WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:18

Jemig, die bult :oo
De bult zit trouwens ook akelig dichtbij de wervels.

russel schreef:
Vraag mij af of WOW een soort hetpastaltijd-geloof heeft, want ik lees toch net zo vaak gevallen van niet passen als bij de "normale" zadels.

Alleen slechte zadelmakers en ruiters zonder verstand van zaken zeggen dat het altijd past.
Wie kent diegene niet die zegt: "ik heb een Passier, die past op alle paarden."

Anders is het als gezegd wordt dat een zadel op veel paarden passend gemaakt kan worden.
Ik denk zelf eerlijk gezegd wel dat ze er bij Wow van overtuigd zijn dat hun product op de meeste paarden passend gemaakt kan worden. Echter heb ik David horen zeggen dat het hem niet áltijd lukt.

Daarnaast weet ik dat er zadelpassers zijn die ervan overtuigd zijn dat Wow altijd passend te maken is.
Maar dan komt direct het heikele punt om de hoek kijken: de zadelpasser.
Ik ben er zelf van overtuigd dat de meeste gevallen van niet passen voortkomen uit onkunde van de zadelpassers.
In mijn ogen is het niet het zadel dat niet passend gemaakt kan worden, maar de zadelpasser die het zadel niet passend krijgt.

Buiten dat is Wow niet heilig, maar met de juiste zadelpasser voor veel paarden wel een uitkomst.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:43

Tjonge, ik schrik ook van die bult, dat je paard daar geen pijn aan heeft (alleen nu iets gevoeliger op de rug schreef je). Zou bijna denken dat er iets anders dan een 'gewone' drukking met de huid of de onderliggende spier aan de hand is, waardoor plaatselijk zoveel vocht onder de huid komt. Is er al eens een scan gemaakt, of het vocht in de bult onderzocht om na te gaan waar het precies vandaan komt?

Ik denk dat zadelpassers misschien niet altijd alle mogelijke onderdelen bij zich hebben als ze een Wow moeten pasmaken, en er het beste van proberen te maken met de meest gangbare onderdelen die ze bij zich hebben. En dan wordt het een lastig verhaal als je paard te ver afwijkt van het standaard model.

batje

Re: WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:09

Ik heb voor de foto natuurlijk wel enorm mijn best gedaan om de bult er zo duidelijk mogelijk op te krijgen, het vertekent dus wel wat. Het is inderdaad een flinke bult, maar hij was die avond weg. Ik heb er ook flink op lopen drukken en mijn echt gevoelige merrie gaf er vrij weinig om. Daarna heb ik dus alleen kort gereden met andere dekjes en singels en op dezelfde plek kwam er een bultje van ongeveer het formaat van een 20 eurocent munt. Het zadel was een week daarvoor aangemeten door Schwung en die komen zo snel mogelijk terug om uit te zoeken wat er aan de hand is.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:53

batje schreef:
Jij hebt nu een zadel met tabs en dat levert geen problemen op door het bontje? Het kan inderdaad best dat er voor weinig lucht in zit, ik heb meestal weinig vulling voor zodat de kussens mooi om het paard vormen.
Haha, dat balansgebrek voel ik ook! Ik ben er meteen een paar daagjes mee naar de Veluwe geweest en ik was na elk galopje dankbaar dat ik er nog op zat :') Ik heb overigens een heel vlakke zit en dat is voor mij echt een verademing, terwijl ik overtuigd was dat ik van een opgesloten zit hield..
Dit is overigens de bult na een lange, hete rit. Na een uurtje in de bak is het veel kleiner. De bult zelf doet geen pijn en is na een paar uur weg, maar ze begint nu wel gevoelig op de rug te worden. Even niet rijden dus, osteopaat en fitter op bezoek en hopelijk met een nieuwe singel een nieuwe start :)

Mijn zadel wás mooi aangepast aan dit paard maar na een week ging het alweer zakken rondom de schoft. Het lijkt wel of er lucht uit kan??? Als ik zonder zadeldekje rij dan is goed te zien hoeveel beweging er onder de schoft plaatsvindt. En hoeveel ruimte er ontstaat op sommige momenten. En hoeveel schommeling het zadel maakt. Ik heb ook een plat zadel, veelzijdigheid. Rijdt heerlijk he. Maar, oh ja, dat bontje maakt dat het zadel wat rustiger ligt. Vult hier en daar een beetje op en haalt het zadel weer wat omhoog waardoor er geen raakpunten zijn. Ik ga een beetje twijfelen aan mijn zadel. De grootste twijfel veroorzaakt mijn paard, hij loopt erg fijn onder zijn wow-zadel. Maar dan, misschien loopt hij onder een wolgevuld zadel ook wel fijn.. :roll:

Maar Batje, dat is geen bultje meer he, dat is een vochtophoping, oedeem. Gelukkig haal je goed advies. Ik zou maar even niet meer rijden totdat het probleem verholpen is. Veel succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:07

Needje schreef:
Wow heeft dat geloof niet. Dat maken mensen er zelf van.

