[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:31

Buitenzinnig schreef:
Haha ;) helaas, alleen normale maat over

Ook geen Florac (Piccolo), toevallig? :))

crazygirl1

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:46

Ik heb de barefoot cherokee getest maar deze valt veel te breed voor mij. Na heb ik een maand de cheyenne kunnen testen. Deze bevalt mij goed. Gezien beide zadels van vriendin zijn, om te testen, wil ik nu op zoek naar een eigen (tweedehands) cheyenne zadel.

Nu is mijn vraag, is dit toeval of heeft de cheyenne echt een smallere zit?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:21

Wij zijn nog steeds super blij met onze freemaxwestern zadels.
Nu ben ik nog wel opzoeknaar zadeltassen welke hier goed bij passen/aan te bevestigen zijn.
Iemand tips?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:05

Art_Ificious schreef:
Vraagje, welke zijn nu eigenlijk de dressuurmodellen (geen BF aub)?
En zal er ooit een echt Spring model komen die boomloos is?

Nog steeds Startrekk dressuur hier. En daar heb je ook veelzijdigheid van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:50

crazygirl1 schreef:
Ik heb de barefoot cherokee getest maar deze valt veel te breed voor mij. Na heb ik een maand de cheyenne kunnen testen. Deze bevalt mij goed. Gezien beide zadels van vriendin zijn, om te testen, wil ik nu op zoek naar een eigen (tweedehands) cheyenne zadel.

Nu is mijn vraag, is dit toeval of heeft de cheyenne echt een smallere zit?

De Cheyenne heeft geen kniewrongen dus daardoor zal die sowieso een smaller zitgevoel geven :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:12

tennan schreef:
Buitenzinnig schreef:
Haha ;) helaas, alleen normale maat over

Ook geen Florac (Piccolo), toevallig? :))

Ja, een geheel zadel (zitting gaat niet los weg)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 18:36

Caaatje schreef:
Welke inlages zijn er eigenlijk mogelijk in de Ghost kussens?

Ghost heeft gewoon 1 soort inlage - maar er zijn altijd mensen die liever iets anders gebruiken, dat ergens bestellen, op maat knippen en de standaard inlagen vervangen. Of ze stoppen er wat bij..... :)*

In het geval van problemen, kunnen we dit voorleggen aan de fabrikant en die kan dan individueel iets maken.

@xyzutu2
Je kussens kunnen open - die kan je naar believen vullen. Let er wel op dat die nieuwe vulling voldoende zacht is, anders is het voor je paard net of er een paar deegrollers op de rug liggen :) Ik neem aan dat inmiddels de dealers wel een setje extra brede kussens willen bestellen, die je ook kunt testen (en dan al dan niet aanschaffen) De inlagen die bij Skyefate in de pad zitten, zijn identiek aan die Van Burioni, alleen dikker. Die ronden zichzelf af in de pad - je voelt geen randjes. Als je er op let dat je het even goed aansingelt voor je opstapt, kan het prima.
De nieuwe inlagen voor de Ghost worden een soort "broodjes" van 2,5cm dik stevig schuim (densiteit 150 - ter vergelijk: de gewone Kompripol was 120 op zijn best. Daar omheen zit een o,5cm laagje van zacht foam, waardoor de randjes gelijk afgerond zijn en dat geheel wordt bij elkaar gehouden door een zachte dunne stof, zodat het geheel wat makkelijker te handelen is. Deze inlagen moeten nog komen - er zijn pas enkele zadels met die nieuwe inlagen de deur uit gegaan om het te testen. Dus het kan dat er nog kleine wijzigingen plaats vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 18:51

Die nieuwe inlages klinken ook erg goed. Maar op de huidige heb ik eerlijk gezegd ook weinig op te merken. Ook heb ik geen bredere kussens nodig, [***] heeft in de breedte namelijk ook maar weinig ruimte en te brede kussens liggen volgens de osteo bij hem meteen op de ribboog. Die van Ghost zijn precies breed genoeg.
Ik heb de kussens van mijn Ghost trouwens al een paar keer open gehad, maar heel veel ruimte voor meer vulling is er volgens mij niet. Bovendien hebben we aan de zadelkant ook geen extra rug/kamerruimte nodig, maar juist aan de paardkant. Dus als ik een pad gebruik dan moet die pad een hoog en breed kanaal vrijlaten voor de wervels, en als ik geen pad zou gebruiken dan moeten de kussens dat doen.

