Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 01:19

Lindak1995 schreef:
Daphara schreef:
Ook op je profiel is de singel echt te kort, ik zou voor 15 cm langer gaan een een ander model. Zelf vind ik dit schema heel handig om te bepalen wat de bouw van je paard is en welke vorm singel daar het beste bij past:
[ [url=m/EYRgqo.png]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat je een Crescent nodig hebt wat betreft model.


Vraagje, draag je die crescent met de bolling naar voren of naar achteren?


Ik neem aan dat je het hele topic niet gelezen hebt, want de vraag is al meerdere keren uitgelegd, maar hier het antwoord met foto voorbeelden:

Ik denk dat je asymmetrisch en crescent/banaan nu door elkaar haalt.

Asymmetrisch: In het geval dat er een korte bolling zit, dus NIET een bolling over de gehele lengte van de singel, maar een bolling over een deel van de singel, dan moet de bolling naar voren. Bij deze singels liggen de gespen ook aan weerszijden recht tegenover elkaar.

Asymmetrisch - Gespen liggen recht tegenover elkaar -> dan dus met de korte bolling richting de voorbenen:

Afbeelding

Afbeelding


Crescent: Is de hele singel rond gevormd, dan hebben we het over een banaan / crescent singel en moet de bolling die over de gehele singel loopt naar achteren richting de buikzijde.
De gespen liggen aan weerszijden niet recht tegenover elkaar.

Crescent / Banaan singel - Gespen liggen schuin ten opzichte van elkaar - Bolle lange zijde richting de achterbenen:


Afbeelding

Afbeelding


En om het lekker verwarrend te maken kun je ook een Combinatie hebben van asymmetrisch en crescent - korte bolling richting voorbenen, lange bolling richting achterbenen.

Afbeelding

Afbeelding


Afhankelijk van de buik van een normaal tot steviger gebouwd paard kun je kiezen voor crescent, voor asymmetrisch of voor een combinatie tussen die twee. (Super) slanke paarden zijn meer gebaar bij een anatomisch rechte singel of athletico singel.

Voor je verzorg paard is al meerdere keren aangegeven dat een crescent singel het beste zou zijn. Vanwege de gevoeligheid van de huid zou ik ten eerste een voldoende lange singel kiezen, zodat de gespen niet kunnen irriteren en ten tweede kiezen voor een crescent singel met bont er omheen.

Asymmetrisch kan, maar is niet noodzakelijk.

felicity

Berichten: 11281
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:02

Zinzi_jewel schreef:
felicity schreef:
Wat zijn de ervaringen met de wintec cair singels?


Hele fijne singel, maar neem ze wat langer want je verliest lengte door de cair padding !
Ik heb een 130 cm
En deze is te kort voor mijn merrie
Evt te koop voor degene die interesse heeft.


Is de singel ook geschikt voor paarden met zeer gevoelige huidjes?

Lindak1995
Berichten: 16
Geregistreerd: 16-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 11:54

Daphara schreef:
Lindak1995 schreef:

Vraagje, draag je die crescent met de bolling naar voren of naar achteren?


Ik neem aan dat je het hele topic niet gelezen hebt, want de vraag is al meerdere keren uitgelegd, maar hier het antwoord met foto voorbeelden:

Ik denk dat je asymmetrisch en crescent/banaan nu door elkaar haalt.

Asymmetrisch: In het geval dat er een korte bolling zit, dus NIET een bolling over de gehele lengte van de singel, maar een bolling over een deel van de singel, dan moet de bolling naar voren. Bij deze singels liggen de gespen ook aan weerszijden recht tegenover elkaar.

Asymmetrisch - Gespen liggen recht tegenover elkaar -> dan dus met de korte bolling richting de voorbenen:

[ [url=m/psgAtY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/eGYVG0.png]Afbeelding[/url] ]


Crescent: Is de hele singel rond gevormd, dan hebben we het over een banaan / crescent singel en moet de bolling die over de gehele singel loopt naar achteren richting de buikzijde.
De gespen liggen aan weerszijden niet recht tegenover elkaar.

Crescent / Banaan singel - Gespen liggen schuin ten opzichte van elkaar - Bolle lange zijde richting de achterbenen:


[ [url=m/O6wWl6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6v6EWY.jpg]Afbeelding[/url] ]


En om het lekker verwarrend te maken kun je ook een Combinatie hebben van asymmetrisch en crescent - korte bolling richting voorbenen, lange bolling richting achterbenen.

