voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:45

Ik heb sinds kort een XL, past op mijn brede ijslander perféct

Naelarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:57

Het prettige aan boomloos vind ik dat je het paard echt voelt bewegen, elke spier die hij aanspant.
Het lijkt alsof je veel meer "een wordt met het paard"
En daarnaast loopt Tommy er ook veel losser mee.

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:56

voordelen:
ligt op bijna alle paarden goed , maar pas op met hele smalle paarden en hoge schoft mijn ervaring is dat dat minder is
je zit lekker warm in de winter :D
je leert beter in baans rijden , je hebt namelijk bijna geen steun van het zadel

nadelen: dat je dus bijn ageen steun hebt en als je paard dus wegschiet of een bokje weg geeft
is het een beetje hopen op een goede afloop vooral mijn avs fopt mij nog al eens :(

ik heb zelf de barefoot atlanta , het is een fijn mooi zadel voor bosritjes maar als mijn paarden een beetje jolig zijn
leg ik er toch gewoon een normaal zadel op ik zou het zadel niet nog een keer kopen
daarvoor gebruik ik het te weinig

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:12

Slofje schreef:

Dat las ik al ja, zodoende kwam ik op mijn vraag :D Die XL is wel hard, of is het een flexibele?

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:27

ik heb dan onstabiele dus helemaal niet :n met bokken en wegschieten zit ik even stabiel als met een boomzadel..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:29

boooo schreef:
ik heb dan onstabiele dus helemaal niet :n met bokken en wegschieten zit ik even stabiel als met een boomzadel..

Ik zit met rare sprongen enzo ook prima op mijn boomloosje. Al was de actie van laatst echt niet uit te zitten. vanuit galop zomaar een paadje inslaan en binnen 1 seconde stilstaan. :')

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:37

maar met boomzadel waarschijnlijk ook niet haha! :))

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:41

Nee dan al helemaal niet. :')

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:47

Sonja89 schreef:
Slofje schreef:

Dat las ik al ja, zodoende kwam ik op mijn vraag :D Die XL is wel hard, of is het een flexibele?

Je hebt ze zowel hard als flexibel, ik heb de harde :3

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:08

Ik ben er over aan het denken om over een tijdje een boomloos zadel te gaan kopen :j
Dus ik kom hier even meelezen :P
Bij mijn verorgpaard is het een probleem dat ze in de zomer gespierder is dan in de winter. Hierdoor ligt har zadel nu niet meer goed.. :=

Een rede waarom ik wel twijfel of ik een boomloos zadel wil is mijn houding.
Ik zit van nature in een stoelzit en ik zoek dus een zadel die dat tegenwerkt. Kan dat ook met een boomloos zadel?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 07:51

Slofje, ik pb je even!

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:57

Goedemorgen allemaal

Ik heb een "zadelprobleempje" met mijn paard. Ik heb mijn paard zadelmak gemaakt m.b.v. een Barefoot Cherokee. Opzich echt een heerlijk zadel en lag als een huis bij haar. Ik heb het zadel vrij snel erna toch verkocht, omdat ik er zelf niet zo goed op kon zitten (ik zat veel minder stil dan op een boomzadel en neigde naar een soort stoelzit).
Ik heb nu een boomzadel, de 3e al in anderhalf jaar tijd! Ik word er echt gek van, want ik blijf twijfelen of ze wel goed passen. Ze lijken, zeker in het begin, goed te liggen, maar ik blijf te vaak gevoelige plekjes bij de schoft en op de rug tegenkomen tijdens mijn massages. Dit terwijl de zadelmaker ook zegt dat het zadel goed ligt (heb inmiddels 2 zadelmakers erbij gehad). Ik neig dus toch weer naar een boomloos zadel nu, zeker omdat de Cherokee toendertijd echt geweldig lag op haar rug!
Ik denk zelf aan een London of een Lexington (testzadel komt vandaag aan als het goed is ;) )
Een van de problemen, die ik had met de Cherokee, is de brede zit. Dit was een zadel zonder VPS.
Maakt het VPS-systeem de zit smaller? Of hebben jullie misschien tips om de zit zo smal mogelijk te maken? Is hierin een verschil tussen de Lexington en de London?

