[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:32

Staat je goed hoor Suus, zo'n tank onder je kont :P

Hier vandaag de Quevis uitgeprobeerd. Zou van het weekend al, maar toen ging het wisselen van zitting (heb alleen een Quevis zitting) niet helemaal zoals gewenst -O-
Vandaag dus nieuwe ronde nieuwe kansen, met de gaatjestang op stap naar stal!

Ik kon echt het verschil tussen Quevis en Quilty niet zien. Ja.. iets andere vorm zweetblad.. maar die wrongen... die leken mij toch echt hetzelfde.. wat Buitenzinnig ook zei over 'schuiner'... ik zag het niet. (blonT :') ).. tot mijn stalgenootje opmerkte dat de wrong van de quevis niet schuiner geplaatst is (als in "in een andere hoek"), maar het vlak van de wrong is schuiner! Meer ruimte dus voor wat stevigere bovenbenen. Nou.. dat heb ik gemerkt! Daar waar de Quilty nog wel eens de neiging heeft om met het wrongetje in mijn bovenbeen te prikken, heb ik daar bij de Quevis dus geen last van .... (daar gaat mijn zelfbeeld.. tócht stevige bovenbenen dus :') -O- :') _O- _O- )

Helemaal super dat ik nu dus meerdere zittingen heb voor op de twee basiszadels. Dat geeft ook ruimere mogelijkheden voor testers. +:)+

Buitenzinnig

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:03

Hahaha, dankje. Maar ik hou het lekker bij mijn Spanjaarden ;)

Jammer dat het wisselen niet helemaal naar wens ging. Heb er zelf geen problemen mee, hebben naar aanleiding hiervan ook een brochure gemaakt en een filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=nz7zNAs ... e=youtu.be

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:06

Ik zit ook sterk te neigen naar een ghost
Heb nu een barefoot maar ik vond het echt belabberd Zitten
Ik twijfel echter wel over het model
Wel leuk om te lezen dat bij de ronde paarden dit zadel ook gewoon netjes blijft liggen
Dat is bij mijn pony echt een gigantisch probleem
Opzich ligt de barefoot perfect alleen de pommel moet er al uit omdat hij anders gaat zweven
Dus opzoek naar een nieuw zadel
(nummer 7 of 8 al :'))

fantfeltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:08

Mijn paard kreeg drukplekken met barefoot, ook met de gummimoose inlages

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:19

Ik zat vorige keer al te kijken voor een ghost maar toen vond ik hem te duur
Heb nu het geluk dat ik 2 zadels verkocht heb dus net wat meer kan spenderen

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:22

Jammer dat de Barefoot niet geschikt is voor jullie!
We mailen even verder over welk model geschikt is voor jou en je paard!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:26

JWL: wat vond / vind je er niet fijn aan dan? En wat bedoel je met "zweven" waardoor pommel er uit moet? Heb je niet iets van foto's?

Wel altijd fijn als je zadels verkocht hebt en weer ruimte hebt voor iets nieuws, er is echt zat leuks te koop :)

Fantsfeltsje, kan jij wellicht ook iets meer vertellen? Drukplekken onder een Barefoot zijn echt heel zeldzaam := Heb je toevallig ook iets van foto's en hoe weet je dat het drukplekken waren?

Waren het geen schuur- of irritatieplekken door dekje of inlages bijvoorbeeld? Dat heb ik wel heel af en toe gezien in de loop der jaren :)

Ben altijd benieuwd wat er fout gaat als iemand een probleem ervaart :j

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:30

Dat ding van mij was zo rond dat de medium pommel te smal was en hij op de schouders stond
Dus hij had het me niet in dank afgenomen als daar iemand op was gaan zitten

En omdat mijn pony zo kort is had ik voor hem de 0 maar volgensmij is het uiteindelijk de x0 want hij was korter dan mijn oude zadel en die was 43 cm waardoor ik er niet in paste en naar voren kuukelde op mijn bijrijd paard die ik ook graag boomloos wilde proberen
Dus ik zoek nu de gulde middenweg die goed ligt voor paard en ruiter

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:32

Maar dan had je gewoon een verkeerde pommel en een (voor jou) niet passend zadel, dus dat is dan toch logisch dat dat niet lekker ligt voor je paard en voor jou niet lekker zit?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:35

Okee, dat bedoel ik...dan is het dus wel logisch dat het niet bevallen is omdat je gewoon een verkeerd model / maat hebt inderdaad :)

Wel zonde, had je die zomaar op goed geluk gekocht?