[ [url=m/zQIQFe.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/CNnl0n.jpg]Afbeelding[/url] ]


Afhankelijk van de buik van een normaal tot steviger gebouwd paard kun je kiezen voor crescent, voor asymmetrisch of voor een combinatie tussen die twee. (Super) slanke paarden zijn meer gebaar bij een anatomisch rechte singel of athletico singel.

Voor je verzorg paard is al meerdere keren aangegeven dat een crescent singel het beste zou zijn. Vanwege de gevoeligheid van de huid zou ik ten eerste een voldoende lange singel kiezen, zodat de gespen niet kunnen irriteren en ten tweede kiezen voor een crescent singel met bont er omheen.

Asymmetrisch kan, maar is niet noodzakelijk.


Super bedankt voor je duidelijke uitleg! Het kwartje is gevallen ;-) Ik was inderdaad aan het begin begonnen, maar er zijn zoveel pagina's nogmaals bedankt voor je moeite om het uit te leggen!

Zinzi_jewel

Berichten: 8901
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 20:49

@felicity, bij ons geen enkel paard op open gelopen.
Schoon houden is ook super simpel
Wat water en een borstel en zuiver als een nieuwe
Wordt ook niet hard en stug zoals leer dat kan doen
En minder bewerkelijk als een bont singel.

felicity

Berichten: 11281
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 21:22

Zinzi_jewel schreef:
@felicity, bij ons geen enkel paard op open gelopen.
Schoon houden is ook super simpel
Wat water en een borstel en zuiver als een nieuwe
Wordt ook niet hard en stug zoals leer dat kan doen
En minder bewerkelijk als een bont singel.


Dankjewel

Ik vind het een mooie singel en ook in grotere maten te verkrijgen.
Ik heb alleen een paard met heel gevoelig huidje. Met een leren heeft ze na 20 minuutjes al een kale / open plek.
Heb nu neopreen en dat gaat goed. Vind het alleen lastig schoon te maken liefst gooi ik hem iedere kerr naar gebruik in de wasmachine.

VeraW

Berichten: 1821
Geregistreerd: 14-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:13

Even dubbel checken. Ik denk dat mijn pony een banaan singel nodig heeft. Zadel schuift namelijk naar voren. Nu heb ik onderstaande van een stalgenoot mogen proberen. Heb waar de pijl staat richting de voorbenen gedaan. En kwa maat is deze goed of net te klein?

Afbeelding

siskeh
Berichten: 8681
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:32

Richting goed, maar veel te klein, zit er elastiek in de singel? want op de foto lijkt het alsof de gespen over de stof van de singel ligt.
Je wilt de singel ongeveer een hand onder het zweetblad hebben, in jou geval kom je dan in de knel met je dekje, je kan er dan voor kiezen om tot het dekje te laten komen(of andere dekjes :P )

VeraW

Berichten: 1821
Geregistreerd: 14-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 14:38

siskeh schreef:
Richting goed, maar veel te klein, zit er elastiek in de singel? want op de foto lijkt het alsof de gespen over de stof van de singel ligt.
Je wilt de singel ongeveer een hand onder het zweetblad hebben, in jou geval kom je dan in de knel met je dekje, je kan er dan voor kiezen om tot het dekje te laten komen(of andere dekjes :P )


Oke langere singel ga ik bestellen. En er zit elastiek in de gespen. Wil eerst een simpele om te proberen. Heb normaal een leren singel deze is neopreen. En andere dekje gaat hem helaas niet worden heb de lengte achter het zadel wel nodig :o

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:01

VeraW schreef:
Even dubbel checken. Ik denk dat mijn pony een banaan singel nodig heeft. Zadel schuift namelijk naar voren. Nu heb ik onderstaande van een stalgenoot mogen proberen. Heb waar de pijl staat richting de voorbenen gedaan. En kwa maat is deze goed of net te klein?

[ [url=m/RZs4m1.jpg]Afbeelding[/url] ]


De singel mag zeker 20-25 cm langer en ik zou voor een model kiezen dat nog ronder is dan deze met de gespen op het uiteinde van de singel.

Trek je dekje goed in de kamer van je zadel voordat je aansingeld, dat scheelt vaak al flink in de lengte die je over houdt onder het zweetblad.

