Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 22:20

Ik denk dat het wel kan @ _Celess.
Wss wordt het leer ook nog wel wat soepeler en valt het nog iets anders

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 22:34

_Celess schreef:
Hallo,
Ik kom hier even binnenvallen. Ik heb dit hoofdstel gekocht voor mijn shetlander. Wat vinden jullie van de pasvorm? Ik vind hem een beetje krapjes bij de jukbeenderen denk ik of kan het wel? Ik denk dat ik met een maat groter het bit weer niet op de juiste hoogte krijg..

Ik vind hem mooi. Welke maat en merk is deze? Ik zoek ook nog een anatomisch hoofdstel voor mijn shetlander. Maar kan nog niet echt wat vinden.

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 22:52

shetlandfan schreef:
_Celess schreef:
Hallo,
Ik kom hier even binnenvallen. Ik heb dit hoofdstel gekocht voor mijn shetlander. Wat vinden jullie van de pasvorm? Ik vind hem een beetje krapjes bij de jukbeenderen denk ik of kan het wel? Ik denk dat ik met een maat groter het bit weer niet op de juiste hoogte krijg..

Ik vind hem mooi. Welke maat en merk is deze? Ik zoek ook nog een anatomisch hoofdstel voor mijn shetlander. Maar kan nog niet echt wat vinden.

Hij komt van equistore allerhop (trense tessa), een duitse winkel. Wel dure verzendkosten maar is t wel waard is een onwijs mooi soepel en zacht hoofdstel. Dit is maat minishet voor mijn shet van 1 meter, de afmetingen staan erbij voor van het bit naar achter de oren, toen kwam ik op minishet uit. Maar hij past dus wel mooi zeggen jullie? Dat is goed nieuws!!

darkadia

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 06:12

Ik vind hem ook netjes zitten. Denk dat maat groter idd te ruim wordt. Je zou nog kunnen kijken hoe hij zit zonder frontriem als je twijfelt of jukbeen vrij genoeg ligt. Dat wil nog weleens uitmaken. Kan op deze foto niet goed zien of die strak zit.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 07:14

Ik zou wel de bitriempjes andersom doen, met het gespje bovenin. Nu tikken ze tegen je bit aan.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 07:35

Ik zou hem zelf iets lager willen hebben hangen. Heb je daar nog een gaatje over? Groter zou ik niet bestellen, denk dat die weer veel te groot/bulky gaat zijn voor je shet..

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:24

Misschien ietjes lager en dan wel korter de bitriempjes. ''t staat tof op zo'n Shetlander :)

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 21:09

Bedankt voor jullie tips. Neusriem kan niet lager maar is nog wel plek om een gaatje erbij te maken dus dat ga ik proberen.
@meisje1577 dat vind ik een slimme ga ik proberen

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 22:21

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 22:37

Ik geloof dat die nog niet mogen Jolien, ze staan in ieder geval niet in het toegestane hoofdstellen document..

Ik heb de Hööks JH Cassino binnen gekregen deze week. Even wennen, maar vind hem wel gaaf staan!

Afbeelding

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 21:37

Iemand van onze vereniging rijdt er wel gewoon dressuurwedstrijden mee en heeft nog nooit commentaar gehad, dus ik denk ook dat ik gewoon de gok ga wagen op de reguliere wedstrijden.

Mooi Vera! Al mee gereden?

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 21:38

Jooliieen schreef:
Iemand van onze vereniging rijdt er wel gewoon dressuurwedstrijden mee en heeft nog nooit commentaar gehad, dus ik denk ook dat ik gewoon de gok ga wagen op de reguliere wedstrijden.

Mooi Vera! Al mee gereden?

Denk dat de meeste juryleden ook niet meer zo goed weten wat wel en niet mag :=

Vandaag voor het eerst mee gereden, ze liep er heel fijn op!

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 21:41

Haha idd!
Aah top! Merkte je gelijk verschil met je reguliere hoofdstel?

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 22:05

Ik denk dat het niet heel veel verschil geeft met mijn Micklem omdat die natuurlijk ook al anatomisch is. Ze is van de week gemasseerd dus ze liep nu wel 100x fijner dan anders, maar ik denk dat dat meer van de massage komt dan van het hoofdstel :').

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 08:16

Ik heb besloten de micklem te houden. Hij kruipt wel bij bitloos omhoog en dat ziet er wat raar uit, maar paard loopt er prima op. Leer blijft stug, en de bitriempjes (niet gebruikt) heb ik omgeruild omdat ze niet door de gespen pasten). Eerste wedstrijd is er al mee gereden, met het ringetje gewoon afgeplakt.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 08:03

Voor veel paarden ben ik fan van de micklem maar voor sommige werkt dit hoofdstel te veel in. Hij werkt op zowel neus als mond.

Een van de merries die ik train heeft een raar gevormd jukbeen en daar lag haar gewone hoofdstel heel maf tegen op. Paard is heel erg gevoelig en met micklem lag alles vrij maar schudde ze continue was trekkerig etc. Gewone hoofdstel niks aan de hand behalve vaak opgetrokken neus.