Hmmm volgens WOW aanpasser die ik heb gesproken is dat zadel juist wel voor alle paarden geschikt, past altijd, toen had ik al mijn twijfels...lees ik van stoelzit en dat je daar dan van alles voor moet gaan doen, vind ik persoonlijk slechte zaak bij zo een duur zadel, dat moet met aanpassen meteen gezien worden en meteen aangepast worden. Dat is taak van aanpasser op dag 1 al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:10

batje schreef:
Ik ben ook niet zo happig met doorrijden, maar ik moest wel een paar keer daarna rijden om te kijken of het aan het dekje of de singel lag. Heb daarna dus 2x met andere singel en 2x met ander dekje gereden en mijn conclusie is dat het aan het zadel ligt. Daarom komt de fitter dus ook weer :) (die opperde dat het aan het dekje kon liggen, vandaar) Misschien stond het er een beetje krom, maar ik rij dus inderdaad niet meer tot de osteo en fitter zijn geweest :)
Dat WoW altijd past heb ik nooit gezegd. Ik hoop alleen dat het bij mijn paard gaat passen ;)

(lees net je edit 2005, ik ga vanavond even voelen, tnx!)

Sorry batje, ik kan mij niet voorstellen dat een dekje zo een grote blaas/blaar kan veroorzaken, als een dekje schuift dan komt dat omdat het zadel het dekje laat schuiven, dus dan is het zadel de boosdoener, ik neem aan dat je dekje gewoon een alledaags ding is dat bij bosjes verkocht wordt en gewoon zacht is en geen harde bonken bevat. Je paard heeft dan nog een dikkere huid en haren dan een mens, dus dan is er wel een krachtige wrijving geweest. Zadelpasser die adviseert door te rijden met risiko dat huid stuk gaat, gaat er bij niet in....bij mij heeft die persoon dan al een -1 gescoord...maar ik ben wat dat betreft kritisch, WOW aanpasser hebben een goede opleiding, dure zadels, en dan verwacht ik kwaliteit en adequate reakties betreffende hun verkoopwaar.

Succes met je WOW, maar passer gaat niet weg eer alles correct is en ik zou dus een half uur gaan rijden, gewoon je hele ritueel doen en dan kijken hoe het ding ligt, desnoods zonder dekje.

Aimee, soms past een zadel gewoon niet, of past de ruiter er niet in met lichaam/benen/zit en dat kan je niet passend maken en dat moeten passers en ruiters ook eens gaan inzien en accepteren.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:59

Ik schrok natuurlijk ook van die bult. Net een nieuw zadel, dan verwacht je dat het goed zit..
Ik had er 2x mee proefgereden (bij de fitter en thuis, zonder dekje) maar toen zat er niets. Ik hoopte dus dat dit een insectenbeet oid was die raar onder het zadel was gaan zwellen, maar er blijft dus iets van een bultje opkomen na het rijden.
Schwung heeft niet gezegd dat ik er maar mee door moest rijden, maar inderdaad wel dat ik het een keer met een ander/zonder dekje moest proberen. Vind dat ook een redelijk advies, wie weet was het wel een beet, lag het dekje dubbel of wat dan ook. Zij wilden ook op heel korte termijn langskomen maar dat kon helaas niet omdat er iets heerste bij ons op stal. Schwung is dus niets te verwijten.

Dit is het bultje na de volgende keer rijden:
Afbeelding

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:13

russel schreef:
Hmmm volgens WOW aanpasser die ik heb gesproken is dat zadel juist wel voor alle paarden geschikt, past altijd, toen had ik al mijn twijfels...lees ik van stoelzit en dat je daar dan van alles voor moet gaan doen, vind ik persoonlijk slechte zaak bij zo een duur zadel, dat moet met aanpassen meteen gezien worden en meteen aangepast worden. Dat is taak van aanpasser op dag 1 al.