Zinzi_jewel

Berichten: 8901
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:07

Even gauw vraagje

Deze bokker gaat vanavond even naar EJ een singel scoren met keuze korting :-D
Nu heb ik voor mijn ronde pony , geen overdreven bolle buik en singelplaats normaal de
Harry horse freefit soft op het oog
Is een banaansingel

Iemand ervaring mee ?

Mijn wintec cair vindt ze niet fijn
Moet zeggen die is ook aan de korte kant voor haar .

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 17:18

Zinzi_jewel schreef:
Even gauw vraagje

Deze bokker gaat vanavond even naar EJ een singel scoren met keuze korting :-D
Nu heb ik voor mijn ronde pony , geen overdreven bolle buik en singelplaats normaal de
Harry horse freefit soft op het oog
Is een banaansingel

Iemand ervaring mee ?

Mijn wintec cair vindt ze niet fijn
Moet zeggen die is ook aan de korte kant voor haar .


Heb je een foto van wat ze nu heeft? Welk model cair singel heb je?

Zinzi_jewel

Berichten: 8901
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 21:36

Daphara schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Even gauw vraagje

Deze bokker gaat vanavond even naar EJ een singel scoren met keuze korting :-D
Nu heb ik voor mijn ronde pony , geen overdreven bolle buik en singelplaats normaal de
Harry horse freefit soft op het oog
Is een banaansingel

Iemand ervaring mee ?

Mijn wintec cair vindt ze niet fijn
Moet zeggen die is ook aan de korte kant voor haar .


Heb je een foto van wat ze nu heeft? Welk model cair singel heb je?


De cair van wintec
Veelzijdigheid model

Britt1

Berichten: 2606
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:36

Nou, ik heb 'm besteld hoor; de Edix crescent singel. Heel erg benieuwd hoe dit gaat passen icm het zadel!!

Hannanas
Berichten: 13058
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:47

Ben heel benieuwd!

Zinzi_jewel

Berichten: 8901
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:01

Britt1 schreef:
Nou, ik heb 'm besteld hoor; de Edix crescent singel. Heel erg benieuwd hoe dit gaat passen icm het zadel!!


Dat is een super fijne singel .

Ik denk dat ik daar ook weer voor ga als ik duidelijk heb welk zadel blijft en welk zadel het wordt .

Voor nu een simpele kieffer neopreen singel gescoord bij EJ
Outlet prijsje van € 10

Britt1

Berichten: 2606
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:12

Zinzi_jewel schreef:
Britt1 schreef:
Nou, ik heb 'm besteld hoor; de Edix crescent singel. Heel erg benieuwd hoe dit gaat passen icm het zadel!!


Dat is een super fijne singel .

Ik denk dat ik daar ook weer voor ga als ik duidelijk heb welk zadel blijft en welk zadel het wordt .

Voor nu een simpele kieffer neopreen singel gescoord bij EJ
Outlet prijsje van € 10

Hoop ook echt dat dit dé singel is voor mij/ons. Hoop 'm ergens volgende week binnen te krijgen.

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:56

Ik ben heel benieuwd naar welke maat singel ik zou moeten bestellen. Deze is een 65 en duidelijk te klein. Twijfel of ik met een 70 wel genoeg ruimte achter de schouder krijg. 75 ben ik bang dat hij weer te hoog komt te zitten. Al wil ik hem ook met een bontje kunnen gebruiken.

Iemand suggesties? :D Dit is de Passierblu singel. Ze reageerde wel goed op deze singel. Dat is meestal wel anders.

Afbeelding

Fudge

Berichten: 1027
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:41

MISTRAL94 schreef:
Ik ben heel benieuwd naar welke maat singel ik zou moeten bestellen. Deze is een 65 en duidelijk te klein. Twijfel of ik met een 70 wel genoeg ruimte achter de schouder krijg. 75 ben ik bang dat hij weer te hoog komt te zitten. Al wil ik hem ook met een bontje kunnen gebruiken.

Iemand suggesties? :D Dit is de Passierblu singel. Ze reageerde wel goed op deze singel. Dat is meestal wel anders.


[ [url=m/FkUNys.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou zeker voor 75cm gaan, dan ga je aan beide kanten ongeveer 2 gaatjes omhoog. Als je een dik bontje gaat gebruiken misschien wel 80cm zelfs.

siskeh
Berichten: 8681
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:37

Mooie singel die van passier! maar echt wel minimaal 75... wat mij betreft zou 80 zelfs wel mogen.. Maar ik verwacht dat ze die maat niet eens hebben.