Gisteren de Kieffer Amy ultrasoft getest en lijkt perfect pasvorm is voor dit paard geweldig. Liep fijn relaxed en geen rimpels in de neus gezien. Afbeelding

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 08:19

Een paar dagen geleden vroeg ik jullie advies over de High Jump-modellen. Ik wilde gaan voor de Qhp Sedna, maar kan nu voor bijna evenveel geld een nauwelijks gebruikte PS of Sweden overnemen. Het nadeel hiervan is dat ik die niet kan passen, maar denk dat die anders wel weer verkoopbaar is? :)
Als iemand iets weer over eigenaardigheden van de pasvorm, hoor ik dat graag.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 18:22

Hmm.. ik heb toch het idee dat mijn paard fijner reageerde op zijn lage neusriem dan de QHP Sedna.
Hij begint nu weer wat te hangen in mijn hand wat hij lange tijd niet heeft gedaan.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 19:11

Die Kieffer ziet er erg mooi uit! Past op het oog ook héél mooi.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 16:26

hoii, even een vraagje want ik kom er toch niet uit.
Is er een hoofdstel verkrijgbaar, vergelijkbaar met de micklem multibridle (dus anatomisch, met bit EN zonder bit te gebruiken?!) alleen dan uiteraard iets goedkoper en zonder neus ringetje ;)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 16:41

essiesilly schreef:
hoii, even een vraagje want ik kom er toch niet uit.
Is er een hoofdstel verkrijgbaar, vergelijkbaar met de micklem multibridle (dus anatomisch, met bit EN zonder bit te gebruiken?!) alleen dan uiteraard iets goedkoper en zonder neus ringetje ;)

Ik ken alleen deze: https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... se-Bitless

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 23:06

Ik vroeg mij af wat het verschil is tussen de multibridle of de cometition. Met name of er verschil zit in kwaliteit en comfort voor het paard. Ik had al in vorige topics gedoken.. Maar het werd mij niet helemaal duidelijk. Ik had een Kramer anatomica en Hooks geprobeerd maar mijn instructrice denkt dat het voor mijn paard toch prettiger is om met sperriem te hebben. Ik wilde stiekem altijd al een micklem maar zijn best prijzig en nu zegt mijn moeder net dat ik geld krijg van mijn oma. Ik weet sowieso dat de multibridle ook voor longeren is. En dat de multi ook extra bitxlips heeft?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 00:36

Met de multi kun je dus het hoofdstel als kaptoom gebruiken en ook bitloos. Dat is met de competition niet aan te raden, omdat het leer en de stiksels van dat type minder sterk zijn om die bitloos te gebruiken. Daardoor is het leer van de competition wat dunner, en het hoofdstel daarom wat minder grof dan de multi.

Ik vind persoonlijk de competition mooier en soepeler maar dat is puur smaak. Ik houd van zilveren gespen en dat heeft de multi niet. Daarbij heb ik een aparte kaptoom voor grondwerk en longeren, dus was voor mij de keuze voor competition makkelijk.

Die bitclips krijg je bij beide modellen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 07:51

O kijk hier heb ik wat aan. Dank je! Dan ga ik inderdaad voor de competition. Ook ik heb een aparte kaptoom voor het longeren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 08:30

De multi levert extra riempjes voor kin en kaak voor bitloos. Is inderdaad behoorlijk stug leer, en de kwaliteit is in eerste instantie om te huilen bij de Micklem. Ik heb de bitriempjes geruild omdat ze niet door de gesp passen, ook al gebruik ik ze niet, ik kon ze ook niet gebruiken. Het kinleertje vertoonde ook al slijtage na 1 rit, ook geruild.
De frontriem is te kort, en mijn paard heeft een Extra full omdat de kaakriem juist weer heel kort uitvalt.
Het is dat paardlief er blij mee is, anders ging het in z'n geheel retour. Na invetten wordt het wel soepeler, ik verwacht ook zeker dat het hoofdstel 10 jaar meegaat, zeker voor die prijs. Het is dus een hoofdstel met veel kinderziekten in de eerste weken, maar dan heb je wel een sterk en zacht hoofdstel. Eigenlijk niet wat ik verwacht voor zo veel geld, maar veel hedendaagse hoofdstellen zijn van erg slap leer gemaakt. Dit voelt nu het wat soepeler geworden is wel als kwaliteit en niet meer als karton.
De koperkleurige ogen zijn van zeer goede kwaliteit. Je trekt ze zeker niet stuk en het is geen zacht messing, want mijn tang kwam niet door het neusoogje heen.
De multi is mooier dan de competition vind ik. Juist door het koperkleurige beslag. Maar ja, een losse teugel er bij vinden is lastig. Ik heb een teugel met zilverkleurig beslag (de micklem teugel is niet fijn, te stug, te kort, te veel rubber, en ook te duur).