Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 08:49

Mijn instructrice doe vond omdat mijn paard best wat met zijn mond open reed (komt grotendeels door mijn onbalans en zijn onbalans en het hoofdstel zit) dat ik een hoofdstel met sperriem moest zodat ik wat meer te zeggen had. Nu vind ik dat alles behalve een goede motivatie. Helaas ben ik op stal gerbonden aan een vaste instructrice. Toen liet ik haar de micklem vanochtend zien en toen zei ze: liever een gewoon hoofdstel want de micklem heeft geen sperriem. Maar dat is toch niet helemaal zo? Wat is jullie mening? Mijn gevoel zegt wel voor een micklem gaan

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 09:45

Afbeelding
Bij mij waren de gespen van de micklem multi echt om te huilen. Bij de bakstukken zijn de pinnetjes (rood) in de gespen toen gaan buigen (niet omdat ik het hoofdstel te strak had zitten, maar omdat het leer zo stroef was). Bij de bitriempjes (groen) had ik daar geen last van. Het hoofdstel heb ik gelukkig nog wel kunnen verkopen, ondanks dit mankement. (Ik ben zelf niet echt zo fan meer van de micklem, zeker wanneer je hem als sidepull gaat gebruiken...)

@horsetimeXL en wat wil je instructrice dan doen? De sperriem helemaal strak aantrekken? := klinkt eerder als symptoom bestrijding dan als een echte oplossing.
Kun je niet een hoofdstel van iemand lenen met sperriem en kijken of je daar het probleem überhaupt mee kan oplossen? Bespaart je een hoop geld indien dat niet de oplossing gaat zijn.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:15

HorseTimeXL schreef:
Mijn instructrice doe vond omdat mijn paard best wat met zijn mond open reed (komt grotendeels door mijn onbalans en zijn onbalans en het hoofdstel zit) dat ik een hoofdstel met sperriem moest zodat ik wat meer te zeggen had. Nu vind ik dat alles behalve een goede motivatie. Helaas ben ik op stal gerbonden aan een vaste instructrice. Toen liet ik haar de micklem vanochtend zien en toen zei ze: liever een gewoon hoofdstel want de micklem heeft geen sperriem. Maar dat is toch niet helemaal zo? Wat is jullie mening? Mijn gevoel zegt wel voor een micklem gaan

Vervelend dat je geen andere instructrice kan nemen. Een sperriem heeft dezelfde functie als het riempje voor het bit langs bij de micklem: namelijk zorgen dat het bit stabieler ligt. Dit is zelfs bij de micklem meer omdat deze vaste bakstukken heeft (geïntegreerd). Aansnoeren om meer te zeggen te hebben is sowieso nooit de oplossing...

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 12:01

Ja inderdaad dat was ook mijn gedachten... En hij heeft het al eerder gedaan. Hij is helemaal ip de foto gezet etc hoor en daar was die in orde. Alleen bij de vorige eigenaar gereden met slof en een verkeerd zadel.. dus ik zie het meer als het zoeken naar een balans omdat hij opeens moet leren op eigen benen te lopen en niet koppigheid of wat dan ook. Ik had in het begin een gewoon hoofdstel maar daar deed hij het op zich ook een beetje. Denk wel dat ik de micklem ga proberen. Ik heb een minder stabiele hand door mijn onbalans (heb een evenwichtstoornis).

Anoniem

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 14:07

Moet je bij haar lessen of kun je ook gewoon 'zelf' rijden? Vind het echt bizar dat iemand zo iets zegt.
Ik zou het niet ok vinden als mijn juf opeens zegt goh nee doe maar S&T in want dan heb je meer controle... huh!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 14:10

Nee ben het niet verplicht. Ik vond het ook vreemd. Ga er denk ik ook niet meer lessen. Of althans alleen de dingen eruit halen waar ik wat van leer. Ga gewoon des ondanks haar advies zo'n Rambo aanschaffen. Dat hoofdstel voelt goed en ondanks dat het voor de een werkt en de ander niet, vind ik hem wel se moeite waard te proberen. Zeker het punt dat het bit stabieler ligt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 14:38

Gewoon doen wat je zelf prettiger (vooral je paard!) vindt!

moedsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 22:38

Omdat dit topic al dik over de 50 pagina's is kan ik niet datgene vinden wat ik zoek....
Wie heeft er ervaring met een hoofdstel van torsy international / torsy design? Er is een verbeterd model en ik ben benieuwd hoe deze bevalt, hij zou nu nog beter moeten zijn dan een micklem dus ben benieuwd. Een micklem vind ik verhoudingsgewijs te duur ten opzichte van de kwaliteit van het leer en de stiksels.
Ik heb een nieuw paard wat gevoelig is aan het hoofd en wil graag een anatomisch hoofdstel, een schockemöhle is me nu nog iets te duur maar heeft wel bijna alles wat ik zoek in een goed hoofdstel.
Wie heeft een antwoord of mega tip?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 22:50

Doorsparen voor een schockemohle. Heb hem nu in huis, wat een heerlijk zacht hoofdstel!

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 22:54

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 22:54

Sakura789 schreef:
Doorsparen voor een schockemohle. Heb hem nu in huis, wat een heerlijk zacht hoofdstel!

Welke heb jij? Heb je een linkje of foto? :)

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 22:56

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:33

Jooliieen schreef:
Sakura789 schreef:

Welke heb jij? Heb je een linkje of foto? :)

https://rosruitersport.nl/nl/schockemoh ... 68945.html

Deze heb ik!

Ik hou er van als er maar één breder riempje langs de kaak gaat. Bij het afdoen jeukte ze ook veel minder, maar goed ik heb er nog niet zoveel mee gereden dat ik er iets over kan zeggen.

Mijn oude 'normale' hoofdstel gooi ik lekker in de verkoop na een grondige poestbeurt, dan scheelt dat ook weer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:53

HorseTimeXL schreef:
Nee ben het niet verplicht. Ik vond het ook vreemd. Ga er denk ik ook niet meer lessen. Of althans alleen de dingen eruit halen waar ik wat van leer. Ga gewoon des ondanks haar advies zo'n Rambo aanschaffen. Dat hoofdstel voelt goed en ondanks dat het voor de een werkt en de ander niet, vind ik hem wel se moeite waard te proberen. Zeker het punt dat het bit stabieler ligt..

Een instructeur die bij mij een hoofdstel afraadt ga ik zeker mee in discussie. Je hoeft niet boos te worden, maar je kunt wel zeggen dat je denkt dat de Micklem beter is en dus ook gaat proberen. Dan heeft de instructeur er maar mee te dealen. Lijkt me ook geen probleem. Het is tenslotte jouw paard en jij voelt dingen. Je hoeft er geen ruzie om te maken, maar een goede instructeur staat open voor een discussie.
Ik heb wel eens een goede instructeur gehad die vond dat je een slof moest gaan gebruiken 1 keer per week. Heb gezegd dat ik dat niet doe met de reden waarom. Werd gewoon geaccepteerd hoor.

Je hebt verschillende soorten ruiters of leerlingen, de ja maar mensen die altijd een weerwoord hebben, de mensen die meedenken, de mensen die nergens tegenin durven gaan, enz. En zo heb je ook instructeurs die alleen hun visie als juiste visie hebben, maar er zijn er ook die gewoon een ander hoofdstel als advies geven, maar als je het er niet mee eens bent, dan is dat ook niet erg. De beste instructeur is nog altijd een slechte als de persoonlijkheid botst. Ik zie dat zelf ook tijdens lesgeven, je komt verschillende mensen tegen. Vertel gewoon waarom je voor de Micklem gaat en laat je instructeur zien hoe dat gaat. Een goede instructeur staat er gewoon open voor.

moedsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 09:09

Jooliieen schreef:
Deze: http://torsyinternational.com/torsy-bri ... lak-zwart/ ?
Is in principe even duur als de rambo micklem met korting toch?