Zie mijn bericht. Het is niet Wow Engeland zelf die beweren dat Wow altijd passend gemaakt kan worden, het zijn een paar zadelpassers die daar wel in geloven.

Kerry heeft bij mij op dag 1 gezien dat een Wow het me niet makkelijker maakt om mijn paard uit te zitten. Hij heeft me direct in balans geplaatst, dat kan namelijk met een Wow, helemaal afstellen op de ruiter (die kunde moet de zadelpasser wel beheersen). Dat ik er niet makkelijk in kan zitten, heeft dan ook niets met de aanpasbaarheid van het zadel te maken of met het al dan niet herkennen door de zadelpasser.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:22

russel schreef:
maar ik ben wat dat betreft kritisch, WOW aanpasser hebben een goede opleiding, dure zadels, en dan verwacht ik kwaliteit en adequate reakties betreffende hun verkoopwaar.

Weet je wel hoe lang die opleiding duurt en wat die precies inhoudt?
Het zal je namelijk enerzijds verbazen, anderzijds is het een logische verklaring voor het ontbreken van kundigheid bij zoveel zadelpassers.

russel schreef:
Succes met je WOW, maar passer gaat niet weg eer alles correct is en ik zou dus een half uur gaan rijden, gewoon je hele ritueel doen en dan kijken hoe het ding ligt, desnoods zonder dekje.

Een half uur? Zo snel heeft Kerry dat bij mij nog nooit gedaan :Y)

russel schreef:
Aimee, soms past een zadel gewoon niet, of past de ruiter er niet in met lichaam/benen/zit en dat kan je niet passend maken en dat moeten passers en ruiters ook eens gaan inzien en accepteren.

Ja, dus?
Je wil kennelijk een reactie ontlokken. Ik heb de indruk dat je op zoek bent naar een soort van statement in de trant van: Wow is niet het perfecte zadel en daarom is het een slecht zadel.
Als jij zo tegen Wow bent, dan rijd je toch lekker met een ander zadel? Waar bemoei je je dan mee in een Wow topic?
Bovenstaande zin is bovendien nogal een onzinnige reactie op mijn bericht. Ik zeg niet dat een zadel altijd past, ik heb juist gezegd dat dat een typische opmerking is voor onkundige mensen ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:35

een half uur := nou doe maar 2 uur ik stap denk ik alleen al een half uur alles proberen testen etc. Marjolein luisterd goed naar je en als ik niet lekker kan zitten zeg ik t gewoon eerlijk, daarin gaat het naar mijn idee ook vaak fout mensen die enkel kijken naar wat de fitter zegt en hun eigen gevoel even opzei zetten onder het mom van ik moet toch wennen.

Ik heb met mn eerste wow genoege genomen met een zweetblad wat gewoon niet bij me paste daarin ging ik me dus helemaal opdrukken, maar alleen bij het ene paard. Met mijn ruin (die ik nu heb) die het zadel ook nog even op heeft gehad had ik dat weer niet maar toen heeft marjo hem aan gepast de andere fitter luisterde dus veel minder naar mijn gevoel :)) en ik nam daar blijkbaar genoege mee omdat ik allang blij was dat er een zael op dat paard paste

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:49

russel schreef:
Needje schreef:
Wow heeft dat geloof niet. Dat maken mensen er zelf van.

nee hoor ,de passer die hier geweest is heeft toch echt de instelling dat een wow niet op elk paard past en wat ik weet heeft ze in mijn omgeveing wel vaker dan 3x geen zadel verkocht omdat zij er niet voor de volle 100 achterstond

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:58

Ik meld me ook! Ikwil over een paar jaar ook een WOW zadel kopen voor mijn paard.
Heb een heel groot gedeelt gelezen van deel 1 en een stuk van deel 2, toen kon ik niet meer..

Had nog wel 1 vraag, als ik een zadel laat maken voor mijn paard hoe kan ik testen of ik het ook wat vind? Heb namenlijk nu nog een veulen en ik kan dus geen testritjes maken.. Hoe hebben andere dat gedaan?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:06

door bijvoorbeeld op het paard van een stalgenoot proef te rijden. Dan kan je testen wat je zelf prettig vind.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:30

Kan iemand mij vertellen hoe lang 26 inch is voor een H singel

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:37

1 inch is 2.54 cm dus dan is het 66 cm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:25

knollentuin schreef:
nee hoor ,de passer die hier geweest is heeft toch echt de instelling dat een wow niet op elk paard past en wat ik weet heeft ze in mijn omgeveing wel vaker dan 3x geen zadel verkocht omdat zij er niet voor de volle 100 achterstond

