk iets te vroeg.
Ik zal het morgenochtend gewoon eens op haar rug leggen, dan weet ik tenminste al of het haar past en plaats een paar foto's.
Ik ga ook eens een kijkje nemen naar Ariane, maar nog niet direct een cursus volgen. Ik weet niet hoé goed ze is qua dressuur. Ik was ook zo bezig met dat a la brida, maar heb zo wat besloten dat dit niet hetgeen is waar je je hoofd moet op breken, na mijn hele weg naar het zadelmak maken van mijn merrie.
Ik weet niet wat jij zoekt, maar de persoon die goud waard is, dat is iemand die de moeite neemt en het geduld heeft om eerst en vooral vertrouwen te smeden tussen jouw en je paard. Ten tweede die perfect voor de 100 % weet hoe hij/zij dressuurmatig een paard moet rijden of grondwerken en je paard volledig kan screenen hoe hij in elkaar zit en waarop hij zijn aanpak moet baseren om je paard via de juiste gymnastiek te trainen zodat hij de ruiter in evenwicht en met minder verkeerd aangespannen spieren kan dragen (ja, want ook rechtuit kan een paard scheef lopen en zelfs een endurance paard moet dressuurmatig getraind worden). Ten derde, iemand die weet hoe een ruiter moet zitten en de spanningen en fouten in diens lichaamshouding kan detecteren, want het zijn deze spanningen en verkeerde houdingen die de valse signalen naar je paard uitzenden.
Zo iemand, is goud waard. Na al mijn research, weet ik niet of Ariane aan de tweede voorwaarde voldoet. Ik heb iemand anders gevonden.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 09-01-11 22:05, in het totaal 2 keer bewerkt

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:46

Ok, wel jammer ook voor de nieuwsgierigen hier ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:32

Cambiar schreef:
... en nu heb ik een Australian stockzadel, gekocht van Francis (zie profiel). Zadeltje zit heerlijk (danku Francis :-)))

Graag gedaan ;)
Stoelzit? Hmm, daar sta ik dan weer van te kijken want dat zou op een stock toch niet moeten... da's wel jammer.

Ben wel heel nieuwsgierig hoe de maliboud bevalt trouwens.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 00:07

Francis schreef:
Cambiar schreef:
... en nu heb ik een Australian stockzadel, gekocht van Francis (zie profiel). Zadeltje zit heerlijk (danku Francis :-)))

Graag gedaan ;)
Stoelzit? Hmm, daar sta ik dan weer van te kijken want dat zou op een stock toch niet moeten... da's wel jammer.

Ben wel heel nieuwsgierig hoe de maliboud bevalt trouwens.

Ik weet niet of het stoelzit is, maar de positie van je benen is wat meer naar voren gericht. Iemand die ik ken die met haar stock op Spaanse paarden rijdt ondervindt dit ook. Misschien ook beetje doordat de buik van m'n merrie'tje zo rond is? Er staat een filmpje op m'n profiel waarbij ik de eerste stapjes met haar zet in het rijden op de rug. Op't laatste zie je dat ik toch erg mijn benen naar voor steek, iets wat ik normaal niet doe. (Op 7:10).
Verkoop het niet hoor, zit daarvoor veel te lekker.
Daarom verwacht ik meer van de Malibaud qua zithouding, ik zat op mijn vorige Malibaud toch heel goed...
Ben te nieuwsgierig, ga even gaan proberen :D , gewoon om te weten of het op haar rug past.