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:53

Sowieso mag de singel idd flink groter. Als je er ook nog een bontje om wil nog groter zelfs, hier scheelt het met en zonder bontje echt wel een gat of 4 in totaal, dus 2 aan elke kant en misschien zelfs 3. Ik heb dus een singel bestelt die 10cm groter is en mijn singel zat al hoger als de jouwe.

Het lijkt veel maar valt echt tegen op het paard, helaas. Ik zit dus ook op het punt dat groter niet of bijna niet te krijgen is in een versie die past bij paard. Degene die ik krijg is 75 of 80 uit mijn hoofd en zou zelfs nog groter kunnen, maar is iig acceptabel.

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:33

Afbeelding

Het bontje is redelijk dik maar zal op den duur, door gebruik ook wel weer wat dunner worden lijkt mij. Weet eigenlijk niet of ze er in 80 cm wel zijn. Maar zou dat niet te lang worden? Kreeg ook het advies om een gewone rechte neopreen singel te proberen. Maar ik ben niet zo'n fan van neopreen. Ze heeft een heel kwetsbaar huidje daar bovendien is er weinig ruimte.

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:36

10 cm groter is 2 gaatjes per kant ongeveer he? Dus zelfs met 15 cm groter is dat niet veel. Plus dat het bontje eigenlijk weer die gaatjes er wat af haalt.

Ik ben met een vaste bontsingel 10 cm groter gegaan, want ik wilde ook langer ondanks bont. Dat werkte niet, precies dezelfde gaten :') mijn oude singel met los bontje zit dus nog veel lager qua gaatjes, als ik ook langer zou willen zou ik al 20 cm langer moeten.

Freyr
Berichten: 721
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:00

Zucht, mijn zoektocht naar een goede en betaalbare banaansingel is ook niet te doen. Is hier iemand die misschien nog tips heeft?

Ik zoek het volgende:
- Banaansingel die ook echt voldoende krom is. De singel van kerbl bijv is veel te recht helaas
- Elastiek in de singel wegens voorkeur paard
- 80 cm
- liefst niet duurder dan 50 euro: deze singel is voor erbij als mijn paard een dag heeft dat haar buik erg bol is. Anders pak ik mijn kortere singel
- niet te dik. Mijn andere singel is van Shire met bont, maar die is gewoon weg te dik voor haar.

Heel misschien hebben jullie nog een tip?

Fudge

Berichten: 1027
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:09

Freyr schreef:
Zucht, mijn zoektocht naar een goede en betaalbare banaansingel is ook niet te doen. Is hier iemand die misschien nog tips heeft?

Ik zoek het volgende:
- Banaansingel die ook echt voldoende krom is. De singel van kerbl bijv is veel te recht helaas
- Elastiek in de singel wegens voorkeur paard
- 80 cm
- liefst niet duurder dan 50 euro: deze singel is voor erbij als mijn paard een dag heeft dat haar buik erg bol is. Anders pak ik mijn kortere singel
- niet te dik. Mijn andere singel is van Shire met bont, maar die is gewoon weg te dik voor haar.

Heel misschien hebben jullie nog een tip?


Ik kan je niet helpen aan dé tip. Wat ik me wel afvraag; heeft een banaansingel nog wel zoveel effect als er elastiek aan zit? Met andere woorden, trekt hij dan niet alsnog een soort van recht?

Freyr
Berichten: 721
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 14:05

Floran schreef:
Freyr schreef:
Zucht, mijn zoektocht naar een goede en betaalbare banaansingel is ook niet te doen. Is hier iemand die misschien nog tips heeft?

Ik zoek het volgende:
- Banaansingel die ook echt voldoende krom is. De singel van kerbl bijv is veel te recht helaas
- Elastiek in de singel wegens voorkeur paard
- 80 cm
- liefst niet duurder dan 50 euro: deze singel is voor erbij als mijn paard een dag heeft dat haar buik erg bol is. Anders pak ik mijn kortere singel
- niet te dik. Mijn andere singel is van Shire met bont, maar die is gewoon weg te dik voor haar.

Heel misschien hebben jullie nog een tip?


Ik kan je niet helpen aan dé tip. Wat ik me wel afvraag; heeft een banaansingel nog wel zoveel effect als er elastiek aan zit? Met andere woorden, trekt hij dan niet alsnog een soort van recht?


Hmm, ik snap je opmerking! Al moet ik zeggen dat ik het bij de singel van Shire nog niet gemerkt heb.