Dan zal haar job niet alleen uit WOW's verkopen bestaan..maar nog meer takken van sport beoefenen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:30

Ja
Citaat:
, dus?
Je wil kennelijk een reactie ontlokken. Ik heb de indruk dat je op zoek bent naar een soort van statement in de trant van: Wow is niet het perfecte zadel en daarom is het een slecht zadel.
Als jij zo tegen Wow bent, dan rijd je toch lekker met een ander zadel? Waar bemoei je je dan mee in een Wow topic?
Bovenstaande zin is bovendien nogal een onzinnige reactie op mijn bericht. Ik zeg niet dat een zadel altijd past, ik heb juist gezegd dat dat een typische opmerking is voor onkundige mensen

Aimee, hoe kan het toch dat ik juist van jouw dit soort reakties verwacht? :D Alleen al je zinnetje, waar bemoei jij je mee... :+

Dat ik mij bemoei met een foto van een paard met een gigantische bult en waar een WOW aanpasser roept, rij er nog maar even mee door en doe een ander dekje op..Dat jij daarmee je WOW adoratie in het gedrang voelt komen, is toch wel geheel jouw eingen ding..mag ik daar buiten blijven?

Mij is nl ook ooit zo een ding bijna aangesmeert, heb nog dat onding van een corrector dat ook ALLE niet passende zadels passend zou maken door een heel bekende WOW aanpasser, dus mind me.....

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:37

:?

Als je dan toch zo goed bij houdt wat ik allemaal schrijf, zou je moeten weten dat ik behoorlijk wat kritiek heb op Wow én op Wow-zadelpassers. Dus wat je hier boven neerzet, raakt kant noch wal.
Ook bepaalde verkooptechnieken heb ik als één van de weinigen hier daadwerkelijk aan de kaak durven stellen. Juist daarom zijn jouw berichten, russel, duidelijk uit op een bepaald statement.
Sorry, maar je bent niet de enige die kritiek uit en wat je uit is nogal ongegrond. Zeker nu ik weet dat je dus nooit daadwerkelijk een Wow hebt gehad.

Overigens heb ik ook een Korrector gehad en daar is nooit over verteld dat het alle zadels passend kan maken. Sterker nog, bij aankoop werd gelijk vermeld dat het sowieso alleen geschikt is bij zadels met een (te) brede boom/kussenkanaal.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:46

Beetje kritische benadering mag heus wel als we praten over de aanschaf van een prijzig zadel.
We zijn hier toch al errrug voorzichtig...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:08

Absoluut!
Maar een goede criticaster levert gegronde kritiek, kan kritiek nuanceren en heeft zich de materie eigen gemaakt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:52

russel schreef:
knollentuin schreef:

Dan zal haar job niet alleen uit WOW's verkopen bestaan..maar nog meer takken van sport beoefenen. ;)

ze verkoopt alleen wows....[en nu krijg ik de neiging om te zeggen 'nou jij weer'maar dat zou een beetje kinderachtig worden meen ik...]

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:49

Wat zijn tegenwoordig de betere fitters?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:05

Jessix schreef:

Daar heeft iedereen een ander antwoord op..De 1 adviseerd er 1 en een ander kraakt die juist weer af..
Je kan alleen op je eigen mening afgaan waar jij een goed gevoel bij hebt, ik kan er ook zo 2 afraden..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:44

Elco schreef:
Jessix schreef:

Daar heeft iedereen een ander antwoord op..De 1 adviseerd er 1 en een ander kraakt die juist weer af..
Je kan alleen op je eigen mening afgaan waar jij een goed gevoel bij hebt, ik kan er ook zo 2 afraden..

Door de meningen van andere inventariseren, maak ik een keuze en dan moet die fitter nog voldoen aan mijn eisen/wensen en oordeel. Maar daarom is het nog wel handig om een paar namen door te krijgen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:01

[
Je kan alleen op je eigen mening afgaan waar jij een goed gevoel bij hebt, ik kan er ook zo 2 afraden..[/quote]

Door de meningen van andere inventariseren, maak ik een keuze en dan moet die fitter nog voldoen aan mijn eisen/wensen en oordeel. Maar daarom is het nog wel handig om een paar namen door te krijgen.[/quote]

Als je het topic goed door leest passeren er wel namen met ervaringen..