Ben terug, hier de foto's. Is wel moeilijk in de stal en in het donker, maar ik had er een heel goed gevoel bij. Het zadeltje lag mooi vast, alhoewel ze weinig schoft heeft en het knelde nergens. Op enkele foto's ligt het iets te ver naar voren.
http://www.mijnalbum.nl/Album=LJIOUXSQ

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:11

Ik heb de indruk dat het nogal ruim zit. Vrijdag komt er iemand kijken en dan rij ik er even mee. Ik zou zeggen, met een pad zal het misschien perfect liggen, maar naar ik begrepen heb moet een zadel perfect liggen op een blote rug anders past het niet...
De foto's zijn vlug-vlug genomen, heb echt super weinig tijd.
http://www.mijnalbum.nl/Album=MZUG6GEH

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:39

Ik vind het moeilijk te beoordelen vanaf deze foto´s Cambiar. Ben benieuwd wat je bevindingen vrijdag zijn. De ruime pasvorm geeft wel hoop dat het met een corrector prima ligt, en dat deze maat mijn bollie wollie ook zou kunnen passen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:12

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:22

Francis schreef:
Was iemand hier niet op zoek naar een portugees zadel?
Ik weet niet of deze al opgemerkt was hier maar aangezien ik TS - en dus 't onderschrift ook - in een ander topic regelmatig tegenkom plaats ik em hier ook maar even...
[EA-TK-AP] Schitterend portugees handgemaakt zadel, voor brede paarden

Ik vind dit meer gewoon een engels zadel. Rijd deze ook als een engels zadel?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:46

Zoals je op de foto's kunt zien is dit zadel van onderen heel anders dan een engels/voorwaards gebouwd zadel. Dit zadel qua seat is wel een soort 'hybride'model maar is qua opbouw wel gebaseerd op een boom met bars, geen engelse boom.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:54

Toch een ´engelse´ / voorwaartse zit, model is Relvas. Heb geen idee bij welke rijstijl dit past en waarom dit zadel is ontwikkeld.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:02

Ik ga me nu op glad ijs begeven omdat ik 't niet zeker weet maar er zijn vast mensen die me dan wel terug fluiten, maar volgens mij was het zo dat de boom van het zadel bepaalt of iets een 'voorwaardse' zit heeft of niet. De boom van dit zadel is 'a la brida' en niet voorwaards gebouwd. Dat het er van 'buiten' 'engels' uit ziet wil niet zeggen dat je er niet 'a la brida' op kunt rijden.
Het omgekeerde kom je bij de stocksaddles tegen. Een echt stocksaddle heeft een boom met bars maar tegenwoordig zie je ze ('neppers' dus eigenlijk) ook heel veel met een engelse boom. Die laatste is dus net het omgekeerde van de Relvas, een Engelse boom maar a la Brida seat = toch voorwaardse 'zit' (of eigenlijk is de balans van het zadel voorwaards gericht). In het geval van't stocksaddle lijkt het me overigens een groter probleem, zo'n mix, want voorwaardse balans in een zadel met poley's lijkt me niet echt prettig. Terwijl een a al brida zit op een Relvas geen probleem zal zijn als het goed is.

(maar goed, wat ik nu schrijf is wat ik denk geleerd te hebben van dit topic, misschien heb ik het wel weer helemaal verkeerd begrepen ;) )

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:05

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:15

Even kijken of het lukt, ik heb het berichtje van HC gevonden waarin hij uitlegt wat ik hierboven schreef... (had 't toch goed onthouden :D )
Huertecilla @ [HAR] Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels (edit, deze moet het wel doen)

OK, even edit... Specialized heeft een western boom, de meeste modellen zijn zadels waarin een a la brida zit 'bedoeld' is (western/trekking modellen). Het Dressuurmodel is eigenlijk het zelfde verhaal als dat portugese zadel, in principe zou dat zadel dus een a la brida zit ondersteunen (wat ook geen probleem is, klassieke dressuur gaat ook uit van een a la brida zit).
Met de kussens/shims kun je dan gaan sleutelen aan de balans van het zadel maar dat lijkt me totaal onwenselijk, je wilt met een dergelijke boom helemaal geen voorwaardse balans.
Ik vind 't persoonlijk ook geen goede zadels moet ik zeggen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:58

Ik zoek een portugees zadel. (geen Relvas, echt traditioneel portugees)

Het zadel moet op mijn Lusitano komen te liggen. Hij heeft geen erg brede schouder, ook niet smal. (voor een Lusitano wat aan de smallere kant)
Ik rij nu met een engels model veelzijdigheids zadel. (Kieffer Garmisch met standaard boommaat) Dat ligt goed.