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:38

En ik krijg morgen de Quevis piccolo binnen! Heb ik een normaal en kort zadel, 2 soorten wrongen en lang en kort zweetblad in één, of eeeh, 2 :)

Jwl: als je hulp nodig hebt, ik heb een passervice met zowel Ghost als Barefoot en woon niet zo ver bij je vandaan :j

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:42

Ja het was een 2ehandsje die ik per toeval tegen kwam
Opzich had ik wel een redelijke richtlijn door mijn andere boomloze zadel maar dat was geen leren en ik wilde van het kunststof af
Ik heb op de barefoot Londen van mn stalgenoot gezeten en die vond ik prima maar dat was dan ook de maat 1
Maar die is dan weer minder geschikt qua pasvorm voor mijn pony

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:54

Aha als het een leren is dan kan het eigenlijk geen kids maatje zijn maar moet het eigenlijk wel minstens een maat 0 zijn....als het wel echt een Barefoot is althans :)

Gaaf Teteltee!! +:)+

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:57

Ik had ff op de site gespiekt daar stond de chyenne bij maatje xo van 42 cm
Vandaar dat ik dacht dat het wel es kleiner kon zijn dan de maat 0

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:58

Kwam er gister per toeval achter toen iemand de lengte van het zadel wilde weten aangezien dit de kortste is die er op gelegen heeft

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:55

nienke07 schreef:
Ik kon echt het verschil tussen Quevis en Quilty niet zien. Ja.. iets andere vorm zweetblad.. maar die wrongen... die leken mij toch echt hetzelfde.. wat Buitenzinnig ook zei over 'schuiner'... ik zag het niet. (blonT :') ).. tot mijn stalgenootje opmerkte dat de wrong van de quevis niet schuiner geplaatst is (als in "in een andere hoek"), maar het vlak van de wrong is schuiner! Meer ruimte dus voor wat stevigere bovenbenen. Nou.. dat heb ik gemerkt! Daar waar de Quilty nog wel eens de neiging heeft om met het wrongetje in mijn bovenbeen te prikken, heb ik daar bij de Quevis dus geen last van .... (daar gaat mijn zelfbeeld.. tócht stevige bovenbenen dus :') -O- :') _O- _O- )

Nienke, zie je het hier ook niet op ? Beide zadels zijn in dezelfde positie gefotografeerd. De zwarte is een Quevis, de tweekleur is een Quilty. Als je nou een verticaal lijntje rechts naast de wrong houdt, dan heb je bij de zwarte een iets grotere ruimte onderaan tussen wrong en lijntje.

Afbeelding

:(:) voor je zelfbeeld. :D :D
Weet je wat, het ligt gewoon aan je lengte joh. Manlief vindt de wrongen van de Quevis aangenamer dan die van de Quilty, terwijl mijn benen toch wel steviger zijn dan de zijne. Hij is wél 15 cm groter dan mij.

Teteltee, wat leuk dat je collectie zo uitbreidt ! Echt, jij had al moeten bestaan toen ik mijn Ijs ging inrijden. Of nou ja, je service dan, jij bestond natuurlijk al 3 jaar geleden. :D

Wat jammer, jwl, dat het zadel niet bevalt. Hopelijk vinden jullie snel iets waar jullie beiden goed mee zijn.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:08

Bedankt voor je uitleg zo via de foto's Joke!