Op die fiets: zou je met die 5cm dikke inlages in de kussens volgens jou wel zonder pad kunnen rijden?
Die 5 cm dikke inlages zijn dan niet bedoeld om het zadel op te hogen (want dat ligt zonder pad nu ook al prima qua wervelruimte), maar echt als extra schokdemping/drukverdeling omdat de pad dan mist.
Ik ben daar wel benieuwd naar!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:30

xyzutu2 schreef:
Op die fiets: zou je met die 5cm dikke inlages in de kussens volgens jou wel zonder pad kunnen rijden?
Die 5 cm dikke inlages zijn dan niet bedoeld om het zadel op te hogen (want dat ligt zonder pad nu ook al prima qua wervelruimte), maar echt als extra schokdemping/drukverdeling omdat de pad dan mist.
Ik ben daar wel benieuwd naar!

Dan moet je die inlagen samenstellen - een ondersteunend deel naar de ruiter toe, zodat die "er niet doorheen zakt" en een viscoelastische (memory) schuim-soort die het comfortabel houdt voor het paard. Dat is een kwestie van uitproberen. Er zijn bedrijven die plaatjes schuim verkopen/ Als je handig bent kan je dat zelf op maat snijden. Bij sommige soorten moet je wel de kanten afronden. Dat schijnt, volgens een collega, uitstekend te gaan met een elektrisch mes. De ondersteunende laag kan eventueel ook vilt zijn.
Dat Burioni spul is trouwens heel gek - en zou eventueel ook als zodanig kunnen dienen - de volle 5cm! Maar dan heb je wel een dikkere "kussen-hoes" nodig. Ik heb ze vanochtend in mijn pad geduwd, dat leek volgens mij of je de baby 6 maanden na de geboorte weer terug wil frommelen in de moeder... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:01

Ik zie het helemaal voor me. :+ Ik vind het leeghalen en terugstoppen van de normale pad/kusseninlages van de Ghost al een ramp, dus ik kan me voorstellen dat dikker niet per se makkelijker gaat... :')

Maar superfijn dat je zo meedenkt met [***]'s rare ruggetje. :o
Ik heb hier een hele berg met inlages liggen, waaronder 1 cm dik vilt en 1/2 cm dik vilt, HD inlages, 2 sets gewone moosgummi inlages (geen idee waarom }:0 ) en ook nog dat hele zachte donkere foam. En dan nog sedelogic inlages (die je verhit met een föhn waarna ze zich helemaal naar de rug vormen, maar geen idee hoe die het met boomloos doet).
Dus stapelen kan sowieso, maar ik denk wel dat hoe minder laagjes je op elkaar stapelt, hoe minder het ten opzichte van elkaar kan verschuiven, dus dat wordt dan nog even wat gepuzzel.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:10

Ja, daarom zei ik ook 2 laagjes in jouw geval. De nieuwe inlagen zitten geplakt en omgeven met stof (zo staat het in de planning) dat gaat niet schuiven.

Ga eerst eens een stapeltje maken van je diverse materialen, houdt het zachte onderop en ga er eens op zitten :D steek dan je handen er onder en probeer te ontdekken hoe dat aanvoelt op je vingers. Of laat iemand anders er op zitten en voel zelf.
Dat scheelt nutteloos geworstel om het geheel in de kussens te frotten en daarna ontdekken dat het niet de gewenste combi is :P

thomas_bosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:14

welk boomloos zadeltje zou goed zijn voor een pony met een korte rug? 14, maximum 15 inch?
Ik had gedacht aan de libra trec 15?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:02

dus de gewone vulling in de kussens is eigenlijk wel het drukverdelende spul dat erin zit, en de pad eronder moet eigenlijk vooral zorgen voor de zachte laag tussen rug en zadel, als ik het goed begrijp?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 23:25

Duhelo schreef:
dus de gewone vulling in de kussens is eigenlijk wel het drukverdelende spul dat erin zit, en de pad eronder moet eigenlijk vooral zorgen voor de zachte laag tussen rug en zadel, als ik het goed begrijp?