Waarom zoek ik dan een portugees?
Ik rij vooral veel buiten, recreatief. Ik heb eerder in een portugees zadel gereden. Na een tweetal lelijke valpartijen, waarbij ik echt lelijke blessures heb opgelopen, ben ik wat onzeker geworden. (niet extreem, en het gaat wel weer steeds beter, maar t blijft toch een beetje hangen.)(overigens niet van mijn eigen paardje...) Ik heb een redelijk gevoelig paard, dat daar weer reageert.
Overigens is het niet zo dramatisch dat ik niets meer doe, ik rij nog altijd lekker keer in de week buiten over straat met hem.

In een portugees zadel heb ik het gevoel dat ik echt lekker veel steun heb, en bovendien heb ik meer het gevoel te "zitten op mijn kont"
Dit geeft me net een beetje extra zekerheid!

Vandaar dus.

Mocht iemand in dit topic iets weten, dan zou ik het graag horen.

Hoeft geen absurd goedkoop zadel te zijn, maar ook niet de prijs van een nieuw.Eeen paar kleine krasjes of plekjes vind ik geen punt, als de boom maar goed is, en het een "veilig" zadel is (Geen doorgesleten singelstoten etc.)

PS, een goede insrtucteur/instructrice, met geduld, omgeving Maurik is ook welkom!

(het Portugese zadel van Annerie hier op bokt heb ik al gepast. Ik vind het heerlijk zitten, maar t past niet op mijn paardje helaas)

PS moderaters, als dit hier niet goed staat: laat me dat dan maar weten, dan verwijder ik het berichtje weer. Maar ik denk dat de bokkers die actief zijn in dit topic me misschien wel goed weten te helpen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:19

Francis schreef:
Ik ga me nu op glad ijs begeven omdat ik 't niet zeker weet maar er zijn vast mensen die me dan wel terug fluiten, maar volgens mij was het zo dat de boom van het zadel bepaalt of iets een 'voorwaardse' zit heeft of niet. De boom van dit zadel is 'a la brida' en niet voorwaards gebouwd. Dat het er van 'buiten' 'engels' uit ziet wil niet zeggen dat je er niet 'a la brida' op kunt rijden.
Het omgekeerde kom je bij de stocksaddles tegen. Een echt stocksaddle heeft een boom met bars maar tegenwoordig zie je ze ('neppers' dus eigenlijk) ook heel veel met een engelse boom. Die laatste is dus net het omgekeerde van de Relvas, een Engelse boom maar a la Brida seat = toch voorwaardse 'zit' (of eigenlijk is de balans van het zadel voorwaards gericht). In het geval van't stocksaddle lijkt het me overigens een groter probleem, zo'n mix, want voorwaardse balans in een zadel met poley's lijkt me niet echt prettig. Terwijl een a al brida zit op een Relvas geen probleem zal zijn als het goed is.

(maar goed, wat ik nu schrijf is wat ik denk geleerd te hebben van dit topic, misschien heb ik het wel weer helemaal verkeerd begrepen ;) )

Zou zeggen, probeer het gewoon eens en voel zelf ipv je te laten leiden door theorie. Dat je weet welke boom erin zit, prima, dat je weet waar het zwaartepunt zit van dat zadel, super! Maar het is niet omdat je er alabrida kunt op rijden dat het daarom voor jou ok is.
Ik vind de relvas ronduit vreselijk. De lepel duwt mijn kont omhoog en ik heb al een holle rug, die holde nog meer uit. Ik heb liever een vlakke zit, zoals van Spaanse zadels en westernzadels.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:26

Femke_Tweety schreef:
(het Portugese zadel van Annerie hier op bokt heb ik al gepast. Ik vind het heerlijk zitten, maar t past niet op mijn paardje helaas)

Tip: zoek hetzelfde zadel, maar dan in de juiste maat voor jouw paard....