Dat klopt maar ze zegt dat het leer van betere kwaliteit is en dat het hoofdstel nog meer verbeterd is dan de micklem. Dus vandaar mijn vraag voor ervaring ze zit niet bepaald in de buurt om even te gaan kijken.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:35

Ik heb toch een micklem competition besteld. Hij komt morgen binnen. Ben heel benieuwd hoe hij het erop doet. Ik wil idd best de discussie met haar aan gaan. Maar dit voelt voor mij (en hopelijk wat het alle belangrijkste is) voor mijn paard het beste. Snap nog steeds niet wat ze met de sperriem van een normaal hoofdstel zou willen. Dicht snoeren wil ik niet. Vond het wel grappig. Was dit topic 3n het oude topic aan het doorlezen en kwam toevallig op een artikel van iemand die precies dezelfde problemen ervaarde met het hoofdstel van Kramer als ik. Maar toch is het denk ik voor ieder gewoon testen testen testen. Totdat je het idee hebt dat je het hoofdstel gevonden hebt voor je paard. Ben heel benieuwd naar morgen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:12

moedsie schreef:
Jooliieen schreef:
Deze: http://torsyinternational.com/torsy-bri ... lak-zwart/ ?
Is in principe even duur als de rambo micklem met korting toch?

Dat klopt maar ze zegt dat het leer van betere kwaliteit is en dat het hoofdstel nog meer verbeterd is dan de micklem. Dus vandaar mijn vraag voor ervaring ze zit niet bepaald in de buurt om even te gaan kijken.

Die lijkt niet bitloos te gebruiken?

moedsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 15:06

Nee maar ik ben ook niet opzoek naar bitloos hoor...

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 11:55

Lees al een tijdje mee en heb nu genoeg gespaard voor een nieuw hoofdstel. Ik twijfel tussen;
Schockemolen Beta
Equibling Boston
Kieffer Amy

Het is voor een gevoelige merrie met een klein hoofdje.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 14:12

Citaat:
https://rosruitersport.nl/nl/schockemoh ... 68945.html

Deze heb ik!

Ik hou er van als er maar één breder riempje langs de kaak gaat. Bij het afdoen jeukte ze ook veel minder, maar goed ik heb er nog niet zoveel mee gereden dat ik er iets over kan zeggen.

Mijn oude 'normale' hoofdstel gooi ik lekker in de verkoop na een grondige poestbeurt, dan scheelt dat ook weer.

Mooi is die!! :D
Alleen lijkt dit hoofdstel toch ook heel erg op een gewoon hoofdstel? Aangezien die ook gewoon dat riempje onder de kaak heeft en een sperriem? Of wat is dan precies het verschil?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 17:37

Hoi Bokkers, ik heb vandaag de micklem binnen gekregen en meteen bij mijn paard getest. Nu denk ik zelf dat full echt een nodig heb. Ik de lengte kan ik hem nog 1 gaat ie verstellen.

Nu vroeg ik mij af of hij een beetje goed zit of toch nog hoger moet. Hoor graag van jullie!

Afbeelding

Afbeelding
Hoop dat jullie het een beetje goed kunnen zien. Mijn paard dacht meteen dat hij aan het werk moest dus had moeite met stil staan :')

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:17

Iemand bekend met het merk Collegiate? Te koop bij Hypostore. O.a. dit hoofdstel:

Afbeelding

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 16:38

Iemand de BR Stanley al gekocht ?ik zoek een foto op paard maar vind er nog geen

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 16:43

Ik volg dit topic al een tijdje en ga zo weer terug lezen om te zien of ik kan vinden wat ik zoek voor 1 van onze paarden.

Een hoofdstel met anatomisch voorgevormd kopstuk, gecombineerde meer naar lage neusriem neigent en vaste bakstukken.
De micklen is niet gelijk wat ik zoek

Zo nu ga ik even terug lezen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 18:48

Seven schreef:
Ik volg dit topic al een tijdje en ga zo weer terug lezen om te zien of ik kan vinden wat ik zoek voor 1 van onze paarden.

Een hoofdstel met anatomisch voorgevormd kopstuk, gecombineerde meer naar lage neusriem neigent en vaste bakstukken.
De micklen is niet gelijk wat ik zoek

Zo nu ga ik even terug lezen

Dat is wel een moeilijk "pakket" hoe ben je er zo achter gekomen dat dit is wat je zoekt?
Buitenom Micklem is dit het enige wat ik zo 123 kan bedenken:
https://www.hookseurope.com/horse/horse ... airfield-1