Alvast bedankt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:59

Het VPS scheelt toch al wel een stuk hoor , en de zadels worden sinds kort ook geleverd met een verplaatsbare beugelophanging dus een stoelzit hoef je dan al helemaal niet meer te hebben :)

Op zich heeft de Lexington de smalste zit vanwege iets hoger en smaller VPS , maar jammer genoeg is dat VPS achteraan ook iets verhoogd en dat geeft niet altijd een fijn effect , je moet daarmee een beetje oppassen dat je niet teveel met een holle rug gaat zitten.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:00

Dan zou ik zeker weer boomloos gaan rijden Tobila! Er zijn genoeg manieren om de zit makkelijker te maken. Bijvoorbeeld de Lexington heeft wel wrongen enzo, en je kan dubbele inlages in de pad doen zodat je meer een A-vorm krijgt in het zadel. Of VPS verschil maakt weet ik zo niet, dat kan Pmarena je wel vertellen denk ik. Maar ik verwacht van wel. Maar je kunt altijd even een testzadel aanvragen, en dan vragen of je er dubbele inlages bij mag bij het testen. Als je een model zonder wrongen wilt, dan kan je altijd nog een wrong-seatsaver kopen. :)

Edit: Pmarena was me voor, haha. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:04

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:15

@pmarena: Bedankt voor je informatie! Ik heb al eens eerder een testzadel gehad van de Lexington. Alleen was ik vergeten aan te geven dat mijn paard een smalle pommel nodig heeft. Er zat dus een medium pommel in, waardoor het zadel aan de voorkant te ver inzakte. Toen ik erop ging zitten (pommel raakte de schoft niet, hoor :+ ) had ik echt het gevoel dat ik vreselijk naar voren gegooid werd. Ik heb net weer een testzadel binnengekregen met een smalle pommel, dus ben erg benieuwd! Waarom hebben ze kussens bij de Lexington iets dikker gemaakt dan aan de achterzijde?

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:19

Sodeletuut schreef:

Jij ook bedankt voor je info! Ennehh, waarom is bovenstaand zadel nou geen maat 2 >;) ?? Vind de bruine namelijk erg mooi!! Maargoed, laat ik eerst maar eens kijken of het de lexington of de london gaat worden :D

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:00

Oke, nu begrijp ik het even niet meer :?
Ik had begrepen (1 of 2 bladzijdes terug) dat de XL/XXL pommel de felxibele was, maar nu lees ik net dat de XL er ook als harde pommel is.
Wie kan mij vertellen hoe het zit? :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:02

er zijn beiden, een xl flexibele pommel en sinds kort is er ook een harde xl pommel op de markt :)

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:06

Aha :) Dankjewel voor de informatie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:51

Tobila schreef:
@pmarena: Bedankt voor je informatie! Ik heb al eens eerder een testzadel gehad van de Lexington. Alleen was ik vergeten aan te geven dat mijn paard een smalle pommel nodig heeft. Er zat dus een medium pommel in, waardoor het zadel aan de voorkant te ver inzakte. Toen ik erop ging zitten (pommel raakte de schoft niet, hoor :+ ) had ik echt het gevoel dat ik vreselijk naar voren gegooid werd. Ik heb net weer een testzadel binnengekregen met een smalle pommel, dus ben erg benieuwd! Waarom hebben ze kussens bij de Lexington iets dikker gemaakt dan aan de achterzijde?

Omdat het maffe Duitsers zijn ? O ehm *kuch* dit heb ik niet gezegd :P

Ik snap hem ook niet helemaal , van mij had het niet gehoeven :o

Het idee is dat je dan beter in een dressuurzit gezet wordt , rechter op in je zadel , maar in de praktijk zie ik eerder holle ruggetjes ontstaan....
Het is ook meer bedacht voor de sportpaarden met een wat rechtere rug , niet voor de wat overbouwde of korte ruggetjes van meer koudbloedjes.... maar het is maar net wat iemand fijn vindt natuurlijk.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:22

Oke, haha, snap de gedachtengang... Mijn paard heeft een redelijk rechte rug, dus ben benieuwd! Ik heb de Lexington nu in huis om uit te proberen, dus ga hem morgen gelijk even testen.
Hoeveel beter is het VPS systeem nou eigenlijk ten opzichte van geen VPS en dubbeldikke inlages in de pad?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:44

Het boomloos dekje schiet al mooi op! *\o/*

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:59

Ben benieuwd!
FOTO :))

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:03

Ik maak als we wat verder zijn een fotoo! :D Wat ik tot nu toe heb:

- De dekjesvorm aan elke kant klaar, dus binnenkant en buitenkant van iedere zijde.
- De 'voering' en buitenkant van beide kanten aan elkaar genaaid.
- De sierlijntjes gedaan. (net als een pad, van die horizontale lijnen)
- De inlagevlakken geknipt en genaaid
- De biezen geknipt

Mijn moeder is nu de biezen er aan het op naaien, dat kan ik niet. :+ En daar is 1 al klaar van.
Als dat klaar is dan gaan we beide kanten aan elkaar vast maken zodat het 1 dekjes is, en dan ga ik de inlagevlakken er op naaien (of net andersom), en dan moet ik nog lusjes maken waarmee ik het dekje aan het zadel maak, en dan gaat hij even in de was om de pennestrepen er af te halen, en dan klaaar! :D