Het is nu ook bij BuitenZinnig mogelijk om 1 zadelbasis te bestellen en daarbij verschillende zittingen. De zadelbasis is de Roma, daarbij kunnen de Fanzolo, Firenze, Quevis, Quilty of Florac als losse zitting bijgeleverd worden. Eventueel zelfs de Agnello! Zo kun je verschillende modellen in 1x proberen! Het is uiteraard ook mogelijk om meerdere losse zittingen bij het testpakket te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Buitenzinnig op 18-02-15 18:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:11

En zoals je kunt zien zit de wrong van de Quevis iets verder naar voor dan die van de Quilty (kijk naar de positie t.o.v. de pommel) Misschien ook nog iets om uit te lijnen Jokari??? Dan kan het zo de uitleg-pagina op.... :) (het rode lijntje wat verder naar boven doortrekken)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:03

Ik zie wat je bedoelt ja. Ga eerst koken, zal daarna Photoshoppen. Foto hierboven is eigenlijk maar snelsnel in Paint gedaan.

ambervb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:58

hebben jullie er last van dat de zweetbladen kort(er) zijn?! merk je dat tijdens het rijden?
en Kan je ook nog gemakkelijk een sprongetje maken met een gohst zadel en is er dan een bepaald type daarvoor ofzo?! hihi

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:02

Je hebt bij de langere zweetbladen meer steun, bij de kortere meer contact met je paard. Net waar je voorkeur naar uit gaat!
Voor een sprongetje zou ik de quevis of firenze aanraden (firenze is de quevis met langere zweetbladen) aangezien de wrongen iets schuiner zijn waardoor je beugels ook korter kunnen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:27

Er zijn hiee vast wel mensen die mij advies kunnen geven. Ik heb sinds 3 weken een eigen paardje, een andalusier. Hij heeft een wat weke/holle rug, hogere schoft en een hoge/overbouwde kont. Ook heeft hij maar een heel kort ruggetje en is snel gevoelig daarop nog (hij heeft ook nog niet veel bespiering, dit zijn we trainen)
Ik heb nu al een tijdje een hidalgo caracas (spaans) en deze heeft eerst op een haflinger gelegen, dat lag perfect. Nu merk ik toch dat de hidalgo volgensmij te stijf is voor mijn paardje. Het lijkt te veel druk op voor en achterkant te hebben en weinig in het midden. Nu heeft meneer dus ook wat gevoeligheid op de rug merkte ik.
Ik wil sowieso bij het boomloos blijven, hebben jullie adviezen welke zadels mogelijk wel zouden werken voor mij en mijn paardje?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:44

Gefeliciteerd met je nieuwe paard!
Ik denk dat je de druk voelde aan de voor en achterkant als er geen ruitergewicht bij was? Door het ruitergewicht zakt het zadel in het midden meer en heb je meer druk verdeling.
Maar ik herken het wel, Goya, mijn andalusier heeft ook een holle rug en merkte dat hij de Hidalgo ook niet super vond.
Ghost zadels daarentegen vind hij wel heel prettig! Schoof niet, terwijl er een aantal zadels zijn die dat wel doen, zowel met boom als boomloos.
Door de flexibiliteit vormt het ook mooi naar de rug.
Hier Goya met een prototype Ghost:

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:47

Dat is inderdaad wel een vrij typisch verschijnsel voor de wat stijvere boomloze zadels.....Helaas :(:)

Kan dus heel goed zijn dat de achterkant van het zadel wat te veel "in" de rug gaat staan in plaats van zich mooi omhoog te plooien.

De wat soepelere boomloosjes / de wat meer rondgebouwde liggen dan al snel een stuk mooier :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:48

@buitenzinnig: dankjewel! Ik had juist expres iemand anders (die ook wat meer lengte en dus gewicht heeft dan ik) er op gezet en toen onderlangs gevoeld, omdat ik toch mijn twijfels had over de ligging. Ik voelde echt duidelijk best wel duk op voor en achter en weinig in het midden. Heb er al meerdere keren mee gereden omdat het soms nog wat soepeler moet worden maar hij heeft nu toch ook wel echt gevoeligheid op de rug.