Dat klopt - mits en tenzij etc. Alles hangt van het paard en de ruiter af. (anders zou het zo makkelijk zijn :P )
Het paard van Xyzutu is extreem van vorm - voor alle zadels een probleem. Je moet een ongewoon hoge schoft vrijhouden en ook de doornuitsteeksels van de wervelkolom. Wat ze zelf al zegt - doordat het paard tamelijk smal is, rusten de kussens al snel op de ribboog en ze moeten op de lange rugspier. Het maakt niet uit wat voor zadel je gebruikt, boomloos met of zonder kussens of gewoon een boomzadel - bij zo'n rug moeten er trucjes aan te pas komen. Het voordeel van boomloos is dat het meebeweegt en de aanmaak van spieren makkelijker toelaat dan een boomzadel.
Een boomzadel hoort overigens ZACHTE kussens te hebben, want die wordt niet gebruikt met een pad met inlagen (over het algemeen niet, tenminste) Van die knalharde bakstenen veroorzaken schade, belemmeren beweging en verhinderen de ontwikkeling van de spieren.
Overigens rijden er een paar Engelsen in de FEI endurance competitie afstanden van 120-160km op een standaard Ghost, met standaard kussens - de meest gebruikte pad is in hun geval een Skito. De controle posten bij de dierenartsen komen ze zonder problemen door. Dit zijn wel getalenteerde, zeer gebalanceerde en fitte ruiters.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:55

Is er hier ook iemand die interesse heeft in mijn Ghost Roma Piccolo pad, met inkeping en wol aan de onderzijde?

Zelf ga ik op zoek naar een korter model, bijvoorbeeld de roundskirt van Engel. Dus, als iemand die nog kwijt wil... :))

Ik stap van mijn Roma over op een Florac met fenders, vandaar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:43

Maar reed jij geen wedstrijden? Of stop je daar dan mee? Kan dat pad ook onder de firencd picollo? Lijkt me wel toch?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:25

Nee, de Roma pad past niet onder een Firenze en andersom ook niet

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:26

Maartje1990 schreef:
Maar reed jij geen wedstrijden? Of stop je daar dan mee? Kan dat pad ook onder de firencd picollo? Lijkt me wel toch?

Ik reed inderdaad wedstrijden, maar ik heb laatst een eigen pony gekocht. Daar ga ik andere leuke dingen mee doen :D

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:29

Tennan, ik ga je een pb'tje sturen :)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:03

Ik krijg best veel pb'tjes, maar de pad is al verkocht!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:16

Da's snel :=

Mijn Ghost is ook alweer weg, al vond ik dat jammer, de maat was voor mij het probleem denk ik.
Sluit niet uit dat er ooit nog een ander model komt, vond het systeem erg fijn.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:23

Oryani schreef:

Mijn Ghost is ook alweer weg, al vond ik dat jammer, de maat was voor mij het probleem denk ik.

Daar stond ik ook van te kijken inderdaad! Nu rustig op zoek naar een nieuwe. Die roundskirt Engelpads lijken me wel wat!

Welke Ghost had jij ook alweer?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:26

Mijn Hidalgo is momenteel in gebruik door iemand die hem wil kopen als hij bevalt. Heeft ook een Andalusier maar dan wel een met normalere proporties :+
Inmiddels kijk ik rustig verder naar opties voor zowel een paard met een vrij normale bouw (die nog niet echt zadelmak is) als een extreem breed paard. Ik wil in het begin maar 1 zadel voor beide, als ze allebei goed onder het zadel zijn komt er een tweede zadel bij.
Ik heb absoluut geen haast gezien ik toch niet kan rijden voorlopig maar vind het heerlijk te shoppen :Y)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:10

tennan schreef:
Oryani schreef:

Daar stond ik ook van te kijken inderdaad! Nu rustig op zoek naar een nieuwe. Die roundskirt Engelpads lijken me wel wat!

Welke Ghost had jij ook alweer?

Een Firenze, maar moest echt kort zitten en m'n best doen om achterin het zadel te belanden. En ik maar denken dat m'n billen dik genoeg waren -O- :+

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:33

Kan ik nog iemand blij maken met zwarte beugelriemhoesjes? Het zijn deze:
http://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-24 ... emhoesjes/ Heb 1 nieuw setje over want zowel ik als mijn moeder hadden een setje gekocht in een winkel die niet bij ons om de hoek is (dus benzine kosten zijn hoger om ze terug te brengen dan om ze te houden) :P (heeel handig...)